آمپول گادوبوترول در چه مواردی کاربرد دارد؟

آمپول گادوبوترول با نام تجاری متداول گاداویست Gadavist، یک ماده کنتراست تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) است که برای کمک به ایجاد تصویر واضحی از بدن در طول اسکن MRI استفاده می شود. اسکن MRI نوع خاصی از روش های تشخیص بیماری است که به پزشک اجازه می دهد تا به داخل بدن مانند مغز نگاه کند. بر خلاف اشعه ایکس، اسکن MRI شامل اشعه نمی شود. در ادامه با این ماده بیشتر آشنا می شویم.
چرا آمپول گادوبوترول تجویز می شود؟ آمپول گادوبوترول یک ماده حاجب مبتنی بر گادولینیوم (GBCA) است که قبل از MRI ​​برای کمک به تشخیص مشکلات در مغز، ستون فقرات، سینه و سایر قسمت‌های بدن شما تزریق می‌شود. تزریق گادوبوترول همچنین برای آنژیوگرافی رزونانس مغناطیسی (MRA) برای ارزیابی بیماری شناخته شده یا مشکوک فوق آئورت یا شریان کلیوی در بزرگسالان و کودکان استفاده می شود. همچنین برای ارزیابی میزان جریان خون در قلب شما (پرفیوژن میوکارد) و افزایش دیررس گادولینیوم در بیماران بزرگسال مبتلا به بیماری عروق کرونر (CAD) استفاده می شود.
آمپول گادوبوترول فقط باید توسط یا تحت نظارت مستقیم پزشک شما تجویز شود، زیرا برای تشخیص ناهنجاری ها ..

آمپول گادوبوترول با نام تجاری متداول گاداویست Gadavist، یک ماده کنتراست تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) است که برای کمک به ایجاد تصویر واضحی از بدن در طول اسکن MRI استفاده می شود. اسکن MRI نوع خاصی از روش های تشخیص بیماری است که به پزشک اجازه می دهد تا به داخل بدن مانند مغز نگاه کند. بر خلاف اشعه ایکس، اسکن MRI شامل اشعه نمی شود. در ادامه با این ماده بیشتر آشنا می شویم.

چرا آمپول گادوبوترول تجویز می شود؟

آمپول گادوبوترول یک ماده حاجب مبتنی بر گادولینیوم (GBCA) است که قبل از MRI ​​برای کمک به تشخیص مشکلات در مغز، ستون فقرات، سینه و سایر قسمت‌های بدن شما تزریق می‌شود. تزریق گادوبوترول همچنین برای آنژیوگرافی رزونانس مغناطیسی (MRA) برای ارزیابی بیماری شناخته شده یا مشکوک فوق آئورت یا شریان کلیوی در بزرگسالان و کودکان استفاده می شود. همچنین برای ارزیابی میزان جریان خون در قلب شما (پرفیوژن میوکارد) و افزایش دیررس گادولینیوم در بیماران بزرگسال مبتلا به بیماری عروق کرونر (CAD) استفاده می شود.

آمپول گادوبوترول فقط باید توسط یا تحت نظارت مستقیم پزشک شما تجویز شود، زیرا برای تشخیص ناهنجاری ها در طی MRI یا MRA استفاده می شود.

جدول اخذ تاییدیه های آمپول گادوبوترول از FDA

سال میلادی عنوان تاییدیه شرح استفاده
۲۰۱۱ MRI CNS بزرگسالان تایید تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) سیستم عصبی مرکزی (CNS) برای تشخیص و تجسم نواحی با سد خونی مغزی مختل یا عروق غیرطبیعی در بیماران بزرگسال و کودکان ۲ سال و بالاتر.
۲۰۱۴ CNS MRI کودکان اندیکاسیون MRI CNS گسترده برای بیماران اطفال کمتر از ۲ سال، از جمله نوزادان.
۲۰۱۴ ام آر آی سینه تایید MRI پستان برای ارزیابی وجود و میزان بیماری بدخیم پستان در بیماران بزرگسال.
۲۰۱۶ MRA تایید آنژیوگرافی رزونانس مغناطیسی (MRA) برای ارزیابی بیماری شناخته شده یا مشکوک فوق آئورت یا شریان کلیوی در بیماران بزرگسال و کودکان، از جمله نوزادان.
۲۰۱۹ MR قلب تایید MRI برای ارزیابی پرفیوژن میوکارد (استرس، استراحت) و افزایش دیررس گادولینیوم (LGE) در بیماران بزرگسال مبتلا به بیماری شناخته شده یا مشکوک به بیماری عروق کرونر (CAD).

موارد مصرف آمپول گادوبوترول

تزریق آمپول گادوبوترول یا Gadavist یک ماده حاجب مبتنی بر گادولینیوم است که برای استفاده در تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) در موارد زیر استفاده می شود:

  1. شناسایی و تجسم نواحی با سد خونی مغزی مختل یا عروق غیرطبیعی سیستم عصبی مرکزی در بیماران بزرگسال و کودکان از جمله نوزادان.
  2. ارزیابی وجود و میزان بیماری بدخیم پستان در بیماران بالغ.
  3. برای ارزیابی پرفیوژن میوکارد (استرس، استراحت) و افزایش دیررس گادولینیم در بیماران بالغ مبتلا به بیماری شناخته شده یا مشکوک به بیماری عروق کرونر (CAD).

آمپول گادوبوترول

قبل از استفاده از آمپول گادوبوترول

در تصمیم گیری برای استفاده از یک دارو، خطرات مصرف دارو باید در مقابل فواید آن سنجیده شود. این تصمیمی است که شما و پزشکتان خواهید گرفت. برای آمپول گادوبوترول موارد زیر باید در نظر گرفته شود:

آلرژی

اگر تا به حال هر گونه واکنش غیرعادی یا آلرژیک به آمپول گادوبوترول یا هر داروی دیگری داشته اید، به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین اگر انواع دیگری از آلرژی دارید، مانند غذاها، رنگ ها، مواد نگهدارنده یا حیوانات، به متخصص خود اطلاع دهید.

اطفال

مطالعات مناسبی که تا به امروز انجام شده است، مشکلات خاص کودکان را نشان نداده است که سودمندی تزریق گادوبوترول را در کودکان محدود کند. با این حال، ایمنی و اثربخشی در نوزادان نارس ثابت نشده است.

سالمندان

مطالعات مناسبی که تا به امروز انجام شده است، مشکلات خاص مربوط به سالمندان را نشان نداده است که سودمندی تزریق گادوبوترول را در سالمندان محدود کند. با این حال، بیماران مسن بیشتر احتمال دارد که مشکلات کلیوی مرتبط با سن داشته باشند، که ممکن است در بیمارانی که گادوبوترول دریافت می کنند نیاز به احتیاط داشته باشند.

شیردهی

هیچ مطالعه کافی در زنان برای تعیین خطر شیرخوار هنگام استفاده از آمپول گادوبوترول در دوران شیردهی وجود ندارد. قبل از مصرف این دارو در دوران شیردهی، فواید آن را در مقابل خطرات احتمالی بسنجید.

تداخلات دارویی با آمپول گادوبوترول

اگرچه برخی داروها به هیچ وجه نباید با هم استفاده شوند، در موارد دیگر ممکن است دو داروی مختلف با هم استفاده شوند، حتی اگر تداخلی رخ دهد. در این موارد، پزشک شما شاید دوز را تغییر دهد یا اقدامات احتیاطی دیگری لازم باشد. اگر هر داروی دیگر با نسخه یا بدون نسخه (OTC) مصرف می کنید، به متخصص خود اطلاع دهید.

سایر تداخلات دارویی

برخی از داروها را نباید در زمان خوردن غذا یا خوردن انواع خاصی از غذا یا در حوالی آن استفاده کرد زیرا احتمال دارد تداخل ایجاد شود. استفاده از الکل یا تنباکو با برخی داروها نیز باعث بروز تداخلات می شود.

سایر مشکلات پزشکی

وجود سایر مشکلات پزشکی بر استفاده از آمپول گادوبوترول تأثیر می گذارد. در صورت داشتن هر گونه مشکل پزشکی دیگر، به خصوص:

  • اختلالات آلرژیک، سابقه یا آسم برونش، با احتیاط مصرف شود. زیرا خطر واکنش آلرژیک به این دارو را افزایش می دهد.
  • دیابت
  • فشار خون بالا
  • عفونت، شدید. زیرا خطر مشکلات کلیوی را افزایش می دهد.

نحوه مصرف آمپول گادوبوترول

این دارو برای تزریق در ورید است و توسط یک متخصص در بیمارستان یا کلینیک ارائه می شود. در مورد استفاده از این دارو در کودکان با پزشک اطفال خود صحبت کنید. در حالی که این دارو برای شرایط انتخابی تجویز می شود، اقدامات احتیاطی اعمال می شود.

مصرف بیش از حد: اگر فکر می کنید بیش از حد از این دارو مصرف کرده اید، فوراً با مرکز اورژانس تماس بگیرید.

توجه: این دارو فقط برای شما است. این دارو را با دیگران به اشتراک نگذارید.

موارد احتیاطی

در حین دریافت این دارو، وضعیت شما به دقت بررسی می شود. ممکن است دچار خواب آلودگی یا سرگیجه شوید. رانندگی نکنید، از ماشین آلات استفاده نکنید، یا هر کاری که نیاز به هوشیاری ذهنی دارد انجام ندهید تا زمانی که بدانید این دارو چگونه بر شما تأثیر می گذارد. سریع نایستید یا ننشینید، به خصوص اگر بیمار مسن هستید. این امر خطر سرگیجه یا غش کردن را کاهش می دهد.

آمپول گادوبوترول

عوارض جانبی آمپول گادوبوترول

عوارض جانبی که باید در اسرع وقت به پزشک یا متخصص خود گزارش دهید عبارتند از:

واکنش های آلرژیک مانند بثورات پوستی، خارش یا کهیر، تورم صورت، لب ها یا زبان

  • مشکلات تنفسی
  • سوزش، درد، قرمزی در محل تزریق
  • درد قفسه سینه
  • احساس ضعف یا سبکی سر
  • علائم و نشانه های آسیب کلیه مانند مشکل در دفع ادرار یا تغییر در مقدار ادرار

عوارض جانبی که معمولاً نیازی به مراقبت پزشکی ندارند (در صورت ادامه یا آزاردهنده بودن به پزشک یا متخصص خود گزارش دهید):

  • سرگیجه
  • احساس سرما یا گرما در محل تزریق
  • سردرد
  • حالت تهوع
  • طعم غیر معمول در دهان

موارد منع مصرف و اطلاعات مهم در مورد واکنش های افزایش حساسیت:

آمپول گادوبوترول در بیماران با سابقه واکنش های حساسیت شدید به Gadavist منع مصرف دارد. واکنش‌های آنافیلاکتیک و سایر واکنش‌های حساسیت مفرط با تظاهرات قلبی عروقی، تنفسی یا پوستی، از خفیف تا شدید، از جمله مرگ، به‌طور غیرمعمول پس از تجویز آمپول گادوبوترول رخ داده است. قبل از تجویز گاداویست، همه بیماران را از نظر هرگونه سابقه واکنش به مواد حاجب، آسم برونش یا اختلالات آلرژیک ارزیابی کنید. این بیماران ممکن است در معرض افزایش خطر واکنش حساسیت مفرط به این دارو باشند.

نکات پایانی

گادوبوترول یک ماده حاجب ماکروسیکلیک پارامغناطیس است که به صورت داخل وریدی برای استفاده در تصویربرداری رزونانس مغناطیسی تجویز می شود. کنتراست MRI به طور کلی برای اکثر افراد بی خطر است. با این حال، افراد مبتلا به بیماری کلیوی و آنهایی که باردار هستند باید قبل از انجام MRI با ماده حاجب به پزشک خود اطلاع دهند. عوارض جانبی رایج مواد حاجب معمولاً خفیف است و شامل بثورات پوستی، تهوع و استفراغ می باشد.