هر آنچه باید از توهم بدانید

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
حتما در طول زندگی بارها با کلمه توهم مواجه شده اید. توهم در واقع احساسی است که واقعی به نظر می رسد اما توسط ذهن ایجاد شده و غیر واقعی است. توهم به معنای درک غیر واقعی و نادرست اتفاقات و رویدادهای بیرونی است. فرد مبتلا به توهم در واقع مبتلا به یک اختلال روانپریشی است و به واسطه توهم در معرض شنیدن صداهای غیر واقعی، دیدن تصاویر خیالی و .. می باشد. در مطلب امروز به علائم و علل توهم خواهیم پرداخت.
شما می توانید جهت خرید انواع قرص مغز و اعصاب از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید .
انواع توهم توهم در پنج حالت دیده می شود:
توهم ذهنی: توهم ذهنی، در ذهن فرد می گذرند و باعث ایجاد تصورات نادرست فرد از اطرافیان و محیط بیرونی او می شوند. این توهم خود به سه دسته تقسیم می شود:
توهمات حسادت: فرد دچار توهم وجود رقیب یا خیانت در رفتار همسر و همکار خود می شود. توهمات آسیب: فرد گمان می کند شخصی قصد آسیب یا کشتن او را دارد. توهمات اروماتیک: فرد گمان می کند شخصی عاشق اوست و به طور معمول یک فرد معروف منظور توهم فرد است. توهمات دیداری: این توهم باعث می شود فرد اشیاء، افراد..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

حتما در طول زندگی بارها با کلمه توهم مواجه شده اید. توهم در واقع احساسی است که واقعی به نظر می رسد اما توسط ذهن ایجاد شده و غیر واقعی است. توهم به معنای درک غیر واقعی و نادرست اتفاقات و رویدادهای بیرونی است. فرد مبتلا به توهم در واقع مبتلا به یک اختلال روانپریشی است و به واسطه توهم در معرض شنیدن صداهای غیر واقعی، دیدن تصاویر خیالی و .. می باشد. در مطلب امروز به علائم و علل توهم خواهیم پرداخت.

قرص مغز و اعصابشما می توانید جهت خرید انواع قرص مغز و اعصاب از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید .

انواع توهم

توهم در پنج حالت دیده می شود:

توهم ذهنی:

توهم ذهنی، در ذهن فرد می گذرند و باعث ایجاد تصورات نادرست فرد از اطرافیان و محیط بیرونی او می شوند. این توهم خود به سه دسته تقسیم می شود:

  • توهمات حسادت: فرد دچار توهم وجود رقیب یا خیانت در رفتار همسر و همکار خود می شود.
  • توهمات آسیب: فرد گمان می کند شخصی قصد آسیب یا کشتن او را دارد.
  • توهمات اروماتیک: فرد گمان می کند شخصی عاشق اوست و به طور معمول یک فرد معروف منظور توهم فرد است.

توهمات دیداری:

این توهم باعث می شود فرد اشیاء، افراد و نورهایی را ببیند که وجود ندارند. فرد چیزهایی را می بیند که دیگران قادر به دیدن آنها نیستند.

توهمات بویایی:

این توهم حس بویایی را درگیر می کند. به طور مثال شخص بوی نامطبوعی را احساس می کند که در واقع وجود ندارد.

توهمات چشایی:

در این توهم حس بویایی درگیر می شود و فرد طعم هایی را تجربه می کند که ناخوشایند و یا عجیب می باشند.

توهمات لمسی:

فرد در این حالت احساس لمس یا حرکت چیزی بر روی بدن دارد. به طور مثال حس می کند حشرات بر روی پوست او می خزند یا دست فردی بر روی بدن او حرکت می کند.

توهم شنوایی:

این توهم یکی از رایج ترین توهمات است. فرد صدای شخصی را می شود که با او صحبت می کند و به او فرمان می دهد کارهایی را انجام دهد. صدایی که فرد می شنود می تواند خنثی، صمیمی یا عصبانی باشد. شنیدن صدای راه رفتن افراد یا ضربه زدن نیز از دیگر مثالهای توهم شنیداری می باشد.

توهم

مهم ترین علل ایجاد توهم:

بسیاری مسائل می توانند در ایجاد توهم در فرد موثر باشند. شرایط زندگی و یا برخی بیماری ها و استفاده از داروها می توانند باعث بروز این اختلال شوند. در ادامه به مهم ترین این دلایل اشاره خواهیم داشت.

افسردگی پس از زایمان

افسردگی پس از زایمان می تواند زمینه ساز بروز توهم باشد. افراد مبتلا به این افسردگی در پرستاری از نوزاد یا خودشان دچار مشکل می شوند و ممکن است دچار توهم در کنار افسردگی شوند. فرد در این حالت صداهای غیر معمول می شود و یا چیزهای غیر معمول می بیند و در صورت پیشروی ممکن است به خود یا نوزاد آسیب رساند.

اسکیزوفرنی

اسکیزوفرنی یک اختلال روانی جدی است و با علائمی مانند توهم و هذیان همراه است. شنیدن صداهای غیر واقعی یکی از رایج ترین علائم اسکیزوفرنی می باشد. اسکیزوفرنی می تواند با توهمات بصری نیز همراه باشد.

پارکینسون

بیش از نیمی از مبتلایان به بیماری پارکینسون به توهم و هذیان دچار می شوند. توهمات بصری در این بیماری بسیار شایع است.

اضطراب

فردی که دچار استرس و اضطراب است ممکن است در درک مشکلات و مسائل زندگی دچار مشکل شود و این مسئله با توهم همراه گردد. به همین دلیل توصیه می گردد برای اینکه استرس به مرحله ای نرسد که باعث بروز این مشکلات در فرد شود در مراحل ابتدایی کنترل گردد.

اعتیاد به مواد مخدر و الکل

مواد مخدری مانند کوکائین، حشیش، گل و ماری جوانا و نوشیدن مشروبات الکلی می تواند باعث عدم تعادل فرد و تجربه چیزهای غیر معمول در ذهن او گردد. توهم ناشی از این موارد بیشتر توهم بینایی می باشد اما ممکن است انواع دیگر توهم نیز ایجاد گردد. مطالعات نشان داده اند افرادی که گل مصرف می کنند می توانند بین ۶ ماه تا یک سال توهم عصرگاهی داشته باشند.

آلزایمر

در مغز بیمار مبتلا به آلزایمر تغییراتی رخ می دهد که می تواند باعث ایجاد توهم شود. این بیماران ممکن است دچار بدگمانی و پارانویید نیز بشوند و فکر کنند دیگران قصد آسیب به آنها را دارند.

توهم

دمانس یا زوال عقل

این بیماری می تواند باعث آسیب رساندن به مغز و ایجاد اختلال در پردازش های حسی مغز شود. افراد مبتلا به این بیماری توهم شنوایی و بینایی را تجربه می کنند.

استفاده از دارو

مصرف برخی داروها می تواند به طور موقت باعث اختلال در فعالیت های پردازشی مغز گردد و با ارسال نادرست اطلاعات به مغز، فرد را دچار توهم سازد. این توهم با قطع مصرف دارو از بین می رود.

درمان توهم چگونه است؟

با توجه به علل ایجاد توهم درمان این بیماری تفاوت پیدا می کند. برای درمان توهم از دو روش دارویی و مشاوره استفاده می شود تا ریشه توهم جستجو شود و سپس با دارو و یا مشاوره صحیح توهم فرد کاهش یافته و از بین برود.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می دهد:

  • بیماری اسکیزوفرنی را بشناسید!
  • چه بیماری هایی زمینه ساز توهم کاپگراس می شوند؟
  • تمام آنچه در مورد بیماری شیزوفرنی باید بدانید

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]