بادمجان و خواص آن برای بدن

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
بادمجان از هند به باقی قسمت های دنیا راه یافته و نام علمی آن Solanum melongena می باشد. بادمجان عضو خانواده سیب زمینیان است که به نام شب تاب هم شناخته می شوند. گوجه فرنگی، فلفل و سیب زمینی از دیگر شب تاب های رایج می باشند.
ارزش غذایی بادمجان در یک فنجان بادمجان خام که معادل ۸۲ گرم است مواد زیر وجود دارند:
کالری: ۲۰ کربوهیدرات: ۵ گرم فیبر: ۳ گرم پروتئین: ۱ گرم منگنز: ۱۰٪ از RDI فولات: ۵٪ از RDI پتاسیم: ۵٪ از RDI ویتامین K: 4٪ از RDI ویتامین C: 3٪ از RDI علاوه بر مواد فوق، منیزیم، نیاسین، مس و مواد آنتی اکسیدان در بادمجان موجود می باشند.
فواید بادمجان برای بدن مصرف مداوم بادمجان در رژیم غذایی باعث می شود بدن از خواص بی نظیر این ماده بهره ببرد. در ادامه به تاثیرات مواد مغذی بادمجان بر روی بدن اشاره خواهیم داشت.
کمک به بهبود هضم و گوارش بادمجان حاوی فیبر می باشد و این فیبر در حفظ سلامت سیستم گوارشی بسیار موثر است. بخش غیر قابل هضم کربوهیدرات ها، فیبر می باشد. این ماده نقش مهمی در بلع غذا، هضم، جذب و متابولیسم بدن دارد و به این ترتیب به تنظیم فعالیت روده ها یار..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

بادمجان از هند به باقی قسمت های دنیا راه یافته و نام علمی آن Solanum melongena می باشد. بادمجان عضو خانواده سیب زمینیان است که به نام شب تاب هم شناخته می شوند. گوجه فرنگی، فلفل و سیب زمینی از دیگر شب تاب های رایج می باشند.

ارزش غذایی بادمجان

در یک فنجان بادمجان خام که معادل ۸۲ گرم است مواد زیر وجود دارند:

  • کالری: ۲۰
  • کربوهیدرات: ۵ گرم
  • فیبر: ۳ گرم
  • پروتئین: ۱ گرم
  • منگنز: ۱۰٪ از RDI
  • فولات: ۵٪ از RDI
  • پتاسیم: ۵٪ از RDI
  • ویتامین K: 4٪ از RDI
  • ویتامین C: 3٪ از RDI

علاوه بر مواد فوق، منیزیم، نیاسین، مس و مواد آنتی اکسیدان در بادمجان موجود می باشند.

فواید بادمجان برای بدن

مصرف مداوم بادمجان در رژیم غذایی باعث می شود بدن از خواص بی نظیر این ماده بهره ببرد. در ادامه به تاثیرات مواد مغذی بادمجان بر روی بدن اشاره خواهیم داشت.

کمک به بهبود هضم و گوارش

بادمجان حاوی فیبر می باشد و این فیبر در حفظ سلامت سیستم گوارشی بسیار موثر است. بخش غیر قابل هضم کربوهیدرات ها، فیبر می باشد. این ماده نقش مهمی در بلع غذا، هضم، جذب و متابولیسم بدن دارد و به این ترتیب به تنظیم فعالیت روده ها یاری می رساند. شما می توانید با مصرف یک فنجان بادمجان ۱۰ درصد نیاز خود را به فیبر روزانه تامین نمایید.

بادمجان

مراقبت از سلامت استخوان

منگنز موجود در بادمجان یک ماده معدنی لازم برای بدن است و باعث می شود سلامت استخوان ها تامین شود. مطالعات انجام شده بر روی حیوانات نشان داده کمبود منگنز می تواند در تشکیل استخوان ها و کاهش تراکم مواد معدنی استخوان اختلال ایجاد کند. منگنز در کنار مواد معدنی دیگر مانند کلسیم و ویتامین D می تواند در سلامت استخوان ها موثر باشد.

کمک به مدیریت وزن

بادمجان محتوی فیبر است و این فیبر می تواند باعث شود شما به راحتی از آن در رژیم های خود استفاده کنید. فیبر کمک می کند تا بتوانید به کنترل وزن خود کمک کنید و در مدت زمان بیشتری احساس سیری داشته باشید.

کمک به سلامت قلب

ترکیب خاص بادمجان خصوصا فیبر، پتاسیم، ویتامین C، ویتامین B6 و آنتی اکسیدان های موجود در آن در تامین سلامت قلب بسیار موثرند. بررسی ها نشان داده اند مواد غذایی حاوی فیبر خطر بیماری های قلبی- عروقی را کاهش می دهند. در بادمجان آنتوسیانین وجود دارد که فشار خون و سفتی رگ ها را کاهش می دهد.

کمک به پیشگیری از سرطان

در بادمجان پلی فنول موجود است که می تواند از بدن در برابر سرطان ها محافظت نماید. همچنین وجود اسید کلروژنیک و آنتوسیانین ها نیز از سلول ها در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می نمایند. این ویژگی می تواند در دراز مدت از رشد تومور و گسترش سلول های سرطانی جلوگیری کند.

بادمجان

جلوگیری از کم خونی

بادمجان منبع مهمی از آهن و مس است. هر دوی این مواد نقش مهمی در سلامت سلول های قرمز خون دارند. خوردن غذاهای سرشار از آهن مانند بادمجان می تواند نقش مهمی در تامین آهن مورد نیاز خون داشته باشد.

آیا بادمجان مضراتی دارد؟

  • برخی افراد به بادمجان حساسیت دارند. به گفته آکادمی آلرژی، آسم و ایمونولوژی آمریکا حساسیت به گونه های غذاهای شب تاب بسیار کم و نادر است اما اگر مشکوک به این مسئله هستید از خوردن آن خودداری کنید.
  • بادمجان حاوی ماده شیمیایی به نام ناسونین است. این ماده به آهن متصل می شود و آن را از سلول ها خارج می کند. به این فرآیند کلاته آهن می گویند و ممکن است برای برخی افراد که دارای آهن زیادی هستند مفید باشد. اما افرادی که سطح آهن خون شان پایین است بهتر است از مصرف غذاهای حاوی ناسونین خودداری نمایند.
  • بادمجان حاوی آلکالوئیدهایی همانند سولانین می باشد. سولانین از گیاهانی که در حال رشد نیستند محافظت می کند و می تواند سمی باشد. خوردن برگ یا غده این گیاهان می تواند باعث علائمی همچون حالت تهوع، استفراغ، سوزش در گلو و آریتمی قلبی گردد که در مواردی به مرگ می انجامد. بادمجان مقدار کمی سولانین دارد و احتمال این خطر در خوردن آن کم است اما باید به این مسئله توجه داشت.
  • از آنجا که بادمجان حاوی اگزالات است می تواند در تشکیل سنگ کلیه نقش داشته باشد؛ خصوصا اگر فردی بیشتر در معرض جذب اگزالات باشد. به همین دلیل خوردن بادمجان به افراد مستعد به سنگ کلیه یا مبتلا به آن توصیه نمی شود.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • کلم قمری و ۴ خاصیت مهم آن
  • با خواص موز بیشتر آشنا شویم
  • آیا از خواص آب سیب زمینی با خبرید؟

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]