فواید قرص دوفاستون چیست و چرا تجویز می شود؟

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
دوفاستون یک نسخه مصنوعی از پروژسترون است. قرص دوفاستون برای درمان اختلالات چرخه تولید مثل زنان مانند ناباروری، کمک به باروری، قاعدگی نامنظم و خونریزی رحم استفاده می شود. این دارو با تقلید از فعالیت های هورمون طبیعی پروژسترون عمل می کند که به کاهش علائم عدم تعادل هورمونی کمک می کند.
دیدروژسترون چیست؟ ماده فعال قرص دوفاستون، دیدروژسترون است که یک پروژسترون (یک هورمون زنانه) شناخته می شود. این کار با تنظیم رشد سالم و ریزش طبیعی دیواره رحم عمل می کند. در شرایطی که کمبود پروژسترون باعث مشکلات قاعدگی می شود، مانند سندرم پیش از قاعدگی، دوره های قاعدگی دردناک یا غایب و اندومتریوز، این دارو به برقراری مجدد چرخه قاعدگی طبیعی کمک می کند. همچنین با آماده کردن دیواره رحم برای بارداری به درمان ناباروری کمک می کند
شما می توانید جهت خرید قرص قاعدگی به صورت آنلاین از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید.
دوفاستون چیست؟ قرص دوفاستون یک داروی هورمونی است. عملکردی مشابه با هورمون زنانه معروف به پروژسترون دارد. این دارو برای درمان شرایط قاعدگی مانند خونریزی یا درد غیرعادی ..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

دوفاستون یک نسخه مصنوعی از پروژسترون است. قرص دوفاستون برای درمان اختلالات چرخه تولید مثل زنان مانند ناباروری، کمک به باروری، قاعدگی نامنظم و خونریزی رحم استفاده می شود. این دارو با تقلید از فعالیت های هورمون طبیعی پروژسترون عمل می کند که به کاهش علائم عدم تعادل هورمونی کمک می کند.

دیدروژسترون چیست؟

ماده فعال قرص دوفاستون، دیدروژسترون است که یک پروژسترون (یک هورمون زنانه) شناخته می شود. این کار با تنظیم رشد سالم و ریزش طبیعی دیواره رحم عمل می کند. در شرایطی که کمبود پروژسترون باعث مشکلات قاعدگی می شود، مانند سندرم پیش از قاعدگی، دوره های قاعدگی دردناک یا غایب و اندومتریوز، این دارو به برقراری مجدد چرخه قاعدگی طبیعی کمک می کند. همچنین با آماده کردن دیواره رحم برای بارداری به درمان ناباروری کمک می کند

قرص قاعدگیشما می توانید جهت خرید قرص قاعدگی به صورت آنلاین از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید.

دوفاستون چیست؟

قرص دوفاستون یک داروی هورمونی است. عملکردی مشابه با هورمون زنانه معروف به پروژسترون دارد. این دارو برای درمان شرایط قاعدگی مانند خونریزی یا درد غیرعادی قاعدگی، قاعدگی نامنظم و سندرم پیش از قاعدگی (تغییرات جسمی و احساسی که برخی از زنان چند روز قبل از قاعدگی تجربه می کنند) استفاده می شود.

قرص دوفاستون همچنین برای درمان آندومتریوز (رشد بافت در خارج از رحم)، ناباروری زنان، سقط جنین های تهدید شده (خونریزی واژینال که در ۲۰ هفته اول بارداری رخ می دهد) یا سقط جنین معمولی (سه بار یا بیشتر از دست دادن حاملگی متوالی) استفاده می شود. این دارو به عنوان یک جزء در درمان جایگزینی هورمونی (درمانی برای تسکین علائم یائسگی) استفاده می شود.

قرص دوفاستون با تقلید از فعالیت های هورمون طبیعی پروژسترون عمل می کند که به نوبه خود به درمان بیماری های ناشی از عدم تعادل هورمونی در بدن کمک می کند. قرص دوفاستون ممکن است عوارض جانبی مانند حالت تهوع، سردرد، ترشحات غیرطبیعی واژن، درد و حساسیت پستان و غیره ایجاد کند.

این عوارض معمولا با گذشت زمان از بین می روند. با این حال، در صورت تداوم یا بدتر شدن آنها، برای کمک بیشتر با پزشک خود مشورت کنید. در صورت احساس سرگیجه یا خواب آلودگی پس از مصرف این دارو از رانندگی با وسایل نقلیه یا کار با ماشین های سنگین خودداری کنید.

استفاده از دیدروژسترون

دیدروژسترون یک پروژسترون مصنوعی است که مشابه پروژسترون (هورمون زنانه) عمل می کند. برای درمان اختلالات قاعدگی ناشی از کمبود هورمون در زنان و همچنین برای کمک به جلوگیری از سقط جنین استفاده می شود. این دارو عمدتاً برای تسکین درد و دردهای قاعدگی، همچنین برای درمان آندومتریوز، وضعیتی که علائمی مانند درد شکم و بی نظمی های قاعدگی را نشان می دهد، استفاده می شود.

این دارو همچنین برای درمان آمنوره ثانویه (شرایطی که در آن قاعدگی به دلیل عدم بارداری و یائسگی متوقف شده است) و همچنین، دیدروژسترون برای درمان اختلالات مختلف مانند خونریزی ناکارآمد رحم، سندرم پیش از قاعدگی، سقط تهدید شده، سقط معمولی، ناباروری به دلیل نارسایی لوتئال و درمان جایگزینی هورمون استفاده می شود.

موارد احتیاطی هنگام مصرف دوفاستون

قرص دوفاستون را می توان با یا بدون غذا مصرف کرد. برای سهولت به خاطر سپردن، دارو را هر روز در ساعت معینی مصرف کنید. بدون مشورت با پزشک خود دارو را قطع نکنید. دستورالعمل هایی که پزشک در مورد دوز و مدت درمان داده است را دنبال کنید. در صورت حساسیت به قرص دوفاستون توصیه نمی شود.

اگر خونریزی واژینال تشخیص داده نشده، بیماری های جدی کبدی، یا تومور وابسته به پروژسترون (نوعی سرطان که برای رشد و/یا بقا به پروژسترون وابسته است) دارید، باید از آن اجتناب کنید. در صورت ابتلا به پورفیری (ناهنجاری در تولید یک ماده شیمیایی حامل اکسیژن به نام هم، به دلیل تجمع پورفیرین ها در بدن)، افسردگی یا سایر شرایط پزشکی، به پزشک خود اطلاع دهید.

قرص دوفاستون باید در دوران بارداری فقط با نظر پزشک مصرف شود. استفاده از آن در دوران شیردهی به دلیل نداشتن اطلاعات ایمنی توصیه نمی شود. مصرف این دارو در کودکان زیر ۱۸ سال توصیه نمی شود.

کاربردهای قرص دوفاستون

دیسمنوره

دیسمنوره درد شدید و گرفتگی در قسمت تحتانی شکم در طول قاعدگی است. قرص دوفاستون برای درمان دیسمنوره استفاده می شود. اندومتریوز آندومتریوز وضعیتی است که در آن بافت آندومتر (بافتی که به طور معمول در داخل رحم قرار دارد) معمولاً در خارج از رحم ایجاد می شود. این وضعیت با علائمی مانند ادرار دردناک، گرفتگی معده، درد قاعدگی و غیره مشخص می شود. قرص دوفاستون برای درمان آندومتریوز استفاده می شود.

دیدروژسترون

آمنوره ثانویه

آمنوره به معنای عدم وجود سیکل ماهانه قاعدگی در زنان به خصوص در سنین باروری به دلیل کمبود پروژسترون در بدن آنها است. آمنوره ثانویه وضعیتی است که در آن قاعدگی به مدت ۳ یا ۶ ماه به دلیل ایجاد سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) وجود ندارد. قرص دوفاستون در درمان آمنوره ثانویه استفاده می شود.

ناهنجاری های قاعدگی

ناهنجاری های قاعدگی چیزی نیست جز بی نظمی در چرخه قاعدگی شما که می تواند به دلایل مختلف رخ دهد. قرص دوفاستون در درمان بیماری های قاعدگی مانند سندرم پیش از قاعدگی (تغییرات جسمی و احساسی که برخی از زنان چند روز قبل از قاعدگی تجربه می کنند)، پریودهای نامنظم، از دست دادن خون غیرطبیعی و غیره استفاده می شود.

خونریزی غیرطبیعی رحم

خونریزی غیرطبیعی رحم شرایطی است که همراه با خونریزی شدید یا نامنظم از رحم است. این ممکن است به دلیل شرایط مختلفی مانند تغییرات هورمونی، فیبروم ها (توده های غیر سرطانی که در رحم یا اطراف آن ایجاد می شوند)، سرطان و غیره رخ دهد. قرص دوفاستون برای درمان خونریزی های غیر طبیعی رحمی استفاده می شود.

تهدید به سقط جنین

تهدید به سقط جنین (خونریزی در دوران بارداری رخ می دهد) وضعیتی است که در آن خونریزی واژینال در ۲۰ هفته اول بارداری رخ می دهد. این خونریزی عمدتاً نشان دهنده احتمال یا سیگنال سقط جنین یا سقط جنین است. قرص دوفاستون در درمان تهدید به سقط جنین استفاده می شود و در نتیجه از خطر سقط جنین جلوگیری می کند. سقط جنین معمولی به حالت سه بار یا بیشتر از دست دادن متوالی سقط جنین عادتی یا مکرر گفته می شود. قرص دوفاستون در درمان سقط جنین معمولی استفاده می شود.

ناباروری ناشی از نارسایی لوتئال

ناباروری (ناباروری به دلیل کمبود هورمون پروژسترون) زمانی است که زن حتی پس از تلاش طولانی مدت قادر به باردار شدن نباشد. این می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد، یکی از آنها به دلیل نارسایی لوتئال است (شرایطی که در آن توده ای از سلول های تخمدان پروژسترون کافی ترشح نمی کنند). قرص دوفاستون در درمان ناباروری ناشی از نارسایی لوتئال استفاده می شود.

درمان جایگزینی هورمونی

درمان جایگزینی هورمون درمانی برای زنانی است که سطوح پایین استروژن و پروژسترون در بدن دارند. قرص دوفاستون در ترکیب با استروژن به عنوان درمان جایگزین هورمونی در زنان مبتلا به اختلالات ناشی از یائسگی طبیعی یا ناشی از جراحی (پایان سیکل های قاعدگی در زنان) با رحم سالم استفاده می شود.

چگونه از Dufaston استفاده کنیم؟

پروژسترون یک هورمون زنانه است که برای عملکرد صحیح رحم و چرخه قاعدگی ضروری است. تولید ناکافی پروژسترون می تواند منجر به ناباروری، سقط جنین، سندرم پیش از قاعدگی، قاعدگی نامنظم و سایر مشکلات مرتبط با اختلال در چرخه تولید مثل زنان شود. دوفاستون حاوی یک نسخه مصنوعی از پروژسترون است. در نتیجه به منظم شدن دوره قاعدگی، کاهش سندرم پیش از قاعدگی، جلوگیری از سقط های مکرر و ناتوانی در باردار شدن در ناباروری کمک می کند.

چه زمانی از دوفاستون استفاده نکنیم؟

آلرژی

اگر به قرص دوفاستون حساسیت دارید از مصرف آن خودداری کنید. در صورت مشاهده علائمی مانند بثورات پوستی، خارش/تورم (به ویژه در صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفسی و غیره، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

خونریزی واژینال تشخیص داده نشده

در صورت داشتن خونریزی غیرطبیعی واژینال که توسط پزشک تشخیص داده نشده است، مصرف قرص دوفاستون توصیه نمی شود، زیرا ممکن است وضعیت سلامتی شما را بدتر کند.

سرطان وابسته به پروژسترون

در صورت ابتلا به سرطان وابسته به پروژسترون (نوعی سرطان که برای رشد و/یا بقا به پروژسترون وابسته است) مانند سرطان سینه یا رحم، مصرف قرص دوفاستون توصیه نمی شود.

بیماری شدید کبد

در صورت داشتن مشکلات شدید کبدی، استفاده از قرص دوفاستون توصیه نمی شود زیرا ممکن است وضعیت شما را بدتر کند.

عوارض جانبی دوفاستون

برخی از عوارض جانبی رایج دوفاستون یا دیدروژسترون عبارتند از:

  • حالت تهوع
  • درد شکم
  • استفراغ
  • اسهال
  • کهیر
  • خارش
  • سرفه
  • افسردگی
  • نوسانات خلقی
  • سردرد
  • سرگیجه
  • خواب آلودگی

دیدروژسترون

برخی از عوارض جانبی رایج دیدروژسترون عبارتند از:

عوارض جانبی رایج نیازی به مراقبت پزشکی ندارند و با تنظیم دوز بدن شما ناپدید می شوند. اما اگر با هر نوع عوارض جانبی جدی یا نادر مواجه هستید، فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید:

  • درد سینه
  • خونریزی واژن
  • دل درد
  • اختلالات قاعدگی

دوز فراموش شده

دوز قرص دوفاستون را از دست ندهید. در صورت فراموش کردن یک نوبت، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. با این حال، اگر زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده است، از نوبت فراموش شده صرفنظر کنید. برای جبران دوز فراموش شده، دوز مصرفی را دو برابر نکنید.

مصرف بیش از حد

بیش از دوز تجویز شده از قرص دوفاستون مصرف نکنید. در صورت مصرف بیش از حد به دنبال درمان فوری پزشکی باشید.

سوالات پرتکرار

کار دیدروژسترون چیست؟

ناباروری زنان، درد قاعدگی، اندومتریوز، آمنوره، خونریزی غیرطبیعی رحم و سندرم پیش از قاعدگی همگی با دیدروژسترون درمان می شوند. یک پروژسترون، دیدروژسترون (هورمون زنانه) است. این دارو با کنترل رشد سالم و ریزش منظم دیواره رحم عمل می کند.

چرا دیدروژسترون در بارداری تجویز می شود؟

دیدروژسترون پروژسترونی است که ممکن است به زنان با سابقه سقط مکرر کمک کند تا بارداری موفق تری داشته باشند.

دیدروژسترون برای چه مواردی استفاده می شود؟

دیدروژسترون هورمونی است که به رشد سالم و ریزش پوشش داخلی رحم کمک می کند. در نتیجه می تواند در درمان اختلالات قاعدگی مانند پریودهای نامنظم یا دردناک، ناباروری، سندرم پیش از قاعدگی و اندومتریوز مفید باشد.

چرا پزشکان دیدروژسترون را در دوران بارداری تجویز می کنند؟

قرص دیدروژسترون برای جلوگیری از سقط معمولی (سقط جنین) و همچنین موارد احتمالی سقط استفاده می شود. دوز و مدت زمان درمان توسط پزشک شما تجویز می شود.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • دیسمنوره یا قاعدگی دردناک چرا به وجود می آید؟
  • چرا دچار منوراژی یا خونریزی شدید قاعدگی می شویم؟

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]