کیست موکوسی چیست؟

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
کیست موکوسی برجستگی غیر معمول و پر شده از مایع است که بر روی انگشتان دست، پا و در دهان به وجود می آید. کیست موکوسی انگشت توده هایی کوچک و خوش خیم هستند که در بیشتر مواقع در بندهای انتهایی یا در نزدیکی ناخن ایجاد می شوند. این کیست در دهان نیز ایجاد می شود و ممکن است به دلیل برجستگی حس ناخوشایندی را برای فرد ایجاد کند.
علائم کیست موکوسی: کیست موکوسی کوچک و حاوی مایعی شفاف هستند. آنها نرم اند و رنگی آبی- صورتی دارند. اندازه این کیست ها بین ۵ الا ۸ میلی متر است. به طور معمول این کیست ها درد ندارند و تنها ممکن است آزاردهنده باشند.
کیست موکوسی دهانی: این نوع در دهان و در نزدیکی دهانه غده های بزاقی تولید می گردد و گاهی نیز روی لب یا کف دهان به وجود می آید. این کیست بی ضرر و بدون درد است و معمولا به دلیل آسیب خفیف به مجاری غدد بزاقی ایجاد می شود. صدمات جزئی می تواند باعث تجمع مایع ترشحی دهان در بافت زیر اپیتلیال دهان و لب گردد و با جمع شدن مخاط در بافت، التهاب ایجاد شود و یک کیست پر از مایع یا کیست موکوس ایجاد گردد.
علل ایجاد کیست موکوسی دهان: این کیست ها معمولا به..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

کیست موکوسی برجستگی غیر معمول و پر شده از مایع است که بر روی انگشتان دست، پا و در دهان به وجود می آید. کیست موکوسی انگشت توده هایی کوچک و خوش خیم هستند که در بیشتر مواقع در بندهای انتهایی یا در نزدیکی ناخن ایجاد می شوند. این کیست در دهان نیز ایجاد می شود و ممکن است به دلیل برجستگی حس ناخوشایندی را برای فرد ایجاد کند.

علائم کیست موکوسی:

کیست موکوسی کوچک و حاوی مایعی شفاف هستند. آنها نرم اند و رنگی آبی- صورتی دارند. اندازه این کیست ها بین ۵ الا ۸ میلی متر است. به طور معمول این کیست ها درد ندارند و تنها ممکن است آزاردهنده باشند.

کیست موکوسی دهانی:

این نوع در دهان و در نزدیکی دهانه غده های بزاقی تولید می گردد و گاهی نیز روی لب یا کف دهان به وجود می آید. این کیست بی ضرر و بدون درد است و معمولا به دلیل آسیب خفیف به مجاری غدد بزاقی ایجاد می شود. صدمات جزئی می تواند باعث تجمع مایع ترشحی دهان در بافت زیر اپیتلیال دهان و لب گردد و با جمع شدن مخاط در بافت، التهاب ایجاد شود و یک کیست پر از مایع یا کیست موکوس ایجاد گردد.

علل ایجاد کیست موکوسی دهان:

این کیست ها معمولا به دلیل ضربه به لب ها یا بخش های داخلی دهان ایجاد می شود. شایع ترین دلایل آن موارد زیر می باشند:

  • مکش لب
  • پیرسینگ
  • گازگرفتن لب
  • ضایعات غیر طبیعی دندان

روش های درمان کیست موکوسی دهان:

برای درمان ابتدا باید کیست توسط پزشک معاینه گردد. کیست با معاینه قابل تشخیص است اما گاهی پزشک ممکن است بافت برداری نماید. برای درمان این کیست در درجه اول پیشنهاد می شود اجازه دهیم کیست به صورت خود به خود برطرف شود. در طول این دوره نباید به کیست دست زده شود یا تلاشی برای ترکاندن آن انجام گردد. این کار ممکن است به عفونت بیانجامد. کیست با گذشت زمان می ترکد و خود به خود درمان می شود.

اگر کیست پس از مدتی بهبود نیافت شخص می تواند به پزشک مراجعه کند. پزشک می تواند با سوزن استریل کیست را بترکاند و یا از روش های زیر برای درمان استفاده کند:

  • کریوتراپی: منجمد کردن کیست
  • لیزر: جدا کردن کیست با لیزر
  • جراحی: اگر کیست حاد باشد و غده ای باعث ایجاد کیست شدده باشد با جراحی می تواند غده را نیز برداشت.

کیست موکوس دیجیتال:

این کیست به شکل توده های کوچک و خوش خیم در نزدیکی مفاصل انگشت دست و پا دیده می شود. این کیست بیشتر در بندهای انتهایی یا در نزدیکی ناخن ایجاد می شود. اینکه چرا این کیست ها ایجاد می شوند چندان مشخص نیست اما به احتمال زیاد تحلیل رفتن و فرسودگی مخاطی در ایجاد این کیست ها تاثیر دارند. در ۶۴ تا ۹۳ درصد افراد مبتلا به آرتروز این مشکل دیده می شود.

علل ایجاد کیست انگشت:

یکی از دلایل ایجاد این کیست در انگشتان دست از بین رفتن بافت سینوویال اطراف مفصل انگشتان دست می باشد. برخی بیماری ها مانند آرتروز و بیماری های روماتولوژی و تحیل برنده مفصل می توانند در بروز کیست انگشت موثر باشند. دلیل دیگر این مسئله می تواند به سلول های فیبروپلاست بر گردد. زمانی که این سلول ها که در بافت همبند وجود دارند مقدار زیادی موسین تولید کنند، موکوس ایجاد می شود.

گاهی این مشکل در افراد زیر سی سال به دلیل آسیب وارده به انگشتان دست و پا ایجاد می شود و در موارد نادری حرکات تکراری انگشت می تواند در ایجاد این کیست نقش داشته باشد.

درمان کیست موکوسی انگشت دست:

اگر این کیست در فعالیت های روزانه شما اختلالی ایجاد نکرده نیازی به درمان ندارد و به مرور زمان از بین می رود. اما اگر شخص را دچار مشکل کرده باشد با درمان های غیر جراحی پزشک می تواند آن را درمان کند:

  • انعقاد مادون قرمز: از گرما برای سوزاندن پایه کیست استفاده می کنند.
  • کرایوتراپی: کیست را تخیله می کنند و با تزریق نیتروژن مایع از ورود مجدد مایع و ایجاد دوباره آن جلوگیری می شود.
  • لیزر کربن دی اکسید: با گرما ریشه کیست را سوزانده و تخلیه می کنند.
  • استفاده از درمان فوتودینامیکی داخل ناحیه ای: ابتدا کیست تخلیه می شود و ماده ای به داخل آن تزریق می شود تا کیست به نور حساسیت نداشته باشد و بعد از لیزر نوری برای سوزاندن ریشه کیست استفاده می گردد.
  • تزریق استروئید، یا یک ماده شیمیایی اسکلروزان به کیست: با تزریق الکل و ید، استروئیدها و برخی مواد شیمیایی به کوچک شدن کیست کمک می کنند.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • عوارض اگزما بسیار شدیدتر از چیزی است که تصور می کنید!
  • بیماری پوستی پسوریازیس چیست و چگونه درمان می شود؟
  • کیست مویی چیست و چه روشهایی برای درمان آن وجود دارد؟
  • کیست بارتولن چیست و چه عوارضی دارد؟

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۱ میانگین: ۵]