چرا لوازم آتش بازی خطرناک هستند؟

همینطور که به آخر سال نزدیک‌تر می‌شویم، نگرانی‌ها پیرامون چهارشنبه سوری بیشتر می‌شود. آتش بازی نه تنها در قالب چهارشنبه سوری بلکه در جشن‌ها و مراسمات هم بسیاری از اوقات خطرناک است و دلهره و نگرانی ایجاد می‌کند. با اینحال، آتش بازی همیشه بخش جدا نشدنی شادمانی‌ها و جشن‌های ما ایرانیان از زمان باستان تاکنون بوده است؛ همچنین منع کردن کامل این مورد به دلیل خطرآفرین بودن آن ایده چندان جذابی نمی‌باشد و بهتر است به جای آن فرهنگ مناسب آن را ترویج دهیم. در این مقاله قصد داریم که درباره نکاتی درباره فشفشه‌ها بپردازیم و شیوه صحیح استفاده از آن‌ها. همچنین در ادامه به بخشی از تاریخچه فشفشه‌ها خواهیم پرداخت.

آتش بازی سالم

اصلی‌ترین مشکل لوازم آتش بازی مانند فشفشه، ترقه و… این است که معمولا بصورت دست‌ساز و کارگاهی تولید می‌شوند؛ به همین خاطر احتمال عدم رعایت ایمنی در ساخت آن‌ها بسیار بالا می‌باشد. همچنین معمولا همه آن‌ها بصورت قاچاق وارد کشور می‌شوند که همین مورد می‌تواند دلیلی برای عدم اعتماد به آن‌ها باشد. پس نتیجه می‌گیریم که مشکل استفاده از آن‌ها نیست بلکه شیوه تولید آن‌ها می‌باشد. وگرنه اگر محصولات شرکت‌های معروف را بصورت بسته بندی شده و با استاندارد جهانی تهیه کنید، خطر چندانی شما را تهدید نمی‌کند. بسیاری از افرادی که فضای آتش بازی را خطرناک می‌کنند، افرادی هستند که اقدام به تولید دست ساز ترقه‌ها و ابزارهای مختلف آتش بازی می‌کنند که این مورد جرم محسوب می‌شود.

از دیگر مواردی که باعث خطرناک شدن آتش بازی می‌شوند، میل به تخریب و هیجان می‌باشد؛ بصورتی که هرچه مواد منفجره تخریب کننده‌تر باشد، برای افراد لذت بیشتری دارد. این مورد نه تنها اخلاقی نیست، بلکه اصلا ربطی به موضوعاتی مانند آتش بازی و چهارشنبه سوری که از رسوم اصیل ایرانی هستند ندارند. هدف اصلی آتش بازی سالم ایجاد نور و صدای زیبا می‌باشد که به همراه هیجانی طبیعی به شور و شادی کمک می‌کند و حواس همه افراد را به جشن و شادمانی پرت می‌کند؛ اما هیچ انسانی دوست ندارد در محیطی باشد که احتمال آسیب دیدن در آن بسیار می‌باشد.

آتش بازی چیست؟

به انواع و اقسام فعالیت‌هایی که با آتش و جرقه آتش سر و کار دارند و به هدف از تفریح، هیجان، تولید نور و صدا انجام می‌شوند آتش بازی می‌گویند. آتش بازی شیوه‌های بسیار متنوع و متفاوتی دارد که به جذابیت جشن‌ها کمک می‌کنند.

جالب است بدانید که آتش بازی از دیرباز جزئی مهم از آداب و رسوم فرهنگ‌های متمدن و چندین هزارساله در جهان بوده است. نه تنها در ایران که به دلیل آموزه‌های زرتشت مردم علاقه فراوانی به آتش داشتند، بلکه در کشورهایی مانند چین نیز از هزاران سال پیش آتش بازی به شیوه‌های خلاق و زیبایی بخش جدا نشدنی مراسمات و شادی‌های مردم بوده است که توسط پادشاهان تدارک دیده می‌شد.

آتش بازی به دو دسته زمینی و هوایی تقسیم می‌شوند. ایجاد هر نوع صدا، نور و دود همراه با نور افشانی زیبا در آسمان را آتش بازی هوایی می‌نامند که مبداء آن‌ها می‌تواند از زمین باشد. همچنین به تمامی این فعالیت‌ها بر روی زمین آتش بازی زمینی گفته می‌شود. برای مثال، گذاشتن فشفشه روی کیک تولد نیز یک نوع آتش بازی قلمداد می‌شود. انواع ابزارهای آتش بازی هوایی شامل کهکشان‌ها، چلچله، منورها می‌شوند که هر کدام به نوبه خود شیوه خاصی را برای ایجاد نورافشانی، دود و صدا دارند. همچنین از ابزارهای آتش بازی زمینی می‌توان به آبشارهای گرم و سرد، ترقه‌ها، فرفره‌ها، فشفشه‌های دستی و آبشارهای روی کیک اشاره کرد.

هرچقدر که علم پیشرفت می‌کند و جلوتر می‌رویم، نسل‌های جدیدی از لوازم آتش بازی تولید می‌شوند که هیچگونه خطری برای کودکان و افرادی که با آن‌ها بازی می‌کنند ندارند. از این موارد می‌توان به فشفشه‌های روی کیک اشاره نمود. اگر شما تمایل به آتش بازی سالم داشته باشید، ابزارهای بسیار زیادی هستند که علاوه بر ایجاد هیجان بسیار بالا، خطر خاصی را برای شما ایجاد نمی‌کنند.

نکات ایمنی

معمولا پیشنهاد می‌شود که بیش از ۴ متر از ترقه‌های زمینی فاصله بگیرید و البته این میزان نسبت به حجم و قدرت ترقه بستگی دارد. توجه داشته باشید ترقه‌هایی که بیش از حد صدا تولید می‌کنند، در صورت تکرار زیاد می‌توانند سیستم شنوایی شما را تحت تاثیر قرار دهند.

پیشنهاد می‌کنیم برای خرید ترقه از فروشنده‌های مجاز خریداری کنید و همچنین به سمت ترقه‌های دست ساز و کارگاهی که بدون رعایت قوانین و موارد استاندارد فعالیت می‌کنند نروید. همچنین سعی کنید به دنبال کالای قاچاقی نباشید زیرا مورد اعتماد نیستند.

سعی کنید بیشتر در آتش بازی‌هایی حضور داشته باشید که توسط شهرداری‌ها و مسئولین تدارک دیده می‌شوند و با رعایت تمامی موارد امنیتی با شور و شوق فراوان برگزار می‌شوند. اگرهم قصد اجرای مستقل آتش بازی دارید، سعی کنید بصورت تیمی و بدون ازدحام جمعیت اینکار را انجام دهید.