آیا آپیکسابان از لخته شدن خون جلوگیری می کند؟

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
آپیکسابان نوعی دارو است که به عنوان ضد انعقاد شناخته می شود. این کار باعث می‌شود خون شما راحت‌تر در رگ‌هایتان جریان پیدا کند، به این معنی که خون شما کمتر احتمال لخته شدن خون را دارد.
کاربردهای آپیکسابان از این دارو برای درمان افرادی استفاده می شود که مشکلات سلامتی ناشی از لخته شدن خون داشته اند، مانند: لخته خون در پا (ترومبوز ورید عمقی یا DVT) لخته خون در ریه ها (آمبولی ریه). همچنین برای جلوگیری از لخته شدن خون در صورتی که در خطر ابتلا به آن در آینده هستید، استفاده می شود.
افرادی که در معرض خطر هستند عبارتند از:
قبلاً سکته مغزی یا حمله ایسکمیک گذرا (TIA) داشته اید داشتن ضربان قلب نامنظم (فیبریلاسیون دهلیزی) کسانی که نارسایی قلبی دارند افرادی که اخیراً برای تعویض مفصل ران یا زانو جراحی شده اند آپیکسابان فقط با نسخه در دسترس است و به صورت قرص عرضه می شود.
چه کسانی می توانند و نمی توانند اپیکسابان مصرف کنند؟ اکثر بزرگسالان ۱۸ سال و بالاتر می توانند آپیکسابان مصرف کنند. آپیکسابان برای برخی افراد مناسب نیست. برای اطمینان از بی خطر بودن آن برای شما، اگر شما شرای..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

آپیکسابان نوعی دارو است که به عنوان ضد انعقاد شناخته می شود. این کار باعث می‌شود خون شما راحت‌تر در رگ‌هایتان جریان پیدا کند، به این معنی که خون شما کمتر احتمال لخته شدن خون را دارد.

کاربردهای آپیکسابان

از این دارو برای درمان افرادی استفاده می شود که مشکلات سلامتی ناشی از لخته شدن خون داشته اند، مانند: لخته خون در پا (ترومبوز ورید عمقی یا DVT) لخته خون در ریه ها (آمبولی ریه). همچنین برای جلوگیری از لخته شدن خون در صورتی که در خطر ابتلا به آن در آینده هستید، استفاده می شود.

افرادی که در معرض خطر هستند عبارتند از:

  • قبلاً سکته مغزی یا حمله ایسکمیک گذرا (TIA) داشته اید
  • داشتن ضربان قلب نامنظم (فیبریلاسیون دهلیزی)
  • کسانی که نارسایی قلبی دارند
  • افرادی که اخیراً برای تعویض مفصل ران یا زانو جراحی شده اند

آپیکسابان فقط با نسخه در دسترس است و به صورت قرص عرضه می شود.

چه کسانی می توانند و نمی توانند اپیکسابان مصرف کنند؟

اکثر بزرگسالان ۱۸ سال و بالاتر می توانند آپیکسابان مصرف کنند. آپیکسابان برای برخی افراد مناسب نیست. برای اطمینان از بی خطر بودن آن برای شما، اگر شما شرایط زیر را دارید قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید:

  • تا به حال به اپیکسابان یا هر داروی دیگری واکنش آلرژیک داشته باشید
  • در حال تلاش برای باردار شدن هستید یا در حال حاضر باردار هستید : آپیکسابان می تواند برای کودک شما مضر باشد
  • مشکلات کبدی یا کلیوی دارید
  • اخیراً آسیب یا جراحی ستون فقرات داشته‌اید
  • هر گونه آسیبی که در حال حاضر خونریزی زیادی دارد، مانند زخم معده داشته باشید
  • سندرم آنتی فسفولیپید دارید، وضعیتی که بر سیستم ایمنی تأثیر می گذارد و احتمال لخته شدن خون را افزایش می دهد.
  • تا به حال برای تعویض دریچه قلب تحت عمل جراحی قرار گرفته اید

آپیکسابان

نحوه و زمان مصرف اپیکسابان

مصرف اپیکسابان همانطور که پزشک به شما گفته است مهم است. آپیکسابان به صورت قرص های ۲٫۵ و ۵ میلی گرمی عرضه می شود. دوز آپیکسابان شما به دلیل مصرف آن بستگی دارد. اگر مطمئن نیستید چه دوزی را باید مصرف کنید، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

دوز معمول در بزرگسالان اگر: اگر یک بیماری قلبی به نام فیبریلاسیون دهلیزی داشته باشید، یک قرص ۵ میلی گرمی، دو بار در روز مصرف می شود.

اگر بیش از ۸۰ سال سن دارید، وزن کمتر از ۶۰ کیلوگرم دارید یا بیماری کلیوی دارید و در معرض خطر خونریزی بیشتر هستید، پزشک ممکن است دوز کمتری از یک قرص ۲٫۵ میلی گرمی را دو بار در روز تجویز کند.

اگر اخیراً لخته خون داشته اید (در ۶ ماه گذشته) دو قرص ۵ میلی گرمی دو بار در روز برای ۷ روز اول مصرف می شود. پس از آن، یک قرص ۵ میلی گرمی را دو بار در روز مصرف خواهید کرد

برای نیاز به کاهش خطر لخته شدن خون در آینده یک قرص ۲٫۵ میلی گرمی دو بار در روز است

برای تعویض مفصل ران یا زانو یک قرص ۲٫۵ میلی گرمی است که دو بار در روز مصرف می شود. معمولاً ۱۲ تا ۲۴ ساعت پس از جراحی اولین دوز خود را مصرف خواهید کرد.

نحوه مصرف

معمولاً قرص آپیکسابان را دو بار در روز مصرف می کنید. سعی کنید آن را هر روز در ساعت معینی مصرف کنید. قرص را با یک نوشیدنی آب ببلعید. آپیکسابان را می توان با یا بدون غذا مصرف کرد. می توانید قرص آپیکسابان را خرد کرده و با آب، آب سیب یا پوره سیب مخلوط کنید. بلافاصله این مخلوط را قورت دهید.

چه مدت باید مصرف کرد؟

مدت زمانی که باید اپیکسابان مصرف کنید به دلیل مصرف آن بستگی دارد. اگر شرایط زیر را داشته اید:

  • جراحی تعویض مفصل زانو، معمولاً ۱۰ تا ۱۴ روز آن را انجام خواهید داد
  • تعویض مفصل ران، معمولاً ۳۲ تا ۳۸ روز آن را مصرف خواهید کرد
  • لخته خون (DVT یا آمبولی ریه)، معمولاً حداقل ۳ ماه آن را مصرف خواهید کرد.

بسته به اینکه چه چیزی باعث لخته شدن خون شده است، ممکن است لازم باشد آن را برای مدت بیشتری مصرف کنید. اگر مشکل قلبی مانند فیبریلاسیون دهلیزی دارید، ممکن است نیاز به مصرف طولانی مدت یا حتی تا آخر عمر داشته باشید.

بدون مشورت با پزشک، مصرف اپیکسابان را قطع نکنید. اگر مصرف اپیکسابان را متوقف کنید، خطر لخته شدن خون به حالت قبل باز می گردد. این ممکن است در عرض یک یا دو روز پس از توقف دوباره تکرار شود. این بدان معنی است که شما ممکن است در معرض افزایش خطر مشکلات جدی مانند سکته مغزی، حمله قلبی، ترومبوز ورید عمقی یا آمبولی ریه باشید.

اگر فراموش کردید آن را مصرف کنید

به محض یادآوری داروی خود را مصرف کنید، مگر اینکه تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده باشد. در این صورت، دوز فراموش شده را نادیده بگیرید و نوبت بعدی خود را در زمان معمول مصرف کنید. برای جبران نوبت فراموش شده، ۲ نوبت مصرف نکنید. این بسیار مهم است که مصرف روزانه اپیکسابان را به خاطر بسپارید.

اگر اغلب دوزها را فراموش می کنید، تنظیم زنگ هشدار برای یادآوری ممکن است کمک کند. همچنین می‌توانید از داروساز خود در مورد راه‌های دیگر راهنمایی بخواهید تا به شما کمک کند مصرف داروی خود را به خاطر بسپارید. اگر بیش از حد مصرف کنید مصرف بیش از حد آپیکسابان شما را در معرض خطر خونریزی قرار می دهد.

بسته اپیکسابان یا بروشور داخل آن را همراه با داروی دیگر همراه داشته باشید.

کارت هشدار ضد انعقاد

پزشک یا داروساز به شما کارت هشدار ضد انعقادی می دهد. این را همیشه همراه خود داشته باشید. این به متخصصان می گوید که شما یک ضد انعقاد مصرف می کنید. این می تواند برای آنها مفید باشد که در صورت اورژانس پزشکی بدانند. در صورت نیاز به درمان پزشکی یا دندانپزشکی، کارت هشدار ضد انعقاد خود را به پرستار، پزشک یا دندانپزشک نشان دهید.

این شامل قبل از انجام واکسیناسیون و جلسات معمول با بهداشت دندانپزشک می شود. پزشک ممکن است به شما توصیه کند که مصرف اپیکسابان را قطع کنید یا دوز مصرفی خود را برای مدت کوتاهی کاهش دهید.

تغییرات در دارو

تغییر از آپیکسابان به وارفارین: اگر نیاز به تغییر از آپیکسابان به وارفارین دارید، ممکن است لازم باشد هر دو دارو را با هم برای چند روز مصرف کنید.

پزشک یا کلینیک ضد انعقاد، آزمایش خونی به نام نسبت نرمال شده بین المللی (INR) انجام می دهد تا بررسی کند که خون شما چقدر سریع لخته می شود. این به شما کمک می کند تا دقیقا تصمیم بگیرید که چه زمانی باید مصرف اپیکسابان را متوقف کنید.

تغییر از وارفارین به آپیکسابان: در صورت نیاز به تغییر از وارفارین به آپیکسابان، پزشک به شما توصیه می کند که چه زمانی مصرف وارفارین را قطع کنید. این احتمالاً چند روز قبل از شروع apixaban خواهد بود. پزشک یا کلینیک ضد انعقاد، آزمایش خونی به نام نسبت نرمال شده بین المللی (INR) انجام می دهد تا بررسی کند که خون شما چقدر سریع لخته می شود. این برای کمک به تصمیم گیری دقیق در مورد زمان شروع مصرف اپیکسابان است.

عوارض جانبی اپیکسابان

مانند همه داروها، اپیکسابان می تواند عوارض جانبی ایجاد کند، اگرچه همه افراد دچار آن نمی شوند. در حالی که اپیکسابان فواید بسیار زیادی دارد، اما جنبه منفی آن این است که می تواند باعث خونریزی بیشتر از حد معمول شود. این به این دلیل است که در حالی که از آپیکسابان استفاده می کنید، خون شما به راحتی لخته نمی شود.

خونریزی کمتر جدی زمانی که اپیکسابان مصرف می کنید، معمولاً راحت تر از حالت عادی خونریزی می کنید. نوع خونریزی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • دوره هایی (قاعدگی) که سنگین تر هستند و بیشتر از حد معمول طول می کشند
  • اگر دچار بریدگی شدید، کمی بیشتر از حد معمول خونریزی کنید
  • خونریزی های گاه به گاه (که کمتر از ۱۰ دقیقه طول می کشد)
  • خونریزی از لثه ها هنگام مسواک زدن
  • کبودی‌هایی که راحت‌تر ظاهر می‌شوند و محو شدن آنها بیشتر از حد معمول طول می‌کشد

این نوع خونریزی خطرناک نیست و باید خود به خود متوقف شود. اگر این اتفاق افتاد، مصرف اپیکسابان را ادامه دهید، اما اگر خونریزی شما را آزار می دهد یا متوقف نشد، به پزشک خود اطلاع دهید. کارهایی که می توانید برای کمک به خود انجام دهید:

بریدگی: با یک پارچه تمیز به مدت ۱۰ دقیقه روی برش فشار دهید.

خون دماغ: صاف بنشینید یا بایستید (دراز نکشید)، بینی خود را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دقیقاً بالای سوراخ های بینی فشار دهید، به جلو خم شوید و از طریق دهان نفس بکشید و یک کیسه یخ در بالای بینی خود قرار دهید.

خونریزی لثه: سعی کنید از یک مسواک نرم و نخ دندان موم شده برای تمیز کردن دندان های خود استفاده کنید.

کبودی ها: اینها بی ضرر هستند، اما می توانند ناخوشایند باشند. اگر یک کیسه یخ پیچیده شده در حوله را به مدت ۱۰ دقیقه چندین بار در روز روی کبودی قرار دهید، ممکن است به محو شدن آنها کمک کند.

برای جلوگیری از خونریزی چه کاری می توانید انجام دهید؟

در حالی که اپیکسابان مصرف می کنید، هنگام انجام فعالیت هایی که ممکن است باعث آسیب یا بریدگی یا کبودی شوند، مراقب باشید. موارد زیر می تواند کمک کند:

  • انجام ورزش های تماسی یا سایر فعالیت هایی که می تواند باعث آسیب شود را متوقف کنید، مانند فوتبال، راگبی، هاکی و اسب سواری
  • هنگام استفاده از وسایل تیز مانند قیچی، چاقو و ابزار باغبانی، دستکش بپوشید.
  • اصلاح خیس یا از بین بردن مو با موم را متوقف کنید – به جای آن از یک تیغ برقی یا کرم موبر استفاده کنید.
  • برای استراحت لثه‌های خود، چند ساعت در روز از دندان مصنوعی یا نگهدارنده‌هایی که مناسب نیستند استفاده نکنید.
  • قبل از انجام هر گونه عمل یا جراحی پزشکی یا دندانپزشکی به پزشک، دندانپزشک یا پرستار خود بگویید که اپیکسابان مصرف می‌کنید – این شامل واکسیناسیون و قرار ملاقات‌های معمول با متخصص بهداشت دهان و دندان می‌شود.

سایر عوارض جانبی رایج

این عوارض جانبی رایج اپیکسابان در بیش از ۱ نفر از هر ۱۰۰ نفر رخ می دهد. کارهایی وجود دارد که می توانید برای مقابله با آنها انجام دهید:

  • خستگی و کمبود انرژی
  • احساس سرگیجه یا سبکی سر
  • راش خفیف
  • احساس بیماری (تهوع)

اگر هر یک از این عوارض شما را آزار می دهد یا از بین نمی رود، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

عوارض جانبی جدی

خونریزی شدید: گاهی اوقات، ممکن است در اثر مصرف اپیکسابان خونریزی شدید داشته باشید. این می تواند خطرناک باشد و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

آپیکسابان

بارداری، شیردهی و باروری در حین مصرف اپیکسابان

آپیکسابان نباید در دوران بارداری مصرف شود. اگر اپیکسابان مصرف می کنید و قصد بارداری دارید یا در حین مصرف آن باردار شدید، با پزشک یا متخصص خود صحبت کنید. باید به داروی دیگری تغییر دهید.

آپیکسابان معمولا در دوران شیردهی توصیه نمی شود. در مورد سایر داروهایی که می توانید در دوران شیردهی استفاده کنید، با پزشک خود صحبت کنید. هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد مصرف آپیکسابان باروری را در مردان یا زنان کاهش می دهد. اگر قصد بارداری دارید با داروساز یا پزشک خود صحبت کنید.

مصرف آپیکسابان با سایر داروها و مکمل های گیاهی

برخی از داروها می توانند بر روی آپیکسابان تأثیر بگذارند. این می تواند منجر به عوارض جانبی جدی شود. در صورت مصرف هر یک از این داروها قبل از شروع آپیکسابان به پزشک خود اطلاع دهید:

  • هر ضد انعقاد دیگری مانند وارفارین یا انوکساپارین
  • داروهایی برای درمان عفونت های قارچی یا باکتریایی مانند کتوکونازول، اریترومایسین، کلاریترومایسین یا ریفامپیسین
  • داروهایی برای درمان ضربان قلب غیرطبیعی مانند دروندارون، کینیدین یا وراپامیل
  • داروهایی برای جلوگیری از رد عضو پس از پیوند، مانند سیکلوسپورین
  • داروهایی برای درمان صرع مانند کاربامازپین، فنی توئین یا فنوباربیتال
  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، مانند ایبوپروفن یا آسپرین
  • مصرف آپیکسابان با مسکن های روزمره

هنگام مصرف آپیکسابان می توانید پاراستامول مصرف کنید. در حین مصرف آپیکسابان از آسپرین یا ایبوپروفن استفاده نکنید، مگر اینکه پزشک گفته باشد مشکلی ندارد. احتمال خونریزی را افزایش می دهند.

مخلوط آپیکسابان با داروهای گیاهی و مکمل ها

تا زمانی که اپیکسابان مصرف می کنید، خار مریم، داروی گیاهی افسردگی را مصرف نکنید. می تواند خطر عوارض جانبی شما را افزایش دهد. اطلاعات کافی وجود ندارد که بگوییم سایر داروهای گیاهی و مکمل ها برای مصرف با آپیکسابان بی خطر هستند. آنها مانند داروخانه ها و داروهای نسخه ای آزمایش نمی شوند. همچنین آنها معمولاً برای تأثیری که روی سایر داروها دارند آزمایش نمی شوند.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می دهد:

  • کنترل فشار خون با داروی وراپامیل
  • دیلتیازم؛ دارویی برای فشار خون بالا

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]