سندرم تک فرزندی چیست؟

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
سندرم تک فرزندی (Only Child Syndrome) به باوری در مورد کودکانی که خواهر و برادری ندارند اشاره می کند. این باور بیان می کند این کودکان به دلیل تنها بزرگ شدن دارای رفتارهای منفی و نامطلوب هستند. از دید بسیاری تک فرزندها غیراجتماعی، لوس، خودخواه و ناسازگار هستند هر چند محققان این باور را فاقد اعتبار علمی می دانند.
خصوصیات سندرم تک فرزندی چگونه به وجود می آید؟ کودکانی که تک فرزند هستند محبت بیشتری را نسبت به کودکان دیگر دریافت می کنند. به طور معمول این کودکان هر آنچه می خواهند دریافت می کنند و در فردیتی خودخواهانه بزرگ می شوند. این مسئله باعث می شود فقط به خود و نیازهای خود فکر کنند. همچنین به دلیل اینکه در ارتباط با خواهر یا برادری نیستند ممکن است گرایش های ضد اجتماعی پیدا کنند و یا مهارت کافی در ارتباط برقرار کردن با دیگران نداشته باشند.
آیا این سندرم واقعا وجود دارد؟ شاید برای بسیاری فرضیه سندرم تک فرزندی کاملا معتبر باشد اما جالب است بدانید بر اساس تحقیقات امروزی باورهای مربوط به این فرضیه بی اساس است. هرچند برخی تحقیقات وجود این سندرم را تایید می کنند اما ا..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

سندرم تک فرزندی (Only Child Syndrome) به باوری در مورد کودکانی که خواهر و برادری ندارند اشاره می کند. این باور بیان می کند این کودکان به دلیل تنها بزرگ شدن دارای رفتارهای منفی و نامطلوب هستند. از دید بسیاری تک فرزندها غیراجتماعی، لوس، خودخواه و ناسازگار هستند هر چند محققان این باور را فاقد اعتبار علمی می دانند.

خصوصیات سندرم تک فرزندی چگونه به وجود می آید؟

کودکانی که تک فرزند هستند محبت بیشتری را نسبت به کودکان دیگر دریافت می کنند. به طور معمول این کودکان هر آنچه می خواهند دریافت می کنند و در فردیتی خودخواهانه بزرگ می شوند. این مسئله باعث می شود فقط به خود و نیازهای خود فکر کنند. همچنین به دلیل اینکه در ارتباط با خواهر یا برادری نیستند ممکن است گرایش های ضد اجتماعی پیدا کنند و یا مهارت کافی در ارتباط برقرار کردن با دیگران نداشته باشند.

آیا این سندرم واقعا وجود دارد؟

شاید برای بسیاری فرضیه سندرم تک فرزندی کاملا معتبر باشد اما جالب است بدانید بر اساس تحقیقات امروزی باورهای مربوط به این فرضیه بی اساس است. هرچند برخی تحقیقات وجود این سندرم را تایید می کنند اما از سال ۱۹۷۰ به بعد به دلیل اینکه یافته های اولیه ناقص و غیرعلمی بوده اند این فرضیه همچنان بدون تایید باقی مانده است. از آنجا که تحقیقات اولیه انجام شده در مورد این سندرم بر روی خانواده های حاشیه نشین بوده در نتیجه نمی توان آن را به بسیاری کودکان تعمیم داد. در ۲۰ سال گذشته بررسی قابل توجهی نسبت به این موضوع صورت نگرفته است و به همین دلیل سندرم نامیدن این باور نیز بی مورد است.

چرا تک فرزندها خصوصیات خاصی دارند؟

عوامل بسیاری بر شخصیت کودک اثر می گذارند و تعداد فرزندان عامل تعیین کننده شخصیت و خصوصیات کودک نیست. رفتارهای منفی و یا خاص تک فرزندها در بسیاری از فرزندان در خانواده های پرجمعیت دیده می شود و مختص به تک فرزندها نیست. در واقع این باور عموم است که تک فرزندها خصوصیات خاصی دارند. تک فرزند بودن می تواند باعث به وجود آمدن خصایص مثبت و منفی در کودک شود، این مسئله می تواند دلایل بسیاری داشته باشد و یکی از آنها رفتارهای خود والدین با کودک است. بنابراین برای کنترل این مسئله متخصصان روانشناس توصیه هایی دارند تا با کودک تک فرزند به گونه ای رفتار شود تا خصوصیات منفی در او شکل نگیرد؛ خصوصیاتی که به سندرم تک فرزندی معروف می باشد.

سندرم تک فرزندی

به اندازه از او حمایت کنید

بیشتر والدین تک فرزند، به دلیل داشتن تنها یک فرزند حساسیت بیشتری نسبت به او دارند، نسبت به او بسیار محتاط می شوند و سعی می کنند در موقعیت های مختلف از او حمایت کنند. مثال هایی همچون نگرانی از زمین خوردن کودک پس از راه افتادن یا مداخله هنگام دعوای او با کودکان دیگر از نمونه های رفتاری مخرب والدین می باشد.

به تعامل او با دیگران کمک کنید

تک فرزندها مرکز جهان پدر و مادر خود هستند و به دلیل نداشتن خواهر و برادر ممکن است نتوانند مهارت هایی همچون رفتار با همسالان خود را فرا بگیرند. به همین دلیل باید آنها را از سنین پایین به داشتن روابط اجتماعی وادار نمود. رفتار اجتماعی به آنها می آموزد تا حل اختلاف، در نظر گرفتن حقوق دیگران و به اشتراک گذاری را فرا بگیرند.

انتظارات واقعی از او داشته باشید

پدرو مادرهای تک فرزند به دلیل اینکه تنها یک کودک دارند انتظارات زیاد و غیرواقعی از او دارند. این والدین دلشان می خواهد فرزند آنها در همه چیز تک و عالی باشد و سطح توقعشان از فرزندشان بالا است. بنابراین سعی کنید انتظارات خود را با سن و توانایی های کودک خود تطبیق دهید تا در آینده به فردی با کمال گرایی ناسازگار تبدیل نشود.

سندرم تک فرزندی

به او اختیار لازم برای تصمیم گیری بدهید

والدینی که یک فرزند دارند سعی می کنند برای مراقبت و حمایت از فرزند خود کارگردان زندگی او شوند. این مسئله باعث می شود کودک به مرور نظر آنها را ارجح تر از تمایلات خود بداند و قدرت تصمیم گیری خود را از دست بدهد. به همین دلیل از سنین پایین از او بخواهید تا بسیاری موارد را زیر نظر شما تصمیم گیری نماید تا این مهارت را فرا بگیرد. می توانید در موقعیت هایی هر چند کوچک مانند خرید کتاب به او قدرت تصمیم گیری بدهید. بهتر است گزینه های زیادی برای او روی میز نگذارید تا تصمیم گیری برایش سخت نشود.

سخن پایانی

همانطور که گفته شد سندرم تک فرزندی یک باور اشتباه است و نوع رفتار والدین با کودک است که به بروز این سندرم در کودک دامن می زند. به همین دلیل اگر به داشتن یک فرزند فکر می کنید نگران این مشکل نباشید و بدانید اگر تربیت درستی را در پیش بگیرید فرزند شما می تواند همانند کودکان دیگر سلامت روح و روانی خوبی داشته باشد و باور سندرم تک فرزندی را از ذهن شما دور سازد.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • ترس های کودکان در سنین مختلف
  • والدین سمی به چه افرادی گفته می شود؟

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]