رژیم غذایی تک وعده ای (OMAD) چیست؟

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
رژیم غذایی تک وعده ای یا OMAD مخفف عبارت “یک وعده در روز” (one meal a day) می باشد. در این نوع رژیم از یک وعده غذایی در روز استفاده می شود. این رژیم به دلیل اینکه دارای محدودیت زمانی برای غذا خوردن است شباهت بسیاری با روزه متناوب دارد هر چند برخلاف روزه متناوب در بازه های زمانی ۴ تا ۸ ساعته اجازه غذا خوردن به شخص داده می شود و شخص در ۲۳ ساعت باقیمانده روزه می باشد. متخصصین تغذیه این رژیم را توصیه نمی کنند و آن را برای افرادی که دارای بیماری های خاصی هستند خطرناک می دانند.
این رژیم به صورت هر روزه توصیه نمی شود. نوعی از این رژیم به این شکل است که افراد یک یا چند روز در هفته از این رژیم پیروی می کنند و در باقی روزهای هفته از رژیم فستینگ ۸/۱۶ استفاده می کنند. در این نوع رژیم فرد ۱۶ ساعت از مصرف مواد غذایی پرهیز می کنند و ۸ ساعت مجاز به غذا خوردن می باشند.
شما می توانید جهت خرید انواع مکمل غذایی و رژیمی از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید .
در رژیم غذایی تک وعده ای (OMAD) چه غذاهایی می توانیم مصرف کنیم؟ رژیم غذایی تک وعده ای (OMAD) در ارتباط با بایدها و..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

رژیم غذایی تک وعده ای یا OMAD مخفف عبارت “یک وعده در روز” (one meal a day) می باشد. در این نوع رژیم از یک وعده غذایی در روز استفاده می شود. این رژیم به دلیل اینکه دارای محدودیت زمانی برای غذا خوردن است شباهت بسیاری با روزه متناوب دارد هر چند برخلاف روزه متناوب در بازه های زمانی ۴ تا ۸ ساعته اجازه غذا خوردن به شخص داده می شود و شخص در ۲۳ ساعت باقیمانده روزه می باشد. متخصصین تغذیه این رژیم را توصیه نمی کنند و آن را برای افرادی که دارای بیماری های خاصی هستند خطرناک می دانند.
این رژیم به صورت هر روزه توصیه نمی شود. نوعی از این رژیم به این شکل است که افراد یک یا چند روز در هفته از این رژیم پیروی می کنند و در باقی روزهای هفته از رژیم فستینگ ۸/۱۶ استفاده می کنند. در این نوع رژیم فرد ۱۶ ساعت از مصرف مواد غذایی پرهیز می کنند و ۸ ساعت مجاز به غذا خوردن می باشند.

مکمل غذایی و رژیمیشما می توانید جهت خرید انواع مکمل غذایی و رژیمی از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید .

در رژیم غذایی تک وعده ای (OMAD) چه غذاهایی می توانیم مصرف کنیم؟

رژیم غذایی تک وعده ای (OMAD) در ارتباط با بایدها و نبایدهای میزان درشت مغذی ها میزانی اعلام نشده است و می توان در وعده غذایی خود مقدار دلخواهی ماده غذایی دریافت کنیم. میزان کالری دریافتی می تواند با توجه به هدف شما تنظیم شود و بین ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ کالری باشد و بهتر است هر وعده زیر ۱۲۰۰ کالری نباشد. تنها شرط لازم این رژیم این است که باید وعده غذایی را هر روز در زمان مشابهی مصرف نمایید و سعی کنید همه گروه های غذایی ضروری را مصرف کنید. بهتر است وعده غذایی شما حاوی غلات کامل، سبزیجات، میوه ها، لبنیات کم چرب یا بدون چربی، پروتئین بدون چربی باشد و زمان وعده غذایی را می توانید خودتان انتخاب کنید. برای برخی شب راحت تر است و می تواند بین ۶ تا ۱۰ شب باشد و برخی ترجیح می دهند وعده غذایی صبح را برای خود انتخاب کنند و بین ساعت ۷ تا ۱۱ صبح مواد غذایی را دریافت نمایند.
در برخی از انواع رژیم غذایی تک وعده ای (OMAD) می توان جدای وعده اصلی، از دو میان وعده کوچک خارج از آن محدوده، استفاده کنید. هر چند این کار توسط طرفداران متعصب این رژیم تایید نمی شود و فرد در ساعت های خارج از وعده اصلی تنها مجاز به مصرف آب و نوشیدنی های بدون کالری مانند چای و قهوه تلخ می باشد.

فواید رژیم غذایی تک وعده ای (OMAD) چیست؟

متاسفانه تحقیقات چندانی بر روی رژیم غذایی تک وعده ای صورت نگرفته است. اما محققان در مطالعات جدید خود به برخی از فواید این رژیم پی برده اند. زمانیکه فرد در طول روز وعده های غذایی کمتری میل می کند میزان قند خون او بهبود بخشیده می شود، التهاب بدن کاهش می یابد و بدن به سوزاندن چربی ها برای تامین انرژی واداشته می شود. همچنین برخی از دانشمندان معتقدند این رژیم در کاهش فشار خون، کلسترول و کنترل قند خون موثر است و به این ترتیب ریسک حملات قلبی را در فرد کاهش می دهد. هر چند به عقیده برخی محققین باید تحقیقات بیشتری در این زمینه صورت گیرد زیرا هنوز در هیچ مطالعه بزرگی اثرات ذکر شده بررسی نشده است.

برخی عقیده دارند اگر رژیم غذایی OMAD به شکل درست و با استفاده از مواد غذایی سالم انجام شود می تواند باعث کاهش وزن نیز شود اما این مسئله نیز قطعی نمی باشد. ۲۷ مطالعه مختلف نشان داده اند با استفاده از رژیم غذایی OMAD می توان ۸/۰ تا ۱۳ درصد وزن را کاهش داد اما این مسئله نیز به نوع مواد غذایی مصرفی بستگی دارد و از طرفی به دلیل اینکه این تحقیقات روی گروه های کوچکی از افراد و در دوره های کوچکی انجام شده چندان نمی توان با قطعیت تاثیر این رژیم بر کاهش وزن را تایید کرد.

رژیم غذایی تک وعده ای

معایب رژیم غذایی تک وعده ای (OMAD)

  • رژیم غذایی تک وعده ای (OMAD) می تواند باعث گرسنگی بسیار شدید در فرد شود. تحقیقات نشان داده اند اکثر افراد پس از ساعت ها غذا نخوردن، شدیدا گرسنه می شوند و ممکن است با علائمی همانند عصبانیت، بی حالی، تهوع، سرگیجه و یبوست روبرو گردند. همچنین سختی هایی که فرد حین رژیم در تحمل گرسنگی دارد باعث می شود کمتر به این رژیم پایبند بماند.
  • این رژیم به دلیل محدود کردن وعده های غذایی می تواند باعث کمبود بسیاری از مواد معدنی و ویتامین ها در بدن شود و این مسئله سلامتی بدن را تهدید نماید.
  • زمانیکه فرد در ساعت های طولانی گرسنه بماند تمایل بیشتری برای مصرف مواد غذایی پر کالری و ناسالم پیدا می کند و این مسئله نیز برای فرد مضر می باشد.
  • در برخی از افراد که ساعت تغذیه خود را به شب موکول می کنند این مسئله باعث می شود معده بسیار پر شود و اختلالات خواب و دیگر مشکلات گوارشی در فرد ایجاد گردد.
  • رژیم غذایی تک وعده ای مناسب افرادی که قصد عضله سازی دارند نیست، زیاد این افراد باید میزان بیشتری کالری دریافت کنند. در صورتیکه این رژیم در مواردی به کاهش وزن نیز می انجامد و کالری چندانی برای عضله سازی باقی نمی گذارد.

رژیم غذایی تک وعده ای

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطلب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • رژیم پالئو تاثیراتی بر سلامت بدن دارد؟
  • هر آنچه که باید در مورد رژیم رنگین کمانی بدانید
  • رژیم میکروبیوم چیست و چه ویژگی های دارد؟

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۱ میانگین: ۵]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.