با علائم کمبود امگا ۳ در بدن آشنا شوید

تاریخ آخرین آپدیت j F Y
بدن انسان به اسیدهای چرب همانند امگا ۳ نیاز دارد زیرا اسیدهای چرب مانند امگا ۳ یکی از اجزای مهم غشای سلولی بدن می باشند. زمانیکه بدن با کمبود امگا ۳ مواجه شود مشکلات متعددی می تواند در بدن رخ دهد. به همین دلیل تامین این ماده ضروری برای بدن حیاتی می باشد. زمانیکه بدن با کمبود این ماده مواجه شود علائم خاصی را از خود بروز می دهد تا فرد به کمبود این ماده پی ببرد و با مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات، تامین این ماده را آغاز کند. در ادامه این مقاله با نشانه های کمبود امگا ۳ در بدن آشنا می شوید.
شما می توانید جهت خرید قرص امگا از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید.
علائم کمبود امگا ۳ در بدن چیست؟ تا امروز مطالعات چندانی در مورد علائم و نشانه های کمبود امگا ۳ در بدن انجام نشده است اما بر اساس تحقیقات اولیه، علائم و نشانه هایی برای کمبود امگا ۳ در بدن شناسایی شده اند که در ادامه با آنها آشنا می شوید:
افسردگی چربی امگا ۳ یکی از اجزاء ضروری مغز است. این چربی خاصیت ضد التهابی دارد و به همین دلیل نقش مهمی در محافظت از سلامت اعصاب ایفا می کند. مطالعات بسیاری نشان م..

تاریخ آخرین آپدیت j F Y

بدن انسان به اسیدهای چرب همانند امگا ۳ نیاز دارد زیرا اسیدهای چرب مانند امگا ۳ یکی از اجزای مهم غشای سلولی بدن می باشند. زمانیکه بدن با کمبود امگا ۳ مواجه شود مشکلات متعددی می تواند در بدن رخ دهد. به همین دلیل تامین این ماده ضروری برای بدن حیاتی می باشد. زمانیکه بدن با کمبود این ماده مواجه شود علائم خاصی را از خود بروز می دهد تا فرد به کمبود این ماده پی ببرد و با مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات، تامین این ماده را آغاز کند. در ادامه این مقاله با نشانه های کمبود امگا ۳ در بدن آشنا می شوید.

قیمت و خرید قرص امگا 3شما می توانید جهت خرید قرص امگا از طریق وب سایت داروخانه آنلاین اقدام نمایید.

علائم کمبود امگا ۳ در بدن چیست؟

تا امروز مطالعات چندانی در مورد علائم و نشانه های کمبود امگا ۳ در بدن انجام نشده است اما بر اساس تحقیقات اولیه، علائم و نشانه هایی برای کمبود امگا ۳ در بدن شناسایی شده اند که در ادامه با آنها آشنا می شوید:

افسردگی

چربی امگا ۳ یکی از اجزاء ضروری مغز است. این چربی خاصیت ضد التهابی دارد و به همین دلیل نقش مهمی در محافظت از سلامت اعصاب ایفا می کند. مطالعات بسیاری نشان می دهند بین افسردگی و کمبود امگا ۳ ارتباط وجود دارد. در ۲۶ مطالعه که شامل ۲۱۶۰ شرکت کننده می شده است این نتیجه حاصل شد که مصرف مکمل های امگا ۳ نقش مهمی در بهبود علائم افسردگی دارد. همچنین در ۶ مطالعه دیگر با شرکت ۴۶۰۵ شرکت کننده مشخص شد مصرف روزانه ۳/۱ گرم امگا ۳ می تواند علائم خفیف تا متوسط افسردگی را در افراد سالمند کاهش دهد.

بهبود درد و سفتی مفاصل

یکی از مشکلاتی که با افزایش سن در بسیاری افراد رخ می دهد درد و سفتی مفاصل است که می تواند در نتیجه بیماری آرتروز رخ دهد. برخی مطالعات نشان می دهند که مصرف امگا ۳ می تواند باعث کاهش درد مفاصل شود. همچنین برخی تحقیقات حاکی از این هستند که اسیدهای چرب غیراشباع با چند پیوند دوگانه می توانند در درمان آرتروز مفید باشند. هنوز به مطالعات بیشتری در این زمینه بر روی انسان ها نیاز است اما اگر دچار درد مفاصل هستید ممکن است کمبود امگا ۳ داشته باشید و بهتر است در این زمینه با پزشک مشورت کنید.

کمبود امگا 3

تحریک و خشکی چشم

کمبود امگا ۳ می تواند به سرعت بر روی پوست تاثیر بگذارد. از نشانه های کمبود امگا ۳ در بدن می تواند حساسیت و خشکی پوست یا افزایش غیرعادی آکنه در پوست باشد. چربی های امگا ۳ باعث بهبود یکپارچگی سد دفاعی پوست می شوند، رطوبت پوست را حفظ می کنند و از پوست در برابر عوامل تحریک کننده که باعث خشکی پوست می شوند محافظت می کنند.
در یک مطالعه کوچک انجام شده بر روی گروهی کوچک از زنان نشان داده شد افرادی که سه ماه و هر روز نصف قاشق چایخوری روغن دانه بزرک که سرشار از ALA است مصرف می کردند در مقایسه با زنانی که دارونما دریافت کرده بوده پوست لطیف تر و پر رطوبت تری داشته اند.

خشکی چشم

کمبود امگا ۳ می تواند باعث مشکلاتی در سلامت چشم شود. چربی های امگا ۳ نقش مهمی در حفظ رطوبت چشم و احتمالا تولید اشک دارند. بسیاری از پزشکان مکمل های امگا ۳ را برای درمان سندرم خشکی چشم تجویز می کنند. در مطالعه ای که روی ۶۴ فرد بزرگسال انجام شد نقش امگا ۳ بر خشکی چشم مورد بررسی قرار گرفت. گروهی از شرکت کنندگان روزانه دو کپسول حاوی ۱۸۰ میلی گرم EPA و ۱۲۰ میلی گرم DHA دریافت کردند و گروهی دیگر دارونما. پس از گذشت ۳۰ روز علائم خشکی چشم و فرآیند تولید اشک در افرادی که امگا ۳ دریافت کرده بودند بهبود یافته بود.

تغییرات مو

کمبود امگا ۳ می تواند بر سلامت موها نیز اثرگذار باشد. زمانیکه بافت، یکپارچگی و تراکم مو تغییر کند ممکن است فرد به کمبود امگا ۳ مبتلا شده باشد. در یک مطالعه ۶ ماهه بر روی ۱۲۰ شرکت کننده زن اثرات امگا ۳ روی موها مورد بررسی قرار گرفت. به شرکت کنندگان مکمل حاوی امگا ۳، امگا ۶ و آنتی اکسیدان داده شد و در پایان مشخص شد افرادی که مکمل دریافت کرده اند با کاهش ریزش مو و افزایش تراکم مو مواجه شده اند.

کمبود امگا 3

برای دریافت امگا ۳ چه غذاهایی بخوریم؟

ماهی ها منبع مهم اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. برخی از ماهی ها سرشار از DHA و EPA می باشند. می توانید از انواع زیر برای تامین امگا ۳ استفاده کنید:

  • ماهی قزل آلا: هر یک وعده ماهی قزل آلا حاوی حدود ۰٫۴۰ گرم EPA و ۰٫۴۴ گرم DHA است.
  • ماهی ساردین: در یک وعده ماهی سالمون پرورشی حدود ۱٫۲۴ گرم DHA و ۰٫۵۹ گرم EPA وجود دارد؛ اما در یک وعده ماهی سالمون آزاد ۱٫۲۲ گرم DHA و ۰٫۳۵ گرم EPA وجود دارد.
  • ماهی خال مخالی: در یک وعده ماهی خال مخالی حدود ۰٫۵۹ گرم DHA و ۰٫۴۳ گرم EPA وجود دارد.
  • میگو: در یک وعده میگو حدود ۰٫۱۲ گرم DHA و ۰٫۱۲ گرم EPA وجود دارد.

یکی دیگر از مهم ترین اسید های چرب امگا ۳، اسید آلفا لینولنیک (ALA) است که می توان آن را از مواد غذایی مانند گردو، روغن کلزا و روغن بذر کتان دریافت کرد.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • روغن کبد ماهی کاد و خواص ضد التهاب آن
  • طرز تهیه ماسک امگا ۳ برای پوست و مو
  • آنچه باید در مورد قلب درد بدانید

لطفا امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید[کل: ۰ میانگین: ۰]