فواید اهدای خون

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
یکی از کارهایی که همواره توصیه می شود اهدای خون می باشد. گزارشات صلیب سرخ آمریکا نشان داده اند اهدای خون می تواند زندگی سه نفر را نجات دهد. اهدای خون نه تنها برای فرد گیرنده حیات بخش است بلکه فواید بسیاری برای فرد اهدا کننده دارد که در این مقاله به آنها می پردازیم.
کاهش دهنده سطح آهن خون: اهدای خون می تواند به کاهش سطح آهن در خون یاری رساند. آهن برای تولید گلبول های قرمز خون لازم است اما زمانی که بیشتر از حد معمول باشد می تواند برای شخص مضر گردد. به طور مثال برخی افراد مبتلا به هموکروماتوز هستند. این بیماری اختلالی ژنتیکی در متابولیسم آهن است. فرد مبتلا به این بیماری آهن مواد غذایی را بیش از حد جذب می کند و این مسئله باعث مشکلاتی در بدن فرد می گردد. به همین دلیل توصیه می شود افراد مبتلا به این بیماری یا دارای آهن مازاد در بدن خون اهدا کنند.
کمک به سوزاندن کالری: اهدای خون باعث می شود شخص ۶۵۰ کالری بسوزاند. بنابراین اگر می خواهید به راحتی کالری بسوزانید می توانید خون بدهید.
کاهش دهنده ریسک خطر حمله قلبی: ریسک خطر حمله قلبی با اهدای خون می تواند تا ۳٫۱ درصد د..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

یکی از کارهایی که همواره توصیه می شود اهدای خون می باشد. گزارشات صلیب سرخ آمریکا نشان داده اند اهدای خون می تواند زندگی سه نفر را نجات دهد. اهدای خون نه تنها برای فرد گیرنده حیات بخش است بلکه فواید بسیاری برای فرد اهدا کننده دارد که در این مقاله به آنها می پردازیم.

کاهش دهنده سطح آهن خون:

اهدای خون می تواند به کاهش سطح آهن در خون یاری رساند. آهن برای تولید گلبول های قرمز خون لازم است اما زمانی که بیشتر از حد معمول باشد می تواند برای شخص مضر گردد. به طور مثال برخی افراد مبتلا به هموکروماتوز هستند. این بیماری اختلالی ژنتیکی در متابولیسم آهن است. فرد مبتلا به این بیماری آهن مواد غذایی را بیش از حد جذب می کند و این مسئله باعث مشکلاتی در بدن فرد می گردد. به همین دلیل توصیه می شود افراد مبتلا به این بیماری یا دارای آهن مازاد در بدن خون اهدا کنند.

کمک به سوزاندن کالری:

اهدای خون باعث می شود شخص ۶۵۰ کالری بسوزاند. بنابراین اگر می خواهید به راحتی کالری بسوزانید می توانید خون بدهید.

کاهش دهنده ریسک خطر حمله قلبی:

ریسک خطر حمله قلبی با اهدای خون می تواند تا ۳٫۱ درصد در مردان کاهش یابد. اهدای خون فشارخون را کاهش می دهد و همچنین ازدیاد آهن را در بدن کاهش می دهد و هر دوی این موارد بر سلامت قلب تاثیر مستقیمی دارند.

اهدای خون

جلوگیری از آسیب به کبد:

کبد نیز مانند قلب در اثر افزایش آهن در خون می تواند دچار اختلال شود. آهن اضافی جذب شده می تواند در کبد و پانکراس ذخیره گردد و باعث ابتلا به سیروز، از کار افتادن کبد و آسیب پانکراس گردد. با اهدای خون و کاهش آهن بدن می توان از چنین بیماری هایی جلوگیری کرد.

کاهش خطر ابتلا به سرطان:

خطر ابتلا به سرطان نیز به افزایش آهن در بدن ارتباط دارد. هر چه آهن بیشتر باشد ریسک سرطان نیز بالاتر می رود. با اهدای خون می توان سطح آهن را در بدن کنترل کرد و به این ترتیب از خطر سرطان جلوگیری نمود.

کمک به آگاهی از سلامت بدن:

پیش از اهدای خون همواره شخص تحت معاینه فیزیکی قرار می گیرد و میزان هموگلوبین، فشار خون، نبض و دمای بدن او بررسی می گردد. پس از اهدای خون، نمونه خون برای تشخیص بیماری هایی همچون سفلیس و HIV کنترل می شود و وضعیت سلامت فرد را به او گزارش می دهند. این راه روشی برای چکاپ وضعیت سلامت جنسی و جسمی شما نیست بلکه جزو محسنات اهدای خون است. بنابراین اگر نسبت به سلامت جنسی خود دچار تردید هستید به پزشک مراجعه نمایید نه به مرکز اهدای خون.

تحریک گلبول های خون برای فعالیت:

پس از فرآیند خون دادن بدن تلاش می کند تا خون از دست رفته را جبران کند. این مسئله باعث تحریک تولید سلول های جدید می شود و در سلامت بدن تاثیرگذار است.

تقویت احساس نوع دوستی در فرد:

به دلیل اینکه اهدای خون در واقع اهدای زندگی به افراد است فرد پس از انجام این کار احساس بهتری نسبت به خود دارد و این مسئله می تواند در بهتر شدن روحیه به او یاری رساند.

اهدای خون

پیش از اهدای خون چه باید کرد؟

لازم است پیش از اهدای خون از سلامت خود مطمئن شوید. بهترین کار مشورت با پزشک می باشد. اگر پزشک شما اهدای خون را به شما توصیه کرد می توانید برای اهدای خون به مرکز اهدا مراجعه نمایید. بهتر است لباس آزاد و راحت بپوشید و خوراکی های شیرین به همراه داشته باشید. همچنین توصیه می شود چند روز پیش از اهدای خون از خوردن دارو و قرص خودداری نمایید.
بهترین سن برای اهدای خون ۱۸ تا ۶۰ سالگی می باشد و زنان و مردان هر دو می توانند این کار را انجام دهند؛ اما زنان در دوران بارداری و قاعدگی نباید خون اهدا کنند.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطلب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • آزمایش خون چه چیزی را در مورد سلامتی نشان می دهد؟

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]