آنزیم بروملین (Bromelain) چیست؟

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
آنزیم بروملین مخلوطی از آنزیم هایی است که به صورت طبیعی در آب میوه و ساقه گیاه آناناس وجود دارد. این آنزیم ترکیبی از آنزیم های پروتئولیتیک است و می تواند به هضم پروتئین های متابولیزه یاری رساند و نقش موثری در سلامت سیستم گوارش، مفاصل و استخوان ها داشته باشد. این ماده به شکل مکمل نیز در بازار موجود است و نقش مهمی در درمان بسیاری از بیماری ها خصوصا بیماری های التهابی مانند آرتروزريال سینوزیت و … دارد. در این مقاله به فواید این آنزیم می پردازیم.
فواید آنزیم بروملین: موثر در بهبود سینوزیت: مصروف بروملین در کنار داروهایی نظیر آنتی هیستامین، آنتی بیوتیک ها و ضد احقان ها می تواند به کاهش ورم بینی در مبتلایان به سینوزیت کمک کند. در آزمایشی انجام گرفته در سال ۲۰۰۶ نشان داده شد که بروملین می تواند در کنار داروهای دیگر به کاهش التهاب سینوس یاری رساند. این آزمایش بر روی ۱۲ بیمار مبتلا به سینوزیت مزمن انجام شد. به بیماران روزانه میزان ۵۰۰ میلی گرم بروملین در مدت سه ماه داده شد که باعث بهبود علائم و کیفیت زندگی آنها گردید.
کاهش دهنده درد مفاصل: بروملین به دلیل خواص ضد الت..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

آنزیم بروملین مخلوطی از آنزیم هایی است که به صورت طبیعی در آب میوه و ساقه گیاه آناناس وجود دارد. این آنزیم ترکیبی از آنزیم های پروتئولیتیک است و می تواند به هضم پروتئین های متابولیزه یاری رساند و نقش موثری در سلامت سیستم گوارش، مفاصل و استخوان ها داشته باشد. این ماده به شکل مکمل نیز در بازار موجود است و نقش مهمی در درمان بسیاری از بیماری ها خصوصا بیماری های التهابی مانند آرتروزريال سینوزیت و … دارد. در این مقاله به فواید این آنزیم می پردازیم.

فواید آنزیم بروملین:

موثر در بهبود سینوزیت:

مصروف بروملین در کنار داروهایی نظیر آنتی هیستامین، آنتی بیوتیک ها و ضد احقان ها می تواند به کاهش ورم بینی در مبتلایان به سینوزیت کمک کند. در آزمایشی انجام گرفته در سال ۲۰۰۶ نشان داده شد که بروملین می تواند در کنار داروهای دیگر به کاهش التهاب سینوس یاری رساند. این آزمایش بر روی ۱۲ بیمار مبتلا به سینوزیت مزمن انجام شد. به بیماران روزانه میزان ۵۰۰ میلی گرم بروملین در مدت سه ماه داده شد که باعث بهبود علائم و کیفیت زندگی آنها گردید.

کاهش دهنده درد مفاصل:

بروملین به دلیل خواص ضد التهابی و ضد درد خود نقش مهمی در کاهش درد مفاصل دارد. این ماده می تواند سطح برخی مواد را که باعث التهاب ناشی از آرتروز می شود کاهش دهد.

کمک به بهبود آسیب ها پس از جراحی:

بروملین به دلیل خواص ضد التهابی خود می تواند جایگزینی طبیعی برای داروهایی مانند آسپرین شود. بروملین در کاهش درد، تورم و تسریع زمان بهبودی موثر می باشد. در آزمایشی در سال ۲۰۱۶ به ۴۰ بیمار پس از جراحی دهان و دندان بروملین داده شد. در پایان محققان به این نتیجه رسیدند که ۷۰ درصد بیماران تورم و درد کمتری را تجربه کرده اند.

بروملین

بهبود دهنده اختلالات گوارشی:

بروملین آنزیمی است که به هضم پروتئین بسیار کمک می کند. بروملین باعث می شود تا جذب مواد غذایی و داروها افزایش یابد. مطالعات نشان داده اند این ماده در کاهش التهاب کولون نیز مفید است و ترشح سیتوکین های ضد التهابی را که باعث تخریب روده می شوند کاهش می دهد.

موثر در بهبود سرطان:

در ارتباط با تاثیر بروملین بر سرطان تحقیقات همچنان در حال انجام است. تحقیقات اولیه نشان می دهند این ماده دارای خواص ضد سرطانی می باشد هر چند هنوز اثرات این ماده در انسان تایید نشده است. مطالعه ای در سال ۲۰۱۲ که بر روی سلول های سرطانی پستان انجام شد نشان داد بروملین در ایجاد آپوپتوز موثر است و می تواند در درمان سرطان پستان نقش مفیدی داشته باشد. آپوپتوز در واقع نوعی مرگ برنامه ریزی شده سلول برای جلوگیری از تکثیر سلول های سرطانی می باشد.

کمک به بهبود آسم:

در آزمایش انجام شده بر روی موش های مبتلا به آسم نشان داده شد که بروملین می تواند حساسیت آلرژیک را کاهش دهد. نتایج این آزمایش نشان داد که بروملین در تنظیم سیستم ایمنی نقش مهمی دارد و با کاهش فاکتورهای مرتبط با التهاب مجاری تنفسی، می تواند آسم را کنترل نماید.

تقویت کننده سیستم ایمنی بدن:

بروملین می تواند فاکتورهای پیش التهابی را کاهش دهد و تحریک کننده پاسخ ایمنی سلول ها می باشد به همین دلیل این ماده در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است.

چه افرادی باید از مصرف بروملین خودداری کنند؟

  • افرادی که آلرژی دارند یا مستعد به آلرژی هستند نباید از این ماده استفاده کنند. حساسیت به لاتکس، گرده، گندم، کرفس، رازیانه و آناناس می تواند حساسیت به این ماده را نیز درپی داشته باشد.
  • افراد باردار یا کسانی که به کودک خود شیر می دهند نیز بهتر است از این ماده استفاده نکنند. تحقیقات چندانی در این رابطه انجام نشده است و بهتر است از این آنزیم استفاده نگردد.
  • برخی افراد ممکن است پس از مصرف این آنزیم دچار مشکلات گوارشی نظیر اسهال یا ناراحتی های معده شوند که بهتر است از مصرف این آنزیم خودداری نمایند.
  • بروملین ممکن است باعث خطر خونریزی شود و بهتر است پیش از جراحی از آن استفاده نشود.

منبع غنی بروملین چیست؟

بروملین در ساقه آناناس یافت می شود که افراد تمایلی به خوردن آن ندارند. به همین دلیل استفاده از مکمل ها بهترین راه برای دریافت این آنزیم می باشد. مکمل های بروملین در شکل پودر، قرص یا کرم وجود دارند و در دوزهای متفاوتی تولید شده اند.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطلب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • رژیم میکروبیوم چیست و چه ویژگی های دارد؟

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]