قرص های لاغری چه عملکردی دارند و چگونه باعث لاغری می شوند؟

زمان مطالعه: ۳ دقیقهقرص های لاغری و تبلیغاتشان هر روز پیش روی ما هستند. قرص هایی که به خیال ما قرار است بدون هیچ زحمت و تغییر سبک زندگی وزن ما را تغییر دهد. اما رویه این قرص ها به این صورت نیست. قرص های لاغری انواع متفاوتی دارند و هرکدام با توجه به کارکردشان در کنار ورزش و تغییر رژیم غذایی به تغییر وزن ما کمک می‌کنند. در این مطلب به چگونگی کارکرد قرص های لاغری می پردازیم.
قرص های لاغری به سه دسته از لحاظ عملکرد تقسیم می شوند:
سرکوب اشتها شناخته شده ترین روش کار قرص های لاغری چربی سوز، کاهش اشتهاست. انها با تغییرات هورمونی و نا به سامانی مواد شیمیایی بدن باعث کاهش اشتها می شود. در این زمان به مغز فرمان اشتباه سیری می رسد. در واقع قرص های لاغری ترشح هورمون های بدن را از حالت عادی خارج می کنند و همین فرمان اشتباهی که به مغز می رسد، به لاغری ما کمک می کند.
مسدود کننده چربی ها این ها نوع چربی سوز ها از صدف حلزونی به نام چیتوسان ساخته می شوند. انها به چربی هایی که خورده می شود، می چسبند و مانع از جذب آن ها در روده می شوند.
البته این قرص های لاغری مسدودکننده‌ها هم مضرات خود را دارند: این ..

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

قرص های لاغری و تبلیغاتشان هر روز پیش روی ما هستند. قرص هایی که به خیال ما قرار است بدون هیچ زحمت و تغییر سبک زندگی وزن ما را تغییر دهد. اما رویه این قرص ها به این صورت نیست. قرص های لاغری انواع متفاوتی دارند و هرکدام با توجه به کارکردشان در کنار ورزش و تغییر رژیم غذایی به تغییر وزن ما کمک می‌کنند. در این مطلب به چگونگی کارکرد قرص های لاغری می پردازیم.

قرص های لاغری به سه دسته از لحاظ عملکرد تقسیم می شوند:

سرکوب اشتها

شناخته شده ترین روش کار قرص های لاغری چربی سوز، کاهش اشتهاست. انها با تغییرات هورمونی و نا به سامانی مواد شیمیایی بدن باعث کاهش اشتها می شود. در این زمان به مغز فرمان اشتباه سیری می رسد. در واقع قرص های لاغری ترشح هورمون های بدن را از حالت عادی خارج می کنند و همین فرمان اشتباهی که به مغز می رسد، به لاغری ما کمک می کند.

مسدود کننده چربی ها

این ها نوع چربی سوز ها از صدف حلزونی به نام چیتوسان ساخته می شوند. انها به چربی هایی که خورده می شود، می چسبند و مانع از جذب آن ها در روده می شوند.

البته این قرص های لاغری مسدودکننده‌ها هم مضرات خود را دارند: این مواد نه تنها از جذب چربی جلوگیری می کنند، بلکه جذب سایر مواد مغذی لازم برای بدن را نیز با اختلال مواجه می کنند. حتی ممکن است دچار عوارضی مانند دل درد و اسهال شوید.

از امثال این گروه می توان به داروهایی که موجب تجزیه نشدن چربی‌ها در روده شده و منجر به اسهال چرب می‌شوند، اشاره کرد. البته آن ها در طولانی مدت باعث دفع ویتامین‌های محلول در چربی شده و فرد را با سوء‌تغذیه روبه‌رو می‌کنند.

در کل داروهای چربی‌سوزی که سوخت‌ و‌ ساز بدن را بالا می‌برند چند مشکل ایجاد می‌کنند و بی‌احتیاطی و ناآگاهانه مصرف کردن آنها می‌تواند موجب مرگ شود؛ مثلا داروهایی که بر غده تیرویید تاثیر می گذارند سوخت و ساز را از آن طریق بالا می‌برند، در افرادی که مشکلات قلبی دارند، ممکن است باعث مرگ شوند.

همچنین، این داروها با جلوگیری از جذب چربی و احتیاج طبیعی بدن به مقداری از چربی جهت متابولیسم، باعث از بین رفتن چربی‌های سلولی شده و به بدن آسیب می‌رسانند. همچنین بالا رفتن سوخت و ساز روی دستگاه گوارش نیز تاثیر می گذارد.

افزایش متابولیسم با قرص های لاغری

نوع دیگری از قرص های چربی سوز نیز با افزایش متابولیسم بدن باعث کاهش وزن می شوند. این قرص های لاغری به صورت مجازی سوخت و ساز بدن را تغییر می دهند یا اینکه سرعت تبدیل مواد مغذی به انرژی را افزایش می دهند. کافئین و افدرین به وفور در چربی سوزها پیدا می شود.اما مشکل این چربی سوز ها این است که در بلند مدت بدن در برابر این محرک ها مقاوم می شود و ان ها اثر خود را از دست می دهند.
افدرین ماده ای است که باعث انبساط ریه‌ها می‌شود؛ ضربان قلب و فشار خون را افزایش می‌دهد؛ باعث کاهش اشتها می‌شود و باعث افزایش دفع ادرار می‌شود.

کافئین هم مانند افدرین باعث افزایش سرعت متابولیسم، افزایش مصرف کالری و تولید گرما می‌شود. زمانی که دمای قسمت مرکزی بدن افزایش پیدا می کند، به طور خودکار انرژی بیشتری سوخته می شود.
اکثر قرص‌های چربی‌سوز توزیع شده در بازار استاندارد نیستند. این قرص‌ها بیشتر افراد چاق را به سمت خود جذب می‌کنند.
این قرص ها با ایجاد اختلال در جذب چربی، جذب ویتامین‌های محلول در چربی را نیز مختل می‌کنند. در واقع جذب ویتامین های E و D و A و K در مصرف‌کنندگان این قرص‌ها صورت نمی‌گیرد. بنابراین اگر شما در کوتاه مدت از این قرص‌ها استفاده کنید، مشکلی پیش نخواهد آمد. استفاده طولانی مدت آن اما، عوارض جانبی به همراه دارد. این داروها باعث کمبود ویتامین‌های محلول در چربی، افزایش خون‌ریزی ماهیانه در خانم‌ها می شود.

بهترین زمان مصرف قرص های لاغری

دربیشتر غذاهای فست فودی، خورش ها و همه سرخ کردنی ها چربی زیادی وجود دارد. بنابراین بهترین زمان مصرف قرص ها پس از صرف غذاست تا چربی کمتری جذب بدن شود.

فراموش نکنید اغلب قرص های چربی سوز برای مدت کوتاهی تاثیر گذار هستند. به همین دلیل نباید به سراغ استفاده مداوم از آن ها برویم. هرچند به دلیل کاهش سریع وزن بین افراد محبوبیت زیادی دارند، اما مانند هر داروی دیگری دیگری از مصرف بی رویه و خودسرانه آن پرهیز کرد.

نوشته قرص های لاغری چه عملکردی دارند و چگونه باعث لاغری می شوند؟ اولین بار در مجله ی دارویی. پدیدار شد.