زبان پریشی یا آفازی و انواع آن

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
زبان پریشی یا آفازی (Aphasia) نوعی اختلال است که در اثر آسیب به قسمت هایی از مغز که مسئول زبان و گفتار هستند ایجاد می شود. این مشکل بیشتر در افراد بزرگسال که دچار سکته مغزی شده اند دیده می شود و در توانایی فرد برای استفاده یا فهم کلمات مشکل ایجاد می کند. در این مقاله به بیماری زبان پریشی یا آفازی خواهیم پرداخت.
زبان پریشی یا آفازی چیست؟ زمانیکه به بخشی از مغز (نیمکره چپ در اکثر افراد) که مسئول پردازش زبان است آسیب وارد شود زبان پریشی رخ می دهد. این مشکل بر توانایی درک و بیان واژگان تاثیرات مخربی دارد. افراد مبتلا به این مشکل در یافتن کلمه مناسب برای بیان تفکرات خود دچار مشکل می شوند. به طور مثال فرد در پاسخ به مورد ساده ای همچون جواب سوال دچار مشکل می شود و کلمه دیگری به کار می برد یا چیزی نمی گوید.
علائم زبان پریشی افراد مبتلا به زبان پریشی دچار علائم زیر هستند:
بیان جملات به شکل ناقص و کوتاه متوجه نشدن حرف دیگران گفتن جملات بی معنا ناتوانی در پیدا کردن کلمه مناسب عدم درک مطالب هنگام خوانش جایگزین کردن کلمه اشتباه به جای کلمه دیگر عدم درک مطلبی که می نویسن..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

زبان پریشی یا آفازی (Aphasia) نوعی اختلال است که در اثر آسیب به قسمت هایی از مغز که مسئول زبان و گفتار هستند ایجاد می شود. این مشکل بیشتر در افراد بزرگسال که دچار سکته مغزی شده اند دیده می شود و در توانایی فرد برای استفاده یا فهم کلمات مشکل ایجاد می کند. در این مقاله به بیماری زبان پریشی یا آفازی خواهیم پرداخت.

زبان پریشی یا آفازی چیست؟

زمانیکه به بخشی از مغز (نیمکره چپ در اکثر افراد) که مسئول پردازش زبان است آسیب وارد شود زبان پریشی رخ می دهد. این مشکل بر توانایی درک و بیان واژگان تاثیرات مخربی دارد. افراد مبتلا به این مشکل در یافتن کلمه مناسب برای بیان تفکرات خود دچار مشکل می شوند. به طور مثال فرد در پاسخ به مورد ساده ای همچون جواب سوال دچار مشکل می شود و کلمه دیگری به کار می برد یا چیزی نمی گوید.

علائم زبان پریشی

افراد مبتلا به زبان پریشی دچار علائم زیر هستند:

  • بیان جملات به شکل ناقص و کوتاه
  • متوجه نشدن حرف دیگران
  • گفتن جملات بی معنا
  • ناتوانی در پیدا کردن کلمه مناسب
  • عدم درک مطالب هنگام خوانش
  • جایگزین کردن کلمه اشتباه به جای کلمه دیگر
  • عدم درک مطلبی که می نویسند

انواع زبان پریشی

زبان پریشی بر اساس آن قسمتی از مغز که آسیب دیده به چند دسته طبقه بندی می شود. متخصصان برای تعیین کردن نوع آفازی سه عامل راحتی، فهم و تکرار را در نظر می گیرند و اینکه فرد در هر کدام از آنها دچار چه مشکلاتی است:

  • راحتی: آیا فرد می تواند روان صحبت کند یا بدون مشکل بنویسد؟ آیا گفتار فرد، زیر و بم، سرعت و ساختار مناسب دارد؟
  • فهم: آیا فرد می تواند صحبت های دیگران را بفهمد یا صحبت های خود او معنی دارند؟ آیا می تواند متنی را بخواند و متوجه شود؟
  • تکرار: آیا فرد در تکرار عبارات، جملات کامل یا کلمات مشکل دارد؟

انواع زبان پریشی با توجه به این سه مورد به شرح زیرند:

زبان پریشی بیانی (Broca`s aphasia)

این نوع آفازی بر اثر آسیب به قسمتی از مغز که مسئول بیان یا استفاده از واژگان است ایجاد می شود. این آسیب معمولا به دلیل سکته مغزی رخ می دهد و ممکن است بخشی از مغز را که مسئول کنترل عضلات است دچار اختلال کند. در نتیجه آن ممکن است یک طرف بدن فرد فلج شود.

  • راحتی: در این آفازی، فرد در سرهم کردن جملات مشکل دارد و ممکن است یک عبارت ساده را بارها تکرار کند. در اختلال حاد فرد نمی تواند صدایی تولید کند و یا فقط می تواند یک صدا تولید کند.
  • فهم: افراد مبتلا متوجه حرفهای دیگران می شوند اما در بیان ایده ها و خواسته های خود ناتوانند.
  • تکرار: فرد در تکرارحرف های شما دچار مشکل است.

زبان پریشی

زبان پریشی ورنیکه

به این آفازی، آفازی روان یا گیرنده نیز گفته می شود. ورنیکه بخشی از مغز است که به عملکرد بینایی ارتباط دارد و افراد مبتلا به این نوع، دچار مشکلات بینایی نیز می شوند. فرد در این نوع زبان پریشی مشخصات زیر را دارد:

  • راحتی: فرد در ادای کلمات مشکلی ندارد اما حرفهایش غیرمنطقی و گیج کننده اند. افراد در این نوع، از کلمات اشتباه استفاده می کنند یا کلماتی را اختراع می کنند.
  • فهم: این افراد جملات ساده را ممکن است بفهمند اما برای فهم جملات پیچیده دچار مشکل می شوند.
  • تکرار: فرد در تکرار کلمات فرد مقابل دچار مشکل است.

زبان پریشی گلوبال

یکی از شدیدترین انواع زبان پریشی این نوع است. این آفازی براثر آسیب شدید مغزی مانند سکته های مغزی یا آسیب اساسی به سر ایجاد می شود و می تواند بخش های دیگر مغز را نیز تحت تاثیر قرار دهد و باعث فلج یک طرفه یا حتی نابینایی شود.

  • راحتی: افراد به سختی می توانند کلمات را ادا کنند. در برخی موارد فرد شاید بتواند صدایی کوچک تولید کند اما در مواردی ممکن است قادر به این کار نیز نباشد.
  • فهم: در این نوع فهم دچار مشکل می شود. فرد شاید جملات ساده را بفهمد اما در فهم جملات پیچیده مشکل دارد.
  • تکرار: فرد در تکرار جملاتی که به او گفته می شود دچار مشکل می شود.

زبان پریشی کورتکالیال حرکتی

این نوع شبیه آفازی برونکا اما خفیف تر است به طوریکه شخص در تکرار عباراتی که به او گفته می شود مشکلی ندارد.

زبان پرییشی ترنسکورتیکال حسی

این آفازی شبیه نوع ورنیکه است اما به اندازه آن شدید نیست. این نوع با بیماری های دژنراتیو مغزی مانند آلزایمر بیشتر بروز می یابد. فرد مبتلا مانند فرد مبتلا به آفازی حرکتی است و تکرار جملات برایش ممکن است.

زبان پریشی هدایتی

در این نوع فرد در درک مشکلی ندارد اما در روان بودن دچار مشکلاتی است. افراد برای تلفظ کلمات دچار مشکل اند خصوصا زمانی که می خواهند حرف شما را تکرار کنند.

زبان پریشی آنومیک

در این نوع زبان پریشی فرد در پیدا کردن کلمات خصوصا نام اشیا یا کلماتی که عملی را توصیف می کنند دچار مشکل می شود. این افراد برای توضیح منظور خود از کلماتی مانند “چیز” استفاده می کنند.

زبان پریشی ترنسکورتیکال مختلط

این آفازی مانند آفازی گلوبال است اما فرد می تواند حرف های شما را تکرار نماید.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • بیماری مانیا چیست و چه مشکلاتی را برای افراد به وجود می آورد؟
  • اوتیسم و نشانه های آن

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]