روش های درمان نیش پشه همراه با بهترین پماد برای نیش

نیش پشه برآمدگی های کوچک و خارش داری هستند که به دلیل تغذیه پشه ماده از خون انسان ناشی می شود. پشه ها حشرات کوچک و پرنده ای هستند که به عنوان ناقل شناخته می شوند (جاندارانی که ناقل بیماری بین حیوانات و انسان هستند). این ناقلین اغلب عفونت ها را از طریق خون حمل می کنند. در این مقاله به علائم، روش های درمان و جلوگیری از نیش پشه می پردازیم.
نیش پشه چیست؟ پشه ها حشرات کوچک و پرنده ای هستند که شش پا و دهانی بلند دارند که از آن برای تغذیه از خون و شهد استفاده می کنند. فقط پشه های ماده از خون تغذیه می کنند. سه نوع مختلف از پشه ها در نقاط مختلف جهان وجود دارد: Aedes، Culex و Anopheles.
دهان بلند پشه ها، شبیه یک سوزن کوچک است. پشه ها از این قسمت دهانی برای سوراخ کردن پوست، مکیدن خون و ترشح بزاق در جریان خون استفاده می کنند. اغلب، نیش پشه هیچ آسیب پایداری ایجاد نمی کند و فقط برای مدت کوتاهی باعث آزار و تحریک خفیف می شود. با این حال، پشه ها خطرناک هستند زیرا بیماری هایی را منتشر می کنند که می توانند کشنده باشند.
بعد از اینکه پشه ماده شما را نیش زد، یک برآمدگی کوچک و برجسته ایجاد می شود. این برج..

نیش پشه برآمدگی های کوچک و خارش داری هستند که به دلیل تغذیه پشه ماده از خون انسان ناشی می شود. پشه ها حشرات کوچک و پرنده ای هستند که به عنوان ناقل شناخته می شوند (جاندارانی که ناقل بیماری بین حیوانات و انسان هستند). این ناقلین اغلب عفونت ها را از طریق خون حمل می کنند. در این مقاله به علائم، روش های درمان و جلوگیری از نیش پشه می پردازیم.

نیش پشه چیست؟

پشه ها حشرات کوچک و پرنده ای هستند که شش پا و دهانی بلند دارند که از آن برای تغذیه از خون و شهد استفاده می کنند. فقط پشه های ماده از خون تغذیه می کنند. سه نوع مختلف از پشه ها در نقاط مختلف جهان وجود دارد: Aedes، Culex و Anopheles.

دهان بلند پشه ها، شبیه یک سوزن کوچک است. پشه ها از این قسمت دهانی برای سوراخ کردن پوست، مکیدن خون و ترشح بزاق در جریان خون استفاده می کنند. اغلب، نیش پشه هیچ آسیب پایداری ایجاد نمی کند و فقط برای مدت کوتاهی باعث آزار و تحریک خفیف می شود. با این حال، پشه ها خطرناک هستند زیرا بیماری هایی را منتشر می کنند که می توانند کشنده باشند.

بعد از اینکه پشه ماده شما را نیش زد، یک برآمدگی کوچک و برجسته ایجاد می شود. این برجستگی می تواند تغییر رنگ دهد و گاهی اوقات می توانید یک نقطه کوچک و تاریک را در مرکز آن مشاهده نمایید. آن نقطه تاریک جایی است که نیش اتفاق افتاده است.

چرا پشه ها نیش می زنند؟

پشه ها برای تولید مثل، نیش می زنند و خون را می مکند. اگرچه پشه‌های نر فقط شهد گل را می‌خورند، پشه‌های ماده هم شهد گل و هم خون را می‌خورند. ماده ها برای رشد تخمک ها به پروتئین موجود در خون نیاز دارند.

پشه ها بیشتر کجا هستند؟

پشه ها اغلب نزدیک آب هستند. آنها تخم های خود را در آب کم عمق و راکد می گذارند. تخم‌ها معمولاً در مرداب‌ها، برکه‌ها، دریاچه‌ها، استخرهای کودکان، داخل لاستیک‌ها و سایر ظروف با آب کم عمق قرار دارند.

چرا نیش پشه ایجاد خارش می کند؟

هنگامی که یک پشه بزاق خود را به جریان خون ترشح می کند، بدن شما بزاق را به عنوان یک آلرژن ثبت می کند. سپس سیستم ایمنی بدن، هیستامین شیمیایی را به ناحیه ای که پشه شما را نیش زده است می فرستد تا ماده حساسیت زا را از بدن پاک کند. هیستامین چیزی است که باعث خارش و تورم نیش پشه می شود. اکثر مردم به نیش پشه حساسیت دارند.

نیش پشه

پشه ها چگونه بیماری را منتشر می کنند؟

پشه ها اغلب از طریق نیش خود، بیماری را منتقل می کنند. پشه ها ناقل هستند و اغلب عفونت ها را از طریق خون حمل می کنند. بسیاری از موجوداتی که به عنوان ناقل طبقه بندی می شوند، خونخوار هستند. سایر ناقلان شامل کنه، کک و پشه خاکی می باشند. وقتی پشه نیش می زند، نه تنها خون را می مکد، بلکه بزاق ترشح می کند. این بزاق وارد خون می شود که با جریان خون تبادل دارد. یک پشه آلوده، شخص یا حیوان مبتلا به این بیماری را تغذیه کرده است. سپس با نیش زدن عفونت را منتقل می کند.

چه افرادی بیشتر در معرض خطر نیش پشه هستند؟

پشه ها هر کسی را نیش می زنند با این حال، برخی از عوامل می توانند بیشتر باعث نیش پشه شوند. این شامل مواردی مانند پوشیدن لباس های تیره رنگ، عطر زدن، گروه خونی، دمای بدن و گذراندن زمان در نزدیکی آب های راکد می باشد.

علائم نیش پشه چیست؟

علائم نیش پشه می تواند متفاوت باشد. اگر پشه بیماری داشته باشد یا واکنش آلرژیک رخ دهد، علائم می تواند شدیدتر نیز باشد.

  • خارش و تحریک پوست
  • برآمدگی دایره‌ای شکل بر روی پوست
  • واکنش آلرژیک (کهیر، تورم گلو، غش و خس خس سینه)
  • ایجاد یک بیماری عفونی توسط پشه (تب، سردرد، بدن درد، بثورات پوستی، حالت تهوع، سوزش چشم و خستگی)

نیش پشه چگونه درمان می شود؟

نیش پشه معمولاً نیازی به درمان ندارد. کرم های موضعی نیش پشه می توانند خارش و ناراحتی پوست را تسکین دهند. با این حال، اگر علائم شدیدتری پس از گزش (واکنش آلرژیک، تب، سردرد یا بدن درد) ایجاد شد، به پزشک مراجعه نمایید. همچنین، اگر علائمی از عفونت را تجربه کردید و اخیراً از مکانی که عفونت های پشه در آن شایع است بازدید کرده اید، حتماً به پزشک مراجعه نمایید. درمان بسته به نوع و شدت عفونت متفاوت خواهد بود.

چگونه از خارش نیش پشه جلوگیری نماییم؟

محل گزیدگی پشه را نخارانید. زیرا با این کار شما در معرض آسیب پوست و قرار گرفتن در معرض عفونت قرار می گیرید. اگر به طور تصادفی پوست خود را زخم کردید، آن را با آب و صابون شستشو داده و با انجام بانداژ، آن ناحیه را تمیز نگه دارید و با پزشک خود صحبت نمایید.

نیش پشه

علائم نیش پشه فقط چند روز طول می کشند. با این حال، بسیاری از محصولات بدون نسخه مانند کرم موضعی افتر بیت باریج اسانس یا درمان‌های خانگی وجود دارند که می‌توانند از خارش نیش پشه جلوگیری کنند. در حالی که درمان‌های خانگی برای اکثر افراد بی‌خطر هستند، برای جلوگیری از علائم آلرژیک بهتر است قبل از امتحان برخی از گزینه‌های زیر با پزشک خود مشورت نمایید.

  1. آنتی هیستامین ها: آنتی هیستامین ها یک درمان محبوب برای نیش پشه هستند. هیستامین یک ماده شیمیایی است که پس از مواجهه با یک آلرژن، توسط سیستم ایمنی بدن ایجاد می شود. هیستامین چیزی است که باعث خارش نیش پشه می شود. می توانید یک آنتی هیستامین را به عنوان قرص مصرف نمایید یا می توانید آن را مستقیماً به عنوان کرم یا پماد روی نیش پشه خود بمالید.
  2. هیدروکورتیزون(بهترین کرم برای درمان نیش پشه): هیدروکورتیزون یک کورتیکواستروئید همراه با یک مسکن بی حس کننده است که خارش و تورم را برطرف می کند. می توانید آن را مستقیماً به عنوان کرم یا پماد روی نیش پشه خود بمالید.
  3. یخ: یخ می تواند میزان خونی را که وارد یک منطقه می شود، کاهش دهد. بنابراین التهاب، درد، تورم و خارش را کاهش می دهد. برای تسکین نیش پشه، یک کیسه یخ را که با یک حوله سبک پوشانده شده است، حداقل به مدت ۱۰ دقیقه روی آن ناحیه قرار دهید.
  4. آلوئه ورا: آلوئه ورا یک گیاه آبدار است. ژل موجود در برگ های آن حاوی اسید سالیسیلیک است که خارش و درد را تسکین می دهد. می توانید ژل آلوئه را مستقیماً روی محل نیش پشه خود بمالید.
  5. چای بابونه: چای بابونه حاوی گل های خشک شده بابونه است. گل های خشک شده بابونه حاوی ترپنوئیدها و فلاونوئیدها هستند که مواد شیمیایی طبیعی می باشند و دارای خواص آنتی اکسیدانی و آنتی هیستامینی هستند. یک چای کیسه ای بابونه را به آب اضافه نمایید و اجازه دهید چای کیسه ای حداقل ۲۰ دقیقه دم بکشد تا آب به رنگ طلایی مایل به قهوه ای تبدیل شود. چای کیسه ای را از آب خارج کرده و فشار دهید تا آب اضافی آن گرفته شود. سپس چای کیسه ای را به مدت حداقل ۱۰ دقیقه روی محل نیش پشه خود فشار دهید و بعد آن را با یک حوله تمیز پاک کنید. چای کیسه ای مرطوب را در ظرفی در یخچال قرار دهید تا بتوانید در طول روز دوباره از آن بر روی گزیدگی های خود استفاده نمایید.
  6. عسل: عسل دارای خواص زیادی است که خارش و درد را تسکین می دهد. عسل حاوی آنزیمی به نام کاتالاز است که التهاب جزئی را تسکین می دهد. به اندازه کافی عسل فرآوری نشده را روی محل گزیدگی بمالید تا نیش پشه را بپوشاند. سپس روی محل های پوشیده از عسل، یک باند قرار دهید.
  7. بلغور جو دوسر: بلغور جو دوسر حاوی گلوتن است که می تواند خارش نیش پشه را تسکین دهد. بهترین راه برای استفاده از بلغور جو دوسر برای درمان نیش پشه این است که آن را به صورت پودر ریز خرد کنید. سپس آن را با آب گرم مخلوط نمایید تا به صورت خمیر غلیظ و چسبناک درآید. مقداری از خمیر جو دوسر را روی محل گزیدگی بمالید. پس از حداقل ۱۰ دقیقه، خمیر را با یک حوله تمیز پاک کنید.

کرم موضعی افتر بایت باریج اسانس 15 گرمیکرم موضعی افتر بایت باریج اسانس ۱۵ گرمی
۳۹,۲۰۰ تومان ۳۶,۰۶۴ تومان

چگونه از نیش پشه پیشگیری کنیم؟

شما می توانید به روش های مختلفی از نیش پشه جلوگیری نمایید. این شامل:

  • از بین بردن هر گونه آب راکد
  • عدم سفر به منطقه آلوده
  • پوشیدن لباس های ضخیم از جمله شلوار بلند و بلوز آستین بلند. پشه ها می توانند از روی لباس های نازک نیش بزنند.
  • استفاده از صفحه نور بالای پنجره ها و درها
  • ماندن در خانه در بالاترین زمان فعالیت پشه ها (غروب و سحر).
  • آغشته کردن بدن، لباس، چادر و پوشش توری با مواد دفع کننده پشه.
  • خوابیدن زیر توری محافظ

هنگام بازدید از یک منطقه با یک بیماری فعال پشه، رعایت دستورالعمل های ایمنی بسیار مهم است. سفر به مناطقی که دارای بیماری‌های فعال حامل پشه هستند، در دوران بارداری می‌تواند خطرناک باشد. انتقال ویروس زیکا به زن باردار، می تواند بر جنین تأثیر بگذارد (احتمالاً باعث نقص مادرزادی شود). این ویروس می تواند از طریق تماس جنسی نیز پخش شود. اگر به منطقه ای با احتمال انتقال این بیماری سفر کرده اید، محافظت از خود و شریک زندگیتان مهم است.

نکات پایانی

نیش پشه یک گزیدگی خارش‌آور و آزاردهنده است. در بیشتر موارد، نیش پشه بی ضرر است و خود به خود از بین می رود، اما نباید نیش پشه را بخارانید زیرا می تواند منجر به عفونت شود. می توانید خارش خود را با بسیاری از داروهای بدون نسخه یا خانگی تسکین دهید. روش هایی نیز برای پیشگیری از گزش پشه وجود دارد که در این مقاله مجله سلامت داروخانه آنلاین به آنها اشاره کردیم. با این حال اگر گزش‌های شما بیش از چند روز طول کشید یا اگر دچار واکنش آلرژیک شدید، حتماً به پزشک مراجعه نمایید.