کم خونی ناشی از فقر آهن؛ عارضه ای شایع در میان زنان

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
کم خونی یکی از مشکلات رایج بدنی است که بسیاری مواقع ناشی از فقر آهن می باشد. در این عارضه خون فاقد گلبول های قرمز سالم و کافی می باشد. از آنجا که این گلبول ها وظیفه اکسیژن رسانی به دستگاه های مختلف بدن را دارند درمان کم خونی ناشی از فقر آهن بسیار اهمیت دارد. کم خونی ناشی از فقر آهن یکی از شایع ترین انواع کم خونی است. آهن مهم ترین ماده برای ساخت هموگلوبین است و زمانی که میزان آن در بدن کاهش یابد فرد به کم خونی ناشی از فقر آهن مبتلا می شود. در ادامه این مقاله به این موضوع بیشتر خواهیم پرداخت.
شما می توانید جهت خرید قرص آهن به صورت آنلاین از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید.
فقرآهن چیست؟ زمانیکه کم خونی ناشی از فقر آهن در بدن باشد کم خونی ناشی از فقر آهن رخ می دهد. این عارضه در زنان بیشتر از مردان شایع است. بدون آهن بدن نمی تواند گلبول های قرمز تولید کند و اکسیژن به درستی به اندام ها نمی رسد و مشکلاتی برای بدن ایجاد می شود. فقر آهن می تواند مشکلات متعددی را ایجاد کند و به همین دلیل درمان آن اهمیت دارد.
علائم کمبود آهن در بدن کم خونی ناشی از فقر آهن می..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

کم خونی یکی از مشکلات رایج بدنی است که بسیاری مواقع ناشی از فقر آهن می باشد. در این عارضه خون فاقد گلبول های قرمز سالم و کافی می باشد. از آنجا که این گلبول ها وظیفه اکسیژن رسانی به دستگاه های مختلف بدن را دارند درمان کم خونی ناشی از فقر آهن بسیار اهمیت دارد. کم خونی ناشی از فقر آهن یکی از شایع ترین انواع کم خونی است. آهن مهم ترین ماده برای ساخت هموگلوبین است و زمانی که میزان آن در بدن کاهش یابد فرد به کم خونی ناشی از فقر آهن مبتلا می شود. در ادامه این مقاله به این موضوع بیشتر خواهیم پرداخت.

قرص آهنشما می توانید جهت خرید قرص آهن به صورت آنلاین از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید.

فقرآهن چیست؟

زمانیکه کم خونی ناشی از فقر آهن در بدن باشد کم خونی ناشی از فقر آهن رخ می دهد. این عارضه در زنان بیشتر از مردان شایع است. بدون آهن بدن نمی تواند گلبول های قرمز تولید کند و اکسیژن به درستی به اندام ها نمی رسد و مشکلاتی برای بدن ایجاد می شود. فقر آهن می تواند مشکلات متعددی را ایجاد کند و به همین دلیل درمان آن اهمیت دارد.

علائم کمبود آهن در بدن

کم خونی ناشی از فقر آهن می تواند با علائم زیر همراه باشد:

  • ضعف
  • خستگی مفرط
  • سردرد، سرگیجه یا سبکی سر
  • درد قفسه سینه، ضربان قلب سریع یا تنگی نفس
  • پریدگی رنگ پوست
  • سرد بودن دست و پا
  • شکنندگی ناخن ها
  • التهاب یا درد زبان شما
  • ریزش مو
  • هوس غیرمعمول برای مواد غیرمغذی مانند خاک، یخ یا نشاسته
  • کم اشتهایی به‌ خصوص در نوزادان و کودکان

علت کم خونی ناشی از فقر آهن

دلایل متعددی می توانند باعث کم خونی ناشی از فقر آهن شوند. به صورت کلی زمانی که آهن کافی دریافت نشود و یا مقدار زیادی آهن از دست برود این مشکل ایجاد می شود. مواردی که در ادامه می آیند می توانند باعث این مسئله شوند:

ناتوانی در جذب آهن

روده کوچک انسان مسئول جذب آهن غذا می باشد. برخی بیماری ها مانند سلیاک می تواند توانایی روده در جذب مواد مغذی همچون آهن را کاهش دهد و باعث کم خونی ناشی از فقر آهن شود. از طرفی برخی عمل های جراحی مانند بای پس (بخشی از روده در آن برداشته می شود) می تواند توانایی بدن در جذب آهن و سایر مواد مغذی را کاهش دهد.

کم خونی ناشی از فقر آهن

از دست دادن خون

از دست دادن خون به هر دلیل می تواند باعث کم خونی ناشی از فقر آهن شود. خون حاوی آهن در گلبول های قرمز است بنابراین اگر به دلایلی همچون پریودهای سنگین یا تصادف حجم زیادی خون را از دست بدهید کم خونی ناشی از فقر آهن رخ می دهد. همچنین از دست دادن خون به شکل آهسته و مزمن بر اثر بیماری هایی مانند زخم معده، پولیپ روده یا سرطان کولورکتال نیز می تواند فقر آهن در پی داشته باشد. گاهی مصرف برخی داروها مانند مسکن های بدون نسخه به ویژه آسپرین نیز می تواند باعث خونریزی گوارشی در فرد شود.

بارداری

مادران باردار نیز در معرض کم خونی ناشی از فقر آهن هستند زیرا ذخایر آهن آنها، نیاز به افزایش حجم خون و همچنین منبع هموگلوبین برای جنین در حال رشد دارد.

گیاهخواران

افرادی که پیرو رژیم گیاهخواری هستند به دلیل مصرف نکردن غذاهای سرشار از آهن ممکن است به کم خونی ناشی از فقر آهن مبتلا شوند.

اقدامات ضروری برای درمان کم خونی ناشی از فقر آهن

اگر علائم فقر آهن را در خود مشاهده می کنید باید به سرعت برای درمان اقدام نمایید:

مراجعه به دکتر خون و آنکولوژی

مراجعه به پزشک متخصص اولین کاری است که باید انجام دهید. پزشک با یک آزمایش خون ساده می تواند تشخیص دهید به کم خونی ناشی از فقر آهن مبتلا هستید یا خیر. پزشک با توجه به وضعیت شما می تواند استفاده از مکمل یا رژیم غذایی مناسب را پیشنهاد دهد.

رژیم غذایی مناسب

اگر پزشک تشخیص دهد با رژیم غذایی مناسب فقر آهن برطرف می شود معمولا به رژیمی سرشار از مواد زیر توصیه می شود:

  • گوشت قرمز و مرغ
  • نخود فرنگی، لوبیا و سایر حبوبات
  • سبزیجات تیره و برگدار مانند اسفناج و کلم
  • دانه‌ها و مغزها
  • میوه‌های خشک مانند کشمش و زردآلو
  • غذاهای دریایی

نکته بسیار مهم در تغذیه با مواد حاوی آهن این است که باید ویتامین c همزمان با مصرف آنها دریافت شود. این ویتامین نقش مهمی در جذب آهن دارد. همچنین باید دقت داشت از مصرف غذاهایی مانند چای، قهوه و غذاهای پر کلسیم مانند لبنیات و غلات سبوس دار با مواد غذایی حاوی آهن خودداری شود.

کم خونی ناشی از فقر آهن

مصرف مکمل

مصرف مکمل آهن یا قرص آهن نیز برای درمان کم خونی ناشی از فقر آهن بسیار مهم است. زمانیکه آهن نتواند از طریق مواد غذایی جذب شود مصرف مکمل آهن بسیار راه گشاست.
تنها باید توجه داشته باشید مصرف قرص آهن می تواند مشکلاتی مانند معده درد، یبوست یا اسهال، سوزش قلب، حالت تهوع و سیاه شدن مدفوع را به همراه داشته باشند. هر چند این عوارض با گذشت زمان کاهش می یابند و بستگی به دوز آهن دارند. در بازار دارویی نیز قرص های آهن کم عارضه تری وجود دارند که می توانید با نظر پزشک از آنها استفاده نمایید.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می دهد:

  • عوارض قرص آهن چیست ؟
  • آیا می توان در دوران قاعدگی قرص آهن مصرف کرد؟
  • فقر آهن در دوران بارداری و خطر ابتلای کودک به بیماری اوتیسم!

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]