وگان و وجترین چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
بسیاری از افراد فرق بین وگان و وجترین را نمی دانند و هر دوی این رژیم ها را یکی تصور می کنند در حالیکه این گونه نیست. هر دوی این رژیم ها از جمله رژیم های گیاهخواری هستند با این تفاوت که رژیم وگان بسیار سختگیرانه تر است. در مقاله امروز به تفاوت های این دو رژیم می پردازیم.
رژیم غذایی وجترین چگونه است؟ افرادی که وجترین هستند محصولات و فرآورده های حیوانی را که از طریق کشتار بدست می آید مصرف نمی کنند. افراد وجترین از مصرف انواع گوشت همچون گوشت گاو، خوک و سایر گوشت ها، طیور، ماهی، صدف، حشرات، مایه پنیر، ژلاتین و پروتئین های حیوانی و چربی حاصل از کشتار اجتناب می کنند. در مقابل گروهی از وجترین ها هستند که فرآورده های حیوانی را که از کشتار بدست نیامده باشد استفاده می کنند. فرآورده هایی نظیر شیر، پنیر، ماست، عسل و تخم مرغ.
وجترین ها سعی می کنند تا به جای گوشت از مواد غذایی همچون دانه ها، مغزها، سبزیجات و میوه ها استفاده نمایند.
رژیم غذایی وگان چگونه است؟ وگانیسم شکل سخت تر رژیم گیاهخواری است. وگانیسم یک شیوه زندگی است. افراد وگان نه تنها در تغذیه بلکه از استفاده از هر ..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

بسیاری از افراد فرق بین وگان و وجترین را نمی دانند و هر دوی این رژیم ها را یکی تصور می کنند در حالیکه این گونه نیست. هر دوی این رژیم ها از جمله رژیم های گیاهخواری هستند با این تفاوت که رژیم وگان بسیار سختگیرانه تر است. در مقاله امروز به تفاوت های این دو رژیم می پردازیم.

رژیم غذایی وجترین چگونه است؟

افرادی که وجترین هستند محصولات و فرآورده های حیوانی را که از طریق کشتار بدست می آید مصرف نمی کنند. افراد وجترین از مصرف انواع گوشت همچون گوشت گاو، خوک و سایر گوشت ها، طیور، ماهی، صدف، حشرات، مایه پنیر، ژلاتین و پروتئین های حیوانی و چربی حاصل از کشتار اجتناب می کنند. در مقابل گروهی از وجترین ها هستند که فرآورده های حیوانی را که از کشتار بدست نیامده باشد استفاده می کنند. فرآورده هایی نظیر شیر، پنیر، ماست، عسل و تخم مرغ.
وجترین ها سعی می کنند تا به جای گوشت از مواد غذایی همچون دانه ها، مغزها، سبزیجات و میوه ها استفاده نمایند.

رژیم غذایی وگان چگونه است؟

وگانیسم شکل سخت تر رژیم گیاهخواری است. وگانیسم یک شیوه زندگی است. افراد وگان نه تنها در تغذیه بلکه از استفاده از هر فرآورده ای که از کشتار حیوانات بدست آمده خودداری می کنند. وگان ها از هرگونه مواد غذایی و نوشیدنی که حاوی محصولات حیوانی باشد خودداری می کنند. در این رژیم خوردن گوشت قرمز و سفید، تخم مرغ، محصولات لبنی و عسل نیز ممنوع می باشد. همچنین استفاده از محصولاتی نظیر وسیله های چرمی، ابریشم، پشم، موم، صابون، محصولات آرایشی و پلاستیکی که در تولید آنها از حیوانات بهره برداری شده استفاده ممنوع است.

بیشتر بخوانید
خرید بک لینک انبوه

وگان و وجترین

رژیم گیاهخواری خود یه چند دسته تقسیم می شود:

  • در نوع اول افراد از مصرف گوشت قرمز و سفید خودداری می کنند اما مصرف محصولات لبنی و تخم مرغ در این رژیم مجاز است.
  • در نوع دوم، گیاهخواران از خوردن ماهی و تخم مرغ اجتناب می کنند اما مجازند محصولات لبنی مصرف کنند.
  • در نوع سوم فرد از محصولات لبنی، گوشت قرمز و سفید منع است اما می تواند تخم مرغ مصرف کند.
  • در نوع چهارم گیاهخواران مجازند غذاهای دریایی مانند ماهی را مصرف کنند اما گوشت سایر حیوانات را استفاده نمی کنند.

رژیم های وجترین و وگان چه مزایایی برای بدن دارند؟

این دو رژیم به دلیل اینکه حاوی سبزیجات هستند و از فرآورده های حیوانی در آنها اصلا و یا در حد کم استفاده می شود اثرات مثبتی برای بدن دارند:

  • کمک به داشتن وزنی متعادل
  • افزایش طول عمر
  • کاهش سطح کلسترول و فشار خون
  • کاهش ریسک ابتلا به بیماری های خطرناک مانند بیماری های قلبی، مغزی، دیابت و سرطان

از جمله مزایای رژیم های وگان و وجترین می باشند.

معایب رژیم های وجترین و وگان:

  • ممکن است افراد به دلیل عدم استفاده از منابع حیوانی دچار کمبود برخی مواد مغذی مانند کلسیم، آهن، ویتامین B12 و پروتئین شوند.
  • به دلیل کاهش ویتامین های گروه ب در این افراد ممکن است دچار احساس هایی همچون خستگی و بی حالی گردند.
  • کاهش توانایی عضلات نیز در این افراد به دلیل کمبود پروتئین های حیوانی ایجاد می گردد.

آیا رژیم وگان و وجترین بر روی بدن اثرات متفاوتی دارند؟

هر دوی این رژیم ها برای بدن مفید هستند. این دو رژیم ممکن است تفاوت های اندکی بر روی بدن داشته باشند. مثلا در رژیم گیاهخواری لبنیات مصرف می شود و باعث می شود فرد فسفر، ویتامین دی و کلسیم را از لبنیات دریافت کند در حالیکه دریافت این مواد در رژیم وگان ممکن نیست و به همین دلیل ممکن است فعالیت هایی از بدن که به این مواد نیاز دارند به دلیل کمبود این مواد تحت تاثیر قرار گیرند. به صورت کلی بهتر است اگر این رژیم ها را دنبال می کنیم با متخصص تغذیه در ارتباط باشیم تا کمبودی را که از طریق حذف برخی مواد غذایی در بدن ایجاد می شود با استفاده از مکمل ها به حداقل برسانیم.

وگان و وجترین

چگونه می توانیم گیاهخوار شویم بدون اینکه دچار عوارض آن شویم:

برای داشتن این رژیم در زندگی خود ابتدا باید اطلاعات خود را در مورد آن بالا ببرید. سعی کنید تمام اطلاعات لازم را در مورد این رژیم کسب کنید و سپس آن را انتخاب نمایید.
در مرحله بعدی باید مصرف گوشت را در رژیم غذایی خود کاهش دهید و آن را به صفر برسانید. برای اینکه کمتر دچار آسیب شوید می توانید از گوشت یک حیوان آغاز کنید و رفته رفته به سراغ گوشت حیوانات دیگر بروید. این رویکرد تدریجی باعث می شود بدن کمتر آسیب ببیند.
در نهایت نیز بهتر است با یک پزشک متخصص تغذیه مشورت نمایید تا کمبود مواد لازم برای بردن را که ممکن است در آینده تجربه کنید با مصرف مکمل ها به حداقل برسانید.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • رژیم گیاهخواری و تاثیرش بر کم خونی
  • گیاهخواری خطر ابتلا به بیماری های مغزی را افزایش میدهد!
  • تغذیه زنان گیاهخوار در بارداری اهمیت زیادی دارد!

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۲ میانگین: ۵]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.