چربی اشباع چیست و چه فواید و عوارضی برای بدن دارد؟

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
ما دو نوع چربی را به صورت روزانه مصرف می کنیم؛ چربی اشباع و چربی غیر اشباع. توصیه می شود بیشترین میزان چربی مصرفی ما در طول روز چربی غیر اشباع باشد اما مطالعات نشان داده اند ممکن است چربی اشباع آنچنان که باید برای قلب مفید نباشد و چربی های اشباع نیز شاید آنقدرها خطرناک نباشند. در مقاله امروز به معرفی چربی اشباع و فواید و مضرات آن برای بدن می پردازیم.
چرا بدن به چربی نیاز دارد؟ به چربی در میزان کم و متعادل آن برای داشتن یک رژیم سالم و متعادل نیاز است. چربی حاوی اسیدهای چرب ضروری است که بدن نمی تواند آنها را بسازد. چربی همچنین برای جذب ویتامین های A، D و E در بدن لازم است زیرا این ویتامین ها محلول در چربی هستند و تنها با کمک چربی ها قابل جذب می باشند.
جالب است بدانید چربی ها زمانیکه توسط سلول های بدن استفاده نشوند و یا تبدیل به انرژی نگردند به چربی بدن تبدیل می شوند. پروتئین ها و کربوهیدرات نیز در صورت بلااستفاده بودن به چربی بدن تبدیل می شوند و باید به این نکته توجه داشت.
چربی در مقایسه با انرژی تامین شده از کربوهیدارت ها و پروتئین ها سطح انرژی بالاتری در حدود..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

ما دو نوع چربی را به صورت روزانه مصرف می کنیم؛ چربی اشباع و چربی غیر اشباع. توصیه می شود بیشترین میزان چربی مصرفی ما در طول روز چربی غیر اشباع باشد اما مطالعات نشان داده اند ممکن است چربی اشباع آنچنان که باید برای قلب مفید نباشد و چربی های اشباع نیز شاید آنقدرها خطرناک نباشند. در مقاله امروز به معرفی چربی اشباع و فواید و مضرات آن برای بدن می پردازیم.

چرا بدن به چربی نیاز دارد؟

به چربی در میزان کم و متعادل آن برای داشتن یک رژیم سالم و متعادل نیاز است. چربی حاوی اسیدهای چرب ضروری است که بدن نمی تواند آنها را بسازد. چربی همچنین برای جذب ویتامین های A، D و E در بدن لازم است زیرا این ویتامین ها محلول در چربی هستند و تنها با کمک چربی ها قابل جذب می باشند.
جالب است بدانید چربی ها زمانیکه توسط سلول های بدن استفاده نشوند و یا تبدیل به انرژی نگردند به چربی بدن تبدیل می شوند. پروتئین ها و کربوهیدرات نیز در صورت بلااستفاده بودن به چربی بدن تبدیل می شوند و باید به این نکته توجه داشت.
چربی در مقایسه با انرژی تامین شده از کربوهیدارت ها و پروتئین ها سطح انرژی بالاتری در حدود ۹ کیلوکالری تولید می نماید.

چربی اشباع چیست؟

ساختار چربی ها از مولکول های کربن، اکسیژن و هیدروژن تشکیل شده است. چربی های اشباع با اتم های هیدروژن اشباع شده اند و میزان این اتم در آنها بیشتر می باشد. همچنین در ساختار شیمیایی آنها پیوند دوگانه ای وجود ندارد و همین مسئله باعث می شود در دمای اتاق جامد باشند.

چربی اشباع

منابع چربی اشباع:

  • محصولات لبنی مانند کره، شیر و پنیر
  • گوشت حیوانات مانند مرغ و گاو
  • گوشت های فرآوری شده: کالباس، بیکن، هات داگ و سوسیس
  • روغن های گیاهی خاص مانند روغن نارگیل و هسته خرما
  • میان وعده هایی مانند کلوچه، کراکر، چیپس و شیرینی

چربی اشباع چه فوایدی برای بدن دارند؟

کمک به سلامت قلب و عروق

چربی اشباع حاوی اسید لوریک و اسید استئاریک می باشد. این مواد باعث تنظیم سطح کلسترول خون می شوند. همچنین چربی های اشباع در کاهش سطح لیپوپروتئین (a) که عاملی خطرناک برای بیماری های قلبی است مفید می باشند.

حفظ سلامت سیستم عصبی

چربی های اشباع همانند پوششی عایق برای سیستم عصبی می باشند. زمانی که این پوشش عایق وجود نداشته باشد ما بیشتر در معرض استرس بیرونی و داخلی قرار می گیریم. علاوه بر این مسئله برخی از چربی های اشباع همانند پیام رسان سیگنال عمل می کنند. زمانی که بدن ما چربی اشباع کافی نداشته باشد ارتباط بین سلول های بدن ضعیف می شود و مشکلاتی برای فرد ایجاد می گردد.

سلامت مغز

بیشتر حجم مغز ما را کلسترول و چربی در بر گرفته و بیشترین مقدار چربی در مغز ما به چربی اشباع تعلق دارد. به همین دلیل در صورت نرسیدن این ماده به بدن، مغز برای رشد، بازسازی و سلامت خود دچار مشکل می شود.

سلامت استخوان ها

کلسیم برای نفوذ به استخوان ها نیاز به چربی های اشباع دارد. کمبود چربی اشباع باعث ضعف استخوان ها و تراکم آنها می شود.

بهبود سیستم ایمنی بدن

گلبول های سفید بدن به چربی های اشباع برای شناسایی و از بین بردن ویروس ها، باکتری ها و قارچ ها نیاز دارند.

چربی اشباع

چربی اشباع چه مضراتی دارد؟

افزایش دهنده کلسترول بد: مصرف زیاده از حد چربی های اشباع باعث افزایش ریسک بیماری های قلبی می شود. چربی اشباع می تواند کلسترول بد خون یا همان LDL را افزایش دهد و خطر بیماری های قلبی را بالا ببرد. هنوز تحقیقات بیشتری برای تایید این مسئله نیاز است زیرا در برخی تحقیقات این ارتباط بین چربی اشباع و بیماری های قلبی نقض شده است. به همین دلیل پزشکان توصیه می کنند تنها ۵ تا ۱۰ درصد کالری روزانه خود را به این ماده اختصاص دهیم.
افزایش التهاب: برخی مشاهدات نشان می دهند چربی های اشباع می توانند از سموم باکتریایی به نام لیپوپلیساکاریدها که دارای رفتارهای محرک ایمنی و التهاب هستند تقلید نموده و باعث ایجاد التهاب شوند.

کدام یک از انواع چربی را مصرف کنیم؟

هر دوی چربی های اشباع و غیر اشباع برای بدن فوایدی دارند اما اگر در مصرف آنها زیاده روی شود به سلامت بدن آسیب می رسانند. در حالت کلی چربی های غیر اشباع سالم ترند و در کاهش التهاب و افزایش کلسترول خوب خون می توانند یاری رسانند. بهترین کار این است این چربی ها در حد مجاز مصرف شوند و چربی های اشباع در صورت امکان با چربی های اشباع نشده جایگزین شوند تا مضرات این نوع چربی سلامتی بدن را تحت تاثیر قرار ندهد.

داروخانه آنلاین مطالعه مطلب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • کلسترول بالا و خطر فزاینده ابتلا به سکته قلبی و مغزی!

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.