از ستیریزین برای درمان چه بیماری هایی استفاده می شود؟

ستیریزین یک داروی آنتی هیستامین است که به عنوان قرص ضد حساسیت به علائم آلرژی کمک می کند و برای درمان بیماری های مانند: تب یونجه، ورم ملتحمه (قرمزی، خارش چشم) اگزما، کهیر، واکنش به نیش حشرات و برخی از آلرژی های غذایی استفاده می شود.
ستیریزین به عنوان یک آنتی هیستامین غیر خواب آور شناخته می شود یعنی نسبت به برخی دیگر از آنتی هیستامین ها، احتمال ایجاد احساس خواب آلودگی در شما بسیار کمتر است.
داروی ستیریزین با نسخه در دسترس است. اما می توانید آن را از داروخانه ها نیز خریداری کنید. این دارو به صورت قرص، کپسول و شربت عرضه می شود.
سیتریزین چگونه عمل می کند؟ ستیریزین یک آنتی هیستامین است که برای تسکین علائم آلرژی مانند آبریزش چشم، آبریزش بینی، خارش چشم/بینی، عطسه، کهیر و خارش استفاده می شود. این دارو با مسدود کردن یک ماده طبیعی خاص (هیستامین) که بدن شما در طی یک واکنش آلرژیک می‌سازد، عمل می‌کند. اما اگر پزشک شما اپی نفرین را برای درمان واکنش های آلرژیک تجویز کرده است، همیشه انژکتور اپی نفرین خود را همراه داشته باشید و به جای اپی نفرین از ستیریزین استفاده نکنید.
شما می توانید جهت خرید قرص ض..

ستیریزین یک داروی آنتی هیستامین است که به عنوان قرص ضد حساسیت به علائم آلرژی کمک می کند و برای درمان بیماری های مانند: تب یونجه، ورم ملتحمه (قرمزی، خارش چشم) اگزما، کهیر، واکنش به نیش حشرات و برخی از آلرژی های غذایی استفاده می شود.

ستیریزین به عنوان یک آنتی هیستامین غیر خواب آور شناخته می شود یعنی نسبت به برخی دیگر از آنتی هیستامین ها، احتمال ایجاد احساس خواب آلودگی در شما بسیار کمتر است.

داروی ستیریزین با نسخه در دسترس است. اما می توانید آن را از داروخانه ها نیز خریداری کنید. این دارو به صورت قرص، کپسول و شربت عرضه می شود.

سیتریزین چگونه عمل می کند؟

ستیریزین یک آنتی هیستامین است که برای تسکین علائم آلرژی مانند آبریزش چشم، آبریزش بینی، خارش چشم/بینی، عطسه، کهیر و خارش استفاده می شود. این دارو با مسدود کردن یک ماده طبیعی خاص (هیستامین) که بدن شما در طی یک واکنش آلرژیک می‌سازد، عمل می‌کند. اما اگر پزشک شما اپی نفرین را برای درمان واکنش های آلرژیک تجویز کرده است، همیشه انژکتور اپی نفرین خود را همراه داشته باشید و به جای اپی نفرین از ستیریزین استفاده نکنید.

ضد حساسیتشما می توانید جهت خرید قرص ضد حساسیت به صورت آنلاین از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید.

قبل از مصرف ستیریزین

اگر به سیتریزین، هیدروکسی زین یا لووستیریزین حساسیت دارید یا اگر آلرژی دیگری دارید به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می تواند باعث واکنش های آلرژیک یا مشکلات دیگر شود.

قبل از استفاده از این دارو، تاریخچه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید، به ویژه اگر در موارد: مشکل در ادرار کردن (مانند بزرگ شدن پروستات)، بیماری کلیوی و بیماری کبد سابقه ای دارید حتما بیان کنید.

اگر از این دارو برای درمان کهیر استفاده می‌کنید و هر گونه علائم دیگر را داشتید، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید زیرا ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری جدی‌تر باشد، مانند: کهیرهایی با رنگ غیر معمول، کهیرهایی که کبود یا تاول به نظر می‌رسند، کهیرهایی که خارش دارند.

این دارو ممکن است باعث خواب آلودگی شما شود. بنابراین رانندگی نکنید، از ماشین آلات استفاده نکنید یا کاری را که نیاز به هوشیاری دارد انجام ندهید تا زمانی که بتوانید آن را با خیال راحت انجام دهید. از نوشیدنی های الکلی خودداری کنید.

شربت سیتریزین ممکن است حاوی قند باشد. اگر دیابت دارید احتیاط کنید و از پزشک یا داروساز خود در مورد استفاده ایمن از این محصول سوال کنید.

مصرف ستیریزین یک بار در روز معمول است. افراد بالای ۱۲ سال می توانند دو بار در روز از آن مصرف کنند.

چه کسانی می توانند ستیریزین مصرف کنند

بیشتر بزرگسالان می توانند ستیریزین مصرف کنند.

کودکان

کودکان ۱ سال و بالاتر در صورت تجویز پزشک می توانند شربت ستیریزین مصرف کنند.

کودکان ۲ سال و بالاتر می توانند شربت ستیریزین را که از داروخانه ها خریداری شده یا توسط پزشک تجویز شده است مصرف کنند.

کودکان ۶ سال و بالاتر می توانند قرص و شربت ستیریزین را که از داروخانه ها خریداری می کنید مصرف کنند.

کودکان ۱۲ ساله و بالاتر می توانند کپسول، قرص و شربت ستیریزین را که از داروخانه ها خریداری می کنید، مصرف کنند.

کسانی که ممکن است نتوانند ستیریزین مصرف کنند

ستیریزین برای برخی افراد مناسب نیست. برای اطمینان از بی خطر بودن آن برای شما، اگر موارد زیر را دارید به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید:

  • تا به حال به ستیریزین یا هر داروی دیگری واکنش آلرژیک داشته باشید
  • به مواد افزودنی غذایی حساسیت دارید
  • به بادام زمینی یا سویا حساسیت دارید – برخی از مارک های کپسول ستیریزین (اما نه قرص) حاوی سویا هستند.
  • نارسایی کلیه دارید
  • مبتلا به صرع یا سایر مشکلات سلامتی هستید که شما را در معرض خطر ابتلا به تشنج یا حمله قرار می دهد
  • در ادرار کردن مشکل دارید

در صورت داشتن شرایط ذکر شده باید آزمایش آلرژی انجام دهید. مصرف ستیریزین ممکن است روی نتایج آزمایش تأثیر بگذارد، بنابراین ممکن است لازم باشد چند روز قبل از آزمایش مصرف آن را متوقف کنید.

نحوه و زمان مصرف ستیریزین

اگر برای شما یا فرزندتان ستیریزین تجویز شده است، دستورالعمل های پزشک خود را در مورد نحوه و زمان مصرف آن دنبال کنید. اگر از داروخانه تهیه کرده اید، دستورالعمل‌های همراه بسته را دنبال کنید. شما می توانید ستیریزین را با یا بدون غذا مصرف کنید، اما همیشه قرص ها یا کپسول ها را با نوشیدنی آب میل کنید. آنها را به طور کامل ببلعید و آنها را نجوید.

مصرف شربت ستیریزین برای کودکان راحت تر از قرص ها است. شربت همراه با یک سرنگ یا قاشق پلاستیکی برای دادن دوز مناسب ارائه می شود. از قاشق چای خوری آشپزخانه استفاده نکنید زیرا مقدار مناسبی را اندازه گیری نمی کند.

ممکن است فقط در روزی که علائم دارید نیاز به مصرف ستیریزین داشته باشید، برای مثال، اگر با چیزی که باعث ایجاد حساسیت شما شده است، مانند موی حیوانات در تماس بوده اید.

یا ممکن است برای جلوگیری از علائم، به عنوان مثال، برای متوقف کردن تب یونجه در بهار و تابستان، نیاز به مصرف منظم آن داشته باشید.

نوع و دوز سیتریزین

ستیریزین به صورت قرص و کپسول (۱۰ میلی گرم) و به عنوان یک شربت (با برچسب ۵ میلی گرم / ۵ میلی لیتر یا ۱ میلی گرم / ۱ میلی لیتر) عرضه می شود.

دوز معمول برای بزرگسالان ۱۰ میلی گرم یک بار در روز است.

دوزها معمولاً برای افرادی که مشکلات کلیوی دارند کمتر است.

دوز مصرفی کودکان

برای کودکان بین ۶ تا ۱۱ سال، دوز معمول ۵ میلی گرم، دو بار در روز است. سعی کنید بین دوزها ۱۰ تا ۱۲ ساعت فاصله داشته باشید. بنابراین، یک دوز اول صبح و یکی قبل از خواب مناسب است.

برای کودکان بین ۲ تا ۵ سال، دوز ۲٫۵ میلی گرم، دو بار در روز است.

برای کودکان بین ۱ تا ۲ سال، پزشک از وزن یا سن آن ها برای تعیین دوز مناسب استفاده می کند.

در صورت فراموش کردن یک دوز

دوز فراموش شده سیتریزین را به محض یادآوری مصرف کنید، مگر اینکه زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده باشد. در این صورت، دوز فراموش شده را نادیده بگیرید و نوبت بعدی خود را در زمان معمول مصرف کنید.

برای جبران دوز فراموش شده، ۲ دوز مصرف نکنید. اگر فراموش کردید که یک دوز را به کودکی که دو بار در روز مصرف می‌کند بدهید، می‌توانید دوز فراموش شده را در عرض ۴ ساعت از زمانی که باید مصرف می‌کرد، بدهید. اگر بیش از ۴ ساعت بعد به یاد آوردید، دوز فراموش شده را ندهید. در عوض، تا نوبت بعدی صبر کنید و طبق معمول ادامه دهید.

در صورت مصرف دوز اضافی

ستیریزین به طور کلی بسیار ایمن است. مصرف بیش از دوز معمول بعید است به شما یا فرزندتان آسیب برساند. اگر دوز اضافی مصرف کنید، ممکن است برخی از عوارض جانبی رایج را داشته باشید. اگر این اتفاق افتاد یا نگران هستید، با پزشک خود تماس بگیرید.

ستیریزین

عوارض سیتریزین

مانند همه داروها، ستیریزین نیز می تواند عوارض جانبی ایجاد کند، اگرچه همه افراد دچار آن نمی شوند.

شایع ترین عارضه جانبی ستیریزین احساس خواب آلودگی و خستگی است. این اتفاق در بیش از ۱ نفر از هر ۱۰ نفر رخ می دهد. اگر این عارضه جانبی شما را آزار می دهد یا از بین نمی رود، با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید. سایر عوارض جانبی رایج ستیریزین در بیش از ۱ در ۱۰۰ نفر رخ می دهد. اگر این عوارض شما را آزار می دهد یا از بین نمی رود، با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید:

  • سردرد
  • دهان خشک
  • احساس بیماری (تهوع)
  • احساس سرگیجه داشتن
  • اسهال
  • گلو درد
  • عطسه یا انسداد و آبریزش بینی

کودکان بیشتر از بزرگسالان در معرض اسهال، عطسه یا گرفتگی و آبریزش بینی هستند.

ستیریزین به عنوان یک آنتی هیستامین غیر خواب‌آلود طبقه‌بندی می‌شود، اما برخی افراد هنوز هم متوجه می‌شوند که آن را کاملاً خواب‌آلود می‌کند.

عوارض جانبی شایع عبارتند از: سردرد، خشکی دهان، احساس بیماری، سرگیجه و اسهال.

برخی از مارک های ستیریزین به صورت کپسول عرضه می شوند. اینها ممکن است حاوی روغن سویا باشند. اگر به بادام زمینی یا سویا حساسیت دارید از کپسول ستیریزین استفاده نکنید.

برخی از محصولات بنادریل حاوی ستیریزین نیستند، بلکه حاوی آنتی هیستامین های متفاوتی مانند آکریواستین هستند.

عوارض جانبی جدی

عوارض جانبی جدی با ستیریزین نادر است. اگر کبودی یا خونریزی بیش از حد طبیعی دارید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

واکنش آلرژیک جدی

در موارد نادر، ممکن است یک واکنش آلرژیک جدی (آنافیلاکسی) به ستیریزین ایجاد شود.

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر دهد یا خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این سند شامل تمام تداخلات دارویی ممکن نیست. فهرستی از تمام داروهایی که استفاده می کنید (از جمله داروهای نسخه ای/غیر نسخه ای و محصولات گیاهی) را نگه دارید و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. هیچ دارویی را بدون تأیید پزشک شروع نکنید، متوقف نکنید یا دوز آن را تغییر ندهید.

اگر داروهای دیگری که باعث خواب‌آلودگی می‌شوند مانند داروهای مخدر یا مسکن‌های ضد سرفه (مانند کدئین، هیدروکودون)، الکل، ماری‌جوانا (حشیش)، داروهای خواب یا اضطراب (مانند آلپرازولام، لورازپام، زولپیدم) شل کننده های عضلانی (مانند کاریزوپرودول، سیکلوبنزاپرین)، یا سایر آنتی هیستامین ها (مانند کلرفنیرامین، دیفن هیدرامین) را مصرف می‌کنید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

موارد احتیاطی

برچسب روی تمام داروهای خود (مانند محصولات آلرژی یا سرفه و سرماخوردگی) را بررسی کنید زیرا ممکن است حاوی موادی باشند که باعث خواب آلودگی می شوند.

با هیچ آنتی هیستامین دیگری که روی پوست استفاده می شود (مانند کرم دیفن هیدرامین، پماد، اسپری) استفاده نکنید زیرا ممکن است عوارض جانبی افزایش یابد.

ستیریزین بسیار شبیه به هیدروکسی زین و لووستریزین است. هنگام استفاده از ستیریزین از این داروها استفاده نکنید.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می دهد:

  • آلرژی و حساسیت بهاری؛ راه های پیشگیری و درمان
  • ۱۱ مورد از باورهای نادرست درباره آلرژی