آیا با حصبه و خطرات آن آشنا هستید؟

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
حصبه یا تب تیفوئید یک نوع عفونت باکتریایی است که می تواند خطرناک باشد و در مواردی جان فرد را تهدید کند. راه انتقال عفونت حصبه از راه غذا و آب آلوده است و به همین دلیل روش پیشگیری از آن بسیار ساده می باشد. این بیماری در مناطقی که افراد بهداشت را رعایت نمی کنند بیشتر مشاهده می شود.
شما می توانید جهت خرید مکمل تقویت سیستم ایمنی از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید.
حصبه چیست؟ باکتریوم سالمونلا تیفیموریوم باعث بروز حصبه می شود. محل زندگی این باکتری در روده ها و جریان خون انسان است و تنها از طریق تماس مستقیم فرد با مدفوع فرد بیمار منتقل می گردد. این بیماری تنها از انسان منتقل می شود و حیوان ها ناقل آن نمی باشند.
حصبه در صورت عدم درمان می تواند تا حدود ۲۰ درصد امکان کشنده بودن داشته باشد اما اگر درمان شود حدود ۴ درصد امکان و احتمال مرگ بر اثر آن وجود دارد.
زمانیکه باکتری این بیماری از طریق دهان وارد بدن شود در طی مدت ۱ تا ۳ هفته زمان می برد تا به روده ها راه یابد و پس از آن وارد جریان خون می شود. این باکتری از راه خون به سایر بافت ها و اعضای بدن راه یافته ..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

حصبه یا تب تیفوئید یک نوع عفونت باکتریایی است که می تواند خطرناک باشد و در مواردی جان فرد را تهدید کند. راه انتقال عفونت حصبه از راه غذا و آب آلوده است و به همین دلیل روش پیشگیری از آن بسیار ساده می باشد. این بیماری در مناطقی که افراد بهداشت را رعایت نمی کنند بیشتر مشاهده می شود.

تقویت سیستم ایمنیشما می توانید جهت خرید مکمل تقویت سیستم ایمنی از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید.

حصبه چیست؟

باکتریوم سالمونلا تیفیموریوم باعث بروز حصبه می شود. محل زندگی این باکتری در روده ها و جریان خون انسان است و تنها از طریق تماس مستقیم فرد با مدفوع فرد بیمار منتقل می گردد. این بیماری تنها از انسان منتقل می شود و حیوان ها ناقل آن نمی باشند.
حصبه در صورت عدم درمان می تواند تا حدود ۲۰ درصد امکان کشنده بودن داشته باشد اما اگر درمان شود حدود ۴ درصد امکان و احتمال مرگ بر اثر آن وجود دارد.
زمانیکه باکتری این بیماری از طریق دهان وارد بدن شود در طی مدت ۱ تا ۳ هفته زمان می برد تا به روده ها راه یابد و پس از آن وارد جریان خون می شود. این باکتری از راه خون به سایر بافت ها و اعضای بدن راه یافته و به دلیل اینکه سیستم ایمنی بدن قادر نیست با این باکتری مبارزه کند باعث بیماری می شود.

علائم بیماری حصبه چیست؟

این بیماری علائم اولیه و ثانویه دارد. در فاز اول این بیماری، تب بیمار به تدریج بالا می رود و به ۴۰ درجه سانتیگراد می رسد. در این حالت شخص بسیار ضعیف می شود و علائمی همچون بی اشتهایی، تعریق شدید، سرفه و سردرد را تجربه می کند. همچنین یبوست و مشکلات پوستی در فرد می تواند رخ دهد. این علائم حدود یک هفته طول می کشند و در نهایت بی حالی و عدم هوشیاری ذهنی فرد افزایش می یابد.
در فاز دوم و ثانویه که در هفته دوم و سوم بیماری رخ می دهد. عفونت روده خود را نشان می دهد. تب فرد بسیار بالا می رود و نبض فرد ضعیف و سریع می زند. اسهال شدید جایگزین یبوست می گردد و خون در مدفوع دیده می شود. در هفته چهارم و پنجم تب به آرامی کاهش می یابد و بدن فرد رو به بهبود می رود.

حصبه

چه مواردی می توانند در انتقال حصبه نقش داشته باشند؟

همانطور که پیشتر اشاره شد باکتری ایجاد کننده این بیماری در مدفوع فرد وجود دارد. گاهی نیز این باکتری می تواند در ادرار دیده شود. زمانیکه فرد مبتلا به دستشویی برود و دست ها را به خوبی نشوید، زمانیکه با غذای فرد سالمی در ارتباط باشد می تواند غذا را آلوده و فرد دیگر را به این بیماری دچار کند.
این بیماری در کشورهای در حال توسعه و بیشتر گرمسیر که افراد در معرض نوشیدن آب آلوده یا تماس با فرد بیمار هستند بیشتر دیده می شود. شستن میوه و سبزیجات با آب آلوده نیز می تواند در انتقال این بیماری نقش داشته باشد. باکتری حصبه می تواند هفته ها در آب یا فاضلاب خشک باقی بماند.
۳ تا ۵ درصد افراد مبتلا و درمان شده با آنتی بیوتیک نیز می توانند در ابتلا به این بیماری نقش داشته باشند. به این افراد ناقل مزمن گفته می شود و با اینکه علائم بیماری را ندارند اما مدفوع آنها حاوی این باکتری است و می تواند باعث آلودگی دیگر افراد شود.

تشخیص این بیماری چگونه است؟

شنیدن سابقه سفر و معاشرت های بیماری می تواند تشخیص این بیماری را برای پزشک ساده تر کند. برای تایید بیماری حصبه نمونه خون و مدفوع فرد مورد آزمایش قرار می گیرد تا نظر نهایی داده شود.

حصبه چگونه درمان می شود؟

اگر فرد آب زیادی از دست داده باشد بستری در بیمارستان برای جبران آب و نمک های از دست رفته با مایع درمانی توصیه می شود. درمان این بیماری با آنتی بیوتیک ها میسر است و در مواردی ممکن است داروهای استروئیدی برای درمان تجویز شود.

آیا برای جلوگیری از ابتلا به حصبه واکسن وجود دارد؟

برای پیشگیری از ابتلا به حصبه دو نوع واکسن موجود است:

  • واکسن یک دوز که باید حداقل یک هفته پیش از سفر به مناطقی با شیوع بالای حصبه زده شود.
  • واکسن به شکل خوراکی که به شکل ۴ کپسول مصرف می شود و این کپسول ها باید یک روز در میان خورده شوند.

در نظر داشته باشید این واکسن ها نمی توانند به صورت ۱۰۰ درصدی از ابتلا جلوگیری کنند و ایمنی بدن مدتی پس از تزریق کاهش می یابد و نیاز است واکسن دوباره تجدید شود.

حصبه

چه نکاتی را برای جلوگیری از ابتلا رعایت کنیم؟

  • دست های خود را مرتب با آب و صابون بشویید.
  • از نوشیدن آب تصفیه نشده خودداری کنید.
  • از مصرف میوه جات و سبزیجات خام خودداری نمایید.
  • غذاها را به شکل گرم و داغ مصرف کنید.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطلب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • ۸ ماده غذایی برای کنترل آسم
  • کنترل دیابت چگونه امکان پذیر است ؟
  • چگونه از ابتلا به کرونا امیکرون جلوگیری کنیم؟
  • بیماری نیل غربی چیست؟

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]