قرص سیستون هیمالیا؛ موارد مصرف و عوارض جانبی

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
یکی از داروهای بسیار موثر برای درمان سنگ کلیه داروی سیستون هیمالیا است. این دارو خواص ضد میکروبی، ضد التهاب و ضد اسپاسم دارد و با این عملکرد از تشکیل سنگ در کلیه ها جلوگیری می کند. این دارو همچنین بر درمان بیشتر عفونت ها و التهابات مجاری ادراری موثر است. در ادامه این مقاله با این دارو، عملکرد و عوارض آن آشنا خواهید شد.
قرص سیستون هیمالیا چیست؟ قرص سیستون هیمالیا دارویی است که برای رفع انواع سنگ کلیه فسفاتی، اگزالاتی، کریستالی و اوریک اسیدی به کار می رود. اصلی ترین کاربرد این دارو درمان سنگ کلیه است اما می تواند برای موارد دیگر نیز کاربرد داشته باشد. این دارو می تواند در درمان مشکلات زیر اثرگذار باشد:
درمان سنگ‌ های کلیوی از قبیل سنگ ‌های اگزالات، سنگ‌های کریستالی، سنگ ‌های اورات و اوریک اسید، و جلوگیری کننده از تشکیل مجدد سنگ‌ های کلیوی درمان عفونت ‌های مجاری ادراری، التهابات نامشخص پیشابراه، التهابات مثانه، التهاب لگنچه کلیه رفع سوزش‌ های ادراری ادرار آور (برای افزایش خروجی ادرار و دفع عفونت‌ ها) رفع التهاب کلیه و بهبود عملکرد آن رفع التهاب مفاصل و نقرس (از..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

یکی از داروهای بسیار موثر برای درمان سنگ کلیه داروی سیستون هیمالیا است. این دارو خواص ضد میکروبی، ضد التهاب و ضد اسپاسم دارد و با این عملکرد از تشکیل سنگ در کلیه ها جلوگیری می کند. این دارو همچنین بر درمان بیشتر عفونت ها و التهابات مجاری ادراری موثر است. در ادامه این مقاله با این دارو، عملکرد و عوارض آن آشنا خواهید شد.

قرص سیستون هیمالیا چیست؟

قرص سیستون هیمالیا دارویی است که برای رفع انواع سنگ کلیه فسفاتی، اگزالاتی، کریستالی و اوریک اسیدی به کار می رود. اصلی ترین کاربرد این دارو درمان سنگ کلیه است اما می تواند برای موارد دیگر نیز کاربرد داشته باشد. این دارو می تواند در درمان مشکلات زیر اثرگذار باشد:

  • درمان سنگ‌ های کلیوی از قبیل سنگ ‌های اگزالات، سنگ‌های کریستالی، سنگ ‌های اورات و اوریک اسید، و جلوگیری کننده از تشکیل مجدد سنگ‌ های کلیوی
  • درمان عفونت ‌های مجاری ادراری، التهابات نامشخص پیشابراه، التهابات مثانه، التهاب لگنچه کلیه
  • رفع سوزش‌ های ادراری
  • ادرار آور (برای افزایش خروجی ادرار و دفع عفونت‌ ها)
  • رفع التهاب کلیه و بهبود عملکرد آن
  • رفع التهاب مفاصل و نقرس (از طریق ترشح اسید اوریک در ادرار)
  • درمان بی ‌اختیاری ادراری در بانوان (در وضعیت‌های اورژانسی)
  • درمان سنگ‌ های بزاق

مکانیسم اثر قرص سیستون هیمالیا

ترکیبات این دارو می تواند باعث انحلال سنگ کلیه شود و از تشکیل آن جلوگیری کند. این قرص سنگ کلیه را خرد نمی کند بلکه با حل کردن آن باعث دفع آن می شود. قرص سیستون هیمالیا همچنین می تواند PH ادرار را به حالت طبیعی بازگرداند و سوزش ادرار را از بین ببرد.

قرص سیستون هیمالیا به صورت کلی در جلوگیری از اشباع عوامل سنگ ساز و کنترل جذب اگزامید روده موثر است. اگزامید ماده ای است که در ساختار سنگ های رسوبی دیده می شود و به همین دلیل کنترل آن بسیار مهم است. قرص سیستون هیمالیا با محدود کردن عوامل سنگ ساز مانند اگرالیک اسید و کلسیم هیدروکسی از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می کند. خواص ضد میکروبی قرص سیستون هیمالیا باعث مهار عفونت های ادراری و خواص ضد التهابی و ضد اسپاسمی آن در سوزش ادرار موثر است.

قرص سیستون هیمالیا شما می توانید جهت خرید قرص سیستون هیمالیا به صورت آنلاین از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید.

طریقه مصرف قرص سیستون هیمالیا

میزان و زمان مصرف این قرص با توجه به سن، نوع سنگ کلیه، سابقه بیماری کلیوی و … می تواند متفاوت باشد. بنابراین قرص را به همان شکلی مصرف کنید که پزشک برای شما تجویز کرده است. بیشتر پزشکان روزی ۲ عدد از این قرص را تا ۴ ماه یا تا زمان دفع سنگ کلیه تجویز می کنند.

پیشنهاد می شود قرص سیستون هیمالیا همراه وعده غذای اصلی با توجه به دستور پزشک مصرف شود.

مواد تشکیل دهنده قرص سیستون هیمالیا

این قرص ترکیبی گیاهی دارد و مواد اصلی تشکیل دهنده آن گیاه خارخسک، یک نوع علف هندی و گل جادو برای تسکین درد است.

گیاه خارخسک نقش مهمی در کنترل بیماری های مجاری ادراری مانند سنگ کلیه، تورم مثانه و سایر عفونت های ادراری دارد. این گیاه می تواند خون، اوره و کریستال ها را از ادرار حذف کند و به بهبود سلامت مجاری ادراری یاری رساند. خارخسک همچنین می تواند به جلوگیری از تجمع و تجزیه مواد شیمیایی در ادرار کمک کند و خواص آنتی میکروبیال دارد.

گل جادو خاصیت ضد درد دارد. این گیاه با حل کردن سنگ های کلیه، از تشکیل سنگ های جدید جلوگیری می کند و خواص ضد میکروبی آن تایید شده است.

علف هندی خاصیت مدر، آنتی میکروبیال و مسکن دارد. این گیاه دارویی به محافظت از بافت های آسیب دیده می پردازد. این گیاه حالتی لزج ایجاد می کند و باعث دفع آسان تر سنگ کلیه می شود.

عوارض قرص سیستون هیمالیا

عوارض قرص سیستون هیمالیا بسیار نادر می باشد. ترکیبات گیاهی این دارو و فرمولاسیون ویژه اش باعث شده عوارض خاصی برای مصرف کننده ایجاد نکند. درصورتیکه به یکی از گیاهان به کار رفته در قرص سیستون هیمالیا حساسیت دارید باید این مسئله را پیش از مصرف دارو با پزشک داروساز خود مطرح کنید.

عوارض و هشدارهای مصرف سیستون هیمالیا

پیش از مصرف این دارو به نکات زیر توجه نمایید:

  • بانوان باردار یا شیرده پیش از مصرف دارو با پزشک در مورد وضعیت خود مشورت کنند.
  • اگر از داروی تجویزی و غیرتجویزی مانند داروهای گیاهی یا مکمل و … استفاده می کنید حتما پزشک را در جریان مصرف این داروها قرار دهید.
  • دوز دارو را تغییر ندهید و طبق توصیه پزشک حتما مصرف نمایید.
  • مصرف قرص سیستون هیمالیا در مواردی که سنگ بسیار بزرگ است و باعث انسداد شده و یا در وضعیت های اورژانسی توصیه نمی شود.
  • در صورتی که تاریخ دارو منقضی شده از مصرف آن خودداری کنید.
  • دارو را در دمای کمتر از ۳۰ درجه سانتیگراد (بیرون بخچال) به دور از نور مستقیم و دسترس کودکان نگهداری کنید.
  • مصرف قرص سیستون هیمالیا برای کودکان با دوز تعیین شده توسط پزشک مجاز است. در کودکان با دیورز بالا باید مانیتورینگ انجام شود.
  • بدون نظر پزشک نسخه خود را تمدید نکنید.
  • تداخل دارویی خاصی با مصرف قرص سیستون هیمالیا گزارش نشده است.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می دهد:

  • رواتینکس؛ درمانی برای سنگ کلیه
  • قویترین قرص دفع سنگ کلیه
  • سنگ کلیه چیست و چگونه تشکیل می شود؟

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]