نقش واکسن Hib(هموفیلوس آنفولانزا نوع بی) در پیشگیری از آنفولانزا

واکسن Hib می تواند از بیماری هموفیلوس آنفلوانزا نوع بی (Hib) جلوگیری کند. باکتری هموفیلوس آنفولانزا، از جمله Hib، می تواند باعث بیماری جدی و مرگ در نوزادان و کودکان کمتر از ۵ سال شود. واکسن Hib به محافظت در برابر بیماری Hib کمک می کند. در این مقاله به بررسی این واکسن و تاثیر آن بر پیشگیری از عفونت هیب می پردازیم.
بیماری هموفیلوس آنفولانزا نوع b یا بیماری هیب چیست؟ هموفیلوس آنفولانزا نوع b می تواند انواع مختلفی از عفونت ها را ایجاد کند. این عفونت ها معمولاً کودکان زیر ۵ سال را تحت تأثیر قرار می دهند، اما می توانند بزرگسالانی را نیز با شرایط پزشکی خاص تحت تأثیر قرار دهند. باکتری Hib می تواند باعث بیماری خفیف مانند عفونت گوش یا برونشیت شود یا می تواند باعث بیماری شدید مانند عفونت خون شود. عفونت شدید Hib که “بیماری تهاجمی Hib” نیز نامیده می شود، نیاز به درمان در بیمارستان دارد و گاهی اوقات می تواند منجر به مرگ شود.
قبل از واکسن Hib، بیماری Hib عامل اصلی مننژیت باکتریایی در بین کودکان زیر ۵ سال در ایالات متحده بود. مننژیت یک عفونت پوشش داخلی مغز و نخاع است. می تواند منجر به آسیب مغزی و نا..

واکسن Hib می تواند از بیماری هموفیلوس آنفلوانزا نوع بی (Hib) جلوگیری کند. باکتری هموفیلوس آنفولانزا، از جمله Hib، می تواند باعث بیماری جدی و مرگ در نوزادان و کودکان کمتر از ۵ سال شود. واکسن Hib به محافظت در برابر بیماری Hib کمک می کند. در این مقاله به بررسی این واکسن و تاثیر آن بر پیشگیری از عفونت هیب می پردازیم.

بیماری هموفیلوس آنفولانزا نوع b یا بیماری هیب چیست؟

هموفیلوس آنفولانزا نوع b می تواند انواع مختلفی از عفونت ها را ایجاد کند. این عفونت ها معمولاً کودکان زیر ۵ سال را تحت تأثیر قرار می دهند، اما می توانند بزرگسالانی را نیز با شرایط پزشکی خاص تحت تأثیر قرار دهند. باکتری Hib می تواند باعث بیماری خفیف مانند عفونت گوش یا برونشیت شود یا می تواند باعث بیماری شدید مانند عفونت خون شود. عفونت شدید Hib که “بیماری تهاجمی Hib” نیز نامیده می شود، نیاز به درمان در بیمارستان دارد و گاهی اوقات می تواند منجر به مرگ شود.

قبل از واکسن Hib، بیماری Hib عامل اصلی مننژیت باکتریایی در بین کودکان زیر ۵ سال در ایالات متحده بود. مننژیت یک عفونت پوشش داخلی مغز و نخاع است. می تواند منجر به آسیب مغزی و ناشنوایی شود.

عفونت Hib همچنین می تواند باعث موارد زیر شود:

  • ذات الریه
  • تورم شدید در گلو که تنفس را سخت می کند
  • عفونت های خون، مفاصل، استخوان ها و پوشش قلب
  • مرگ

واکسن Hib چیست؟

واکسن Hib ممکن است به عنوان یک واکسن مستقل یا به عنوان بخشی از یک واکسن ترکیبی (نوعی از واکسن که بیش از یک واکسن را با هم در یک واکسن ترکیب می‌کند) تزریق شود. واکسن Hib گاهآ همزمان با سایر واکسن ها تزریق می شود. واکسن Hib معمولاً در ۳ یا ۴ دوز (بسته به برند) تجویز می شود.

نوزادان معمولا اولین دوز واکسن Hib خود را در ۲ ماهگی دریافت می کنند و معمولاً این واکسن را در ۱۲ تا ۱۵ ماهگی کامل می کنند.

کودکان بین ۱۲ ماه تا ۵ سال که قبلاً به طور کامل علیه Hib واکسینه نشده اند احتمال دارد به ۱ دوز یا بیشتر از واکسن Hib نیاز داشته باشند.

کودکان بالای ۵ سال و بزرگسالان معمولاً واکسن Hib را دریافت نمی کنند، اما گاهی برای کودکان بزرگتر یا بزرگسالانی که طحال آنها آسیب دیده یا برداشته شده است، از جمله افراد مبتلا به بیماری سلول داسی شکل، قبل از عمل جراحی برای برداشتن طحال توصیه می شود. این واکسن قبل از پیوند مغز استخوان و همچنین برای افراد ۵ تا ۱۸ ساله مبتلا به HIV توصیه می شود.

واکسن Hib

موارد احتیاطی قبل از تزریق واکسن Hib

اگر فردی که واکسن را دریافت می کند، هر یک از شرایط زیر را داشته باشد باید به پزشک خود اطلاع دهد:

پس از دوز قبلی واکسن Hib واکنش آلرژیک داشته است یا هر گونه آلرژی شدید و تهدید کننده زندگی داشته است. در برخی موارد، پزشک شما ممکن است تصمیم بگیرد که واکسیناسیون Hib را تا ملاقات بعدی به تعویق بیندازد.

افراد مبتلا به بیماری های جزئی مانند سرماخوردگی احتمال دارد واکسینه شوند. افرادی که بیماری متوسط ​​یا شدید دارند معمولاً باید قبل از تزریق واکسن Hib تا بهبودی صبر کنند.

انواع و ترکیب واکسن Hib

FDA واکسن Hib را به عنوان یک واکسن مزدوج پلی ساکارید، که نوعی واکسن باکتری غیرفعال است، طبقه بندی می کند. سازندگان آن را با اتصال قطعه ای از کپسول پلی ساکاریدی که باکتری Hib را احاطه کرده است به یک حامل پروتئین می سازند. به این فرآیند پیوستن، باند شدن می گویند. مخلوط کردن یک حامل پروتئین به یک قطعه از کپسول پلی ساکارید از یک باکتری Hib یک واکسن موثر ایجاد می کند. واکسن ها از پروتئین های حامل مختلف استفاده می کنند.

۲ نوع واکسن وجود دارد که از Hib محافظت می کند:

واکسن ۶ در ۱ : که در ۳ دوز و در ۸، ۱۲ و ۱۶ هفتگی تجویز می شود.

واکسن Hib/Men C : یک واکسن تقویت کننده که در یک سالگی تجویز می شود.

اگر کودک شما در دوران کودکی واکسینه نشده است، می توانید از پزشک بپرسید که چگونه می تواند آن را دریافت کند.

ایمنی زایی و تاثیر واکسن Hib

واکسن های کونژوگه Hib در ایجاد ایمنی در برابر باکتری Hib بسیار موثر هستند. بیش از ۹۵ درصد از نوزادان پس از دریافت یک سری اولیه ۲ یا ۳ دوز، سطوح آنتی بادی محافظ ایجاد می کنند. بیماری تهاجمی Hib در یک نوزاد کاملاً واکسینه شده شایع نیست. اگرچه واکسن‌های Hib مصونیت طولانی‌مدتی ایجاد می‌کنند، اما کارشناسان مدت زمان دقیق ایمنی را نمی‌دانند.

واکسن Hib در بیمارانی که خطر ابتلا به بیماری‌های تهاجمی را افزایش می‌دهند، از جمله افراد مبتلا به:

  • بیماری سلول داسی‌شکل
  • سرطان خون
  • عفونت HIV
  • اسپلنکتومی

با این حال، در افراد مبتلا به عفونت HIV، ایمنی زایی با مرحله عفونت و درجه نقص ایمنی متفاوت است. محققان مطالعات اثربخشی را در افراد با افزایش خطر بیماری تهاجمی انجام نداده اند.

واکسن Hib

چه کسانی باید واکسن Hib بزنند؟

CDC واکسیناسیون Hib را برای همه کودکان زیر ۵ سال توصیه می کند. کودکان بزرگتر و بزرگسالان معمولاً نیازی به واکسن Hib ندارند، مگر اینکه شرایط پزشکی خاصی داشته باشند.

بچه های خردسال

کودکان زیر ۵ سال به چندین واکسن Hib نیاز دارند. CDC آنها را در سنین زیر توصیه می کند:

  • ۲ ماه
  • ۴ ماه
  • ۶ ماه (در صورت نیاز؛ بستگی به برند دارد)
  • ۱۲ تا ۱۵ ماه

کودکان بزرگتر و بزرگسالان

کودکان بزرگتر و بزرگسالان معمولاً نیازی به واکسن Hib ندارند. CDC واکسیناسیون Hib را برای دو گروه از کودکان بزرگتر و بزرگسالان توصیه می کند:

  • افراد مبتلا به بیماری های خاص که واکسینه نشده اند
  • افرادی که پیوند مغز استخوان دریافت می کنند

آلرژی ها و واکنش ها به واکسن Hib

در مورد سابقه واکسیناسیون خود و مواد تشکیل دهنده یک واکسن با یک پزشک صحبت کنید. ممکن است مواقعی وجود داشته باشد که فردی نباید واکسن Hib را دریافت کند، مانند:

  • کمتر از ۶ هفته سن داشته باشند
  • پس از دریافت واکسن Hib یک واکنش آلرژیک تهدید کننده زندگی داشته اند
  • به هر بخشی از واکسن Hib حساسیت شدید داشته باشند

عوارض جانبی واکسن Hib

اکثر افرادی که واکسن Hib دریافت می کنند هیچ مشکلی با آن ندارند. مانند داروها، احتمال عوارض جانبی واکسن نیز وجود دارد. اینها معمولاً خفیف هستند و در عرض چند روز خود به خود از بین می روند، اما واکنش های جدی ممکن است.

مشکلات خفیف پس از واکسیناسیون Hib غیر معمول است. در صورت بروز، معمولاً بلافاصله پس از دریافت واکسن شروع می شوند. آنها می توانند تا ۲ یا ۳ روز ادامه داشته باشند و عبارتند از:

  • سرخی
  • گرما
  • تورم
  • تب

نکات پایانی

واکسیناسیون بهترین راه برای جلوگیری از عفونت های جدی Hib است. واکسن هایی که در برابر Hib محافظت می کنند به عنوان بخشی از برنامه واکسیناسیون NHS به نوزادان ارائه می شود. در کل، همه واکسن‌ها در برابر باکتری Hib برای افرادی که یک سری اولیه کامل دریافت می‌کنند بسیار موثر هستند.