چه عواملی باعث خارش پوست می شوند؟

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
نام علمی خارش پوست پروریت (Pruritis) است. خارش پوست باعث ایجاد حسی آزاردهنده و ناخوشایند در پوست فرد می شود و حتی ممکن است فعالیت های شخص را مختل کند. خارش می تواند با توجه به علت بروز آن خفیف تا شدید باشد. زمانی که پوست دچار اختلال یا نقص شود سیستم ایمنی بدن ما تحریک می گردد و با آزاد کردن یک ماده شیمیایی التهابی به نام هیستامین باعث خارش پوست می گردد. خارش دلایل متفاوتی دارد که در مقاله امروز به آنها می پردازیم.
شما می توانید جهت خرید محصولات مراقبت از پوست از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید.
دلایل خارش پوست: خارش پوست می تواند دلایل بسیاری داشته باشد. از حساسیت به بافت پارچه لباس تا بیماری ها. علل عمده خارش پوست عبارتند از :
خشکی پوست: خشکی پوست یکی از مهم ترین دلایل خارش پوست می باشد. خشکی پوست تحت تاثیر عوامل بسیاری است. افزایش سن، نور آفتاب، استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی نامرغوب، آب و هوا و… می توانند بر خشکی پوست موثر باشند. نشانه های خشکی پوست زبری و پوسته پوسته شدن پوست است. خشکی با تورم و برجستگی پوستی همراه نیست. خارش پوست در حالت..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

نام علمی خارش پوست پروریت (Pruritis) است. خارش پوست باعث ایجاد حسی آزاردهنده و ناخوشایند در پوست فرد می شود و حتی ممکن است فعالیت های شخص را مختل کند. خارش می تواند با توجه به علت بروز آن خفیف تا شدید باشد. زمانی که پوست دچار اختلال یا نقص شود سیستم ایمنی بدن ما تحریک می گردد و با آزاد کردن یک ماده شیمیایی التهابی به نام هیستامین باعث خارش پوست می گردد. خارش دلایل متفاوتی دارد که در مقاله امروز به آنها می پردازیم.

مراقبت از پوستشما می توانید جهت خرید محصولات مراقبت از پوست از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید.

دلایل خارش پوست:

خارش پوست می تواند دلایل بسیاری داشته باشد. از حساسیت به بافت پارچه لباس تا بیماری ها. علل عمده خارش پوست عبارتند از :

خشکی پوست:

خشکی پوست یکی از مهم ترین دلایل خارش پوست می باشد. خشکی پوست تحت تاثیر عوامل بسیاری است. افزایش سن، نور آفتاب، استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی نامرغوب، آب و هوا و… می توانند بر خشکی پوست موثر باشند. نشانه های خشکی پوست زبری و پوسته پوسته شدن پوست است. خشکی با تورم و برجستگی پوستی همراه نیست. خارش پوست در حالت خشکی ادامه دار نیست و با استفاده از مرطوب کننده ها و لوسیون های مناسب، رفع می شود.

بیماری پسوریازیس:

این بیماری یک بیماری پوستی خود ایمنی می باشد که باعث می شود سلول های پوست چرخه زندگی خود را سریع تر انجام دهند. در اثر این بیماری سلول های پوست به شکل پوسته پوسته و لکه های قرمز روی سطح پوست دیده می شوند. این بیماری می تواند با خارش و گاه درد همراه شود. برای درمان این بیماری گاه داروهای موضعی و گاه داروهای خوراکی تجویز می شود.

اگزما:

اگزما یا درماتیت آتوپیک یکی از مشکلاتی است که باعث خشک شدن پوست و ایجاد جوش های زیر پوستی می شود. این مسئله پوست را در معرض سوزش و التهاب قرار می دهد و خارش شدید را به همراه دارد.

لوسیون ضد خارش گل ایچ گل دارو شما می توانید جهت خرید لوسیون ضد خارش گل ایچ گل دارو از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید.

درماتیت تماسی:

درماتیت تماسی در اثر واکنش پوست به چیزی ایجاد می شود. گاهی لوازم آرایش، جواهرات و بسیاری موارد دیگر از علل ایجاد آن می باشند و خارش پوست را به دنبال دارند.

بارداری:

برخی زنان باردار با خارش پوست در طول دوره بارداری مواجه می شوند. این خارش بیشتر در ناحیه شکم و ران ها ایجاد می شود.

بیماری کلیوی:

کلیه ها وظیفه دارند مواد سمی و خطرناک را از سیستم بدن تصفیه کنند. اگر این کار به درستی انجام نشود متابولیت هایی ساخته می شود که در سطح پوست جمع شده و خارش را به همراه دارند. این خارش در بیشتر سطح پوست احساس می شود و شب ها به اوج خود می رسد.

دیابت:

افراد دیابتی پوستی خشک دارند که این مسئله باعث خارش پوست می شود. این افراد باید با رطوبت رسانی به پوست از این مسئله جلوگیری نمایند.

بیماری های کبد:

کبد نیز نقش مهمی در تصفیه سموم بدن دارد. زمانیکه عملکرد کبد مختل شود خارش ایجاد می شود. این خارش معمولا در نقطه ای خاص از بدن مانند کف دست یا پا ایجاد می شود.

عفونت های قارچی:

عقونت های قارچی پوست مانند عفونت قارچی پوست سر و قارچ پای ورزشکاران نیز عامل خارش پوست هستند. با استفاده از داروهای ضد قارچ، شامپوها و کرم ها می توان این عفونت ها را برطرف نمود. در موارد حاد بهتر است به پزشک مراجعه شود.

روغن بچه سوییت اسلیپ ایروکس شما می توانید جهت خرید روغن بچه سوییت اسلیپ ایروکس از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید.

بیماری سرطان و ام اس:

در بیماری ام اس به دلیل مشکلات عصبی خارش پوست رخ می دهد. این خارش با تورم و قرمزی همراه نیست. در موارد بسیار نادری نیز خارش پوست می تواند علامت سرطان و معمولا سرطان خون باشد.

دارو:

گاهی مصرف برخی داروها باعث خارش پوست می شود. اگر خارش با علائم غیرطبیعی پوست همراه باشد نشان دهنده حساسیت دارویی است. در این مواقع خیلی سریع با پزشک خود مشورت کنید.

گیاهان سمی:

گیاهانی که در طبیعت به صورت خودرو رشد می کنند در برخورد با بدن می توانند باعث خارش پوست شوند. بهتر است در طبیعت اگر گیاهی را نمی شناسید از دست زدن و برخورد با آن اجتناب نمایید.

گزیدگی حشرات:

نیش حشرات می تواند مواد آلوده ای را وارد بدن کند و باعث قرمزی، درد، تورم و خارش در پوست شود.

حساسیت به غذا:

گاهی ماده ای غذایی می تواند باعث شود بدن دست به واکنش زند. حساسیت به غذا می تواند با عطسه، خارش چشم، قرمزی، کهیر، کرامپ شکمی، عطسه و … همراه شود. این حساسیت می تواند چند دقیقه تا چند ساعت به طول بیانجامد.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • راهکارهای طلایی برای مراقبت از پوست خشک!
  • بیماری پوستی پسوریازیس چیست و چگونه درمان می شود؟
  • کیست موکوسی چیست؟

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]