زمان مناسب خواب برای کودکان چه وقتی است؟

زمان مناسب خواب برای کودکان اهمیت بسیار زیادی داشته و به یک دغدغه برای والدین تبدیل شده است. خوابیدن به اندازه کافی تاثیر مثبتی بر رشد مغز کودکان دارد. با استفاده از چندین روش می توان برنامه خواب کودک خود را به خوبی تنظیم کرد. کودکان در هر مرحله سنی به مدت زمان خاصی برای خوابیدن نیاز دارند

زمان مناسب خواب برای کودکان اهمیت بسیار زیادی داشته و به یک دغدغه برای والدین تبدیل شده است. خوابیدن به اندازه کافی تاثیر مثبتی بر رشد مغز کودکان دارد. با استفاده از چندین روش می توان برنامه خواب کودک خود را به خوبی تنظیم کرد.
نگاهی بر زمان مناسب خواب برای کودکان
بهتر است بدانید کودکان در هر مرحله سنی به مدت زمان خاصی برای خوابیدن نیاز دارند، از اینرو ما نگاهی مختصر به زمان مناسب خواب در سنین مختلف کودکان خواهیم داشت.
زمان مناسب خواب در یک تا ۴ هفتگی نوزاد: در این سن نوزادان لازم است در طول روز به اندازه ۱۵ تا ۱۸ ساعت بخوابند. در واقع نوزادان در طول شبانه روز در دوره های کوتاه دو تا چهار ساعته می خوابند. در صورتی که نوزاد نارس باشد و یا مبتلا به کولیک باشد ممکن است کمتر از مدت زمان ذکر شده بخوا..

زمان مناسب خواب برای کودکان اهمیت بسیار زیادی داشته و به یک دغدغه برای والدین تبدیل شده است. خوابیدن به اندازه کافی تاثیر مثبتی بر رشد مغز کودکان دارد. با استفاده از چندین روش می توان برنامه خواب کودک خود را به خوبی تنظیم کرد. کودکان در هر مرحله سنی به مدت زمان خاصی برای خوابیدن نیاز دارند

زمان مناسب خواب برای کودکان اهمیت بسیار زیادی داشته و به یک دغدغه برای والدین تبدیل شده است. خوابیدن به اندازه کافی تاثیر مثبتی بر رشد مغز کودکان دارد. با استفاده از چندین روش می توان برنامه خواب کودک خود را به خوبی تنظیم کرد.

نگاهی بر زمان مناسب خواب برای کودکان

بهتر است بدانید کودکان در هر مرحله سنی به مدت زمان خاصی برای خوابیدن نیاز دارند، از اینرو ما نگاهی مختصر به زمان مناسب خواب در سنین مختلف کودکان خواهیم داشت.

زمان مناسب خواب در یک تا ۴ هفتگی نوزاد: در این سن نوزادان لازم است در طول روز به اندازه ۱۵ تا ۱۸ ساعت بخوابند. در واقع نوزادان در طول شبانه روز در دوره های کوتاه دو تا چهار ساعته می خوابند. در صورتی که نوزاد نارس باشد و یا مبتلا به کولیک باشد ممکن است کمتر از مدت زمان ذکر شده بخوابد.

۱ تا ۴ ماهگی : بهتر است بدانید در این سن نوزادان معمولا بین ۱۴ تا ۱۵ ساعت به خواب نیاز دارند. کودکان زمانی که به ۶ هفتگی می رسند والدین شاهد الگوهای خواب منظم تری از آنها خواهند بود.

۴ تا ۱۲ ماهگی: کودکان در ماه های ۴ تا ۱۲ معمولا بین ۱۴ تا ۱۵ ساعت در روز می خوابند. در واقع در این دوره هدف اصلی ایجاد عادات خواب سالم در کودکان می باشد. به نوعی می توان گفت در این سن کودک اجتماعی تر بوده و الگوهای خواب او به بزرگسالان شباهت بسیاری دارد.

۱ تا ۳ سال: زمان مناسب خواب برای کودکانی که در فاصله زمانی ۱ تا ۳ سال قرار دارند معمولا ۱۲ تا ۱۴ ساعت در روز می باشد. کودکان زمانی که سال اول زندگی را پشت سر می گذارند خواب نیمروزی صبحگاهی خود را به تدریج از دست می دهند و در طول روز تنها یک بار می خوابند. همچنین کودکان نوپا با اینکه به ۱۴ ساعت در روز به خواب نیاز دارند ممکن است در طول شبانه روز تنها ۱۰ ساعت بخوابند.

۳ تا ۶ سال: بهتر است بدانید کودکان در سه سالگی خواب روزانه داشته اما در ۵ سالگی اغلب آنها خواب روزانه ندارند. در واقع بعد از ۵ سالگی خواب روزانه کودکان به تدریج کوتاه تر می گردد. کودکان در سن بین ۳ تا ۶ سال معمولا بین ساعت ۷ تا ۹ شب می خوابند و نزدیک ساعت ۶ و ۸ صبح می شوند. در حالت کلی کودکان در سنین بین ۳ تا ۶ سال بین ۱۰ تا ۱۲ ساعت در روز می خوابند.

۷ تا ۱۲ سال: بهترین زمان مناسب خواب برای کودکان در سنین بین ۷ تا ۱۲ با سال های قبل تفاوت دارد. در این سنین زمان رفتن به رختخواب با وجود فعالیت های مدرسه، خانوادگی و فعالیت های اجتماعی به تدریج دیر و دیرتر می شود. در واقع میانگین زمان خوابیدن کودکان در این سن فقط حدود ۹ ساعت می باشد.

۱۲ تا ۱۸سال: بهتر است بدانید در رده سنی ۱۲ تا ۱۸ سال نیازهای خواب نوجوانان برای سلامتی و تندرستی آنها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در واقع نوجوانان نسبت به سال های گذشته به خواب بیشتری نیاز دارند.

آشنایی با روش های مهم و موثر برای کنترل خواب کودک

استفاده از یکسری روش ها و راه کارها به شما کمک می کند تا ساعات خواب کودک خود را به بهترین شکل تنظیم نمایید. یکی از روش ها دادن فرصت به نوزادان برای داشتن خواب‌ های کوتاه مکرر می باشد. همچنین بهتر است علائم و نشانه های خستگی کودکان را شناسایی کنید. در موقعی که کودک شما آمادگی خواب را دارد باید او را بخوابانید. از دیگر روش های مهم و موثر برای کنترل خواب کودک فراهم کردن یک برنامه مشخص برای زمان خواب او است. در ضمن وقتی نوزاد احساس خواب آلودگی دارد و بیدار است باید او را در تختش قرار دهید. در صورتی که کودک برای مدت زمان طولانی احساس خواب آلودگی کند اما بیدار بماند برای رفتن به خواب دچار مشکل خواهد شد.

تمایز قائل شدن بین شب و روز از دیگر روش های موثر برای کنترل و داشتن زمان مناسب خواب کودک به شمار می آید. خودداری از تعریف قصه‌ های ترسناک، بازی ها و شوخی های پر تحرک نیز از دیگر روش های مهم برای کنترل خواب کودکان می باشد. قبل از خواب می توانید برای کودک خود یک قصه آرام را بخوانید. از دیگر روش های تنظیم خواب کودک کم کردن صداهای محیط می باشد. برای این کار بهتر است با نزدیک شدن به زمان خواب تمام صداهای اضافی محیط را کم نمایید. همچنین باید رادیو و تلویزیون را در موقع نزدیک شدن به خواب خاموش کنید. از دیگر روش های مناسب برای تنظیم کردن خواب کودکان تشویق کردن آنها برای دریافت نور طبیعی در طول روز می باشد. بهتر است بدانید عاملی که ملاتونین را سرکوب می نماید نور روشن است.

در واقع این عامل به نوعی باعث می شود کودک در طول روز هوشیار بوده و در موقع شب به خوبی بخوابد. همچنین بهتر است به کودکان مقدار مناسبی غذا در زمان مناسب بدهید، زیرا احساس سیری زیاد یا گرسنگی خواب رفتن کودک را دچار مشکل خواهد کرد. همچنین باید اطمینان حاصل کنید که فرزند شما در شب احساس امنیت می کند. از دیگر روش های تنظیم برای کنترل خواب کودک کوتاه نگه داشتن چرت های بچه های بزرگ تر می باشد. در صورتی که فرزند شما بیش از ۵ سال داشته باشد بهتر است چرت بعد از ظهر آن بیش از ۲۰ دقیقه طول نکشد. در واقع چرت های طولانی به نوعی باعث می شود شب دشوارتر به خواب برود.

نگاهی بر فواید و تاثیر زمان مناسب خواب و خوابیدن برای کودکان

بهتر است بدانید خوابیدن فواید بسیار زیادی همچون رشد بهتر کودک، کمک به سلامت قلب، کاهش دادن خطر بروز جراحت و تقویت یادگیری را برای کودکان به دنبال دارد، از اینرو بد نیست نگاهی مختصر به این فواید داشته باشیم. در واقع کودکان در شب انواع مختلفی از خواب همچون خواب عمیق، خواب رویایی و خواب سبک را تجربه می کنند.

رشد بهتر کودک: یکی از فواید خوابیدن و داشتن زمان مناسب خواب به اندازه کافی رشد بهتر او می باشد. مطابق نظر متخصصان و پزشکان در دوره خواب عمیق هورمون رشد ترشح می شود. هر کودک برای رشد بهتر نیاز دارد ۵۰ درصد از زمان خود را در خواب عمیق به سر ببرد.

کمک به سلامت قلب: از دیگر خوابیدن برای کودکان می توان به تاثیر آن بر روی سلامت قلب اشاره کرد. در واقع در موقع خواب از بدن در مقابل آسیب ‌های قلبی و عروقی به بهترین شکل محافظت می شود، زیرا در مدت زمان خواب هورمون‌ های استرس و کلسترول بد خون در خون به جریان در می آیند. بهتر است بدانید کودکانی که دارای اختلال در خواب هستند نسبت به دیگر کودکان بیشتر در معرض خطر انگیختگی مغز در حال خواب قرار دارند. همچنین میزان کورتیزول خون و مقدار گلوکز که ارتباط مستقیمی با افزایش خطر ابتلا به چاقی، دیابت و بیماری قلبی دارند در طول شب بالا می ماند.

کاهش دادن خطر بروز جراحت: داشتن زمان مناسب خواب برای کودکان ارتباط مستقیمی با کاهش دادن خطر بروز جراحت دارد. در صورتی که فرزند شما خواب کافی نداشته باشد در طول روز شتابزده می شود، از اینرو در معرض آسیب و جراحات بسیاری قرار می گیرد.

تقویت یادگیری: از دیگر فوایدی که زود خوابیدن بر روی کودکان دارد تقویت یادگیری می باشد. در موقع خواب مغز کودک در پرکارترین و شلوغ ‌ترین حالت خود قرار دارد. طبق گفته محققان و متخصصان نوزادان مسائل مختلف را در طول خواب شبانه به خوبی می آموزند. آشنایی با زمان مناسب برای خوابیدن کودکان تاثیر بسیار زیادی بر روی آرامش و خوابیدن آنها دارد. در واقع درست خوابیدن نقش بسیار مهمی در فرایند یادگیری کودکان در همه رده ‌های سنی خواهد داشت. کودکان بهتر است در طول روز بخوابند، زیرا دانشمندان به خواب ‌های کوتاه عصرگاهی به عنوان یک معجزه یاد می کنند.

بهتر است بدانید دیر خوابیدن عوارض بسیاری همچون کاهش رشد قدی، بروز افسردگی، ایجاد چاقی، کاهش میزان یادگیری را برای کودکان به دنبال دارد. در واقع شب بیداری و بی خوابی کودکان دارای یکسری علائم و نشانه هایی همچون بی صبری، اوقات تلخی کردن، کج خلقی و گریه‌ های مداوم در کودکان می باشد. کودکانی که کمبود خواب دارند نسبت به دیگر بچه ها کمتر می توانند احساسات خود را کنترل کنند. برای جلوگیری از بروز این علائم بهتر است یک برنامه ریزی برای زمان مناسب خواب کودک خود داشته باشید.

نوشته زمان مناسب خواب برای کودکان چه وقتی است؟ اولین بار در داروخانه آنلاین داروهلپ | داروخانه آنلاین | ارسال رایگان | darookhaneonline. پدیدار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *