از گیاه بابا آدم بیشتر بدانیم

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
گیاه بابا آدم به تیره کاسنیان تعلق دارد. این گیاه بومی اروپا و آسیا است و در آمریکای شمالی نیز به شکل گسترده ای پرورش می یابد. این گیاه علفی دو ساله و بلند است و به دلیل ظاهرش ممکن است در تصور برخی علف هرز باشد. از گیاه بابا آدم سالها برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می گردد. از دانه، میوه، ریشه و برگ های این گیاه در طب سنتی برای درمان رماتیسم، سرماخوردگی، نقرس، بیماری های معده، سرطان و … استفاده می گردد. در ادامه با خواص بی نظیر این گیاه بیشتر آشنا می شویم.
گیاه بابا آدم حاوی چه ترکیبات مفیدی است؟ از تمام قسمت های گیاه بابا آدم می توان استفاده کرد اما ریشه این گیاه که شبیه به هویج است و تا ۶۰ سانتیمتر می تواند رشد کند حاوی بیشترین میزان مواد مغذی است. ریشه این گیاه حاوی تری ترپنوئید، لیگنان و پلی استیلن ها می باشد. فلاونوئیدها نیز از دیگر ترکیبات این گیاه است که خواص ضد التهابی، ضد سمی و آنتی اکسیدانی دارد. این گیاه منبع اینولین نیز می باشد که نوعی فیبر پری بیوتیک است و باعث بهبود گوارش می شود.
فواید گیاه بابا آدم برای بدن همچنان پژوهش ها در رابطه با ..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

گیاه بابا آدم به تیره کاسنیان تعلق دارد. این گیاه بومی اروپا و آسیا است و در آمریکای شمالی نیز به شکل گسترده ای پرورش می یابد. این گیاه علفی دو ساله و بلند است و به دلیل ظاهرش ممکن است در تصور برخی علف هرز باشد. از گیاه بابا آدم سالها برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می گردد. از دانه، میوه، ریشه و برگ های این گیاه در طب سنتی برای درمان رماتیسم، سرماخوردگی، نقرس، بیماری های معده، سرطان و … استفاده می گردد. در ادامه با خواص بی نظیر این گیاه بیشتر آشنا می شویم.

گیاه بابا آدم حاوی چه ترکیبات مفیدی است؟

از تمام قسمت های گیاه بابا آدم می توان استفاده کرد اما ریشه این گیاه که شبیه به هویج است و تا ۶۰ سانتیمتر می تواند رشد کند حاوی بیشترین میزان مواد مغذی است. ریشه این گیاه حاوی تری ترپنوئید، لیگنان و پلی استیلن ها می باشد. فلاونوئیدها نیز از دیگر ترکیبات این گیاه است که خواص ضد التهابی، ضد سمی و آنتی اکسیدانی دارد. این گیاه منبع اینولین نیز می باشد که نوعی فیبر پری بیوتیک است و باعث بهبود گوارش می شود.

فواید گیاه بابا آدم برای بدن

همچنان پژوهش ها در رابطه با تاثیر این گیاه بر سلامت بدن در حال انجام است و نیاز است تحقیقات بیشتری برای تایید خواص این گیاه صورت پذیرد اما برخی پژوهش های علمی نشان داده اند این گیاه می تواند بر سلامتی بدن موثر باشد که در ادامه با مهم ترین تاثیرات این گیاه بر سلامت بدن آشنا می شویم:

مفید برای کبد

مطالعات حیوانی در سال ۲۰۰۲ نشان داده اند ریشه گیاه بابا آدم در کاهش تاثیر مصرف زیاد الکل بر آسیب های کبدی می تواند موثر باشد و این آسیب ها را خنثی کند. همچنین در تحقیق حیوانی دیگری استفاده از این گیاه در کاهش آسیب های کبدی ناشی از مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند کربن تتراکلریاد و استامینوفن بسیار موثر بوده است. هنوز برای تایید این تاثیرات در انسان ها به آزمایشات بیشتری نیاز است.

مفید برای دیابت

در پژوهشی که در سال ۲۰۱۷ بر روی موش های انجام گرفت به موش های مبتلا به دیابت به مدت یک ماه ۲۰۰ و ۳۰۰ گرم از عصاره ریشه بابا آدم داده شد. این کار سطح انسولین در موش ها را افزایش داد و به کنترل وزن آنها یاری کرد. مطالعه دیگری نیز نشان داد این گیاه به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود می تواند به کاهش علائم دیابت در افراد یاری رساند.

گیاه بابا آدم

مفید برای کلسترول

بر اساس تحقیقات استفاده از این گیاه در پروفایل چربی خون نیز تغییرات مثبتی ایجاد کرد. این تغییرات باعث کاهش سطح تری گلیسیرید، لیپوپروتئین کم‌چگالی یا کلسترول بد (LDL) و افزایش سطح لیپوپروتئین پرچگالی یا کلسترول خوب (HDL) گشت.

مفید برای درمان سرطان

گیاه بابا آدم حاوی ماده کلیدی برای محصول گیاهی به نام Essiac and Flor-Essence است. این محصول را درمانی معجزه آسا برای سرطان می شناسند. برخی اعتقاد دارند این محصول می تواند باعث افزایش عمر، کوچک شدن تومورها، کاهش درد و تقویت سیستم ایمنی بدن شود اما مرکز درمان سرطان یادبود اسلون- کترینگ هنوز گزارشی برای تایید این ادعاها منتشر نکرده است. در مقابل، در گزارش دیگری بر اساس پژوهش انجام شده در سال ۲۰۰۶ نشان داده شد این دارو ممکن است رشد سلول های سرطان پستان را تحریک نماید. با توجه به گزارش های ضد و نقیض هنوز نیاز به تحقیقات بیشتری برای تایید اثر گیاه بابا آدم بر سرطان نیاز است.

مفید بر افزایش میل جنسی

آزمایش انجام شده بر روی موش ها نشان داد ریشه این گیاه می تواند رفتارهای جنسی موش ها را تقویت کند. همچنین این گیاه بر افزایش سطح تستوسترون نیز موثر بوده است. این پژوهش ها از تاثیر مثبت مصرف سنتی ریشه بابا آدم بر بهبود باروری و اختلالات نعوظ خبر داده اند.

مفید برای پوست

در پژوهش انجام شده در سال ۲۰۱۷ بر روی عصاره برگ های گیاه بابا آدم نشان داده شد این گیاه به دلیل داشتن مواد آنتی اکسیدان می تواند از فعالیت آنزیم هایی که باعث بروز چین و چروک و اختلالات رنگدانه پوست می شوند جلوگیری کند. در سال ۲۰۱۴ نیز پژوهشی بر روی تاثیرات برگ این گیاه بر درمان سوختگی ها انجام شد که مشخص شد این برگ ها برای سلول های پوست سمی هستند و فعالیت ضد میکروبی ندارند. در همین سال پژوهش دیگری روی هومئوپاتی با این گیاه انجام شد که نشان از تاثیر بسیار این گیاه بر کاهش تعداد و نوع جوش های افراد می داد.

نکات مهم در استفاده از گیاه بابا آدم

  • زنان باردار نباید از این گیاه استفاده کنند زیرا ممکن است باعث تحریک رحم و زایمان زودرس شود.
  • مبتلایان به دیابت که داروی کاهش دهنده قند خون استفاده می کنند نباید همزمان از این گیاه استفاده کنند. زیرا ممکن است باعث هیپوگلیسمی در این افراد شود.
  • افراد دارای حساسیت به مینای چمنی، کهنه واش و گل داوودی نباید از این گیاه استفاده کنند.
  • این گیاه ادرار آور است و در صورت استفاده با داروهای ادرار آور ممکن است باعث کم آبی بدن شود.
  • در صورت حساسیت به تره فرنگی، کنگر فرنگی و مارچوبه ممکن است پس از مصرف این گیاه احساس نفع یا گاز اضافی در معده داشته باشید.

چگونه از این گیاه استفاده کنیم؟

این گیاه را می توانید در ظرفی حاوی آب تا ۴ روز در یخچال نگهداری کنید. این گیاه در شکل ریشه خشک شده، پودر، تنتور و عصاره مایع موجود است. برای تعیین دز یا مقدار مجاز استفاده از این گیاه شواعد بالینی کمی موجود است اما بررسی ها نشان می دهند ۲۰۰ میلی گرم از عصاره ریشه آن تا ۶ گرم از چای ریشه می تواند در روز استفاده شود.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطلب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • با خواص گیاه مریم گلی آشنا شوید
  • گل گاو زبان، گیاهی با اثرات ویژه بر سلامتی!
  • گیاه ختمی برای درمان چه بیماری هایی مفید است؟

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]