ورم دست چرا و چگونه ایجاد می شود؟

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
ورم به حالتی گفته می شود که مایع درون بافت ها تجمع یابد. ورم می تواند برای فرد ناخوشایند و حتی رنج آور باشد و به همین دلیل بهتر است با شناسایی دلایل ایجاد ورم آن را برطرف کرد. بسیاری عوامل می توانند در بروز ورم دست ها موثر باشند که در مطلب امروز به بررسی آنها خواهیم پرداخت.
عوامل موثر در ورم دست ها ساعات ابتدایی صبح بسیاری از افراد در اولین ساعات پس از بیداری متوجه ورم دست های خود می شوند. علت این ورم تجمع مایعات در طول شب در بافت های دست می باشد. برای برطرف کردن ورم دست می توانید بازوها و دست ها را کشش بدهید تا مایعات در بدن پخش شوند.
هوای گرم دست ها در هوای گرم بیشتر ورم می کنند. در هوای گرم عروق خونی منبسط و گشاد می شوند تا خون بیشتری برای خنک شدن بدن به سطح پوست برسد. زمانیکه عروق منبسط می شوند مایعات موجود درعروق نیز بیشتر به بافت دست ها منتقل می شوند و ورم دست رخ می دهد. برای برطرف کردن این ورم می توانید دست ها را زیر آب خنک بگیرید یا دست ها را در لگن آب سرد قرار دهید.
بارداری بارداری می تواند باعث ورم دست و پاها شود. برای اینکه این ورم کنترل شود بهتر..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

ورم به حالتی گفته می شود که مایع درون بافت ها تجمع یابد. ورم می تواند برای فرد ناخوشایند و حتی رنج آور باشد و به همین دلیل بهتر است با شناسایی دلایل ایجاد ورم آن را برطرف کرد. بسیاری عوامل می توانند در بروز ورم دست ها موثر باشند که در مطلب امروز به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

عوامل موثر در ورم دست ها

ساعات ابتدایی صبح

بسیاری از افراد در اولین ساعات پس از بیداری متوجه ورم دست های خود می شوند. علت این ورم تجمع مایعات در طول شب در بافت های دست می باشد. برای برطرف کردن ورم دست می توانید بازوها و دست ها را کشش بدهید تا مایعات در بدن پخش شوند.

هوای گرم

دست ها در هوای گرم بیشتر ورم می کنند. در هوای گرم عروق خونی منبسط و گشاد می شوند تا خون بیشتری برای خنک شدن بدن به سطح پوست برسد. زمانیکه عروق منبسط می شوند مایعات موجود درعروق نیز بیشتر به بافت دست ها منتقل می شوند و ورم دست رخ می دهد. برای برطرف کردن این ورم می توانید دست ها را زیر آب خنک بگیرید یا دست ها را در لگن آب سرد قرار دهید.

بارداری

بارداری می تواند باعث ورم دست و پاها شود. برای اینکه این ورم کنترل شود بهتر است از لباس های گشاد استفاده کنید، فعالیت داشته باشید و پاها را هنگام استراحت بالاتر از سطح بدن خود قرار دهید.

ورزش

ورزش کردن باعث می شود جریان خون به ریه ها، قلب و عضلات بیشتر شود. این مسئله باعث می شود دست ها خون کمتری دریافت کنند و سرد شوند. گاهی رگ های خونی دست برای مقابله با این وضعیت تورم ایجاد می کنند و ورم دست شکل می گیرد.

ورم دست

نمک خوردن زیاد

زیاده روی در مصرف نمک می تواند جذب مایعات توسط سلول ها را افزایش دهد و این مسئله به احتباس آب و ایجاد تورم منجر گردد. به همین دلیل توصیه می گردد از غذاهای فست فود، غذاهای کنسروی و بسته بندی شده کمتر استفاده شود زیرا حاوی مقادیر زیادی نمک می باشند.

سرطان و درمان آن

برخی از انواع سرطان می توانند باعث بروز ورم در شخص شوند. همچنین شیمی درمانی نیز می تواند باعث ورم در قسمت های مختلف بدن مانند مچ، دست، پا، ساق پا و صورت گردد. در چنین حالتی اگر ورم شما با ضربان نامنظم قلب، تنگی نفس و کاهش حجم ادرار همراه بود حتما پزشک را مطلع سازید.

آرتریت

آرتریت یکی از بیماری هایی است که باعث بروز ورم می شود. آرتروز و روماتیسم از شایع ترین انواع آرتریت می باشند. علائم آرتریت با توجه به نوع آن متفاوت است اما در نوع التهابی دست ورم می کند. در این حالت شخص در مفاصل مچ و انگشت های دست تورم، قرمزی و یا سفتی را مشاهده می کند. اگر ورم را با علائمی که در زیر اشاره می شود مشاهده کردید به احتمال دچار آرتریت هستید:

  • مشاهده سفتی مفاصل در صبح ها و حداقل به مدت یک ساعت
  • بروز تورم که سه روز به طول انجامد.
  • بروز تورم سه بار در ماه

تورم ناشی از آرتریت، هم با تغییر سبک زندگی و هم درمان های خانگی برطرف می شوند اما گاهی پزشک با تجویز داروها این مشکل را برطرف می کند.

ورم دست

بیماری های کلیوی

وظیفه کلیه ها این است که آب، مایعات اضافی و مواد زائد را از بدن دفع کنند. زمانیکه کلیه ها بر اثر بیماری قادر به این کار نباشند مایعات در بافت های بدن جمع شده و باعث تورم می شوند. بنابراین اگر با علائمی نظیر تکرر ادرار، خون در ادرار و فشار خون بالا مواجه شدید حتما به پزشک مراجعه نمایید.

گاهی ورم دست تنها در یکی از آنها ایجاد می شود که می تواند دلایل زیر را داشته باشد:

مشکلات عروقی یک دست

گاهی مشکلات عروقی باعث ورم در یک دست می شوند یا در یک دست شدیدتر می باشد. بیماری های دیابت و فشار خون بالا فرد را در معرض مشکلات عروقی قرار می دهند. سرما و سیگار کشیدن نیز می توانند احتمال بروز این مشکل را افزایش دهند.

آسیب دیدگی

گاهی آسیب دیدگی و جراحت باعث ورم یک دست می شوند که می تواند با ورم و کبودی همراه باشد. فشار بیش از حد به یک دست و یا استرس نیز می توانند این مسئله را ایجاد نمایند.

سندرم دست پف کرده

گاهی تزریق داروهای داخل وریدی به رگ های یک دست باعث احتباس مایعات و ورم دست می گردد.

در صورت مشاهده ورم دست چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

  • اگر تورم به صورت مداوم رخ می دهد و با درمان های خانگی برطرف نمی شود.
  • سابقه بیماری کلیوی در شخص وجود دارد.
  • فرد باردار است.
  • فرد در گذشته مشکلاتی در رابطه با غدد لنفاوی داشته است.
  • فرد علائمی همچون عفونت شدید مانند تب بالا در کنار تورم، قرمزی و درد در دست ها دارد.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • سندروم دست بیگانه، بیماری ناشناخته که مشکلات زیادی را به وجود می آورد!
  • بیماری رینود یا بی حسی انگشتان دست چگونه بهبود می یابد؟
  • چه بیماریهایی سبب سردی دست ها می شوند؟

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]