پزشکی هسته ای برای تشخیص و درمان سرطان

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
پزشکی هسته ای می تواند به تشخیص و درمان برخی از انواع سرطان کمک کند. در پزشکی هسته‌ای، پزشکان مقادیر کمی از مواد رادیواکتیو را وارد بدن شما می‌کنند تا بتوانند اندام‌ها و بافت‌های شما و همچنین میزان عملکرد آنها را ببینند. این کار می تواند به آنها کمک کند تا تومورها را شناسایی کنند و ببینند آیا سرطان به سایر نقاط بدن گسترش یافته است یا خیر. همچنین می تواند به هدف قرار دادن سلول های سرطانی کمک کند. پزشکان همچنین از پزشکی هسته‌ای جهت سنجیدن میزان موثر بودن درمان استفاده می‌کنند.
پزشکی هسته ای چگونه سرطان را تشخیص می دهد؟ پزشکی هسته ای مانند اشعه ایکس نوعی رادیولوژی است. اما در حالی که اشعه ایکس به پزشکان یک تصویر بزرگ از آناتومی شما می دهد، تصویربرداری هسته ای میزان فعالیت اندام ها و بافت های شما را نشان می دهد. وقتی پزشکان از پزشکی هسته‌ای برای تشخیص یا نظارت بر بیماری‌هایی مانند سرطان استفاده می‌کنند، چیزهایی به نام رادیونوکلئیدها (یا «ردیاب‌ها») را در بدن شما قرار می‌دهند که سطوح پایین تشعشع را آزاد می‌کنند. می توانید رادیونوکلئیدها را از طریق خوراکی یا وریدی ..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

پزشکی هسته ای می تواند به تشخیص و درمان برخی از انواع سرطان کمک کند. در پزشکی هسته‌ای، پزشکان مقادیر کمی از مواد رادیواکتیو را وارد بدن شما می‌کنند تا بتوانند اندام‌ها و بافت‌های شما و همچنین میزان عملکرد آنها را ببینند. این کار می تواند به آنها کمک کند تا تومورها را شناسایی کنند و ببینند آیا سرطان به سایر نقاط بدن گسترش یافته است یا خیر. همچنین می تواند به هدف قرار دادن سلول های سرطانی کمک کند. پزشکان همچنین از پزشکی هسته‌ای جهت سنجیدن میزان موثر بودن درمان استفاده می‌کنند.

پزشکی هسته ای چگونه سرطان را تشخیص می دهد؟

پزشکی هسته ای مانند اشعه ایکس نوعی رادیولوژی است. اما در حالی که اشعه ایکس به پزشکان یک تصویر بزرگ از آناتومی شما می دهد، تصویربرداری هسته ای میزان فعالیت اندام ها و بافت های شما را نشان می دهد. وقتی پزشکان از پزشکی هسته‌ای برای تشخیص یا نظارت بر بیماری‌هایی مانند سرطان استفاده می‌کنند، چیزهایی به نام رادیونوکلئیدها (یا «ردیاب‌ها») را در بدن شما قرار می‌دهند که سطوح پایین تشعشع را آزاد می‌کنند. می توانید رادیونوکلئیدها را از طریق خوراکی یا وریدی (IV) مصرف کنید.

پس از مصرف این رادیونوکلئیدها، انجام اسکن هسته ای را خواهید داشت. اسکن ها از ناحیه خاصی از بدن شما عکس می گیرند تا به پزشکان کمک کند تومورها و موارد دیگر مانند عفونت را پیدا کنند.

به عنوان مثال، یک تومور ممکن است به عنوان یک “نقطه داغ” در تصویر نشان داده شود، به این معنی که تشعشع به مقدار بیشتری در مناطقی که تومور فعال است جمع می شود یا یک تومور ممکن است به عنوان یک “نقطه سرد” نشان داده شود، به این معنی که در واقع فعالیت سلولی کمتری وجود دارد. این نیز می تواند نشانه سرطان باشد.

نوع اسکنی که دریافت می کنید بستگی به چیزی دارد که پزشک شما می خواهد ببیند. برخی از رایج‌ترین انواع اسکن مورد استفاده برای تشخیص و نظارت بر سرطان عبارتند از: اسکن استخوان ، که در واقع به دنبال سرطانی هستند که از نواحی دیگر بدن به استخوان های شما رفته است. پزشکی هسته ای گاهی اوقات علائم سرطان استخوان را زودتر از اشعه ایکس پیدا می کند.

اسکن گالیوم

یک ماده رادیواکتیو به نام گالیوم از طریق وریدی وارد رگ شما می شود. این ماده می تواند به پزشک کمک کند تا سرطان را در سراسر بدن شما تشخیص دهد. اسکن گالیوم می تواند مشکلات دیگری مانند عفونت یا التهاب را نیز پیدا کند. در اسکن MUGA پزشکان از رادیونوکلئیدها استفاده می کنند تا ببینند قلب شما چگونه خون را پمپاژ می کند. این کار به آنها کمک می کند تا بفهمند قلب شما قبل، در طول و بعد از انواع خاصی از شیمی درمانی چقدر خوب کار می کند. این موضوع مهم است زیرا شیمی درمانی، به ویژه مقادیر بالای آن، می تواند بر عملکرد قلب شما تأثیر بگذارد.

پزشکی هسته ای

اسکن PET

توموگرافی گسیل پوزیترون

وقتی اسکن پت دارید، یک تزریق وریدی قند رادیواکتیو دریافت می کنید. مقدار قندی که سلول‌های شما جذب می‌کنند می‌تواند به پزشکان کمک کند تا بفهمند سلول‌های سرطانی شما با چه سرعتی رشد می‌کنند. در برخی موارد، شما می توانید اسکن PET را همراه با اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) دریافت کنید. این آزمایش ها با هم به پزشکان کمک می کند تا دقیقاً محل تومورهای شما را تشخیص دهند.

در اسکن هسته ای تیروئید برای دریافت رادیودارو، ید رادیواکتیو را می بلعید یا تزریق می کنید. ید در غده تیروئید شما جمع می شود و به پزشکان کمک می کند تا سرطان تیروئید را پیدا کنند. اسکن های پزشکی هسته ای دردناک نیستند و معمولاً شامل دراز کشیدن روی تخت هستند در حالی که یک دستگاه اسکن دونات شکل عکس می‌گیرد. کل کار معمولا ۳۰ دقیقه تا یک ساعت طول می کشد. در برخی موارد، ممکن است لازم باشد برای مدت معینی قبل از انجام اسکن، خوردن یا نوشیدن را متوقف کنید.

چگونه پزشکی هسته ای سرطان را درمان می کند؟

انواع مختلفی از طب هسته ای وجود دارد که سرطان را درمان می کند. برای مثال رادیو ایمونوتراپی، اگر لنفومی دارید که به شیمی درمانی پاسخ نمی دهد، پزشک ممکن است این روش را توصیه کند که RIT نیز نامیده می شود. این پرتودرمانی و چیزی به نام ایمونوتراپی را ترکیب می کند. در واقع نوعی درمان است که از سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با سرطان استفاده می کند.

از طریق IV، پزشک چیزی به نام آنتی بادی های مونوکلونال به شما می دهد. اینها پروتئین های ساخته شده توسط انسان هستند که بخش های خاصی از سلول های سرطانی را هدف قرار می دهند. شما همچنین یک ماده رادیواکتیو متصل به آن آنتی بادی ها دریافت می کنید. این مواد با هم به سلول‌های سرطانی می‌چسبند و تشعشع را مستقیماً به تومور می‌رسانند تا آن را از بین ببرد. محققان به دنبال این هستند که ببینند آیا رادیو ایمونوتراپی می تواند به سایر سرطان ها ، مانند: سرطان پروستات، ملانوما، سرطان خون، سرطان روده بزرگ و گلیوم مغزی با درجه بالا کمک کند.

درمان با ید رادیواکتیو

غده تیروئید شما تقریباً تمام یدی را که دریافت می‌کنید جذب می‌کند. در این درمان، ید رادیواکتیو (همچنین به عنوان RAI یا I-131 شناخته می‌شود) در سلول‌های تیروئید جمع می‌شود، جایی که غده و سلول‌ها را از بین می‌برد. برخلاف سایر اشکال پرتودرمانی، درمان با ید رادیواکتیو (همچنین به عنوان ید رادیواکتیو شناخته می شود) این کار را بدون آسیب رساندن به بقیه بدن انجام می دهد. پزشکان اغلب از ید رادیواکتیو برای از بین بردن بافت تیروئید استفاده می کنند که جراحی نمی تواند آن را حذف کند. گاهی اوقات به کشتن سلول های سرطانی تیروئید که به غدد لنفاوی یا سایر قسمت های بدن گسترش یافته اند نیز کمک می کند.

براکی تراپی

این روش شامل تحویل دوزهای بالایی از مواد رادیواکتیو در داخل بدن شما برای کشتن سلول های سرطانی است. در بیشتر موارد، براکی‌تراپی هدفمندتر است، عوارض جانبی کمتری ایجاد می‌کند و به اندازه پرتودرمانی معمولی که از یک پرتو خارجی خارج از بدن برای پرتاب کردن پرتو به سلول‌های شما استفاده می‌کند، طول نمی‌کشد. گاهی اوقات، شما با سایر اشکال درمان سرطان، مانند شیمی درمانی یا جراحی، براکی تراپی را دریافت خواهید کرد.

رادیوامبولیزاسیون Y90

در این روش درمان سرطان کبد در دو مرحله انجام می شود. در اولین مرحله، یک کاتتر وارد شریان می شود که خون کبد شما را تامین می کند. سپس پزشک از رنگ مخصوصی استفاده می‌کند تا بتواند سایر شریان‌هایی را که با کبد شما ارتباط دارند، «نقشه‌برداری» کند. مرحله دوم زمانی است که تشعشع وارد می شود. این تشعشعات روی ذرات ریز قرار می گیرد که می توانند از شیشه یا رزین ساخته شوند. سپس، پس از بررسی مجدد موقعیت، تابش به شریان کبدی می رود، ذرات به سرطان می چسبند و تشعشع را مستقیماً در تومور آزاد می کنند.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطلب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • تشخیص هسته ای، پیشگیری از انواع سرطان!

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]