مالتی تسکینگ یا چند وظیفه ای

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
بسیار از افراد چند کار را به صورت همزمان انجام می دهند اصطلاحا به این افراد مالتی تسکینگ می گویند و این عادتی روزمره برای آنها شده است. به طور مثال شخص می تواند غذا بخورد، شبکه های اجتماعی خود را چک کند و یا با تلفن صحبت کند. بسیاری از افراد این ویژگی را بسیار مثبت فرض می کنند در حالیکه نمی دانند انجام چند کار به صورت همزمان چه تاثیرات منفی روی عملکرد ذهن دارد.
شما می توانید جهت خرید مکمل ضد افسردگی و اضطراب از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید.
مالتی تسکینگ چیست؟ زمانی که فرد چند کار را به طور همزمان انجام دهد به این وضعیت چند وظیفه ای یا مالتی تسکینگ می گویند. مالتی تسکینگ ممکن است این احساس را در فرد ایجاد کند که در زمان کمتری به کارهای خود می رسد اما در واقع مالتی تسکینگ ممکن است مشکلاتی را برای فرد ایجاد نماید که در این مقاله به آنها می پردازیم.
چرا افراد به مالتی تسکینگ علاقه دارند؟ مغز ما زمانی که کارهای بیشتری را انجام می دهیم هورمونی به نام دوپامین را ترشح می کند. این هورمون مسئول پاداش دهی در مغز است و باعث ایجاد خوشی و لذت در او می شود. ب..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

بسیار از افراد چند کار را به صورت همزمان انجام می دهند اصطلاحا به این افراد مالتی تسکینگ می گویند و این عادتی روزمره برای آنها شده است. به طور مثال شخص می تواند غذا بخورد، شبکه های اجتماعی خود را چک کند و یا با تلفن صحبت کند. بسیاری از افراد این ویژگی را بسیار مثبت فرض می کنند در حالیکه نمی دانند انجام چند کار به صورت همزمان چه تاثیرات منفی روی عملکرد ذهن دارد.

افسردگی و اضطرابشما می توانید جهت خرید مکمل ضد افسردگی و اضطراب از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید.

مالتی تسکینگ چیست؟

زمانی که فرد چند کار را به طور همزمان انجام دهد به این وضعیت چند وظیفه ای یا مالتی تسکینگ می گویند. مالتی تسکینگ ممکن است این احساس را در فرد ایجاد کند که در زمان کمتری به کارهای خود می رسد اما در واقع مالتی تسکینگ ممکن است مشکلاتی را برای فرد ایجاد نماید که در این مقاله به آنها می پردازیم.

چرا افراد به مالتی تسکینگ علاقه دارند؟

مغز ما زمانی که کارهای بیشتری را انجام می دهیم هورمونی به نام دوپامین را ترشح می کند. این هورمون مسئول پاداش دهی در مغز است و باعث ایجاد خوشی و لذت در او می شود. به دلیل اینکه مغز ما به این هورمون علاقه دارد به همین دلیل ما را برای انجام کارها به صورت هم زمان ترغیب می کند و باعث مالتی تسکینگ در فرد می شود.

انواع مالی تسکینگ

  • انجام چند کار به صورت همزمان
  • انجام چند کار به سرعت و پشت سر هم
  • رفت و برگشت مداوم بین کارها

مولتی تسکینک چه ابعاد منفی برای ما دارد؟

بالا رفتن ضریب اشتباهات

انجام چند کار به صورت همزمان باعث می شود تمرکز فرد حین انجام کار کاهش یابد. به این ترتیب اشتباهات فرد افزایش می یابد. هر چه تعداد کارها بیشتر و دشوارتر باشد و نیازمند تمرکز بیشتری باشد این مسئله نیز تشدید می شود.

افزایش دادن مدت زمان کارها

زمانی که فرد چند کار را به طور همزمان انجام می دهد برخلاف تصورش که در زمان صرفه جویی می کند در واقع آن سه کار را در زمان طولانی تری انجام می دهد. زمانی که چند کار همزمان انجام می شود تمرکز فرد به شدت پایین می آید و فرد برای اصلاح اشتباهات حین انجام کار ناچار است مدام به عقب برگردد و این مسئله باعث طولانی تر شدن کار می گردد.

مالتی تسکینگ

کاهش کیفیت کارها

زمانیکه مدام از کاری به کار دیگر رجوع می کنید کیفیت کار به دلیل اشتباهات مداوم پایین می آید و باعث دوباره کاری می شود.

کاهش ضریب هوشی

مطالعات بسیاری نشان داده اند مالتی تسکینگ باعث ضعیف شدن حافظه می شود و ضریب هوشی را پایین می آورد. ضعف حافظه باعث می شود فرد در یادگیری دچار مشکل شود، به طور مثال کمتر یاد بگیرد و یا به یاد آورد. مغز ما برای انجام کارها به صورت همزمان طراحی نشده است و این کار فشار بالایی به مغز وارد می کند. این مسئله باعث فرسایش مغز و کاهش کارآیی آن می گردد و به این ترتیب مشکلاتی را برای فرد در یادگیری و به یاد سپردن ایجاد می کند.

خلاقیت را کاهش می دهد

فرد برای داشتن خلاقیت نیاز به تمرکز دارد. زمانیکه با انجام چند کار تمرکز ما کاهش یابد مغز توانایی خود را برای خلاق بودن از دست می دهد و نمی تواند به راه حل ها و ایده های جدید دست یابد.

از دست دادن کیفیت زندگی

زمانیکه چند کار را به طور همزمان انجام می دهیم در واقع به دلیل عدم تمرکز روی کارها هیچ لذتی از کارهای خود نمی بریم و انجام اشتباهات و دیگر مشکلات حین کار باعث می شود احساس نارضایتی در ما افزایش یابد.

مالتی تسکینگ

افزایش یافتن استرس

عدم تمرکز بر روی کارها و از طرفی اشتباهات مدام در حین انجام چند کار به صورت همزمان، باعث می شود شخص مدام دچار استرس شود.

برای جلوگیری از مالتی تسکینگ چه باید کرد؟

  • برای خود به صورت روزانه برنامه داشته باشید. برای فعالیت های خود زمان بندی کنید و آنها را بر اساس اولویت بندی انجام دهید.
  • به برنامه ریزی خود مقید باشد.
  • در میان کارهای روزانه زمان هایی را خالی بگذارید و در آن زمان ها به کارهای تاخیر افتاده رسیدگی کنید.
  • سعی کنید در یک زمان از انجام همزمان دو کار اجتناب کنید.
  • اگر کنترلی بر روی خود ندارید و نیاز به کمک دارید حتما با یک مشاور و روان درمانگر مشورت کنید.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطلب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • ۸ روش برای کنترل فکر کردن بیش از حد

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]