ویتامین های موثر بر عملکرد مغز و سیستم عصبی

توجه به ویتامین های موثر بر عملکرد مغز بسیار اهمیت دارد زیرا مغز انسان برای عملکرد صحیح خود، فراهم کردن انرژی لازم برای نورون ها و انتقال پیام های عصبی و … به ویتامین ها و مواد مغذی نیاز دارد. این مواد می توانند از بسیاری از مواد غذایی دریافت شوند اما در صورت عدم تغذیه مناسب، بدن و از جمله مغز به دلیل نبود مواد مغذی ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند. بنابراین تامین مواد مغذی برای مغز بسیار مهم می باشد. در مقاله امروز به ویتامین های موثر در عملکرد مغز و سیستم عصبی خواهیم پرداخت.
ویتامین ها چه نقشی در انتشار پیام های عصبی دارند؟ بسیار مهم است که پیام های عصبی با سرعت مناسبی منتقل شوند. سرعت انتقال پیام عصبی به عملکرد میلین عصب بسیار مرتبط است و به همین دلیل حفظ آن اهمیت دارد. ممکن است میلین عصب تحت شرایطی از دست برود. میلیناسیون به فرآیندی گفته می شود که عصب یک غلاف میلین را از دست می دهد. این غلاف نقش مجرا دارد و وجود آن در انتقال سریع پیام های عصبی بسیار مهم است و باید با رساندن مواد مغذی به حفظ آن کمک شود. ویتامین ها و ریز مغذی ها در انتقال سریع این تکانه های عصبی بسیار موثر هستند. به ط..

توجه به ویتامین های موثر بر عملکرد مغز بسیار اهمیت دارد زیرا مغز انسان برای عملکرد صحیح خود، فراهم کردن انرژی لازم برای نورون ها و انتقال پیام های عصبی و … به ویتامین ها و مواد مغذی نیاز دارد. این مواد می توانند از بسیاری از مواد غذایی دریافت شوند اما در صورت عدم تغذیه مناسب، بدن و از جمله مغز به دلیل نبود مواد مغذی ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند. بنابراین تامین مواد مغذی برای مغز بسیار مهم می باشد. در مقاله امروز به ویتامین های موثر در عملکرد مغز و سیستم عصبی خواهیم پرداخت.

ویتامین ها چه نقشی در انتشار پیام های عصبی دارند؟

بسیار مهم است که پیام های عصبی با سرعت مناسبی منتقل شوند. سرعت انتقال پیام عصبی به عملکرد میلین عصب بسیار مرتبط است و به همین دلیل حفظ آن اهمیت دارد. ممکن است میلین عصب تحت شرایطی از دست برود. میلیناسیون به فرآیندی گفته می شود که عصب یک غلاف میلین را از دست می دهد. این غلاف نقش مجرا دارد و وجود آن در انتقال سریع پیام های عصبی بسیار مهم است و باید با رساندن مواد مغذی به حفظ آن کمک شود. ویتامین ها و ریز مغذی ها در انتقال سریع این تکانه های عصبی بسیار موثر هستند. به طور مثال تامین ویتامین B12 در بدن به حفظ ساختار غلاف میلین کمک می کند، تیامین برای انتقال عصبی بسیار ضروری می باشد، و همچنین آهن در تولید سلول های موثر در میلین نقش مهمی دارد.

قرص مغز و اعصابشما می توانید جهت خرید قرص مغز و اعصاب به صورت آنلاین از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید.

عملکرد مغز چگونه از ویتامین ها تاثیر می گیرد؟

تامین ویتامین های ضروری در بدن باعث بهبود عملکرد و سرعت مغز می شود. در ادامه به شرح تاثیر هر کدام از ویتامین های موثر بر عملکرد مغز و سیستم عصبی خواهیم پرداخت.

تیامین (ویتامین B1)

یکی از ویتامین های موثر بر عملکرد مغز و سیستم عصبی ویتامین B1 می باشد. کمبود این ویتامین می تواند اثرات منفی در بدن ایجاد کند. تیامین برای انجام واکنش های مثبت مغز در قبال متابولیزه کردن کربوهیدرات ها، لیپیدها و آمینو اسیدها بسیار لازم است. همچنین برای بهبود عملکرد غشای عصبی و هدایت تکانه های عصبی وجود تیامین تری فسفات ضروری می باشد. کمبود این ویتامین در افرادی که در کشورهای صنعتی زندگی می کنند بسیار نادر است اما ممکن است در افراد معتاد به الکل این کمبود دیده شود.

افرادی که با کمبود این ویتامین در بدن مواجه هستند ممکن است به بیماری بری بری مبتلا شوند. این بیماری به صورت تدریجی باعث مرگ سلول های عصبی می شود. همچنین کمبود این ویتامین در بروز سندرومی به نام ورنیکه- کورساکوف و ابتلا به روان پریشی اثر دارد.

بیوتین (ویتامین B7)

بیوتین برای متابولیسم اسیدهای چرب و آمینه بسیار لازم است. به ندرت ممکن است این ویتامین در بدن شخصی دچار کمبود شود اما برخی از بیماران تغذیه وریدی ممکن است با کمبود ویتامین B7 مواجه شوند. افرادی که دچار کمبود این ویتامین در بدن هستند به بی حالی، بی حسی، افسردگی، توهم و گزگز ماهیچه ها دچار می شوند.

ویتامین B12

کمبود این ویتامین در بزرگسالان بیشتر گزارش می شود. تحقیقات نشان داده‌اند ۱۰ تا ۱۵ درصد افراد بزرگسال بالای ۶۰ سال با کمبود این ویتامین در بدن مواجه هستند. کمبود این ویتامین می تواند علائم عصبی را تا ۲۵ درصد تحت تاثیر قرار دهد. این علائم عصبی مواردی همچون مشکل در تعادل، از دست دادن حافظه، زوال عقل، گزگز اندام ها، عدم تمرکز، سردرگمی و… می باشند. برخی از این عارضه ها پس از مصرف ویتامین B12 بهبود می یابند اما برای درمان کامل به زمان نیاز دارند.

ویتامین D

یکی از ویتامین های موثر بر عملکرد مغز و سیستم عصبی این ویتامین می باشد. این ویتامین در بافت مغز نیز وجود دارد. ویتامین دی از ویتامین های محلول در چربی است و باعث بهبود سرعت پردازش اطلاعات مغز می شود. کمبود این ویتامین می تواند در بروز اختلال در توانایی های شناختی نقش مهمی داشته باشد. بسیاری از افراد و خصوصاً بانوان دچار کمبود این ویتامین هستند. عدم قرارگیری در معرض نور خورشید و افزایش سن از جمله دلایل کمبود این ویتامین می باشند. برای بهبود عملکرد مغز و عملکرد شناختی باید میزان کافی از این ویتامین دریافت شود.

ویتامین های موثر بر عملکرد مغز

ویتامین C

یکی از ویتامین های موثر بر عملکرد مغز و سیستم عصبی این ویتامین است که در سیستم عصبی مرکزی تجمع می یابد. ویتامین سی تاثیرات آنتی اکسیدانی قوی بر روی بدن دارد و بر روی سیستم عصبی نیز اثرات مثبتی می گذارد. برای واکنش آنزیمی انتقال دهنده های عصبی نفرین، وجود این ویتامین ضروری است. این ویتامین همچنین باعث کاهش یون های فلزی در مغز می گردد. وجود ویتامین C برای بازسازی ویتامین E در مغز بسیار ضروری است. کمبود ویتامین C باعث آسیب اکسیداتیو به ماکرو مولکول ها از جمله پروتئین ها و لیپید ها در مغز می شود. همچنین مغز برای عملکرد صحیح نورون های عصبی به این ویتامین نیاز دارد.

ویتامین E

ویتامین E محلول در چربی است و مصرف آن باعث حفظ یکپارچگی غشای سلولی حیاتی می شود. اگر بدن با کمبود این ویتامین مواجه باشد پراکسیداسیون لیپیدی در بافت مغز صورت می گیرد. کمبود شدید این ویتامین می تواند باعث ضعف عضلانی، آسیب به شبکیه چشم، بروز اختلال تعادل و… شود.

این ویتامین از ویتامین های موثر بر عملکرد و سیستم عصبی نوزادان است. تحقیقات نشان می‌دهند مصرف ویتامین ایی برای سیستم عصبی در حال رشد ضروری می باشد. کمبود این ویتامین در بدن نوزادان باعث ایجاد علائم عصبی می شود.

کلسیم

یکی از ریز مغذی های موثر بر عملکرد مغز و سیستم عصبی کلسیم می باشد. در کلسیم یون هایی وجود دارند که به عنوان سیگنال های درون سلولی محسوب می شوند. از جمله وظایف این سیگنال ها تنظیم و کنترل برخی از فرآیندهای فیزیولوژیکی مانند ترشح عصبی، ژن عصبی و… می باشد. کلسیم در بیشتر مواد غذایی وجود دارد و کمبود آن بسیار نادر است.

آهن

از دیگر ریزمغذی های ضروری برای عملکرد مغز و سیستم عصبی، آهن می باشد. این ماده برای تولید آنزیم و پروتئین در بدن بسیار لازم است و به صورت مستقیم و غیرمستقیم روی تولید انرژی، انتقال و ذخیره انرژی، انتقال الکترون و… نقش مهمی دارد. برای رشد سلول های مغزی تولید کننده میلین وجود آهن ضروری است. همچنین آهن باعث تولید چندین آنزیم مهم برای سنتز انتقال ‌دهنده ‌های عصبی می شود. کمبود این ماده پیامدهای خطرناکی برای رشد مغز در طول رشد فرد دارد و باعث تغییرات عملکردی و شناختی در مغز می شود که کاهش یادگیری و حافظه از نتایج آن هستند.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می دهد:

  • آیا سم زدایی از مغز ممکن است؟
  • آناتومی مغز انسان و چگونگی کارکرد آن
  • هیپوکامپ مغز چیست و چه تاثیری در حافظه ما دارد؟