ادالت کلد یا قرص سرماخوردگی بزرگسالان

ادالت کلد یا قرص سرماخوردگی بزرگسالان، دارویی برای بهبود شرایط بیمار در زمان ابتلا به سرماخوردگی است. سرماخوردگی یک عفونت ویروسی خفیف بینی، گلو، سینوس ها و مجاری هوایی فوقانی است که بسیار شایع است و معمولاً طی یک یا دو هفته با رعایت نکات مراقبتی و مصرف داروهای مرتبط برطرف می شود.
علائم اصلی سرماخوردگی عبارتند از:
گلو درد مسدود شدن یا آبریزش بینی عطسه کردن سرفه علائم شدیدتر، از جمله درجه حرارت بالا (تب)، سردرد و درد عضلات نیز ممکن است رخ دهد، اگرچه بروز این علائم بیشتر با آنفولانزا مرتبط هستند. داروهای سرماخوردگی و سرفه مانند ادالت کلد یا قرص سرماخوردگی بزرگسالان، می توانند به تسکین علائم سرماخوردگی کمک کنند.
سرماخوردگی چگونه گسترش می یابد؟ به طور کلی، یک فرد از چند روز قبل از شروع علائم تا زمانی که همه علائم از بین برود مسری می شود یعنی قابلیت انتقال ویروس به دیگران را دارد. این بدان معناست که بیشتر افراد حدود دو هفته عفونی خواهند بود.
در شرایط زیر شما می توانید ویروس را از یک فرد عفونی دریافت کنید:
لمس یک شی یا سطح آلوده به قطرات آلوده و سپس لمس کردن دهان، بینی یا چشم دست زدن به ..

ادالت کلد یا قرص سرماخوردگی بزرگسالان، دارویی برای بهبود شرایط بیمار در زمان ابتلا به سرماخوردگی است. سرماخوردگی یک عفونت ویروسی خفیف بینی، گلو، سینوس ها و مجاری هوایی فوقانی است که بسیار شایع است و معمولاً طی یک یا دو هفته با رعایت نکات مراقبتی و مصرف داروهای مرتبط برطرف می شود.

علائم اصلی سرماخوردگی عبارتند از:

  • گلو درد
  • مسدود شدن یا آبریزش بینی
  • عطسه کردن
  • سرفه

علائم شدیدتر، از جمله درجه حرارت بالا (تب)، سردرد و درد عضلات نیز ممکن است رخ دهد، اگرچه بروز این علائم بیشتر با آنفولانزا مرتبط هستند. داروهای سرماخوردگی و سرفه مانند ادالت کلد یا قرص سرماخوردگی بزرگسالان، می توانند به تسکین علائم سرماخوردگی کمک کنند.

سرماخوردگی چگونه گسترش می یابد؟

به طور کلی، یک فرد از چند روز قبل از شروع علائم تا زمانی که همه علائم از بین برود مسری می شود یعنی قابلیت انتقال ویروس به دیگران را دارد. این بدان معناست که بیشتر افراد حدود دو هفته عفونی خواهند بود.

در شرایط زیر شما می توانید ویروس را از یک فرد عفونی دریافت کنید:

  • لمس یک شی یا سطح آلوده به قطرات آلوده و سپس لمس کردن دهان، بینی یا چشم
  • دست زدن به پوست فردی که قطرات آلوده روی پوست خود دارد و سپس دست زدن به دهان، بینی یا چشمان شما
  • استنشاق قطرات ریز مایع حاوی ویروس سرماخوردگی – این قطرات هنگام سرفه یا عطسه فرد مبتلا به هوا پرتاب می شوند.

سرماخوردگی به آسانی در میان گروه‌هایی از مردم که در تماس نزدیک دائمی هستند، مانند خانواده‌ها و کودکان در مدرسه یا مهدکودک پخش می‌شود.

تعدادی از ویروس‌های مختلف می‌توانند باعث سرماخوردگی شوند، بنابراین ممکن است چندین سرماخوردگی یکی پس از دیگری رخ دهد، زیرا هر یک ممکن است توسط ویروس متفاوتی ایجاد شود.

شما نمی توانید سرماخوردگی را درمان کنید و آنتی بیوتیک ها به بهبود شما کمک نمی کنند. اما گاهی اوقات علائم سرماخوردگی می تواند شما را بیدار نگه دارد یعنی باعث اختلال در خواب شما یا باعث ناراحتی زیادی شود. در این صورت داروهای سرماخوردگی و سرفه مانند قرص ادالت کلد، می توانند مفید باشند.

گلودرد و سرماخوردگیشما می توانید جهت خرید قرص گلودرد و سرماخوردگی به صورت آنلاین از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید.

انواع داروهای سرماخوردگی و سرفه کدامند؟

داروهای ضد احتقان بینی: گرفتگی بینی را باز می کند.

داروهای سرکوب کننده های سرفه: سرفه را آرام می کند و گلو را نرم می کند.

اکسپکتورانت ها: مخاط را در ریه ها شل می کند تا بتوانید آن را سرفه کنید.

آنتی هیستامین ها: آبریزش بینی و عطسه را متوقف می کند.

مسکن ها: تب، سردرد و دردهای جزئی را کاهش می دهند.

قبل از مصرف این داروها، بهتر است با پزشک مشورت کنید و طبق دستورالعمل و تجویز پزشک دارو را مصرف کنید. بسیاری از داروهای سرماخوردگی و سرفه حاوی مواد فعال هستند. به عنوان مثال، برخی از آن ها شامل مسکن هستند. اگر از این داروها مانند ادالت کلد استفاده می کنید و همچنین مسکن جداگانه مصرف می کنید، ممکن است خطرناک باشد.

نکات قابل توجه در مصرف ادالت کلد

به کودکان زیر دو سال داروهای سرماخوردگی یا سرفه مانند ادالت کلد و آسپرین ندهید. هیچ راه حل سریعی برای سرماخوردگی یا آنفولانزا وجود ندارد. بنابراین قرص ادالت کلد را طبق تجویز مصرف کنید و با تغذیه مناسب تا بهبودی کامل شکیبایی کنید.

بیشتر سرماخوردگی ها و عفونت های تنفسی مانند آنفولانزا ناشی از ویروس ها هستند. متأسفانه یک ویروس باید دوره خود را طی کند که معمولاً بین ۷ تا ۱۴ روز طول می کشد. آنتی بیوتیک ها فقط علیه باکتری ها عمل می کنند نه ویروس ها. بنابراین، آنها برای سرماخوردگی یا آنفولانزا موثر نیستند و خطرات واضحی نیز دارند.

اکثر پزشکان توصیه می کنند که بهترین راه برای درمان سرماخوردگی یا آنفولانزا نوشیدن مایعات زیاد و استراحت است. اما اکثر بیماران از داروهای بدون نسخه (OTC) مانند ادالت کلد استفاده می کنند.

آیا مصرف داروی ادالت کلد موثر است؟

داروهای سرماخوردگی یا آنفولانزا را “درمان” یا طول درمان را کوتاه نمی کنند، اما می توانند برخی از علائم را کاهش دهند. به عنوان مثال، ادالت کلد می تواند برای احتقان و عطسه موثر باشد.

طبق مطالعه ای که در مجله پزشکی Chest منتشر شده است، به طور کلی، اکثر شربت های سرفه بدون نسخه برای بزرگسالان یا کودکان موثرند و به کاهش علائم کمک می کنند. کالج آمریکایی پزشکان قفسه سینه (ACCP) تاکید می کند که داروهای OTC برای ایجاد مخاط (اکسپکتورانت) یا شربت های سرفه و قطره های سرفه (سرکوب کننده ها) علل زمینه ای سرفه را درمان نمی کنند اما آن را بهبود می بخشند.

علاوه بر این، داروهای ترکیبی سرماخوردگی که بسیاری از علائم مختلف را درمان می کنند، انتخاب خوبی هستند. منطقی تر است که دارویی را انتخاب کنید که فقط علائمی را که شما را آزار می دهد درمان کند.

موارد استفاده از ادالت کلد

ادالت کلد برای درمان موقت علائم ناشی از سرماخوردگی، آنفولانزا، آلرژی یا سایر بیماری‌های تنفسی (مانند سینوزیت، برونشیت) استفاده می‌شود. داروهای ضد احتقان به رفع گرفتگی بینی، سینوس و علائم احتقان گوش کمک می کنند. استامینوفن (APAP) یک مسکن غیر آسپرینی و کاهش دهنده تب است که بسته به شدت علائم سرماخوردگی، در کنار ادالت کلد می توان مصرف کرد.

از ادالت کلد برای درمان علائم سرماخوردگی در کودکان کمتر از ۶ سال استفاده نکنید مگر اینکه به طور خاص توسط پزشک تجویز شود. برخی از محصولات (مانند قرص ها/کپسول های طولانی اثر) برای استفاده در کودکان کمتر از ۱۲ سال نیز توصیه نمی شود.

برای کاهش خطر عوارض جانبی جدی، ادالت کلد را طبق تجویز پزشک مصرف کنید و تمام دستورالعمل های دوز را به دقت دنبال کنید.

از ادالت کلد برای خواب آلودگی کودک استفاده نکنید. سایر داروهای ضدسرفه و سرماخوردگی را که ممکن است حاوی مواد مشابه باشند، به کودک ندهید. از پزشک یا داروساز در مورد راه های دیگر برای تسکین علائم سرفه و سرماخوردگی (مانند نوشیدن مایعات کافی، استفاده از قطره یا اسپری بینی نمکی) سوال کنید.

اگر تصمیم گرفتید که داروهای سرماخوردگی و سرفه مصرف نکنید، راه‌های دیگری برای داشتن احساس بهتر وجود دارد:

  • مایعات زیاد بنوشید
  • استراحت کافی داشته باشید
  • از یک مرطوب کننده هوا یا بخور سرد استفاده کنید
  • از قطره یا اسپری بینی نمکی استفاده کنید
  • از ساکشن بینی با سرنگ استفاده کنید که می تواند در کودکان زیر یک سال بسیار مفید باشد

اگرچه داروهای بدون نسخه (OTC) یا ادالت کلد برای سرماخوردگی و آنفولانزا محبوب هستند، اما این بدان معنا نیست که آنها برای کودکان موثرند. در ژانویه ۲۰۰۸، سازمان غذا و دارو (FDA) به والدین توصیه کرد که به دلیل خطرات احتمالی، داروهای سرفه و سرماخوردگی OTC نباید به کودکان زیر دو سال داده شود. در پی این اطلاعیه، تولیدکنندگان این محصولات برچسب هشدار خود را تغییر دادند و گفتند که نباید به کودکان زیر دو سال داده شود.

ادالت کلد

عوارض مصرف ادالت کلد یا قرص سرماخوردگی بزرگسالان

اگر هر یک از علائم و نشانه های زیر را دارید که ممکن است به یک عارضه جانبی بسیار بد مربوط باشد، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید یا کمک پزشکی دریافت کنید:

  • علائم واکنش آلرژیک، مانند بثورات پوستی
  • خارش؛ پوست قرمز، متورم، تاول دار یا پوسته پوسته شده
  • تب
  • خس خس سینه
  • سفتی در قفسه سینه یا گلو
  • مشکل در تنفس، بلع یا صحبت کردن
  • گرفتگی صدای غیر معمول
  • تورم دهان، صورت، لب ها، زبان یا گلو
  • علائم مشکلات کبدی مانند ادرار تیره
  • احساس خستگی
  • ناراحتی معده یا درد معده
  • مدفوع روشن
  • زردی پوست یا چشم

یک واکنش پوستی بسیار بد (سندرم استیونز-جانسون/نکرولیز اپیدرمی سمی) ممکن است رخ دهد و می تواند باعث مشکلات سلامتی بسیار بدی شود که ممکن است از بین نرود و گاهی اوقات منجر به مرگ شود. اگر علائمی مانند قرمزی، متورم، تاول یا پوسته پوسته شدن پوست (با یا بدون تب) دارید، فوراً به پزشک مراجعه کنید. چشم های قرمز یا تحریک شده؛ یا زخم در دهان، گلو، بینی یا چشم.

آیا می توانید به کودک خود ادالت کلد بدهید؟

به طور خلاصه، منبع مورد اعتماد سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) پیشنهاد می‌کند تا حداقل ۴ سالگی کودکتان از مصرف داروهای سرماخوردگی یا ادالت کلد بدون نسخه خودداری کنند. (داروهای تجویزی سرفه با کدئین توسط FDA برای افراد زیر ۱۸ سال توصیه نمی شود.)

داروهای سرماخوردگی مانند ادالت کلد می توانند عوارض جانبی جدی داشته باشند، مانند کند شدن تنفس، که می تواند به ویژه برای کودکان خردسال و نوزادان خطرناک باشد.

بسیاری از داروهای سرماخوردگی نیز شامل بیش از یک ماده هستند. این ترکیب از مواد می تواند با استفاده از سایر داروها در کودکان خردسال تداخل داشته باشد.

حتی اگر بتوانید به کودک خود داروی سرماخوردگی بدهید، هیچ دارویی وجود ندارد که سرماخوردگی را درمان کند. داروهایی – مانند داروهای ضداحتقان – که بدون نسخه در دسترس هستند، فقط علائم سرماخوردگی را درمان می کنند و برای کودکان زیر ۶ سال توصیه نمی شوند.

آیا قرص ادالت کلد باعث خواب آلودگی می شود؟

آنتی هیستامین ها و برخی از داروهای سرماخوردگی، به ویژه آنهایی که برچسب آلرژی و سرماخوردگی دارند مانند ادالت کلد، ممکن است حاوی آنتی هیستامین برای کمک به آبریزش بینی و ترشحات پس از بینی باشند و ممکن است در برخی افراد باعث ایجاد حس خواب آلودگی شوند.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می دهد:

  • شناخت تفاوت سرماخوردگی و کرونا، آلرژی و کرونا و آنفولانزا و کرونا!
  • قرص زاگروکلد، دارویی مناسب برای درمان سرماخوردگی