شب یلدا و خوراکی هایش چه خواصی دارند و هر کدام نماد چه هستند؟

زمان مطالعه: ۳ دقیقهشب یلدا و خوراکی هر یک دارای خواص و نماد خاص خود بوده و همچنین مصرف هریک از ین خوراکیها فلسفه خاص خود هستند.
پیشینیان بر این باور بودند که در این شب فرشته بدی ها (اهریمن) با فرشته خوبی ها (امشاسپندان) به جنگ می پردازد و در این نبرد طولانی فرشته خوبی ها اهریمن را شکست می دهد و صبح، پس از زاده شدن دوباره خورشید (پیروزی روشنایی بر تاریکی) آغاز می شود.
هندوانه مهمترین عنصر شب یلدا قرمزی هندوانه نماد خورشید است و گرمای آن می‌تواند در طول زمستان از ما در برابر بیماری‌ها محافظت کند. گرد بودن هندوانه نیز درست مثل گردی کره زمین نماد زندگی است. سفیدی روی پوست هندوانه نشانه صلح و آرامش است و دانه‌های آن نماد باروری و تولید مثل هستند. درباره هندوانه این باور وجود دارد که اگر هر کس آن را در شب یلدا بخورد تا پایان زمستان سرما و بیماری به او آسیب نخواهند زد. ا از نظر علم نوین ، هندوانه سرشار از ویتامین های A،B،C است و منبع عالی بتاکاروتن و لیکوپن و فیبر به حساب می آید که همگی در کنار هم می توانند از بروز بیماری ها و یبوست پیشگیری کنند.
انار میوه انار در آیین کهن ایرانیان نماد خ..

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

شب یلدا و خوراکی هر یک دارای خواص و نماد خاص خود بوده و همچنین مصرف هریک از ین خوراکیها فلسفه خاص خود هستند.

پیشینیان بر این باور بودند که در این شب فرشته بدی ها (اهریمن) با فرشته خوبی ها (امشاسپندان) به جنگ می پردازد و در این نبرد طولانی فرشته خوبی ها اهریمن را شکست می دهد و صبح، پس از زاده شدن دوباره خورشید (پیروزی روشنایی بر تاریکی) آغاز می شود.

هندوانه مهمترین عنصر شب یلدا

قرمزی هندوانه نماد خورشید است و گرمای آن می‌تواند در طول زمستان از ما در برابر بیماری‌ها محافظت کند. گرد بودن هندوانه نیز درست مثل گردی کره زمین نماد زندگی است. سفیدی روی پوست هندوانه نشانه صلح و آرامش است و دانه‌های آن نماد باروری و تولید مثل هستند. درباره هندوانه این باور وجود دارد که اگر هر کس آن را در شب یلدا بخورد تا پایان زمستان سرما و بیماری به او آسیب نخواهند زد. ا از نظر علم نوین ، هندوانه سرشار از ویتامین های A،B،C است و منبع عالی بتاکاروتن و لیکوپن و فیبر به حساب می آید که همگی در کنار هم می توانند از بروز بیماری ها و یبوست پیشگیری کنند.

انار

میوه انار در آیین کهن ایرانیان نماد خورشید ،شادی و زایش در شب یلدا به حساب می آید. انار به عنوان یک میوه خون ساز بوده و نوشیدن آب انار را برای افرادی که کم خونی فقر آهن دارند توصیه می شود. انار همچنین سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین ث، پتاسیم است و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. همچنین تصفیه کننده خون است و به معنای زندگی دوباره است.

میوه های زمستانی

در شب یلدا میوه های دیگری مانند سیب، پرتقال، ازگیل، خرمالو، کیوی و نارنگی نیز دیده می شود که سرشار از انواع ویتامین های A ,B,C و آنتی اکسیدانهایی مانند سلنیم، بتاکاروتن ، گزانتین و … هستند که در افزایش سیستم ایمنی ، رشد سلولی و بهبود سلامت انسان بسیار کمک کننده به حساب می آیند.

انگور یا کشمش

انگور از دیگر خوراکیهای شب یلدا است که مصرف آن به دلیل داشتن خاصیت گرمی در اولین شب زمستان توصیه شده است. همچنین بدلیل داشتن منیزیم و پتاسیم بالا در کاهش فشارخون، قندخون ، بهبود عضلات و افزایش قدرت بدنی موثر است و از قدیم در مصرف آن تاکید فراوانی می شود.

آجیل شب یلدا، نماد برکت و فراوانی

آجیل شب یلدا نماد برکت، فراوانی و شادکامی است. به منظور نزدیک‌تر شدن افراد فامیل و همچنین از بین رفتن کینه‌ها در سفره یلدا قرار می‌گیرد. آجیل حاوی انواع ویتامین های گروه E و B، روی، سلنیم، کلسیم، فسفر، پتاسیم، منیزیم، ویتامین آ و پروتئین است. این عناصر می توانند در بدن موجب افزایش قدرت بینایی و رفع خستگی و گرفتگی عضلات شوند. آجیل حاوی اسید های چرب امگا۳ ، چربی های غیر اشباع و مقادیر زیادی فیبر، باعث کاهش کلسترول خون می شود و ضامن سلامتی قلب است.
در آجیل معمول شب یلدا از پسته، بادام، فندق و گردو استفاده می شود. در آجیل های سنتی نیز از گندم بوداده، تخمه آفتابگردان، نخود برشته، شاهدانه، برنجک، تخمه هندوانه و کدو، بادام، پسته، فندق، مویز، انجیر و توت خشک و… استفاده می شد.

لبو

لبو در واقع همان ریشه چغندر پخته شده است. لبو در شب های سرد زمستان بسیار حس مطبوعی به آدم می دهد. لبو به پاکسازی معده کمک می کند. دارای مقداری ترکیبات مغذی و ترکیبات موثر فولات، کلسیم، منگنز، پتاسیم، آهن، بتائین و فیبر است.

کدو حلوایی

یکی از بهترین خوراکی‌ها برای شروع زمستان است. که معمولا همراه با کمی دارچین و شکر در سفره‌های یلدایی استفاده می شود. که موجب جلوگیری از پیر چشمی ، سرماخوردگی و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

شیرینی و دسر

در شب یلدا شیرینی هایی مثل باسلق، قطاب، پشمک و انواع دسر ها و کیک را نباید فراموش کرد. آن‌ها به عنوان افزایش دهنده اسید معده و هضم بهتر در کنار دیگر مواد خوراکی مصرف می شوند. البته باید از خوردن بیش از حد شیرینی جات بخصوص در سالمندان ، افراد دیابتی و بیماران کبدی خودداری نمایید.

نوشته شب یلدا و خوراکی هایش چه خواصی دارند و هر کدام نماد چه هستند؟ اولین بار در مجله ی دارویی. پدیدار شد.