غذاهای سرشار از روی

یک ماده معدنی مهم که بدن شما به آن نیاز دارد روی است. و چون بدن شما به طور طبیعی روی تولید نمی کند، روی باید از طریق غذایی که می خورید یا از طریق مکمل هایی مانند قرص جویدنی زینکوویت سی هلث اید به دست آید. روی بخشی از سیستم های مهم بدن از جمله تقسیم سلولی، عملکرد سیستم ایمنی، بهبود زخم و غیره است.

بسیاری از غذاها، از جمله گوشت ها و غذاهای دریایی، حاوی مقادیر خوبی از روی هستند، علاوه بر غذاهای سرشار از پروتئین مانند لوبیا و آجیل. غلات کامل و محصولات لبنی نیز حاوی روی هستند که می تواند به تعادل رژیم غذایی شما کمک کند.

چرا به روی نیاز دارید

پس از آهن، روی فراوان ترین ماده معدنی در بدن است. این دو ماده مغذی اغلب در منابع غذایی مشابه یافت می شوند و هر دو برای سلامت و عملکرد کلی مهم هستند.

قبل از مصرف مکمل روی باید با پزشک صحبت کنید. روی می‌تواند اثربخشی برخی داروها مانند آنتی‌بیوتیک‌ها، پنی‌سیلامین (دارویی که برای درمان آرتریت روماتوئید استفاده می‌شود) و دیورتیک‌های تیازیدی (داروهای فشار خون) را کاهش دهد. علاوه بر این، مکمل‌های روی خوراکی می‌توانند باعث موارد زیر شوند:

  • سوء هاضمه
  • اسهال
  • سردرد
  • حالت تهوع
  • استفراغ

روی یک ماده مغذی حیاتی است و به موارد زیر کمک می کند:

عملکرد آنزیم

روی برای اینکه بیش از ۳۰۰ آنزیم در بدن بتوانند به درستی کار کنند ضروری است و در فرآیندهایی مانند هضم، متابولیسم و سلامت اعصاب نقش دارد.

رشد کودک و تقسیم سلولی

همچنین مشخص شده است که روی به بهبود رشد و تکامل در کودکان کمک می کند و نقش مهمی در تقسیم سلولی ایفا می کند.

کند شدن پیشرفت دژنراسیون ماکولا

دژنراسیون ماکولا یک بیماری شایع در میان بزرگسالان بالای ۵۰ سال است که باعث تاری یا کاهش دید مرکزی می شود. این به دلیل نازک شدن ماکولا است. مطالعات نشان داده اند که روی ممکن است پیشرفت دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن را کاهش دهد.

پوست سالم

روی برای عملکرد طبیعی پوست و سالم ماندن آن لازم است. به همین دلیل است که محصولات حاوی روی به طور گسترده ای برای درمان بیماری های پوستی از جمله عفونت ها، آکنه، زخم های پوستی و سایر اختلالات پوستی استفاده می شود.

درمان سرماخوردگی

تحقیقات نشان می دهد که مصرف قرص یا شربت روی ظرف ۲۴ ساعت پس از شروع علائم سرماخوردگی می تواند طول مدت سرماخوردگی را کاهش دهد. با این حال، روی داخل بینی (اسپری بینی روی) با از دست دادن بویایی مرتبط است که می تواند دائمی باشد.

از مکمل های باکیفیتی که حاوی روی است می توان به شربت ایمیونیس اشاره کرد. برای اطلاع از قیمت و خرید شربت ایمیونس ویتابیوتیکس۲۰۰ میلی لیتر به داروخانه آنلاین مراجعه کنید.

غذاهای حاوی روی

روی در بسیاری از غذاهایی که بخشی از یک رژیم غذایی رایج هستند، به ویژه گوشت و غذاهای دریایی، و همچنین غلات کامل، لوبیا و آجیل وجود دارد. در اینجا شش ماده غذایی حاوی روی آورده شده است:

۱٫ صدف

صدف ها با ۷۴٫۱ میلی گرم در یک وعده ۳ انسی صدف ، بیشترین روی را در بین سایر مواد غذایی دارند. این مقدار ۶۷۳ درصد از میانگین ارزش روزانه است.

۲٫ خرچنگ

غذای دیگری که حاوی روی است خرچنگ است. یک وعده خرچنگ شاه آلاسکا پخته شده (۳ اونس) دارای ۶٫۴۸ میلی گرم روی است که معادل ۵۹ درصد ارزش روزانه است.

۳٫ گوشت گاو

گوشت قرمز، به خصوص گوشت گاو، مقدار زیادی روی دارد. یک وعده ۳ اونس کباب گاو ۸٫۴۴ میلی گرم روی به شما می دهد.

۴٫ لابستر

علاوه بر صدف و گوشت خرچنگ، لابستر غذای دریایی دیگری است که حاوی مقدار زیادی روی است. یک لابستر کوچک ۴٫۷۴ میلی گرم روی دارد. لابستر را با لوبیا یا نخود فرنگی همراه کنید و از این وعده غذایی پر از روی لذت ببرید.

۵٫ نخود

حبوبات، از جمله لوبیا و آجیل، حاوی مقادیر قابل توجهی روی هستند. نخود منبع عالی این ماده مغذی است. یک وعده نخود (۱۰۰ گرم) حاوی ۱٫۵ میلی گرم روی است.

۶٫ بادام هندی آجیل ها یک میان وعده عالی در طول روز هستند و بسیاری از آنها منابع عالی روی برای رژیم غذایی متعادل روزانه شما هستند. به عنوان مثال بادام هندی فقط در یک بسته یا ۵۶ گرم حاوی ۳ میلی گرم روی است. بادام هندی یک راه خوشمزه برای افزایش مصرف روی در طول روز است.