چند راه برای درمان سردردهای مزمن

همه افراد حداقل برای یک بار در زندگی دچار سردرد شده اند. برخی از سردردها بسیار شدید و برخی از آنها بسیار معمولی است. به هر حال هر دوی آنها نیاز به درمان دارند. علائم اصلی سردرد، وجود درد در ناحیه سر یا صورت است که برخی اوقات در برخی از افراد همراه با حالت تهوع و استفراغ شدید است. حال آن که برخی از سردردها ممکن است به صورت خود به خودی و یا بر اثر فعالیت و یا ورزش به وجود آیند. برخی از سردردهای ضعیف را می توان با انواع مسکن ها درمان کرد در عین حال که برخی از سردردها آن قدر شدید هستند که فرد باید حتماً به پزشک متخصص مراجعه کند چرا که ممکن است منجر به ایجاد عوارض بدتری از قبیل سکته های مغزی شود. برای درمان بیماری سردرد روش های مختلفی در کنار استفاده از انواع داروهای مسکن وجود دارد که در مقاله حاضر، تمام آنها مورد بررسی قرار گرفته شده اند.

چند راه برای درمان سردردهای مزمن
یکی از مشکلات و بیماری هایی که همه افراد تا به حال حداقل یک بار به آن مواجه شده اند، سردرد است که علائم آن در برخی از مواقع در فرد خفیف و در برخی مواقع دیگر شدید بوده است. حال آن که، برخی از افراد همواره دچار سردرد می ش..

همه افراد حداقل برای یک بار در زندگی دچار سردرد شده اند. برخی از سردردها بسیار شدید و برخی از آنها بسیار معمولی است. به هر حال هر دوی آنها نیاز به درمان دارند. علائم اصلی سردرد، وجود درد در ناحیه سر یا صورت است که برخی اوقات در برخی از افراد همراه با حالت تهوع و استفراغ شدید است. حال آن که برخی از سردردها ممکن است به صورت خود به خودی و یا بر اثر فعالیت و یا ورزش به وجود آیند. برخی از سردردهای ضعیف را می توان با انواع مسکن ها درمان کرد در عین حال که برخی از سردردها آن قدر شدید هستند که فرد باید حتماً به پزشک متخصص مراجعه کند چرا که ممکن است منجر به ایجاد عوارض بدتری از قبیل سکته های مغزی شود. برای درمان بیماری سردرد روش های مختلفی در کنار استفاده از انواع داروهای مسکن وجود دارد که در مقاله حاضر، تمام آنها مورد بررسی قرار گرفته شده اند.

چند راه برای درمان سردردهای مزمن

یکی از مشکلات و بیماری هایی که همه افراد تا به حال حداقل یک بار به آن مواجه شده اند، سردرد است که علائم آن در برخی از مواقع در فرد خفیف و در برخی مواقع دیگر شدید بوده است. حال آن که، برخی از افراد همواره دچار سردرد می شوند و این نشان دهنده یک مشکل در فرد است. علت به وجود آمدن این نوع سردردها به دلایل مختلفی از قبیل کم آب شدن بدن، داشتن عادات غذایی ناسالم، کمبود انواع ویتامین ها و یا داشتن حساسیت به بوهای مختلف از قبیل بوی رنگ، بوی لاک، بوی غذا و یا به طور کلی عوامل ژنتیکی است که به شکل سردرد خود را نشان می دهد.

به طورکلی، سردرد در نتیجه ترکیبی از سیگنال های عصبی ارسال شده به ماهیچه های سر و عروق خونی به وجود می آید. سردرد به معنای وجود درد در سر و یا بخش فوقانی گردن تعریف می شود که درد از بافت ها و ساختارهای احاطه کننده جمجمه ویا مغز نشأت می گیرد. چرا که مغز خود فاقد رشته های عصبی درد می باشد. با این وجود، لایه نازکی که استخوان ها را پوشانده و عضلاتی که جمجمه، چشم ها و گوش ها را در بر می گیرد و همچنین بافت های نازکی که سطح مغز و نخاع را احاطه می کند، شریان ها، وریدها و اعصاب، همه و همه ممکن است دچار تحریک و التهاب شوند که این موضوع موجب ایجاد سردرد در فرد می شود. در نتیجه، رایج ترین محرک های سردرد عبارتند از:

– داشتن بیماری هایی از قبیل عفونت های سینوسی، سرماخوردگی، تب و عفونت گلو؛

– داشتن اضطراب و استرس؛

– عوامل محرک محیطی از قبیل دود و یا رایحه منتشر شده از عطرها؛

– داشتن سردردهایی که سابقه خانوادگی دارند از قبیل میگرن؛

– عدم تعادل هورمون ها؛

– حساسیت های غذایی؛

– عدم تعادل ویتامین ها و مواد مغذی؛

راه حل های درمان سردردهای مزمن:

– اگرچه مسکن ها یک عامل مؤثر در کاهش سردرد می باشند، ولی مصرف منیزیم نسبت به مسکن یکی از مؤثرترین و کم خطرترین روش های درمان سردرد است. به طوری که تحقیقات نشان داده اند که افرادی که به سردردهای مزمن از قبیل میگرن دچار هستند، دارای کمبود منیزیم هستند. چرا که منیزیم از تعداد دفعات حملات میگرنی در آن دسته از افرادی که کمبود منیزیم دارند می کاهد. مصرف روزانه ۲۰۰ تا ۶۰۰ میلی گرم منیزیم می تواند تعداد دفعات حملات سردرد را کاهش دهد.

– برخی از مواد غذایی حاوی گلوتن نیز می تواند موجب ایجاد سردردهای مزمنی در فرد شود به ویژه در افرادی که دچار بیماری میگرن هستند. بنابراین با حذف گلوتن از رژیم غذایی می توان به رفع سردردهای میگرنی و مزمن کمک کرد.

– استفاده از روغن نعناع فلفلی و اسطوخدوس خاصیت آرام بخشی داشته و در درمان و تسکین سردرد بسیار مؤثر هستند. روغن نعناع فلفلی جریان خون را در ناحیه پیشانی افزایش داده و به تسکین انقباضات عضلانی کمک مؤثری می کند. از طرفی دیگر، ترکیب روغن نعناع فلفلی با اتانول، به کاهش حساسیت های سردرد کمک می کند. بنابراین استفاده از اسطوخدوس به عنوان یک روش بی خطر و مؤثر در درمان سردردهای مزمن بسیار مورد توجه است. علاوه بر این خاصیت، این روغن یکی از مواد تثبیت کننده خلق و خوی فرد نیز به حساب می آید.

– استفاده از روش درمانی کایروپراکتیک نیز یک عامل مؤثر برای درمان سردردهای مزمن بوده است. فن ماساژ و جابه جا کردن ستون فقرات را کایروپراکتیک گویند. که دارای خواص آنتی اکسیدانی در کاهش استرس است.

– مصرف گیاه بابونه گاوی در کاهش تعداد دفعات ابتلاء به سردردهای میگرنی و مزمن و نیز کاهش علائم سردردهای مزمن از قبیل درد، تهوع، استفراغ و حساسیت به نور و صدا بسیار مفید است.

– سم زدایی کردن بدن با استفاده از حمام گرفتن، علاوه بر پاکسازی بدن از سموم مختلف، یکی از مؤثرترین روش های پیشگیری از سردرد های مزمن است.

– استراحت کردن یکی دیگر از روش های مقابله با سردرد است. استراحت به همراه تمرکز بر روی تنش هایی که در گردن و پشت و شانه ها وجود دارد به کاهش میزان سردرد های مزمن کمک می کند.

– کمپرس چه به صورت سرد و چه به صورت گرم، در درمان سردرد بسیار مؤثر است. افرادی که دچار سردرد مزمن هستند میتوانند هر دو نوع کمپرس سرد و گرم را امتحان کرده و ببینند که در کدام نوع، سردرد آنها بهتر بهبود پیدا می کند.

– یکی از عواملی که می تواند منجر به ایجاد سردرد و درد شدید ناشی از آن شود وقتی است که بدن دچار کمبود آب شده باشد. کم آبی بدن می تواند اختلالاتی را در تمرکز و تحریک پذیری ایجاد کرده و علائم حاصل از سردرد را بدتر کند. بدین ترتیب، افراد می توانند با نوشیدن آب، نشانه های سردرد خود را هر چه زودتر به مدت ۳۰ دقیقه تا سه ساعت کاهش دهند. بدین طریق، نوشیدن آب کافی و خوردن غذاهای آبکی می تواند برای درمان بیماری ها بسیار مؤثر و کمک کننده باشد.

– افراد پس از شروع سردرد می توانند خوراکی های حاوی کافئین و مقداری چای و یا قهوه را در فاصله زمانی مناسب مصرف کرده و بدین طریق درد موجود در ناحیه سر را کاهش دهند. افراد باید در نظر داشته باشند که کافئین به مقدار کمی مصرف شود چرا که ممکن است مصرف بیش از حد آن نیز، خود منجر به ایجاد سردرد شود.

– زمانی که فرد دچار سردرد می شود می تواند مصرف چای را با مقداری زنجبیل در کنار سایر داروهای مسکن استفاده کند که موجب کاهش سردرد می شود.

– با استفاده کردن از کلاه، سربند، عینک شنای بیش از حد و سفت بستن موها منجر به فشار وارد آمدن بر سر می شود و این خود منجر به ایجاد سردرد می شود. بنابراین بهترین اقدام این است که از کاهش فشار بر روی پوست سر یا سر خودداری شود تا فرد دچار سردرد نشود.

– بسیاری از سردردها ممکن است بر اثر اضطراب و استرس و سایر عوامل روحی و روانی دیگر به وجود آیند و زندگی و کار و درس افراد را با اختلال رو به رو کند. بنابراین یکی از دیگر روش های مقابله با این نوع سردرد ها، استفاده از روش رفتار درمانی بوده که به افراد کمک می کند تا استرس، عصبانیت و اعصاب خوردگی های ناشی از سردردهای مزمن و مکرر را بر طرف کنند. یکی از روش های رفتار درمانی، روش تمدد اعصاب بوده که باعث از بین بردن تنشهای عضلانی در فرد می شود، از قبیل مدیتیشن، رفع تدریجی انقباضات عضلات و مفاصل، استفاده از تکنیک های مدیریت ذهن که به آن خودهیپنوتیزمی می گویند.

یکی دیگر از روش های رفتار درمانی که به فرد در کاهش دردهای مزمن حاصل از سردرد کمک می کند، انجام تمرین های گروهی مهارت افزایی بوده که شامل روش های بهبود و تقویت روابط با دیگران، دوری کردن از افکار منفی و جلوگیری از تشدید شدن درد حاصله است.

– علاوه بر روش های ذکر شده، بسیاری از متخصصان از روش های دیگری برای غلبه بر سردردهای مزمن و یا کاهش آنها استفاده می کنند که از جمله این روش ها می توان به ترک کردن مصرف دخانیات و مشروبات الکلی، کاهش دادن و یا قطع کردن مصرف کافئین، داشتن یک برنامه منظم برای خواب و غذا و انجام ورزش های مستمر در طول هفته اشاره کرد.

در برخی از موارد نیز لازم است که فرد به پزشک متخصص مراجعه کند و آن زمانی است که دارای سردردهای شدید و مزمن که بسیار شدیدتر از سردردهای معمولی بوده و با علائمی از قبیل حالت تهوع و استفراغ همراه است و به صورت ناگهانی شروع شده و با سرفه کردن و خم شدن و زور زدن و فعالیتهای جنسی بدتر می شود، همچنین زمانی که دارای سردردهای همراه با تب و لرز و سفتی و گرفتگی گردن، که ممکن است این سفتی گردن ناشی از پارگی آنوریسم مغزی باشد که خود همراه با تشنج نیز است، و در نهایت، سردردی که همراه با ضعف و یا تغییر در حسگر یک سمت از بدن فرد همراه باشد که می تواند نشان دهنده سکته مغزی باشد.

نوشته چند راه برای درمان سردردهای مزمن اولین بار در داروخانه آنلاین داروهلپ | داروخانه آنلاین | ارسال رایگان | darookhaneonline. پدیدار شد.