آیا خالکوبی می تواند باعث سرطان خون یا پوست شود؟

برخی تحقیقات، ارتباطی بین خالکوبی و افزایش خطر ابتلا به سرطان پیدا کرده‌اند و شواهد اخیر نشان می‌دهد که خالکوبی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان خون را افزایش دهد. همچنین محققان در مورد ارتباط خالکوبی با سرطان پوست نیز تحقیقاتی انجام داده اند که در این مقاله به بررسی جدیدترین شواهد می پردازیم.
خالکوبی چیست؟ خالکوبی ها(tattoo) می توانند اشکال بسیار زیبایی از هنر باشند و به طور فزاینده ای محبوب هستند. خالکوبی علاوه بر زینت دادن دائمی بدن، می‌تواند روشی معنادار برای یادآوری رویدادهای مهم زندگی باشد، یا می‌تواند نمادی از شفای ذهنی و عاطفی باشد. با این حال، برخی از سوالات در مورد پیامدهای بالقوه خالکوبی برای سلامتی باقی می‌ماند و اخیراً، محققان به روش‌هایی که خالکوبی می‌تواند در درازمدت بر سلامت جسمی افراد تأثیر بگذارد، توجه کرده‌اند.
تحقیقات در مورد خالکوبی چه چیزی را نشان می دهند؟ یک مطالعه که در ژورنال ASM در آغاز جولای ۲۰۲۴ منتشر شد، نمونه هایی از ۷۵ جوهر خالکوبی و آرایش دائم را که معمولاً استفاده می شوند، مورد آزمایش قرار داد و نشان داد که ۲۶ مورد از این جوهرها به باکتری های عامل عفونت آل..

برخی تحقیقات، ارتباطی بین خالکوبی و افزایش خطر ابتلا به سرطان پیدا کرده‌اند و شواهد اخیر نشان می‌دهد که خالکوبی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان خون را افزایش دهد. همچنین محققان در مورد ارتباط خالکوبی با سرطان پوست نیز تحقیقاتی انجام داده اند که در این مقاله به بررسی جدیدترین شواهد می پردازیم.

خالکوبی چیست؟

خالکوبی ها(tattoo) می توانند اشکال بسیار زیبایی از هنر باشند و به طور فزاینده ای محبوب هستند. خالکوبی علاوه بر زینت دادن دائمی بدن، می‌تواند روشی معنادار برای یادآوری رویدادهای مهم زندگی باشد، یا می‌تواند نمادی از شفای ذهنی و عاطفی باشد. با این حال، برخی از سوالات در مورد پیامدهای بالقوه خالکوبی برای سلامتی باقی می‌ماند و اخیراً، محققان به روش‌هایی که خالکوبی می‌تواند در درازمدت بر سلامت جسمی افراد تأثیر بگذارد، توجه کرده‌اند.

تحقیقات در مورد خالکوبی چه چیزی را نشان می دهند؟

یک مطالعه که در ژورنال ASM در آغاز جولای ۲۰۲۴ منتشر شد، نمونه هایی از ۷۵ جوهر خالکوبی و آرایش دائم را که معمولاً استفاده می شوند، مورد آزمایش قرار داد و نشان داد که ۲۶ مورد از این جوهرها به باکتری های عامل عفونت آلوده بودند. اینها عبارتند از Staphylococcus epidermidis Trusted Source، عفونتی که می‌تواند باعث عوارض شدید سلامتی شود و Cutibacterium acnesTrusted Source که باعث آکنه می‌شود. نگران‌کننده‌تر، مطالعه‌ای از دانشگاه لوند در سوئد نشان داد که خال کوبی در هر اندازه‌ای، ۲۱ درصد با لنفوم (نوعی سرطان خون) مرتبط است.

دکتر میلنا فورستر، محققی که متخصص ارتباط بین خالکوبی و سرطان است، تحقیقات خود را در آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC) سازمان بهداشت جهانی (WHO) در لیون، فرانسه انجام می دهد. دکتر فورستر می گوید که متخصصان پوست چندین دهه است که افراد دارای خالکوبی را ارزیابی می کنند و هرگز شیوع سرطان پوست را در این افراد گزارش نداده اند. همین امر در مورد بیمارانی که قبلا ملانوم یا نوع دیگری از سرطان پوست داشته اند نیز صادق است و جوهرهای استفاده شده در خالکوبی، خطر عود را در آنها افزایش نمی دهد.

با این حال، هرگز ایده خوبی نیست که یک خال کوبی خیلی نزدیک یا روی خال انجام شود. تغییراتی که در یک خال رخ می دهد (در تقارن، حاشیه، رنگ، اندازه، شکل یا بافت آن) به طور بالقوه علائم هشدار دهنده کلیدی هستند که نشان می دهد ضایعه احتمال دارد به ملانوم یا نوع دیگری از سرطان پوست تبدیل شود. مهم است که همه خال ها کاملاً قابل مشاهده باشند، همچنین خالکوبی روی اسکار ملانوما توصیه نمی شود. مهم است که بتوانید در صورت عود، به جای زخم نگاه کنید.

زمانی که سرطان پوست به موقع کشف و درمان شود، معمولا قابل درمان است. درمان سرطان‌های پیشرفته‌تر پوست سخت‌تر می‌شود و در صورت انتشار احتمال دارد آسیب زننده یا حتی کشنده شود. به همین دلیل است که هر چیزی که تشخیص را به تاخیر می اندازد می تواند بسیار خطرناک باشد. اگر خال کوبی می کنید، مطمئن شوید که دور از هر خال یا نقطه دیگری که در حال تغییر است قرار داده شده باشد. این امر به ویژه برای افرادی که دارای خال های متعدد یا سندرم خال غیر معمول هستند بسیار مهم است، زیرا آنها در معرض افزایش خطر ابتلا به ملانوم هستند.

خالکوبی

خالکوبی خطر ابتلا به سرطان خون را تا ۲۱ درصد افزایش می دهد

جوهر خال کوبی حاوی مواد سرطان زا شناخته شده است و می تواند به اطراف بدن منتقل شود و به غدد لنفاوی ختم شود. با این حال، تحقیقات کمی در مورد اینکه آیا داشتن خالکوبی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد یا خیر، وجود دارد. محققان دانشگاه لوند سوئد از ثبت ملی برای شناسایی موارد لنفوم و تجزیه و تحلیل اینکه آیا می توان آنها را با خالکوبی مرتبط دانست استفاده کردند. آنها دریافتند که خطر ابتلا به لنفوم در افرادی که خالکوبی کرده بودند، در مقایسه با افرادی که خالکوبی نکرده بودند، ۲۱ درصد افزایش داشته است.

در ۱۰ سال گذشته تمرکز زیادی روی محتوای شیمیایی جوهر خالکوبی شده است. جوهر خالکوبی اغلب حاوی مواد شیمیایی است که می توانند در برخی افراد باعث سرطان شوند. همچنین جوهر توسط سیستم ایمنی از پوست دور می شود، زیرا بدن سعی می کند ذرات جوهر را که به عنوان یک چیز خارجی که نباید وجود داشته باشد را حذف کند. این فرآیند، رنگدانه را به غدد لنفاوی منتقل می کند و به طور دائم در آنجا ذخیره می شود.

چه چیزی افزایش خطر سرطان را توضیح می دهد؟

مطالعات، چندین عامل سبک زندگی از جمله سیگار کشیدن و وضعیت اجتماعی-اقتصادی را بررسی کردند. در حالی که مشخص شد تاتوها خود یک عامل خطر برای لنفوم هستند، عوامل سبک زندگی افرادی که خالکوبی می‌کنند (مانند سیگار کشیدن، مصرف مواد و الکل) نیز می‌توانند در افزایش خطر نقش داشته باشند. بنابراین برای جلوگیری از خطر ابتلا به سرطان، اقدامات اثبات شده ای وجود دارد که می توانید برای کاهش آن انجام دهید. اینها شامل سیگار نکشیدن، مصرف یک رژیم غذایی سالم و متعادل و کاهش مصرف الکل می باشد.

خطرات سلامتی انجام خالکوبی چیست؟

خال کوبی نه تنها افراد را در معرض جوهر خالکوبی قرار می دهد، بلکه در برابر خطرات مرتبط با استفاده از سوزن نیز قرار می دهد. این خطر وجود دارد که هپاتیت C از طریق سوزن های خال کوبی که به درستی استریل نشده اند منتقل شود و ارتباط بین هپاتیت C و افزایش خطر لنفوم غیر هوچکین وجود دارد.

محبوبیت خال کوبی در اوایل دهه ۲۰۰۰ افزایش یافته بود. این افزایش محبوبیت به این معنی بود که حدود ۲۰٪ از اروپایی ها و تا ۳۰٪ از آمریکایی ها خالکوبی داشتند. این واقعیت که بسیاری از افراد در سنین جوانی خال کوبی کردند به این معنی بود که مردم در طول زندگی در معرض جوهر موجود در آن قرار می گرفتند. با این حال، تأثیر آنها بر سلامتی به اندازه کافی مورد بررسی قرار نگرفته بود.

مهم است که به خاطر داشته باشید که لنفوم یک بیماری بسیار نادر است و این افزایش ۲۱ درصدی مربوط به یک خطر اولیه است که بسیار پایین است. با این حال، افراد خال کوبی شده باید بدانند که خالکوبی می تواند اثرات نامطلوبی برای سلامتی داشته باشد و اگر علائمی را تجربه کردید که فکر می کنید احتمال دارد مرتبط با خال کوبی باشد، باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

مطالعات موازی روی دو نوع سرطان پوست (ملانوم بدخیم و کارسینوم سلول سنگفرشی) انجام داده شده و به زودی منتشر خواهد شد. همچنین مطالعات جدید برای بررسی اینکه آیا خال کوبی خطر سایر بیماری‌های سیستم ایمنی مانند بیماری تیروئید و آرتریت روماتوئید را نیز افزایش می‌دهد یا خیر در حال انجام است.

نکات پایانی

اگر خال کوبی دارید، به خصوص خالکوبی های بزرگ که قسمت زیادی از پوست را می پوشانند، بسیار مهم است که ماهی یک بار آن نواحی را بررسی نمایید. اگر در منطقه ای است که نمی توانید آن را ببینید از آینه یا شریک زندگی خود کمک بگیرید. اگر متوجه چیز جدیدی، تغییر یا حالت غیرعادی در خال کوبی خود شدید، یا هر چیزی که باعث نگرانی شما شده است مانند خارش، خونریزی یا تغییر رنگ، مهم است که به متخصص پوست مراجعه نمایید.