نقش داروی لاکوزامید در درمان تشنج

داروی لاکوزامید برای کنترل تشنج در بزرگسالان و کودکان استفاده می شود. لاکوزامید توسط FDA برای درمان تشنج های کانونی و برای استفاده با سایر داروهای ضد تشنج برای بیماران ۴ سال و بالاتر با تشنج های تونیک-کلونیک ژنرالیزه اولیه تایید شده است. در این مقاله به نحوه مصرف، موارد احتیاطی و عوارض جانبی احتمالی این دارو می پردازیم.
لاکوزامید چیست؟ لاکوزامید (la KOE sa mide) در دسته ای از داروها به نام ضد تشنج قرار دارد و با کاهش فعالیت الکتریکی غیر طبیعی در مغز عمل می کند. لاکوزامید برای کنترل تشنج های جزئی (تشنج هایی که فقط یک قسمت از مغز را درگیر می کند) در بزرگسالان و کودکان یک ماهه و بالاتر استفاده می شود.
لاکوزامید همچنین در ترکیب با سایر داروها برای کنترل تشنج های تونیک-کلونیک ژنرالیزه اولیه که قبلاً به عنوان تشنج گراندمال شناخته می شد(تشنجی که کل بدن را درگیر می کرد) در بزرگسالان و کودکان ۴ سال و بالاتر استفاده می شود.
اشکال دارویی لاکوزامید لاکوزامید با نسخه پزشک و به صورت قرص و محلول (مایع) برای مصرف خوراکی عرضه می شود. لاکوزامید به صورت قرص های ۵۰، ۱۰۰، ۱۵۰ و ۲۰۰ میلی گرمی موجود است. ..

داروی لاکوزامید برای کنترل تشنج در بزرگسالان و کودکان استفاده می شود. لاکوزامید توسط FDA برای درمان تشنج های کانونی و برای استفاده با سایر داروهای ضد تشنج برای بیماران ۴ سال و بالاتر با تشنج های تونیک-کلونیک ژنرالیزه اولیه تایید شده است. در این مقاله به نحوه مصرف، موارد احتیاطی و عوارض جانبی احتمالی این دارو می پردازیم.

لاکوزامید چیست؟

لاکوزامید (la KOE sa mide) در دسته ای از داروها به نام ضد تشنج قرار دارد و با کاهش فعالیت الکتریکی غیر طبیعی در مغز عمل می کند. لاکوزامید برای کنترل تشنج های جزئی (تشنج هایی که فقط یک قسمت از مغز را درگیر می کند) در بزرگسالان و کودکان یک ماهه و بالاتر استفاده می شود.

لاکوزامید همچنین در ترکیب با سایر داروها برای کنترل تشنج های تونیک-کلونیک ژنرالیزه اولیه که قبلاً به عنوان تشنج گراندمال شناخته می شد(تشنجی که کل بدن را درگیر می کرد) در بزرگسالان و کودکان ۴ سال و بالاتر استفاده می شود.

اشکال دارویی لاکوزامید

لاکوزامید با نسخه پزشک و به صورت قرص و محلول (مایع) برای مصرف خوراکی عرضه می شود. لاکوزامید به صورت قرص های ۵۰، ۱۰۰، ۱۵۰ و ۲۰۰ میلی گرمی موجود است. قدرت مایع آن ۱۰ میلی گرم در میلی لیتر است و در یک بطری ۲۰۰ میلی لیتری عرضه می شود. یک فرمول تزریقی نیز موجود است اما فقط در محیط بالینی یا بیمارستانی استفاده می شود.

لاکوزامید

نحوه مصرف لاکوزامید

این دارو معمولا دو بار در روز با غذا یا بدون غذا توسط پزشک تجویز می شود. لاکوزامید را باید دقیقاً طبق دستور پزشک و هر روز در ساعات مشابهی مصرف کنید. از مصرف آن بیشتر یا کمتر از آنچه پزشک تجویز کرده است، اجتناب نمایید.

قرص ها را به طور کامل ببلعید و آنها را خرد نکنید. اگر محلول خوراکی مصرف می کنید، از یک قاشق اندازه گیری دوز یا سرنگ دارو برای اندازه گیری مقدار صحیح مایع مورد نیاز برای هر دوز استفاده نمایید. احتمالاً پزشک لاکوزامید را با دوز کم شروع می کند و به تدریج دوز آن را افزایش می دهد.

لاکوزامید می تواند به کنترل وضعیت شما کمک کند اما آن را درمان نمی کند. احتمال دارد چند هفته یا بیشتر طول بکشد تا شما فواید کامل لاکوزامید را احساس کنید. حتی اگر احساس خوبی دارید به مصرف دارو ادامه دهید. مصرف آن را بدون مشورت با پزشک خود قطع نکنید، حتی اگر عوارض جانبی مانند تغییرات غیرعادی در رفتار یا خلق و خو را تجربه کردید. اگر به طور ناگهانی مصرف لاکوزامید را قطع کنید، احتمال تشنج در شما بیشتر می شود. پزشک احتمالاً دوز شما را به تدریج کاهش خواهد داد.

اقدامات احتیاطی خاص قبل از مصرف لاکوزامید

  • اگر به لاکوزامید یا هر یک از مواد تشکیل دهنده آن، یا به داروی دیگری حساسیت دارید به پزشک و داروساز خود اطلاع دهید.
  • به پزشک خود در مورد داروهای با نسخه و بدون نسخه، ویتامین ها، مکمل های غذایی و محصولات گیاهی که مصرف می کنید یا قصد دارید مصرف کنید اطلاع دهید. شاید پزشک نیاز به تغییر دوز داروهای شما داشته باشد یا شما را به دقت از نظر عوارض جانبی تحت نظر بگیرد.
  • اگر الکل مصرف می کنید یا افسردگی، مشکلات خلقی، افکار یا رفتار خودکشی دارید یا قبلاً داشته اید به پزشک خود اطلاع دهید.
  • ضربان قلب نامنظم، حمله قلبی، نارسایی قلبی یا سایر مشکلات قلبی، نوروپاتی دیابتی (آسیب عصبی ناشی از دیابت)، بیماری کبدی یا کلیوی را حتماً به پزشک خود اطلاع دهید.
  • اگر باردار هستید، قصد بارداری دارید یا در حین مصرف لاکوزامید باردار شدید به پزشک خود اطلاع دهید.
  • در صورت شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید. اگر در حین مصرف لاکوزامید شیر می دهید، احتمال دارد کودک شما مقداری لاکوزامید را از شیر مادر دریافت کند. کودک خود را تحت نظر بگیرید و در صورت خواب آلودگی بیش از حد، با پزشک کودک خود تماس بگیرید.
  • باید بدانید که لاکوزامید احتمال دارد باعث سرگیجه یا خواب آلودگی شما شود و شاید باعث تاری دید یا مشکلاتی در هماهنگی و تعادل شود. تا زمانی که متوجه نشدید این دارو بر شما چه تأثیری می گذارد، از رانندگی، کار با ماشین آلات یا فعالیت هایی که نیاز به هوشیاری یا هماهنگی دارند، اجتناب نمایید.
  • در حین مصرف لاکوزامید، سلامت روانی شما می تواند به طرق غیرمنتظره ای تغییر کند و احتمال دارد دچار افکار یا رفتار خودکشی شوید. همچنین در صورت عدم درمان، خطر تغییراتی در سلامت روانی خود خواهید داشت. بنابراین شما و پزشکتان تصمیم خواهید گرفت که آیا خطرات مصرف داروهای ضد تشنج بیشتر از خطرات عدم مصرف دارو است یا خیر. اگر هر یک از علائم زیر را تجربه کردید، باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید: حملات پانیک، بی قراری، تحریک پذیری، اضطراب یا افسردگی جدید یا بیشتر، انگیزه های خطرناک، مشکل در به خواب رفتن یا ماندن در خواب، رفتار پرخاشگرانه، شیدایی (هیجان زدگی غیر طبیعی)، صحبت کردن یا فکر کردن به اینکه بخواهید به خودتان آسیب بزنید یا به زندگی خود پایان دهید یا هر تغییر غیرعادی دیگر در رفتار یا خلق و خو. مطمئن شوید که خانواده شما می‌دانند که کدام علائم می تواند جدی باشد، بنابراین اگر شما قادر به درمان خود نیستید، با پزشک تماس بگیرند.
  • احتمال دارد که لاکوزامید باعث سرگیجه، سبکی سر، غش کردن یا ضربان قلب نامنظم شود، به خصوص زمانی که خیلی سریع از حالت دراز کشیده بلند می شوید. در صورت بروز این علائم، تا زمانی که احساس بهتری پیدا کنید، دراز بکشید و فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.
  • اگر مبتلا به فنیل کتونوری (PKU، یک بیماری که در آن باید رژیم غذایی خاصی را دنبال کرد تا از آسیب به مغز جلوگیری شود) هستید، باید بدانید که محلول خوراکی لاکوزامید حاوی آسپارتام است که فنیل آلانین را تشکیل می‌دهد.

عوارض احتمالی لاکوزامید

لاکوزامید احتمال دارد عوارض جانبی ایجاد کند. اگر هر یک از این علائم شدید است یا از بین نمی رود، به پزشک خود اطلاع دهید از جمله حالت تهوع، استفراغ کردن، اسهال، تاری یا دوبینی، حرکات غیر قابل کنترل چشم، سرگیجه، سردرد، خواب آلودگی، لرزش غیرقابل کنترل بخشی از بدن، مشکلات هماهنگی، تعادل در راه رفتن، ضعف و خارش.

همچنین برخی از عوارض جانبی می تواند جدی باشد. اگر هر یک از این علائم یا علائم ذکر شده در بخش اقدامات احتیاطی خاص را تجربه کردید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

  • ضربان قلب یا نبض تند
  • تنگی نفس
  • ضربان قلب آهسته
  • درد قفسه سینه
  • غش کردن
  • تورم صورت، گلو، زبان، لب ها و چشم ها
  • تب
  • کهیر
  • خستگی
  • زرد شدن پوست یا چشم
  • ادرار تیره

لاکوزامید احتمال دارد عوارض جانبی دیگری ایجاد کند. در صورت بروز هرگونه مشکل غیرعادی در حین مصرف این دارو با پزشک خود تماس بگیرید.

لاکوزامید

آیا لاکوزامید با سایر داروها تداخل دارد؟

همیشه در مورد داروهای تجویزی یا بدون نسخه (OTC)، ویتامین ها، مواد معدنی، محصولات گیاهی و سایر مکمل هایی که استفاده می کنید، به پزشک خود اطلاع دهید. به ویژه، قبل از استفاده از لاکوزامید در مورد استفاده از هر یک از موارد زیر صحبت کنید:

  • یک بتا بلوکر: دارویی که معمولاً برای کاهش فشار خون و برخی بیماری‌های قلبی دیگر استفاده می‌شود.
  • مسدود کننده کانال کلسیم (دیلتیازم، وراپامیل): دارویی که معمولاً برای کاهش فشار خون و برخی بیماری های قلبی استفاده می شود.
  • ضد آریتمی: دارویی که برای کنترل ضربان یا ریتم قلب استفاده می شود.
  • سایر داروها برای کنترل تشنج

برخی از داروهای دیگر نیز احتمال دارد سطح لاکوزامید را در خون تغییر دهند. بنابراین در مورد تمام داروهایی که مصرف می کنید یا اخیرا مصرف کرده اید، به پزشک خود اطلاع دهید.

نکات پایانی

داروی لاکوزامید معمولاً در افراد مبتلا به صرع برای درمان و پیشگیری از تشنج استفاده می شود. همچنین احتمال دارد برای شرایط دیگری که توسط پزشک تعیین می شود استفاده شود. این دارو اغلب در مواردی که سایر داروهای ضد صرع شکست خورده اند استفاده می شود و معمولاً در کنار سایر داروهای ضد صرع تجویز می شود. گاهی اوقات هنگام شروع دارو یا با افزایش دوز، عوارض جانبی موقت رخ می دهند. اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، با متخصص خود تماس بگیرید.