آیا قرص تنسی از بارداری پیشگیری می کند؟

روش های مختلفی برای کنترل بارداری، از جمله پیشگیری از بارداری هورمونی مانند “قرص تنسی” وجود دارد. برخی افراد برای جلوگیری از بارداری قرص تنسی را به صورت خوراکی مصرف می کنند و در صورت مصرف صحیح تا ۹۹٫۹ درصد موثر است.
اما قرص تنسی از شما در برابر بیماری های مقاربتی از جمله HIV محافظت نمی کند. کاندوم لاتکسی که برای پوشاندن آلت تناسلی استفاده می شود بهترین محافظت را در برابر اکثر بیماری های مقاربتی دارد. انواع دیگر پیشگیری از بارداری هورمونی ترکیبی استروژن و پروژسترون شامل پچ و حلقه واژینال است.
قرص تنسی چیست؟ قرص های ضد بارداری نوعی دارو با هورمون هستند. قرص های ضدبارداری مانند قرص تنسی، در یک بسته عرضه می شوند و برای پیشگیری از بارداری، شما باید هر روز ۱ قرص مصرف کنید. اگر قرص تنسی را به موقع مصرف کنید، این قرص بی خطر، مقرون به صرفه و موثر است. قرص لوونورژسترول ( (Levonorgestrelبا نام تجاری تنسی، علاوه بر جلوگیری از بارداری، فواید سلامتی زیادی نیز دارد.
شما می توانید جهت خرید محصولات جنسی به صورت آنلاین از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید.
انواع قرص ضد بارداری دو نوع قرص ضد ..

روش های مختلفی برای کنترل بارداری، از جمله پیشگیری از بارداری هورمونی مانند “قرص تنسی” وجود دارد. برخی افراد برای جلوگیری از بارداری قرص تنسی را به صورت خوراکی مصرف می کنند و در صورت مصرف صحیح تا ۹۹٫۹ درصد موثر است.

اما قرص تنسی از شما در برابر بیماری های مقاربتی از جمله HIV محافظت نمی کند. کاندوم لاتکسی که برای پوشاندن آلت تناسلی استفاده می شود بهترین محافظت را در برابر اکثر بیماری های مقاربتی دارد. انواع دیگر پیشگیری از بارداری هورمونی ترکیبی استروژن و پروژسترون شامل پچ و حلقه واژینال است.

قرص تنسی چیست؟

قرص های ضد بارداری نوعی دارو با هورمون هستند. قرص های ضدبارداری مانند قرص تنسی، در یک بسته عرضه می شوند و برای پیشگیری از بارداری، شما باید هر روز ۱ قرص مصرف کنید. اگر قرص تنسی را به موقع مصرف کنید، این قرص بی خطر، مقرون به صرفه و موثر است. قرص لوونورژسترول ( (Levonorgestrelبا نام تجاری تنسی، علاوه بر جلوگیری از بارداری، فواید سلامتی زیادی نیز دارد.

محصولات جنسیشما می توانید جهت خرید محصولات جنسی به صورت آنلاین از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید.

انواع قرص ضد بارداری

دو نوع قرص ضد بارداری وجود دارد: قرص های ترکیبی (معروف به داروهای ضد بارداری خوراکی ترکیبی یا COC) قرص های ترکیبی هم استروژن و هم پروژسترون دارند این ها رایج ترین نوع قرص های ضد بارداری هستند. نوع دیگر قرص های شامل فقط پروژستین (با نام مستعار POP یا قرص های کوچک) هستند. قرص های پروژسترون فقط پروژستین دارند.

انواع قرص تنسی

  • ۷۵/۰ حاوی دو عدد قرص
  • ۵/۱ حاوی یک عدد قرص

چطور قرص تنسی را مصرف کنم؟

اگر کمتر از ۱۲ ساعت از رابطه محافظت نشده شما گذشته باشد: اول یک قرص ۷۵/۰ میلی‌گرم و ۱۲ ساعت بعد قرص دوم ۷۵/۰ میلی‌گرم را میل کنید.
اگر بیشتر از ۱۲ ساعت از رابطه محافظت نشده شما گذشته باشد: یک قرص ۵/۱ میلی‌گرم و یا دو قرص ۷۵/۰ میلی‌گرمی همزمان مصرف کنید.

بهترین زمان مصرف قرص تنسی در ۱۲ ساعت اول بعد از رابطه محافظت نشده شما تا ۷۲ ساعت بعد است.

قرص های ضد بارداری چگونه کار می کنند؟

زمانی باردار می شوید که تخمک آزاد شده از تخمدان شما (ارگانی که تخمک ها را نگه می دارد) توسط اسپرم بارور می شود. تخمک بارور شده به داخل رحم شما (رحم) می چسبد و در آنجا به نوزاد تبدیل می شود. هورمون‌های بدن شما آزاد شدن تخمک از تخمدان را کنترل می‌کنند که به آن تخمک‌گذاری گفته می‌شود و بدن شما را برای پذیرش تخمک بارور شده آماده می‌کند.

داروهای ضد بارداری هورمونی (قرص، چسب و حلقه واژینال) همگی حاوی مقدار کمی هورمون استروژن و پروژسترون هستند. این هورمون ها، هورمون های طبیعی بدن شما را مهار می کنند تا از بارداری جلوگیری کنند.

داروهای ضد بارداری هورمونی معمولاً تخمک گذاری بدن را متوقف می کنند. آنها همچنین مخاط دهانه رحم را تغییر می دهند تا اسپرم از طریق دهانه رحم عبور کند و تخمک پیدا کند. آن ها همچنین می توانند با تغییر پوشش داخلی رحم از بارداری جلوگیری کنند، بنابراین بعید است که تخمک بارور شده کاشته شود.

قرص های ضدبارداری ترکیبی از ترشح تخمک توسط تخمدان ها جلوگیری می کند. آنها همچنین پیشرفت تخمک را از طریق لوله های فالوپ کند می کنند، مخاط دهانه رحم را ضخیم می کنند و پوشش داخلی رحم (اندومتر) را نازک می کنند. همه این اقدامات به جلوگیری از پیوستن اسپرم به تخمک کمک می کند.

مینی قرص پیشرفت تخمک را از طریق لوله های فالوپ کند می کند، مخاط دهانه رحم را غلیظ می کند و اندومتر را نازک می کند – همه اینها به جلوگیری از رسیدن اسپرم به تخمک کمک می کند. مینی قرص گاهی اوقات تخمک گذاری را نیز سرکوب می کند.

قرص تنسی چگونه از بارداری جلوگیری می کند؟

قرص تنسی با جلوگیری از اتصال اسپرم به تخمک عمل می کند. وقتی اسپرم به تخمک می پیوندد به آن لقاح می گویند. هورمون های موجود در قرص تنسی به طور ایمن تخمک گذاری را متوقف می کنند. عدم تخمک گذاری به این معنی است که تخمکی برای بارور شدن اسپرم وجود ندارد، بنابراین بارداری نمی تواند اتفاق بیفتد.

هورمون های قرص تنسی همچنین مخاط دهانه رحم را غلیظ می کند. این مخاط دهانه رحم ضخیم‌تر، اسپرم را مسدود می‌کند، بنابراین نمی‌تواند به سمت تخمک شنا کند، به نوعی مانند یک محافظ امنیتی چسبنده عمل می کند.

فواید قرص های ترکیبی چیست؟

اگر دقیقاً طبق دستور از قرص های ترکیبی استفاده کنید، کمتر از ۱٪ شانس بارداری دارید. یعنی هر روز قرص خود را مصرف کنید. اثرات آن ها نیز به راحتی قابل برگشت است. وقتی می خواهید باردار شوید، مصرف این قرص ها را قطع کنید و به جای آن از مکمل بارداری استفاده کنید. امکان باردار شدن فورا وجود دارد. معمولاً، اگر مصرف دو عدد از این قرص ها را پشت سر هم از دست بدهید، باید به مدت یک هفته از کنترل بارداری پشتیبان مانند کاندوم استفاده کنید.

قرص های ترکیبی مزایایی فراتر از کنترل بارداری دارند. آن ها به تنظیم پریود و کاهش گرفتگی یا اسپاسم ناشی از پریود نیز کمک می کنند. همچنین می توانند خطر ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش دهند و ممکن است باعث رفع آکنه شوند. دو برند از قرص های ترکیبی (بیاز، یاز) برای درمان نوع شدید سندرم پیش از قاعدگی تایید شده اند.

چگونه مصرف قرص های ضد بارداری را شروع کنم؟

بهتر است از پزشک خود بپرسید که چه زمانی باید مصرف قرص های ضد بارداری را شروع کنید. اگر در روزی که به شما گفته شد بسته قرص خود را شروع کنید هنوز پریود بودید، به هر حال آن را شروع کنید. حدود ۲۵ روز پس از شروع بسته قرص، پریود بعدی خود را خواهید داشت.

بهتر است قرص تنسی را هر روز در ساعت معینی مصرف کنید. شما می توانید قرص تنسی را در هر زمانی در طول روز مصرف کنید، اما مصرف آن قبل از صبحانه یا قبل از خواب کمک می کند تا مصرف آن را راحت تر به خاطر بسپارید.

قرص های چرخه طولانی مدت به روشی مشابه عمل می کنند. اولین یکشنبه بعد از شروع قاعدگی شروع به مصرف قرص می کنید. مثلا اگر قاعدگی شما از یکشنبه شروع می شود، از همان روز شروع کنید.

آیا قرص تنسی از شما در برابر بیماری های مقاربتی محافظت می کند؟

جواب منفی است. قرص تنسی در پیشگیری از بارداری واقعا خوب است، اما از شما در برابر بیماری ها و عفونت های مقاربتی محافظت نمی کند.

خوشبختانه، استفاده از کاندوم در هر بار رابطه جنسی، واقعاً احتمال ابتلا یا انتشار بیماری های مقاربتی را کاهش می دهد. کاندوم ها همچنین از بارداری محافظت می کنند، بنابراین استفاده از کاندوم به علاوه قرص های ضد بارداری مانند قرص تنسی با هم از بیماری های مقاربتی محافظت می کند و قدرت بسیار خوبی در پیشگیری از بارداری دارند.

قرص تنسی

موارد احتیاطی در مصرف قرص تنسی

  • اگر باردار هستید، نباید از قرص تنسی استفاده کنید. قرص پیشگیری از بارداری تنسی بعد از بارداری (زمانی که تخمک بارور به رحم متصل شده است) باعث سقط نمی شود.
  • اگر به طور منظم از داروها برای تشنج، سل، یا ایدز استفاده می کنید، قبل از مصرف قرص تنسی با پزشک یا داروساز صحبت کنید. بعضی از داروها باعث می شوند قرص تنسی به عنوان قرص اورژانسی تاثیر کمتری داشته باشد.
  • قرص تنسی ممکن است تولید شیر مادر را کاهش دهد. اگر به نوزاد شیر می دهید به پزشک خود بگویید.
  • قرص اورژانسی پیشگیری از بارداری تنسی برای افراد کمتر از ۱۷ سال تجویز نمی شود.
  • روش پیشگیری فوری از بارداری با قرص اورژانسی تنسی برای کنترل زایمان در نظر گرفته نمی شود و نباید به مدت طولانی مصرف شود.
  1. چند روز بعد از استفاده از قرص تنسی پریود می شوم؟

بستگی به این دارد که روز چندم پریودی قرص تنسی را استفاده کرده اید. اما بطور کلی قرص های ضد بارداری اورژانسی، هورمونی هستند و ممکن است تنظیم پریود شما را بهم بزنند و حتی شما را دچار لکه بینی به جای خونریزی پریودی کنند. اگر به روش صحیح مصرف کرده باشید، احتمال بارداری شما بسیار ضعیف می شود. در کل ۱۴ روز بعد از مصرف قرص تنسی باید پریود شوید ولی اگر نشدید حتما یک تست بارداری بدهید.

  1. آیا مصرف قرص اورژانسی تنسی یک روش ضد بارداری دایمی است؟

قرص تنسی از نوع دارو های ضد بارداری است که باید به صورت اورژانسی مصرف شود و به هیچ عنوان به عنوان یک روش ضد بارداری دایمی توصیه نمی شود. البته این قرص فقط در موارد اورژانس قابل مصرف است و شما می توانید ماهی یک یا دوبار از آن استفاده کنید.

  1. آیا می شود قرص اورژانسی تنسی را در دوران بارداری و شیردهی مصرف کرد؟

استفاده از قرص تنسی در دوران بارداری و شیردهی مجاز نیست. همچنین در بارداری شما هیچ نیازی به مصرف قرص تنسی نخواهید داشت.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می دهد:

  • قرص روکین، یکی از قرص های پرطرفدار ضد بارداری
  • آمپول روگام و ضرورت تزریق آن در بارداری