زنیان چه فوایدی بر روی سلامتی بدن دارد؟

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
زنیان گیاه دارویی مفیدی است که خواص بی شماری برای بدن دارد. زنیان را با نام های دیگر کمون حبشی، نانخواه، انیسون بری و اجوان نیز می شناسند. گیاه زنیان یک ساله است و گل های سفید رنگی دارد و میوه آن قهوه ای است. زنیان بوی معطر و طعم تندی دارد و مصارف مختلفی در آشپزی، پزشکی و عطرسازی دارد.
ترکیبات زنیان در گیاه زنیان گلیکوزیدها، ترکیبات فنولیک، کربوهیدرات ها، روغن های فرار و ساپونین ها موجود می باشد. همچنین زنیان دارای فسفر، کلسیم، آهن و نیکوتینیک اسید می باشد.
زنیان چه خواصی برای بدن دارد؟ زنیان خواص بی شماری برای بدن دارد. این گیاه در فشار خون و بیماری های معده موثر است و ضد تب، ضد نفخ، ضد میکروب و … می باشد. در ادامه به مهم ترین خواص زنیان برای بدن اشاره می کنیم.
موثر در جلوگیری و درمان سنگ کلیه زمانیکه املاح کلسیم و نمک موجود در ادرار در کلیه رسوب کنند سنگ کلیه به وجود می آید. گیاه زنیان کمک می کند این املاح در کلیه رسوب نکنند و به این ترتیب از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری می نماید. همچنین گیاه زنیان در دفع سنگ کلیه نیز موثر است. این گیاه در خرد شدن این سنگ ها و ..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

زنیان گیاه دارویی مفیدی است که خواص بی شماری برای بدن دارد. زنیان را با نام های دیگر کمون حبشی، نانخواه، انیسون بری و اجوان نیز می شناسند. گیاه زنیان یک ساله است و گل های سفید رنگی دارد و میوه آن قهوه ای است. زنیان بوی معطر و طعم تندی دارد و مصارف مختلفی در آشپزی، پزشکی و عطرسازی دارد.

ترکیبات زنیان

در گیاه زنیان گلیکوزیدها، ترکیبات فنولیک، کربوهیدرات ها، روغن های فرار و ساپونین ها موجود می باشد. همچنین زنیان دارای فسفر، کلسیم، آهن و نیکوتینیک اسید می باشد.

زنیان چه خواصی برای بدن دارد؟

زنیان خواص بی شماری برای بدن دارد. این گیاه در فشار خون و بیماری های معده موثر است و ضد تب، ضد نفخ، ضد میکروب و … می باشد. در ادامه به مهم ترین خواص زنیان برای بدن اشاره می کنیم.

موثر در جلوگیری و درمان سنگ کلیه

زمانیکه املاح کلسیم و نمک موجود در ادرار در کلیه رسوب کنند سنگ کلیه به وجود می آید. گیاه زنیان کمک می کند این املاح در کلیه رسوب نکنند و به این ترتیب از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری می نماید. همچنین گیاه زنیان در دفع سنگ کلیه نیز موثر است. این گیاه در خرد شدن این سنگ ها و دفع به مرور آنها با ادرار، به بدن یاری می رساند.

تنظیم کننده کلسترول بدن

دانه های زنیان برای تنظیم کلسترول خون نیز بسیار مفید هستند. مطالعه ای که بر روی موش ها انجام شد نشان داد مصرف پودر زنیان در آنها باعث کاهش کلسترول کبد شده است. این مطالعه اذعان داشت این مسئله می تواند ناشی از کاهش لیپوپروتئین که چربی را در خون با خود حمل می کند، باشد. در مطالعه دیگری محققان به این نتیجه رسیدند که مصرف دانه های زنیان هم برای کاهش کلسترول بد و هم در افزایش کلسترول خوب بدن موثر می باشد.

زنیان

مفید برای رحم

زنیان در پاکسازی رحم و از بین بردن بوی بد رحم بسیار موثر است. این گیاه آرامشبخش نیز می باشد و باعث کاهش درد و مشکلات قاعدگی در فرد می گردد. تنظیم قاعدگی نیز با این گیاه امکان پذیر است.

کمک به مشکلات هضم و گوارش

پودر زنیان باعث می شود ترشح اسید معده افزایش یابد. این افزایش چهار برابری است و باعث هضم سریعتر غذا می گردد. افرادی که بدنشان غذا را دیر هضم می کند می توانند برای رفع این مشکل از پودر زنیان استفاده کنند.

از سرفه جلوگیری می کند

زنیان حاوی ترکیبات ضدسرفه مانند آئروسل ها و کارواکرول می باشد. محققان با انجام آزمایشات دریافته اند زنیان می تواند در درمان سرفه و سرماخوردگی بیشتر از کدئین موثر باشد. برای رسیدن به این نتیجه محققین دو گروه از افراد را که دارای مشکلات تنفسی مانند سرفه بودند مورد بررسی قرار دادند. به یک گروه زنیان و به گروه دیگر قرص کدئین دادند. نتایج نشان داد زنیان نقشی همانند کدئین در کاهش سرفه در افراد بیمار داشته است. این گیاه باعث تنفس بهتر می گردد و در بیماران مبتلا به تنگی نفس ورود هوا به شش ها را افزایش می دهد.

تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

دانه زنیان حاوی روغنی است که خواص آنتی اکسیدان و ضد ویروس دارد. این روغن به تقویت سیستم ایمنی بدن یاری می رساند. ترپینن و پینن از جمله آنتی اکسیدان های روغن زنیان هستند که باعث کاهش سطح استرس اکسیداتیو در برخی قسمت های بدن می شوند و التهاب و جهش سلول های سالم بدن را کاهش می دهند. استفاده از این گیاه در پیشگیری از بیماری هایی مانند بیماری های قلبی- عروقی، خود ایمنی، دیابت و سرطان موثر است.

زنیان

موثر در کاهش وزن

زنیان در هضم سریعتر غذا بسیار موثر است و از جذب چربی غذا در بدن جلوگیری می کند. از طرفی این گیاه حاوی مقادیر مناسبی فیبر می باشد و باعث کاهش اشتهای فرد و افزایش سوخت و ساز بدن او می گردد. استفاده از عرق زنیان در سم زدایی از روده ها و کاهش چربی شکم موثر می باشد.

عوارض مصرف زنیان

  • مصرف به اندازه زنیان هیچ عارضه ای ندارد. اگر در مصرف این گیاه زیاده روی شود ممکن است مشکلاتی نظیر سردرد، حالت تهوع، استفراغ، سوزش معده، تحریکات پوستی، سرگیجه و افزایش دمای بدن دیده شود.
  • افراد مبتلا به مشکلات تیروئید و اسیدیته بالای بدن نباید از این گیاه استفاده کنند.
  • زنان باردار باید در مصرف این گیاه احتیاط کنند زیرا این گیاه دارای طبع گرم است و ممکن است باعث زایمان زودرس یا سقط جنین شود و یا شیر مادر را کاهش دهد.
  • مصرف بیش از حد این گیاه می تواند اثر سوء در وزن داشته باشد و باعث چاقی شود.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطلب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • با خواص گیاه مریم گلی آشنا شوید
  • رزماری چیست و چه خواصی برای بدن دارد؟
  • حنا و خواص بی نظیر آن برای بدن

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]