هورمون رشد یا HGH و دانستنی های آن

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
هورمون رشد انسانی HGH یک هورمون طبیعی است که توسط غده هیپوفیز تولید می شود. برای رشد، بازسازی سلولی و تولید مثل سلولی مهم است.
HGH به حفظ، ساخت و ترمیم بافت سالم در مغز و سایر اندام ها کمک می کند. این هورمون می تواند به تسریع بهبودی پس از آسیب و ترمیم بافت عضلانی پس از ورزش کمک کند و همچنین به ساخت توده عضلانی، افزایش متابولیسم و سوزاندن چربی کمک می کند.
گفته می شود که هورمون رشد برای کیفیت و ظاهر پوست نیز مفید است، روند پیری را کند می کند و بیماری های مرتبط با افزایش سن را درمان می کند. با این حال، تحقیقات تایید کننده از این ادعاها محدود است.
نحوه عملکرد هورمون رشد هورمون رشد با تحریک فرآیندهای متابولیک در سلول ها برای فعال کردن متابولیسم عمل می کند. کبد را تحریک می کند تا پروتئینی شبیه انسولین بسازد که سلول های غضروفی را تولید می کند. این در رشد استخوان ها و اندام ها و همچنین سنتز پروتئین ماهیچه ای نقش دارد.
موارد استفاده و فواید HGH HGH مصنوعی برای درمان رشد ضعیف در کودکان و بزرگسالان استفاده می شود. همچنین می تواند برای درمان بزرگسالان مبتلا به سندرم ر..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

هورمون رشد انسانی HGH یک هورمون طبیعی است که توسط غده هیپوفیز تولید می شود. برای رشد، بازسازی سلولی و تولید مثل سلولی مهم است.

HGH به حفظ، ساخت و ترمیم بافت سالم در مغز و سایر اندام ها کمک می کند. این هورمون می تواند به تسریع بهبودی پس از آسیب و ترمیم بافت عضلانی پس از ورزش کمک کند و همچنین به ساخت توده عضلانی، افزایش متابولیسم و سوزاندن چربی کمک می کند.

گفته می شود که هورمون رشد برای کیفیت و ظاهر پوست نیز مفید است، روند پیری را کند می کند و بیماری های مرتبط با افزایش سن را درمان می کند. با این حال، تحقیقات تایید کننده از این ادعاها محدود است.

نحوه عملکرد هورمون رشد

هورمون رشد با تحریک فرآیندهای متابولیک در سلول ها برای فعال کردن متابولیسم عمل می کند. کبد را تحریک می کند تا پروتئینی شبیه انسولین بسازد که سلول های غضروفی را تولید می کند. این در رشد استخوان ها و اندام ها و همچنین سنتز پروتئین ماهیچه ای نقش دارد.

موارد استفاده و فواید HGH

HGH مصنوعی برای درمان رشد ضعیف در کودکان و بزرگسالان استفاده می شود. همچنین می تواند برای درمان بزرگسالان مبتلا به سندرم روده کوتاه یا از دست دادن عضله به دلیل HIV یا ایدز استفاده شود. فقدان رشد ممکن است در نتیجه دلایل پزشکی مانند:

  • بیماری مزمن کلیوی
  • کودکانی که با وزن کم متولد می شوند
  • کمبود یا نارسایی HGH
  • سندرم ترنر
  • بیماری تحلیل عضلانی
  • تزریق HGH می تواند به افراد مبتلا به کمبود آن کمک کند:
  • افزایش ظرفیت ورزش
  • بهبود تراکم استخوان
  • ساخت توده عضلانی
  • کاهش چربی بدن

به دلیل این مزایا، بسیاری از افراد از این هورمون برای افزایش توانایی ورزشی خود استفاده می کنند. گاهی اوقات از آن در ترکیب با استروئیدهای آنابولیک برای افزایش توده عضلانی و افزایش عملکرد ورزشی استفاده می شود.

برخی از مردم معتقدند HGH دارای اثرات ضد پیری است زیرا سطوح طبیعی این هورمون با افزایش سن کاهش می یابد. همچنین گفته می شود که به طور طبیعی باعث افزایش تستوسترون می شود. با این حال، باید توجه داشت که همه این فواید از نظر علمی ثابت نشده اند. استفاده از هورمون رشد برای اهداف ورزشی و ضد پیری به دلیل کمبود شواهد علمی و عوارض جانبی بالقوه آن بحث برانگیز است.

هورمون رشد

نحوه مصرف HGH

HGH در صورت تجویز به صورت عضلانی و زیر جلدی (زیر پوست) تزریق می شود. هورمون رشد و موادی که باعث افزایش تولید هورمون رشد می شوند توسط برخی از شرکت ها به صورت آنلاین به عنوان مکمل های غذایی فروخته می شوند که ادعا می کنند فواید مشابهی با تزریق دارند.

این مکمل ها گاهی اوقات به عنوان آزاد کننده هورمون رشد انسانی شناخته می شوند. گفته می شود که برخی از آنها به دلیل موادی مانند اسیدهای آمینه، سطح هورمون رشد را در بدن شما افزایش می دهند.

عوارض جانبی مصرف هورمون رشد

اگرچه این هورمون یک ماده طبیعی است، اما در اشکال مصنوعی به عنوان درمان یا مکمل نیز موجود است. اما خطرات مصرف آن چیست؟ عوارض جانبی احتمالی تزریق HGH اضافی عبارتند از:

  • سندرم تونل کارپال
  • درد عصبی، عضلانی یا مفصلی
  • تورم بازوها و پاها از احتباس مایعات (ادم)
  • سطح کلسترول بالا
  • بی حسی و سوزن سوزن شدن پوست
  • افزایش خطر بیماری قلبی و دیابت
  • رشد تومورهای سرطانی
  • رشد استخوان ها در صورت، دست ها و پاها (آکرومگالی)
  • تغییرات خلقی، وابستگی و گوشه گیری
  • یک قلب بزرگ شده
  • قند خون پایین
  • آسیب کبدی
  • خستگی
  • بزرگ شدن سینه در مردان (ژنیکوماستی)

تاثیرغذا و سبک زندگی در تولید هورمون رشد

هر مردی آرزوی طولانی زندگی کردن دارد، اما چشمه جوانی توهمی به اثبات رسیده است. به نظر نمی رسد که HGH برای ورزشکاران جوان یا مردان مسن سالم بی خطر یا موثر باشد. اما این بدان معنا نیست که شما باید عقب بنشینید در عوض، از ترکیب آزمایش شده رژیم غذایی و ورزش استفاده کنید.

مصرف متوسط پروتئین در حدود۱٫۵ گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن را هدف قرار دهید. حتی مردان بزرگ به بیش از ۶۵ گرم (حدود ۲ اونس) در روز نیاز دارند، اگرچه ورزشکاران و مردانی که پس از بیماری یا جراحی بهبود می یابند ممکن است با حدود ۲۰ درصد بیشتر عملکرد بهتری داشته باشند.

برنامه ریزی یک رژیم ورزشی متعادل؛ حداقل ۳۰ دقیقه ورزش متوسط مانند پیاده روی در روز را هدف قرار دهید و حتماً دو تا سه بار در هفته تمرینات قدرتی را برای افزایش توده عضلانی و قدرت اضافه کنید. خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهید، نشاط و لذت خود را از زندگی افزایش می‌دهید.

توجه ویژه ای داشته باشید که بدن شما چگونه واکنش نشان می دهد و آیا هر گونه واکنش نامطلوب را تجربه می کنید. اگر می خواهید بدن خود را تقویت کنید یا سلامت خود را بهبود ببخشید اما شرایطی ندارید که باعث افزایش HGH شود، ممکن است راه های دیگری برای این کار پیدا کنید. یک رژیم غذایی سالم داشته باشید، به طور منظم ورزش کنید و عادت های سالمی داشته باشید تا سلامت و تندرستی کلی خود را بهبود ببخشید.

آکرومگالی و هورمون رشد

آکرومگالی اختلالی است که در اثر سطوح بیش از حد HGH ایجاد می شود که بیشتر در نتیجه تومور در غده هیپوفیز آن فرد ایجاد می شود. باعث رشد بیش از حد برگشت ناپذیر استخوان ها، به ویژه استخوان های صورت، دست ها و پاها می شود. پوست فرد نیز تحت تأثیر قرار می گیرد و ضخیم، درشت و مودار می شود. سایر عوارض جانبی شامل فشار خون بالا و بیماری قلبی است. اگر تومور در دوران کودکی رخ دهد، افزایش قد ممکن است منجر به غول‌پیکری شود.

استفاده طولانی مدت از هورمون رشد مصنوعی نیز می تواند باعث آکرومگالی شود، اما غول پیکری ایجاد نمی کند. این به این دلیل است که رشد قد یک فرد بالغ با استفاده از هورمون رشد مصنوعی غیرممکن است. دوزهای بالای HGH فقط می‌تواند استخوان‌های فرد را ضخیم کند و در بلند کردن آن‌ها چندان موثر نیست.

هورمون رشد

دوپینگ هورمون رشد وعملکرد ورزشی

احتمال این میرود که با استفاده از این هورمون عضلات بزرگتر، انرژی بیشتر و عملکرد تمرینی بهتری در ورزشکاران به وجود بیاید. ورزشکاران سخت کار می کنند تا عضلات خود را بسازند و عملکرد خود را افزایش دهند از این جهت به HGH روی می آورند.

علیرغم محرومیت از سوی کمیته بین المللی المپیک آژانس جهانی ضد دوپینگ، سوء استفاده از HGH در بسیاری از ورزش ها از جمله دوچرخه سواری و دو و میدانی را آلوده کرده است. ورزشکاران رقابتی که از این هورمون سوء استفاده می کنند، خطر رد صلاحیت و رسوایی را دارند. در ازای آن چه چیزی به دست می آورند؟ و آیا سلامتی خود را نیز به خطر می اندازند؟

تیمی از محققان به بررسی مفصلی از ۴۴ مطالعه با کیفیت بالا در مورد هورمون رشد در ورزشکاران پرداختند. افراد جوان (میانگین سنی ۲۷)، لاغر و از نظر جسمی مناسب بودند. ۸۵ درصد مرد بودند. در مجموع ۳۰۳ داوطلب تزریق HGH دریافت کردند، در حالی که ۱۳۷ نفر دارونما دریافت کردند.

پس از دریافت تزریق روزانه به مدت ۲۰ روز، کسانی که هورمون رشد دریافت کردند، توده بدون چربی بدن خود را (که نشان دهنده توده عضلانی است) به طور متوسط ۲ کیلوگرم افزایش دادند. این یکی از محاسن این هورمون بود- اما به بهبود عملکرد ورزشی منجر نشد. در واقع هورمون رشد افزایش قابل اندازه‌گیری در قدرت یا ظرفیت ورزش ایجاد نکرد و کسانی که HGH دریافت کردند بیشتر از داوطلبانی که دارونما دریافت کردند، دچار خستگی حین تمرینات ورزشی شدند.

آی جی اف-۱ یا IGF-1

هورمون های ما تعادل پویا دارند. هورمون رشد انسانی باعث ترشح IGF-1 می شود، اما IGF-1 ترشح هورمون رشد انسانی را کاهش می دهد. چندین هورمون دیگر نیز ترشح هورمون رشد انسانی را تشویق می‌کنند یا از آن جلوگیری می‌کنند.

این تعادل فعال، هورمون رشد انسانی ما را در سطح سالم نگه می دارد و به ما کمک می کند از عوارض آکرومگالی یا کمبود آن جلوگیری کنیم.

مگر اینکه کمبود تشخیص داده شده یا نیاز بالینی دیگری داشته باشید، برای مدیریت سطح هورمون رشد انسانی نیازی به تزریق ندارید. خواب، ورزش و رژیم غذایی خوب همگی باعث ترشح HGH انسانی و همچنین تقویت حس تندرستی شما می شوند.

ثابت شده است که درمان جایگزینی هورمون رشد انسانی یک درمان موثر برای کسانی است که از اختلالات کوتاه مدت یا طولانی مدت هیپوفیز رنج می برند. مزایای این درمان طبیعی شامل افزایش توده عضلانی، خواب بهتر و کاهش خستگی و در عین حال افزایش سرعت بهبودی پس از جلسات ورزشی است.

برخی منابع می گویند HGH مصنوعی عملکرد ورزشی را بهبود می بخشد، اما شواهد علمی برای اثبات این موضوع وجود ندارد. HGH همچنین توسط بسیاری از لیگ های ورزشی حرفه ای و انجمن های ورزشی ممنوع است و در نتیجه مطالعات کمتری در مورد هورمون های رشد انجام می شود.

هورمون رشد انسانی که در خارج از داروخانه ها فروخته می شود نیز ممکن است تقلبی باشد، به این معنی که می تواند نامرغوب باشد یا حاوی دوز یا ترکیب اعلام شده نباشد. محصولاتی که به صورت غیرقانونی عرضه می شوند همیشه این خطرات را دارند. هورمون رشد انسانی برای سلامتی و رشد ما مهم است، اما مقدار زیاد آن می تواند به شما آسیب برساند.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می دهد:

  • تاثیر خواب بر هورمون های بدن ما
  • از هورمون های موثر در وزن چه می دانید؟
  • هورمون درمانی یائسگی برای پیشگیری از بیماری های مزمن

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]