آشنایی با داروی نابیلون

داروی نابیلون برای درمان تهوع و استفراغ شدید ناشی از درمان دارویی سرطان (شیمی درمانی) استفاده می شود. این دارو یک داروی ساخته دست بشر است که مشابه مواد طبیعی موجود در ماری جوانا (حشیش) می باشد و با کاهش سیگنال های مغزی که منجر به حالت تهوع و استفراغ می شود، عمل می کند. در این مقاله به نحوه استفاده از این دارو، موارد احتیاطی و عوارض جانبی احتمالی آن می پردازیم.
چرا نابیلون تجویز می شود؟ داروی نابیلون (Nabilone) برای درمان تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی سرطان، در افرادی که قبلاً از داروهای دیگر برای درمان این نوع تهوع و استفراغ نتیجه خوبی نگرفته اند، استفاده می شود. نابیلون در دسته ای از داروها به نام کانابینوئیدها قرار دارد. این دارو با تأثیر بر ناحیه ای از مغز که حالت تهوع و استفراغ را کنترل می کند، عمل می کند.
نحوه استفاده از کپسول نابیلون این دارو را باید طبق دستور پزشک مصرف نمایید. معمولاً ۲ تا ۳ بار در روز و به صورت خوراکی مصرف می شود. معمولاً اولین دوز این دارو، شب قبل از شیمی درمانی مصرف می شود. همچنین می توانید در روزی که شیمی درمانی را شروع می کنید، ۱ تا ۳ ساعت قبل از شرو..

داروی نابیلون برای درمان تهوع و استفراغ شدید ناشی از درمان دارویی سرطان (شیمی درمانی) استفاده می شود. این دارو یک داروی ساخته دست بشر است که مشابه مواد طبیعی موجود در ماری جوانا (حشیش) می باشد و با کاهش سیگنال های مغزی که منجر به حالت تهوع و استفراغ می شود، عمل می کند. در این مقاله به نحوه استفاده از این دارو، موارد احتیاطی و عوارض جانبی احتمالی آن می پردازیم.

چرا نابیلون تجویز می شود؟

داروی نابیلون (Nabilone) برای درمان تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی سرطان، در افرادی که قبلاً از داروهای دیگر برای درمان این نوع تهوع و استفراغ نتیجه خوبی نگرفته اند، استفاده می شود. نابیلون در دسته ای از داروها به نام کانابینوئیدها قرار دارد. این دارو با تأثیر بر ناحیه ای از مغز که حالت تهوع و استفراغ را کنترل می کند، عمل می کند.

نحوه استفاده از کپسول نابیلون

این دارو را باید طبق دستور پزشک مصرف نمایید. معمولاً ۲ تا ۳ بار در روز و به صورت خوراکی مصرف می شود. معمولاً اولین دوز این دارو، شب قبل از شیمی درمانی مصرف می شود. همچنین می توانید در روزی که شیمی درمانی را شروع می کنید، ۱ تا ۳ ساعت قبل از شروع شیمی درمانی، نابیلون را مصرف نمایید.

مصرف این دارو را طبق دستور پزشک و در طول چرخه شیمی درمانی خود ادامه دهید. همچنین احتمال دارد پزشک به شما دستور دهد که مصرف این دارو را ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از پایان دوره درمان نیز ادامه دهید. بنابراین دستورالعمل های پزشک خود را به دقت دنبال نمایید. دوز آن نیز بر اساس وضعیت پزشکی شما و پاسخ به درمان تعیین می شود.

اگر به طور ناگهانی مصرف این دارو را متوقف نمایید، احتمال دارد علائمی مانند تحریک پذیری، مشکل خواب، تعریق و اسهال داشته باشید. برای کمک به جلوگیری از عوارض قطع مصرف، پزشک معمولاً دوز شما را به آرامی کاهش می دهد. Nabilone می تواند اعتیاد آور باشد. بنابراین از مصرف دوز بیشتر، دفعات بیشتر یا طولانی تر از تجویز پزشک خودداری نمایید. اگر متوجه شدید که می خواهید داروی اضافی مصرف کنید با پزشک خود تماس بگیرید.

نابیلون

موارد احتیاط قبل از مصرف نابیلون

در صورت حساسیت به این دارو، ماری جوانا (حشیش) یا محصولات مرتبط، به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین اگر آلرژی دیگری دارید، پزشک خود را در جریان قرار دهید زیرا این محصول احتمال دارد حاوی مواد غیر فعالی باشد که می تواند باعث واکنش های آلرژیک یا مشکلات دیگر شود.

قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز اطلاع دهید، به ویژه در موارد بیماری کبد، فشار خون بالا، بیماری قلبی، کبدی، کلیوی، شرایط روحی روانی (مانند مانیا، افسردگی، اسکیزوفرنی) و اختلال مصرف مواد مخدر یا الکل. همچنین اگر باردار هستید، قصد بارداری دارید یا به کودک خود شیر می دهید به پزشک خود اطلاع دهید. هنگام استفاده از نابیلون نباید باردار شوید، زیرااحتمال دارد به جنین آسیب برساند. اگر باردار شدید، فوراً در مورد خطرات و مزایای این دارو با پزشک خود صحبت کنید.

موارد مهم در حین مصرف نابیلون

  • این دارو می تواند باعث سرگیجه یا خواب آلودگی شود. در حین مصرف این دارو از کارهایی که نیاز به هوشیاری دارند مانند رانندگی و استفاده از ماشین آلات، اجتناب نمایید.
  • مصرف نابیلون احتمال دارد باعث تغییراتی در خلق و خو، تفکر، حافظه، قضاوت یا رفتار شما شود. احتمال دارد تا ۷۲ ساعت پس از اتمام درمان با نابیلون، این علائم ادامه داشته باشند. بنابراین در طول درمان با نابیلون و چندین روز پس از آن، باید توسط یک فرد بزرگسال، نظارت شوید.
  • در حین مصرف نابیلون از نوشیدنی های الکلی خودداری نمایید. الکل می تواند عوارض جانبی نابیلون را بیشتر کند.
  • باید بدانید که نابیلون می تواند باعث سرگیجه، سبکی سر و غش در هنگام بلند شدن خیلی سریع از حالت دراز کشیده شود. برای جلوگیری از این مشکل، به آرامی از رختخواب بلند شوید و پاهای خود را به مدت یک دقیقه روی زمین قرار دهید و بعد بایستید.
  • قبل از انجام عمل جراحی، در مورد تمام محصولاتی که استفاده می کنید از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی، به پزشک یا دندانپزشک خود اطلاع دهید.
  • احتمال دارد که کودکان نسبت به عوارض جانبی این دارو، به ویژه تغییرات ذهنی و روانی، حساس تر باشند.
  • افراد مسن می توانند نسبت به عوارض جانبی این دارو، به ویژه سرگیجه، سبکی سر و تغییرات ذهنی حساسیت بیشتری داشته باشند.

عوارض جانبی نابیلون

احتمال دارد که مصرف این دارو عوارض جانبی داشته باشد از جمله سرگیجه، خواب‌آلودگی، خشکی دهان، احساس خوش‌حالی اغراق‌آمیز (سرخوشی)، سبکی سر، سردرد، مشکل خواب یا مشکلات حافظه. اگر هر یک از این علائم ماندگار یا بدتر شد، فوراً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

همچنین افرادی که از این دارو استفاده می کنند، احتمال دارد عوارض جانبی جدی داشته باشند. با این حال، این دارو برای شما تجویز شده، زیرا پزشک شما تشخیص داده است که مزایای آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است. اما نظارت دقیق توسط پزشک می تواند خطر عوارض جانبی جدی را کاهش دهد. در صورت داشتن هر گونه عوارض جانبی جدی از جمله غش، ضعف غیرعادی، تغییرات بینایی و تغییرات روحی روانی (مانند افسردگی، اضطراب، هراس، پارانویا، توهم، روان پریشی) فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

از آنجایی که نابیلون می تواند باعث تغییرات ذهنی، خلقی یا رفتاری شود، یک فرد مسئول باید هنگام مصرف این دارو بر شما نظارت دقیق داشته باشد. اگر چنین عوارضی داشتید، آرام باشید و فورا به پزشک خود اطلاع دهید. تا زمانی که با پزشک خود مشورت نکرده اید، دیگر نابیلون مصرف نکنید. همچنین در صورت داشتن عوارض جانبی بسیار جدی از جمله ضربان قلب سریع یا تشنج، به دنبال دریافت فوریت پزشکی باشید.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائمی از جمله بثورات پوستی، خارش و تورم (مخصوصاً در صورت، زبان و گلو)، سرگیجه شدید یا مشکلات تنفسی، فوراً به پزشک مراجعه نمایید.

نابیلون

تداخلات دارویی نابیلون

تداخلات دارویی، می تواند نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر دهد یا خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. بنابراین فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید از جمله داروهای نسخه ای، غیر نسخه ای و محصولات گیاهی خود را در اختیار پزشک قرار دهید. همچنین هیچ دارویی را بدون تأیید پزشک شروع نکنید، متوقف نکنید یا دوز آن را تغییر ندهید.

اگر از سایر محصولاتی که باعث خواب آلودگی می شوند از جمله الکل، ماری جوانا (حشیش)، آنتی هیستامین ها (مانند ستیریزین و دیفن هیدرامین)، داروهای خواب یا اضطراب (مانند آلپرازولام، دیازپام، زولپیدم)، شل کننده های عضلانی (مانند کاریزوپرودول، سیکلوبنزاپرین) و مسکن های مخدر (مانند کدئین، هیدروکودون) استفاده می کنید، حتماً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

نکات پایانی

Nabilone برای درمان حالت تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی، در بیمارانی که از درمان های دیگر نتیجه نگرفته اند، استفاده می شود. این دارو را می توان در طول چرخه شیمی درمانی و در صورت لزوم تا ۴۸ ساعت پس از پایان شیمی درمانی مصرف کرد. نابیلون نباید در بیماران با حساسیت مفرط شناخته شده به کانابینوئیدها یا در بیماران مبتلا به بیماری های روانی یا اختلال عملکرد شدید کبد استفاده شود. در مورد مصرف این دارو، مزایا و عوارض احتمالی آن، حتماً با پزشک خود مشورت نمایید.