انواع عفونت پوستی، علل و درمان آنها

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
پوست بیرونی ترین و اولین لایه محافظتی بدن است و نوعی سد دفاعی برای بدن می باشد. گاهی پوست نیز می تواند دچار مشکلاتی گردد و بر اثر عاملی بیماری زا دچار عفونت شود. عفونت های پوستی به دلایل مختلفی ایجاد می شوند و می توانند خفیف تا شدید باشند. در ادامه این مقاله به انواع عفونت های پوستی و علل و درمان آنها اشاره خواهیم داشت.
شما می توانید جهت خرید محصولات مراقبت از پوست از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید.
انواع عفونت پوستی همانطور که اشاره شد عفونت پوستی می تواند به دلایل مختلفی ایجاد گردد. در ادامه با علل مختلف عفونت پوستی آشنا خواهید شد:
عفونت باکتریایی عفونت باکتریایی همانطور که از نامش پیداست بر اثر باکتری ایجاد می شود. عفونت های ایجاد شده بر اثر باکتری به شکل خفیف اند و با آنتی بیوتیک موضعی قابل درمانند. در مواقعی که عفونت شدیدتر باشد پزشک آنتی بیوتیک خوراکی تجویز خواهد کرد. نشانه این عفونت برآمدگی های کوچک و قرمز رنگ بر روی پوست است که به مرور بزرگ می شوند. نمونه های این عفونت باکتریایی، زرد زخم، جذام، کورک و عفونت بافت یا سلولیت است.
عفونت ویرو..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

پوست بیرونی ترین و اولین لایه محافظتی بدن است و نوعی سد دفاعی برای بدن می باشد. گاهی پوست نیز می تواند دچار مشکلاتی گردد و بر اثر عاملی بیماری زا دچار عفونت شود. عفونت های پوستی به دلایل مختلفی ایجاد می شوند و می توانند خفیف تا شدید باشند. در ادامه این مقاله به انواع عفونت های پوستی و علل و درمان آنها اشاره خواهیم داشت.

مراقبت از پوستشما می توانید جهت خرید محصولات مراقبت از پوست از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید.

انواع عفونت پوستی

همانطور که اشاره شد عفونت پوستی می تواند به دلایل مختلفی ایجاد گردد. در ادامه با علل مختلف عفونت پوستی آشنا خواهید شد:

عفونت باکتریایی

عفونت باکتریایی همانطور که از نامش پیداست بر اثر باکتری ایجاد می شود. عفونت های ایجاد شده بر اثر باکتری به شکل خفیف اند و با آنتی بیوتیک موضعی قابل درمانند. در مواقعی که عفونت شدیدتر باشد پزشک آنتی بیوتیک خوراکی تجویز خواهد کرد. نشانه این عفونت برآمدگی های کوچک و قرمز رنگ بر روی پوست است که به مرور بزرگ می شوند. نمونه های این عفونت باکتریایی، زرد زخم، جذام، کورک و عفونت بافت یا سلولیت است.

عفونت ویروسی

منشا این عفونت ویروس است. بیماری هایی مانند زگیل، آبله مرغان، زونا، سرخک، زگیل آبکی و بیماری های دست و پا و … جز عفونت های ویروسی می باشند. عفونت ویروسی می تواند خفیف تا بسیار شدید باشد.

عفونت انگلی

انگل ها عامل این عفونت هستند. عفونت های پوستی ناشی از انگل می توانند وارد جریان خون شوند و از دیگر اعضای بدن به عنوان میزبان استفاده نمایند. نمونه های عفونت انگلی، شپش، گال، ساس، لارو مهاجر پوستی و … می باشند. عفونت انگلی به طور معمول خطرناک نیست اما ممکن است باعث ناراحتی برای فرد گردد و نیازمند درمان است.

نشانه های عفونت پوستی

نشانه و علائم عفونت پوستی با توجه به عامل ایجاد کننده آن متفاوت است اما برخی نشانه ها مانند قرمزی پوست و راش پوستی در هنگام عفونت بسیار رایج می باشند. گاهی نیز حساسیت پوستی، خارش پوست و درد ممکن است ایجاد شود. اگر عفونت پوستی شما با تاول چرکی همراه است و یا علائم آن بهبود نمی یابد حتما به پزشک مراجعه نمایید زیرا عفونت پوستی می تواند وارد جریان خود شود و به این طریق به قسمت های دیگر بدن راه یابد که عوارض جدی و خطرناکی دارد.

نشانه های عفونت شدید پوست:

  • تاول؛
  • چرک؛
  • تیرگی پوست، نکروز (بافت مردگی) یا رنگ پریدگی پوست به همراه درد؛
  • سستی پوست یا بروز ترک های پوستی.

عفونت پوستی

شیوه ابتلا به انواع عفونت پوستی

عفونت ها بسته به عامل عفونت می توانند به شیوه های مختلفی پوست را درگیر کنند:

عفونت باکتریایی

عفونت باکتریایی از طریق بریدگی یا خراش روی بدن، وارد بدن می شود. این گفته به این معنی نیست که هرگاه پوست زخم شد عفونت وارد بدن می شود اما اگر سیستم ایمنی بدن ضعیف باشد ریسک ابتلا به عفونت باکتریایی بالا می رود.

عفونت ویروسی

عفونت ویروسی می تواند توسط سه گروه رایج از ویروس ها ایجاد شود:

  • ویروس هرپس
  • ویروس آبله
  • ویروس پاپیلوم انسانی

عفونت های قارچی

ابتلا به این عفونت تا حد زیادی وابسته به نوع زندگی فرد و ماهیت شیمیایی بدنش دارد. به طور مثال عفونت پای ورزشکار در میان افراد دونده یا افرادی که تعرق بسیاری دارند بیشتر دیده می شود. عفونت های قارچی برای رشد و تکثیر به محیط های گرم و مرطوب نیاز دارند و زمانی که لباس مرطوب یا خیس است و یا بدن در چنین وضعیتی است قارچ نیز مستعد رشد می گردد. همچنین اگر بدن زخم یا خراشیدگی داشته باشد این میکروارگانیسم ها راحت تر به لایه های عمیق تر پوست راه پیدا می کنند و عفونت شدیدتر می شود.

عفونت های انگلی

این عفونت بر اثر حشرات ریز یا موجودات زنده ریزی که در لایه های زیرین پوست زندگی می کنند ایجاد می شود. این موجودات با تخم گذاری باعث بروز عفونت انگلی می شوند.

عفونت پوستی

تشخیص عفونت پوستی چگونه انجام می شود؟

در بسیاری موارد پزشک با بررسی علائم و محل عفونت می تواند نوع آن را تشخیص دهد. گاهی نیز لازم است از آزمایش های پزشکی برای بررسی عفونت استفاده شود.

درمان عفونت پوستی چگونه است؟

درمان عفونت های پوستی می تواند با توجه به عامل آن و شدتش متفاوت باشد.
برای درمان عفونت های باکتریایی معمولا پمادهای آنتی بیوتیک برای استفاده موضعی و یا آنتی بیوتیک خوراکی تجویز می گردد. اگر عفونت به این دو تجویز جواب ندهد از آنتی بیوتیک تزریقی استفاده می شود.
در مورد عفونت های ویروسی می توان گفت که برخی از آنها پس از گذشت چند روز بهبود پیدا می کنند.
برای عفونت های قارچی نیز از کرم یا اسپری های ضد قارچ استفاده می شود و در صورت عدم بهبودی پزشک دارویی خاص را تجویز می کند.
عفونت های انگلی نیز با کرم های دارویی قابل درمان اند. ممکن است پزشک برای کاهش ناراحتی بیمار، داروی ضد التهاب نیز تجویز نماید.

از چه درمان های خانگی می توان برای درمان عفونت پوست استفاده کرد؟

برخی درمان های خانگی می توانند در کاهش علائم به فرد کمک کنند. برخی از آنها به شرح زیرند:

  • استفاده از کرم یا پماد موضعی برای کاهش خارش و ناراحتی پوست
  • استفاده از آنتی هیستامین برای کاهش خارش
  • قرار دادن کمپرس سرد روی پوست برای کاهش التهاب و خارش

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • بهترین و موثرترین راه ها برای جوانسازی پوست
  • چه عواملی باعث عفونت لب پس از تزریق ژل می شوند؟
  • چه عواملی باعث خارش پوست می شوند؟

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]