پنج دلیل برای ترک سیگار

Stoptober به دوره ای برای ترک سیگار در سال گفته می شود که در طول آن این حقیقت که سیگار کشیدن یکی از بدترین کارهایی است که می توانیم نه تنها برای بدن خود، بلکه برای محیط زیست و اقتصاد انجام دهیم، پر رنگ تر از همیشه به چشم می خورد. با دانستن این موضوع که سیگار به عنوان قابل اجتناب ترین علت مرگ، در سال موجب کشته شدن بیش از ۷ میلیون انسان در سراسر جهان میشود (انتظار می رود تا سال ۲۰۳۰ به ۸ میلیون نفر افزایش یابد)، اکنون زمان آن است که کاری انجام داده و برای همیشه به آن پایان دهیم!

ترک سیگار در قرنطینه

در واقع، در زمان قرنطینه در بریتانیا بیش از یک میلیون نفر موفق به ترک سیگار و تنباکو شده اند. تعداد بالای این آمار بسیار افتخار آفرین است! همچنین، هر ساله با توجه به اقدامات مثبتی که به صورت پیوسته در مسیر درست آن انجام شده است، نرخ سیگار کشیدن کاهش می یابد. با این حال، زندگی در دنیای بدون دود و سیگار، ضمن اینکه متضمن آینده همه ماست، در سال جان میلیون ها انسان را نجات می دهد. از این رو همیشه میتوان برای رسیدن به آن کارهای بیشتری انجام داد.

ما در این مقاله به بررسی پنج دلیل برای ترک سیگار در این Stoptober می پردازیم. همچنین دلیل اینکه چرا باید بدون اینکه مجبور باشید تغییر چشمگیری در سبک زندگی خود به وجود آورید، به ویپینگ، به عنوان یکی از موفق ترین روشهای ترک سیگار، تغییر رویه دهید را بیان می کنیم

تلفات کمتر، شادی بیشتر

اکثر ما از تاثیرات آلاینده سیگار بر ریه های انسان اطلاع داریم. اما درباره اثرات آن روی محیط زیست چیزی نمی دانیم. هر بار که دود سیگار، با بیش از ۴۰۰۰ ماده سرطان زا شناخته شده آن، در اتمسفر رها میشود، تاثیر بسیار بدی نه تنها روی هوای اطراف ما بلکه بر کل سیاره ما برجای می گذارد. بر اساس گفته های کالج امپریال لندن، شش تریلیون نخ سیگار در سال در سراسر جهان تولید می شود. این امر موجب انتشار سریع ۲۶۰۰۰۰۰ تن دی اکسید کربن و حدود ۵۲۰۰۰۰۰ تن متان در اتمسفر زمین می شود.

علاوه بر این، برآورد شده است که طی ۲۰ سال گذشته روی هم رفته ۴۵،۰۰۰،۰۰۰ تن زباله جامد، ۶،۰۰۰،۰۰۰ تن ضایعات نیکوتین و تقریبا ۴،۰۰۰،۰۰۰ تن زباله های شیمیایی توسط کارخانه های تولید کننده محصولات تنباکو به جای مانده است.

با این همه، یکی از عواقب هشدار دهنده عدم ترک سیگار، دور انداختن ته سیگار است. انتهای فیلتر سیگار از استات سلولز ساخته شده که یک ماده غیر قابل تجزیه می باشد. مطابق برآوردها در سال ۱۷۵۲۰۰ تن زباله ته سیگار در سراسر جهان ایجاد میشود. این واقعا به معنای انبوهی از زباله است!

بوی بد کمتر، طعم بیشتر

اگرچه در صورت عدم ترک سیگار این امر بسیار بدیهی به نظر می رسد، با این حال فکر کردیم بهتر است بر آن تاکید کنیم. سیگار واقعا بوی زننده ای دارد و در هر جایی که مصرف شود، بوی ناخوشایندی را بر جای می گذارد. دود و بوی سیگار تا مدت ها پس از خاموش کردن آن، همچنان در هوای آن مکان و روی لباس، مو، پوست و به خصوص در نفس انسان قابل تشخیص است. حتی اسپری کردن خوشبو کننده هوا و دوش گرفتن بعد از هر بار سیگار کشیدن کمکی به از بین بردن بوی بد آن نمی کند. زیرا بوی بد آن مانند چسب روی دیوارها، فرش ها و سایر افراد می ماند.

درصورتی که پیش از این برای ترک سیگار به استفاده از ویپینگ تغییر رویه داده باشید، می‌دانید که بخار سیگار الکترونیک خیلی سریع از بین می‌رود. تنها برای مدت کوتاهی بوی طعمی که با آن پر شده است را خواهد داشت که آن هم معمولا مزه یک چیز شیرین یا یک میوه‌ است. طعم تنباکو معمولاً به خاطر عطر و بوی آشنایی که دارد، در میان افرادی که از سیگار به ویپینگ تغییر رویه داده اند، محبوبیت زیادی دارد. با این حال، حتی مایعات الکترونیکی دارای طعم تنباکو نیز رفتار مشابهی دارند و هرگز در هوا یا روی مواد موجود در آن مکان باقی نمی مانند. بنابراین تنها شما نیستید که از ویپینگ سود می برید، بلکه برای اطرافیان شما نیز سودمند است!

آسیب کمتر، سلامتی بیشتر

مطابق گفته های قبلی، عدم ترک سیگار و مصرف تنباکو هر سال موجب کشته شدن تعداد زیادی از انسان ها میشود. ضمن اینکه احتمال ابتلا به سرطان، بیماری قلبی، سکته مغزی، بیماری های ریوی، دیابت و بیماری انسداد مزمن ریوی (COPD) را افزایش می دهد. شاید شما یکی از سیگاری های خوش شانسی باشید که در طول زمان به هیچ یک از این موارد مبتلا نشده است. با این حال نمی توانید بگویید که سلامت جسمانی شما به اندازه زمانی که سیگار نمی‌کشیدید، خوب خواهد بود. بسیاری از افراد سیگاری به دلیل اثر تنباکو روی ریه ها، قلب و اندام های حیاتی، سرفه های منظمی را تجربه میکنند. همچنین برای انجام تمرینات سخت یا ورزش کردن دچار چالش می شوند.

در طرف دیگر، ویپینگ، اگرچه کاملا سالم نیست، با این حال طبق گفته های سازمان بهداشت عمومی انگلستان، نسبت به سیگار ۹۵ درصد ضرر کمتری دارد. سازمانهای بهداشت عمومی تایید شده ای مانند سازمان تحقیقات سرطان، بنیاد ریه بریتانیا و NHS همگی از ویپینگ به عنوان وسیله ای برای ترک سیگار حمایت می‌کنند. برآورد شده است که پذیرش در بیمارستان، مشاوره ها و تجویزهای پزشک عمومی، همچنین عمل ها یا درمان مورد نیاز برای بیماری های مرتبط با سیگار، در سال مبلغ ۲ میلیارد پوند را به NHS تحمیل می کند.

هزینه کمتر، پول بیشتر

در صورت عدم تمایل به ترک سیگار، به خاطر داشته باشید، روزهایی که یک بسته ۲۰ تایی سیگار مارک دار یک پوند بود، گذشته است! همانگونه که تورم هر سال افزایش می یابد، قیمت تنباکو، این محصول مقاوم در برابر رکود نیز افزایش می یابد. با هر بودجه ای که صدراعظم و کیف قرمز فانتزی او در نظر بگیرد، تقریبا میتوان افزایش هزینه تنباکو را مسلم دانست. دلیل عمده این امر پوشش هزینه های اجتناب ناپذیر مرتبط با سیگار در حوزه مراقبت های بهداشتی است. به علاوه در حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد از درآمد یک بسته سیگار، مستقیما به مالیات تعلق دارد.

مقایسه هزینه ویپ و سیگار

شما طبق Joe متوسط ​​خود، که تقریبا معادل ۲۰ بار سیگار کشیدن در روز است، روزانه حدود ۱۰ پوند تنها برای سیگار هزینه میکنید. این میزان در سال برابر با پرداخت تقریبا ۳۶۰۰ پوند است. اگر آن را با ویپینگ مقایسه کنیم، مطابق محاسبات ما این هزینه برای کویل ها و مایع الکترونیک یک ویپر معمولی حدود ۵۹۰ پوند در سال است. این تفاوت موجب صرفه جویی بیش از ۳۰۰۰ پوند در سال میشود. فکر کنید با ۳۰۰۰ پوند در سال چه کارهایی میتوانید انجام دهید. رفتن به یک تعطیلات اساسی، خرید یک ماشین مدل جدید یا یک پس انداز قابل توجه برای فرزند یا نوه شما.

تمام این موارد در ویدیوی تحلیلی مزایای هزینه مختصر و مفید ما  به تفکیک و با توضیح بیشتر در این لینک آمده است.

احساسات بد کمتر، انگیزه بیشتر

با ویپینگ علنی، به ترک سیگار و عادی سازی استفاده از سیگارهای الکترونیک کمک می کنید. زیرا سیگارهای الکترونیک متاسفانه همچنان در دنیا تحت تاثیر نگرش منفی ناشی از گزارش های اشتباه و هیجانی رسانه ها و همچنین قوانین نادرست دولتی هستند.

همچنان بسیاری از سیگاری ها از اینکه استفاده از ویپینگ تا چه اندازه میتواند به ترک سیگار و تنباکو کمک کند، بی اطلاع هستند. مطالعات ASH (کنش سیگار و سلامتی) نشان می دهد، تنها ۱۰ درصد از سیگاری ها باور دارند که ویپینگ نسبت به سیگار ضرر کمتری دارد.

در اصل در سراسر جهان ویپرها پرچمدار یک جایگزین تایید شده برای تنباکو هستند. در نتیجه می توان گفت وظیفه انتشار این پیام که چنین راه حلی برای درمان اعتیاد به سیگار وجود دارد، بر عهده آنهاست. به همین دلیل رعایت آداب استفاده مثبت از ویپینگ در اماکن عمومی، با رفتارهای ساده ای مانند رها نکردن ابر در صورت افراد غریبه و عدم استفاده از ویپ در اماکن ممنوعه ضروری است. می توانید راهنمای جامع ما را درباره آداب ویپینگ از طریق این لینک بررسی کنید تا ایده های بیشتری به دست آورید.

ترک سیگار با ویپینگ

علیرغم فراوانی مطالعات و سازمان های بهداشت عمومی که به وضوح حقایق و آمار فوق العاده استفاده از ویپینگ برای ترک سیگار را بیان میکنند، همچنان افراد زیادی در این باره تردید دارند. از این رو نیاز داریم که به دوستان، همسایگان و هر فرد سیگاری که به حرف شما گوش می دهد، در این باره توضیح دهید.