اگر گرمازده شدیم چه بخوریم؟ نوشیدنی و خوراکی برای رفع گرما زدگی

گرما زدگی که معمولاً بر اثر کم‌آبی بدن پیش می آید، می‌تواند آسان‌تر از آنچه انتظار می‌رود و با علائم هشدار دهنده اولیه مانند خشکی دهان و خستگی رخ دهد. در این مقاله به عوامل گرما زدگی، علائم آن و معرفی نوشیدنی ها و خوراکی هایی برای رفع گرما زدگی می پردازیم.
علت گرما زدگی چیست؟ گرما زدگی زمانی است که بدن بیش از حد گرم می شود. به طور معمول، بدن دارای یک سیستم خنک کننده است که توسط مغز کنترل می شود. سیستم خنک کننده با شرایط گرما تنظیم می شود و با تولید عرق، دمای بدن را کاهش می دهد. با بروز گرما زدگی، سیستم خنک کننده بدن به خوبی کار نمی کند و منجر به افزایش دمای بدن می شود.
برخی موارد مانند سن بالاتر، چاقی و مصرف برخی داروها از جمله داروهایی که برای درمان درد، آلرژی یا افسردگی استفاده می شوند و یا استفاده از مواد مخدر و الکل می توانند خطر گرما زدگی را افزایش دهند.
علائم و نشانه های گرمازدگی عرق کردن شدید احساس ضعف یا سرگیجه سردرد یا خستگی تنفس سریع یا ضربان قلب سریع گرفتگی عضلات حالت تهوع یا استفراغ نوشیدنی ها و خوراکی هایی برای رفع گرما زدگی به طور متوسط، بیشتر هیدراتاسیون بدن از نوشیدن..

گرما زدگی که معمولاً بر اثر کم‌آبی بدن پیش می آید، می‌تواند آسان‌تر از آنچه انتظار می‌رود و با علائم هشدار دهنده اولیه مانند خشکی دهان و خستگی رخ دهد. در این مقاله به عوامل گرما زدگی، علائم آن و معرفی نوشیدنی ها و خوراکی هایی برای رفع گرما زدگی می پردازیم.

علت گرما زدگی چیست؟

گرما زدگی زمانی است که بدن بیش از حد گرم می شود. به طور معمول، بدن دارای یک سیستم خنک کننده است که توسط مغز کنترل می شود. سیستم خنک کننده با شرایط گرما تنظیم می شود و با تولید عرق، دمای بدن را کاهش می دهد. با بروز گرما زدگی، سیستم خنک کننده بدن به خوبی کار نمی کند و منجر به افزایش دمای بدن می شود.

برخی موارد مانند سن بالاتر، چاقی و مصرف برخی داروها از جمله داروهایی که برای درمان درد، آلرژی یا افسردگی استفاده می شوند و یا استفاده از مواد مخدر و الکل می توانند خطر گرما زدگی را افزایش دهند.

علائم و نشانه های گرمازدگی

  • عرق کردن شدید
  • احساس ضعف یا سرگیجه
  • سردرد یا خستگی
  • تنفس سریع یا ضربان قلب سریع
  • گرفتگی عضلات
  • حالت تهوع یا استفراغ

نوشیدنی ها و خوراکی هایی برای رفع گرما زدگی

به طور متوسط، بیشتر هیدراتاسیون بدن از نوشیدنی هایی است که می نوشیم. با این حال برخی از غذاهای تازه ای که در اختیار داریم، محتوای آب بالایی دارند که به هیدراتاسیون بدن کمک شایانی می کنند. رژیم غذایی می تواند نقش مهمی در ایمن نگه داشتن شما در فصل گرما داشته باشد. در اینجا چند غذا و نوشیدنی که باید در فصل های گرم به رژیم غذایی خود اضافه نمایید را آورده ایم:

قرص جوشان او آر اس اوریکس های هلثقرص جوشان او آر اس اوریکس های هلث
۲۵,۰۰۰ تومان ۲۲,۹۰۰ تومان

هندوانه

هندوانه حاوی ۹۲ درصد آب است که می تواند از گرمازدگی جلوگیری کند. هندوانه حاوی آنتی اکسیدان ها و الکترولیت هایی است که برای بدن مهم هستند. همچنین هندوانه دارای مقدار زیادی پتاسیم و اسیدهای آمینه است که برای گرفتگی عضلات ناشی از گرما زدگی مفید است.

هندوانه همچنین شامل ویتامین A و C می باشد. یک فنجان هندوانه خرد شده تقریباً ۱۴٪ از نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تامین می کند. مصرف هندوانه به ترمیم عضلات کمک می کند و می تواند فشار خون را کاهش دهد. آب هندوانه با افزودن نعناع خنک تر می شود. علاوه بر این، قندهای طبیعی آن باعث افزایش سریع انرژی می شود.

هندوانه و خیار تازه-گرمازدگی

اسفناج خام

اسفناج از حدود ۹۳ درصد آب و ویتامین های A، C ، K و املاح معدنی آهن، کلسیم، فولات و منیزیم تشکیل شده است. فیبر اسفناج حدود یک چهارم فیبر محلول است (فیبری که به راحتی در آب حل می شود). همچنین سرشار از فیبر نامحلول است که عمدتاً دست نخورده از دستگاه گوارش عبور می کند. اسفناج یک گزینه عالی برای بهبود سلامت روده، هضم و منظم بودن گوارش و همچنین بهبود حفظ فشار خون می باشد که نهایتا باعث حفظ آب بدن می شود.

ماست

محتوای ماست ۸۸ درصد شامل آب است. ماست یک ماده غذایی خنک کننده و آبرسان است که منبع خوبی از پروتئین، پروبیوتیک ها و مواد مغذی ضروری مانند کلسیم و پتاسیم است. پروبیوتیک ها به هضم غذا و حفظ روده سالم کمک می کنند، که می تواند هیدراتاسیون کلی و عملکرد بدن را بهبود بخشد. همچنین استفاده از ماست به سلامت استخوان و فشار خون نیز کمک می کند.

خیار

خیار به دلیل محتوای بالای آب(حدود ۹۵ درصد)، آبرسانی فوق العاده ای دارد. این یکی از با طراوت ترین غذاهایی است که می توانید در تابستان بخورید. آنها همچنین حاوی آنتی اکسیدان ها و خواص ضد التهابی هستند که می توانند به خنک شدن بدن کمک کنند. خیار، کم کالری و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری مانند ویتامین K، ویتامین C و پتاسیم است. همچنین خیار می تواند به سم زدایی بدن کمک و انرژی را تقویت کند.

دوغ

دوغ یک نوشیدنی تابستانی آبرسان و سم زدا می باشد. همچنین دوغ دارای پروبیوتیک هایی است که ایمنی را تقویت می کند. دوغ سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است که می تواند به شما کمک کند پس از قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید بهبود پیدا کنید. کم شدن نمک نیز می تواند باعث گرمازدگی شود. دوغ که معمولاً با نمک درست می شود، می تواند به رفع این مشکل کمک کند.

دانه رازیانه (Saunf)

دانه رازیانه، خنک کننده و دوست روده است. آب رازیانه می تواند راهی عالی برای هیدراته ماندن در حین مبارزه با حالت تهوع باشد. تهوع و استفراغ می تواند نشان دهنده گرما زدگی باشد و درمان آن آسان نیست. رازیانه یکی از بهترین ادویه های گوارشی به حساب می آید و می تواند سیستم گوارش را سم زدایی کند. می توانید مقداری دانه شنبلیله را به رازیانه خود اضافه نمایید، آنها می توانند به کاهش دمای بدن کمک کنند.

سرکه سیب

گرما زدگی می تواند سطح سدیم و پتاسیم بدن را کاهش دهد. سرکه سیب به تنظیم آنها کمک می کند. عسل را به مقدار کمی سرکه سیب اضافه نمایید و بنوشید. الکترولیت های موجود در این معجون نیز برای جبران مایعات بدن ضروری هستند. سرکه سیب حاوی اسید است، اگر حالت تهوع وجود دارد باید مراقب باشید.

نارگیل- گرمازدگی

آب نارگیل

آب نارگیل یک نوشیدنی طبیعی غنی از الکترولیت است که به جبران مایعات و مواد معدنی از دست رفته مانند پتاسیم، سدیم و منیزیم کمک می کند. همچنین این نوشیدنی کالری کمی دارد و حاوی قندهای طبیعی است که باعث افزایش انرژی می شود.

مرکبات

مرکبات سرشار از آب و ویتامین C هستند که می تواند به هیدراته نگه داشتن بدن و تقویت سیستم ایمنی کمک کنند. قندها و آنتی اکسیدان های طبیعی آنها به تولید انرژی و کاهش استرس اکسیداتیو کمک می کنند.

نعناع

نعناع دارای خواص خنک کنندگی طبیعی است که می تواند به کاهش دمای بدن و ایجاد حس طراوت کمک کند. همچنین به دلیل فواید گوارشی آن شناخته شده است و می تواند معده را تسکین دهد. برگ های تازه نعناع را به نوشیدنی ها، سالادها یا ماست اضافه نمایید یا چای نعنا را برای درست کردن یک نوشیدنی خنک، دم کنید.

جایگزین های خوشمزه تر برای آب

حتی اگر همه این غذاهای آبرسان را بخوریم، همچنان مهم است که نوشیدنی زیادی مصرف کنیم. همیشه یک نوشیدنی بدون قند در دسترس داشته باشید و بطری آب خود را، بهترین دوست خود بدانید. اگر طرفدار آب نیستید، راه‌های خوبی برای طعم دادن به آن وجود دارد. شما می توانید هر میوه تازه ای را که دوست دارید، برش داده و آن را با یا بدون گیاهان تازه مانند نعناع یا ریحان به آب اضافه نمایید.

کمک های اولیه برای گرما زدگی

به مکانی با تهویه مطبوع یا یک منطقه خنک و سایه دار بروید و دراز بکشید. پاهای خود را بالاتر از سطح قلب خود قرار دهید. مایعات سرد مانند آب یا نوشیدنی های ورزشی بنوشید. آب خنک را روی سر، گردن و لباس خود بریزید. تا جایی که امکان دارد لباس هایتان را درآورید. اگر در عرض ۱ ساعت احساس بهبودی نکردید به اورژانس مراجعه نمایید.

دراز کشیدن زیر سایه درخت -گرمازدگی

چگونه می توانم از گرما زدگی جلوگیری کنم؟

  1. لباس های سبک، گشاد و رنگ روشن بپوشید.
  2. هنگامی که در خارج از منزل هستید از سر و گردن خود با کلاه یا چتر محافظت نمایید.
  3. مقدار زیادی آب یا نوشیدنی های ورزشی بنوشید.
  4. از نوشیدنی هایی مانند چای، قهوه و الکل خودداری نمایید.
  5. غذاهای شور مانند کراکر نمکی و چوب شور نمکی بخورید.
  6. فعالیت های خود را در گرم ترین زمان روز محدود کنید. این معمولاً اواخر صبح تا اوایل بعد از ظهر است.
  7. از کولر یا پنکه استفاده کنید و تهویه مناسب کافی داشته باشید. اگر تهویه مطبوع در دسترس نیست، پنجره ها را باز نگه دارید تا هوا بتواند گردش کند.

نکات پایانی

هیدراتاسیون کافی و مصرف غذاهای غنی از الکترولیت و آنتی اکسیدان، می تواند به تنظیم دمای بدن و جلوگیری از گرما زدگی کمک کند. علاوه بر مصرف این غذاها، نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز و اجتناب از مصرف کافئین و الکل که می تواند به کم آبی بدن کمک کند، مهم است. همچنین همانطور که در این مقاله مجله سلامت داروخانه آنلاین به آن اشاره کردیم، پوشیدن لباس های سبک وزن و ماندن در مناطق خنک و سایه دار در زمان اوج گرما نیز می تواند به جلوگیری از گرمازدگی کمک کند.