با علائم روماتیسم در زنان بیشتر آشنا شویم

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
برخی از زنان ممکن است با روماتیسم در طول زندگی خود مواجه شوند و علائمی نظیر التهاب، تورم و درد مفاصل را تجربه کنند. روماتیسم یا آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است که باعث بروز مشکلاتی در مفاصل می شود. این بیماری یک بیماری سیستمیک است و می تواند سایر نواحی بدن را نیز تحت تاثیر قرار دهد. آمارها نشان می دهند زنان بیشتر از مردان در معرض این بیماری هستند. در مقاله امروز با علائم روماتیسم در زنان بیشتر آشنا خواهید شد.
شما می توانید جهت خرید قرص مفاصل و استخوان از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید.
روماتیسم در زنان چه بخش هایی از بدن را درگیر می کند؟ باوری غلط در مورد روماتیسم وجود دارد که آن را مربوط به دوران کهولت می داند. جالب است بدانید متوسط سن شروع روماتیسم بین ۳۰ تا ۶۰ سالگی می باشد و حتی این بیماری ممکن است در کودکان نیز دیده شود. رواج روماتیسم در زنان دو تا سه برابر بیشتر از مردان است و این میزان با افزایش سن کاهش می یابد. بیشتر زنان درگیر این بیماری بین ۲۵ تا ۴۵ سال سن دارند.
علائم روماتیسم می تواند با توجه به ناحیه درگیر شده متفاوت باشد. قس..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

برخی از زنان ممکن است با روماتیسم در طول زندگی خود مواجه شوند و علائمی نظیر التهاب، تورم و درد مفاصل را تجربه کنند. روماتیسم یا آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است که باعث بروز مشکلاتی در مفاصل می شود. این بیماری یک بیماری سیستمیک است و می تواند سایر نواحی بدن را نیز تحت تاثیر قرار دهد. آمارها نشان می دهند زنان بیشتر از مردان در معرض این بیماری هستند. در مقاله امروز با علائم روماتیسم در زنان بیشتر آشنا خواهید شد.

مفصل و استخوانشما می توانید جهت خرید قرص مفاصل و استخوان از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید.

روماتیسم در زنان چه بخش هایی از بدن را درگیر می کند؟

باوری غلط در مورد روماتیسم وجود دارد که آن را مربوط به دوران کهولت می داند. جالب است بدانید متوسط سن شروع روماتیسم بین ۳۰ تا ۶۰ سالگی می باشد و حتی این بیماری ممکن است در کودکان نیز دیده شود. رواج روماتیسم در زنان دو تا سه برابر بیشتر از مردان است و این میزان با افزایش سن کاهش می یابد. بیشتر زنان درگیر این بیماری بین ۲۵ تا ۴۵ سال سن دارند.
علائم روماتیسم می تواند با توجه به ناحیه درگیر شده متفاوت باشد. قسمت هایی از بدن که بیشتر در معرض این بیماری هستند به شرح زیر می باشند:

مفصل ها

مفصل ها از جمله هدف های بیماری رماتیسم هستند. درد و سفتی مفاصل که معمولا از مفاصل کوچک تر بدن مانند انگشتان دست و پا شروع می شود از جمله نشانه های روماتیسم می باشد. این درد و سفتی زمانی می تواند نشانه آرتریت روماتوئید باشد که بیشتر از ۳۰ دقیقه طول بکشد. این بیماری مفاصل را به شکل متقارن درگیر می کند و پس از درد و سفتی، تورم و قرمزی نیز در اطراف ناحیه درگیر ایجاد می شود. مشکل در حرکت دادن مفصل و حساسیت به لمس نیز می تواند در ادامه رخ دهد.

پوست

علائم روماتیسم در زنان می تواند گاهی در پوست به شکل ندول های روماتیسمی ظاهر شود. این ندول ها توده هایی سفت و برجسته هستند که زیر پوست ایجاد می شوند. ندول ها بیشتر در قسمت هایی مانند آرنج که روی پوست بیشتر فشار وارد می شود، ظاهر می شوند. این ندول ها در بیشتر مواقع بدون درد هستند و به شکل منفرد یا خوشه ای ایجاد می شوند.

چشم و دهان

از جمله علائم روماتیسم در زنان می تواند خشکی و تحریک چشم و دهان باشد. روماتیسم می تواند باعث حساسیت به نور و تغییراتی در بینایی شود.

ریه و قلب

در برخی موارد ریه فرد مبتلا به روماتیسم می تواند دچار التهاب و زخم شود و مشکلات تنفسی ایجاد کند. التهاب روماتیسم روی قلب و عروق خونی نیز می تواند اثر بگذارد و باعث درد در قفسه سینه یا تب گردد. عروق خونی ملتهب می توانند به سایر اندام ها یا پوست نیز آسیب برسانند.

کل بدن

علائم روماتیسم در زنان می تواند به شکل ضعف عضلانی، کاهش وزن و محدود شدن حرکت مفصل باشد. همچنین خستگی و افسردگی نیز می تواند گاهی علامت روماتیسم باشد. بسیاری از این علائم می توانند مدت ها پیش از بروز علائم دیگر مانند درد و سفتی مفاصل رخ دهند.

روماتیسم در زنان

عوامل موثر در بروز روماتیسم در زنان

مطالعات نشان داده اند بین هورمون ها و شروع آرتریت روماتوئید ارتباط وجود دارد. محققان معتقدند هورمون های پروژسترون، استروژن و آندروژن می توانند در بروز روماتیسم نقش داشته باشند هر چند نقش آنها هنوز نامشخص است. از آنجا که سطح هورمون ها در طول زندگی زنان در دوره های متفاوت و یا بر اثر بیماری ها می تواند تغییر یابد روماتیسم نیز می تواند در آنها شایع تر باشد. در ادامه با تاثیرات این دوره ها در بروز روماتیسم آشنا می شوید.

دوران بارداری

بروز روماتیسم در افرادی که تجربه بارداری داشته اند نسبت به کسانی که نداشته اند کمتر است. زنان مبتلا به روماتیسم ممکن است کاهش علائم را در این دوران تجربه کنند. تحقیقات نشان داده در ۶۰ درصد افراد بیماری حین بارداری بهبود می یابد اما در ۴۶٫۷ درصد، بیماری پس از زایمان تشدید می شود.

پس از زایمان

احتمال مبتلا شدن به روماتیسم یکسال پس از زایمان بیشتر است. محققان عقیده دارند تغییر سریع سطح هورمون ها عامل این مسئله است.

دوران شیردهی

شیردهی تا یکسال می تواند از بروز این بیماری جلوگیری کند و درصد ابتلا به آن را کاهش دهد.

یائسگی

ارتباطاتی میان دوره یائسگی و آرتریت روماتوئید دیده شده است اما هنوز اطلاعات محققان در مورد آن کافی نیست.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

این مشکل می تواند در میزان هورمون های بدن تغییراتی ایجاد کند، باعث نامنظم شدن دوره قاعدگی شود و در بروز مشکلات باروری نقش داشته باشد. هر چند برخی معتقدند بین این بیماری و بروز روماتیسم ارتباط وجود دارد اما به مطالعات بیشتری نیاز است.

روماتیسم در زنان

آندومتریوز

این بیماری باعث می شود بافت پوشش داخلی رحم یا اندومتر به خارج از حفره رحم گسترش یابد. این بیماری می تواند باعث بروز درد و مشکلات باروری شود. زنان مبتلا به این بیماری بیشتر در معرض ابتلا به روماتیسم هستند.

مصرف داروهای ضد استروژن

زنانی که برای درمان ناباروری، سرطان سینه و پوکی استخوان پس از یائسگی از داروهای ضد استروژن استفاده می کنند ممکن است در معرض ابتلا به آرتریت روماتوئید باشند.

درمان روماتیسم چگونه انجام می شود؟

درمان این بیماری به کنترل علائم روماتیسم در زنان مانند التهاب کمک می کند و آن را کاهش می دهد و یا از بروز آن جلوگیری می کند. پزشکان برای کنترل علائم از داروهایی مانند کرم برای استفاده موضعی یا داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی به شکل قرص خوراکی استفاده می کنند. اگر بیماری شدت داشته باشد ممکن است بیمار برای ترمیم و یا تعویض مفصل به جراحی نیاز داشته باشد.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • ورزش برای بهبود روماتیسم، روشی مناسب برای درمان!
  • چه بیماری هایی زمینه ساز ابتلا به روماتیسم قلبی می شوند؟
  • روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید؛ علل و نشانه های آن

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]