سم زدایی از بدن و راه های کابردی آن

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
امروزه شاید کلمه هایی مانند سم زدایی یا دیتاکس به گوش بسیاری افراد آشنا باشد. معتقدان به سم زدایی باور دارند با استفاده از یک رژیم خاص می توانند تمام آلودگی ها و مواد مضر را از بدن پاک نمایند و به سلامت بدن کمک کنند؛ هر چند ادعای آنها هنوز مورد تایید بسیاری نیست. در مطلب امروز به روش های سم زدایی از بدن اشاره خواهیم کرد که بسیار ساده و کاربردی هستند و شامل مصرف مواد خاص و یا گرفتن رژیم خاصی نمی باشند.
آیا سم زدایی حقیقت دارد؟ عبارت سم معمولا به مواد شیمیایی مصنوعی، فلزات سنگین، آلاینده ها و غذاهای فرآوری شده اشاره دارد که همگی برای بدن مضرند. اما جالب است بدانید رژیم های سم زدا به ندرت می توانند سموم خاص را دفع کنند و مدرک محکم و مستدلی برای تایید تاثیر رژیم های سم زدا بر حذف سموم وجود ندارد. بدن انسان به صورت طبیعی روشی خاص برای حذف سموم دارد و با استفاده از کبد، کلیه، سیستم گوارش، پوست و ریه می تواند به طور موثری سموم را از بین ببرد. بنابراین ادعای سم زدایی چندان مستدل نیست اما می توان با روش هایی سیستم سم زدای بدن را بهبود بخشید تا بتواند به بهترین شکل کار..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

امروزه شاید کلمه هایی مانند سم زدایی یا دیتاکس به گوش بسیاری افراد آشنا باشد. معتقدان به سم زدایی باور دارند با استفاده از یک رژیم خاص می توانند تمام آلودگی ها و مواد مضر را از بدن پاک نمایند و به سلامت بدن کمک کنند؛ هر چند ادعای آنها هنوز مورد تایید بسیاری نیست. در مطلب امروز به روش های سم زدایی از بدن اشاره خواهیم کرد که بسیار ساده و کاربردی هستند و شامل مصرف مواد خاص و یا گرفتن رژیم خاصی نمی باشند.

آیا سم زدایی حقیقت دارد؟

عبارت سم معمولا به مواد شیمیایی مصنوعی، فلزات سنگین، آلاینده ها و غذاهای فرآوری شده اشاره دارد که همگی برای بدن مضرند. اما جالب است بدانید رژیم های سم زدا به ندرت می توانند سموم خاص را دفع کنند و مدرک محکم و مستدلی برای تایید تاثیر رژیم های سم زدا بر حذف سموم وجود ندارد. بدن انسان به صورت طبیعی روشی خاص برای حذف سموم دارد و با استفاده از کبد، کلیه، سیستم گوارش، پوست و ریه می تواند به طور موثری سموم را از بین ببرد. بنابراین ادعای سم زدایی چندان مستدل نیست اما می توان با روش هایی سیستم سم زدای بدن را بهبود بخشید تا بتواند به بهترین شکل کار خود را انجام دهد.

فعالیت های موثر در بهبود فرآیند سم زدایی از بدن

با انجام کارهای زیر می توانید به بدن برای بهبود عملکرد سم زدایش کمک برسانید:

نوشیدن آب بیشتر

آب در بسیاری از فرآیند های طبیعی بدن نقش دارد و نقش آن برای بدن ضروری است. سلول های بدن ما به صورت مداوم در حال ترمیم شدن هستند تا به درستی انجام وظیفه کنند و با تجزیه مواد مغذی انرژی لازم را برای بدن فراهم کنند. در نتیجه این فرآیند مواد زائدی در بدن آزاد می شود که به شکل اوره و دی اکسید کربن هستند. اگر این مواد در خون جمع شوند آسیب های شدیدی به بدن می رسانند. حمل و کمک به حذف این مواد به عهده آب است. آب این مواد را حمل کرده و از طریق ادرار، تنفس و تعریق آنها را دفع می کند. بنابراین برای سم زدایی از بدن لازم است آب بسیار نوشیده شود.

سم زدایی از بدن

عدم مصرف الکل

نوشیدن الکل بیش از حد می تواند به عملکرد کبد آسیب برساند و باعث تجمع چربی، التهاب و زخم در این ناحیه گردد. یکی از وظایف کبد فیلتر کردن مواد زائد و سایر سموم از بدن است. زمانیکه کبد در عملکرد خود ناتوان شود سم زدایی از بدن نیز به درستی انجام نمی شود.

مصرف مواد آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها نقش مهمی در محافظت از بدن در برابر آسیب های رادیکال های آزاد دارند. بدن انسان به صورت طبیعی برای فرآیندهای سلولی مانند هضم، این مولکول ها را تولید می کند اما گاهی مواردی مانند رژیم غذایی نامناسب، الکل، سیگار و آلاینده های محیطی می توانند باعث تولید بیشتر رادیکال های آزاد شوند. بنابراین رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان شامل ویتامین A، ویتامین سی، ویتامین E، سلنیوم، لیکوپن، لوتئین و زآگزانتین می تواند از خطر ابتلا به بیماری های ناشی از رادیکال های آزاد مانند زوال عقل، بیماری قلبی، بیماری ‌های کبد، آسم و انواع خاصی از سرطان جلوگیری نماید.

کاهش مصرف شکر

برای سم زدایی از بدن باید مصرف شکر و غذاهای فرآوری شده را در رژیم خود به حداقل رساند. این مواد می توانند باعث بیماری های مزمنی مانند بیماری های قلبی، دیابت و سرطان شوند و توان بدن را برای سم زدایی طبیعی کاهش دهند. بنابراین لازم است مصرف شکر و غذاهای فرآوری شده به حداقل برسد تا بدن به شکل طبیعی بتواند به سم زدایی از بدن بپردازد.

کاهش مصرف نمک

مصرف نمک می تواند باعث احتباس مایعات اضافی در بدن شود خصوصا در افرادی که دچار بیماری های کبد و کلیه هستند و یا آب کافی نمی نوشند. زمانیکه نمک بدن زیاد شود و آب کافی نوشیده نشود بدن هورمون ضد ادرار تولید می کند و مانع از سم زدایی در بدن می شود. بنابراین لازم است نمک کمتر مصرف شود و با مصرف غذاهای غنی از پتاسیم که اثرات سدیم را متعادل می کنند میزان نمک بدن کنترل گردد. غذاهایی مانند سیب‌زمینی، کدو حلوایی، لوبیا قرمز، موز و اسفناج سرشار از پتاسیم هستند.

سم زدایی از بدن

مصرف غذاهای حاوی پری بیوتیک

پری بیوتیک ها برای سلامت روده بسیار مفید هستند. روده ها سیستم سم زدا و دفع دارند و از بدن و روده در برابر سموم مضر محافظت می کنند. روده ها برای عملکرد صحیح به پری بیوتیک که باکتری های روده را تغذیه می کنند نیاز دارد. خوردن غذاهای غنی از پری بیوتیک می توانند سیستم ایمنی و سم زدای بدن را در بهترین حالت خود نگاه دارند. می توانید از گوجه ‌فرنگی، کنگر فرنگی، موز، مارچوبه، پیاز، سیر و جو دوسر برای تامین پری بیوتیک استفاده کنید.

ورزش کردن

ورزش نقش مهمی در کاهش التهاب بدن دارد. التهاب بیش از حد می تواند سیستم های مختلف بدن را تضعیف کند. ورزش با کاهش التهاب می تواند به بهبود عملکرد بدن مانند سم زدایی آن کمک کند تا بتواند از بدن به درستی محافظت کند. بنابراین برای سم زدایی از بدن سعی کنید حدود ۱۵۰ تا ۳۰۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط و ۷۵ تا ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی شدید مانند دویدن در هفته داشته باشید.

خواب کافی

خواب به بدن کمک می کند تا انرژی کسب کند و مواد زائد جمع شده در طول روز را از بین ببرد. کمبود خواب باعث می شود بدن قادر به سم زدایی نباشد و این سموم در بدن بالا روند.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • سم زدایی از ریه و راه های آن

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]