بررسی تفاوت های اصلی بین بدنسازی و فیتنس

فیتنس و بدنسازی هر دو از محبوب ترین ورزشها در بین ورزشکاران می باشند، اما یکی و یکسان نیستند. اگر اهدافی که برای رسیدن به بدن ایده آل خود را در سر می پرورانید، درک تفاوت بین فیتنس و بدنسازی مهم است. در این مقاله شما را با تفاوت های بین فیتنس و بدنسازی آشنا خواهیم کرد تا بتوانید تصمیم آگاهانه ای در مورد اینکه کدام نوع ورزش برای شما مناسب است را بگیرید.
برای خود هدف مشخص کنید وقتی صحبت از فیتنس و بدنسازی می شود، هدف در نهایت بسیار متفاوت است. برای بدنسازی، هدف افزایش سایز عضلانی و ایجاد بدنی حجیم همراه با عضلات گرد و کروی شکل می باشد.
که این امر مستلزم داشتن سابقه تمرینی زیاد، رقابت در مسابقات بدنسازی و داشتن بدنی متعادل با نسبت مناسب توده عضلانی به چربی بدن است. از سوی دیگر، اهداف فیتنس بیشتر بر سلامت کلی بدن، تندرستی و بهبود عملکرد ماهیچه ها متمرکز است.
فیتنس شامل تمرینات کاربردی تر برای بهبود قدرت، استقامت، چابکی و همچنین تمرکز بر کاهش سطح چربی بدن و بهبود عملکرد قلب و عروق می باشد. در حالی که هر دو هدف در یک سبک زندگی سالم جای خود را دارند، درک تفاوت های بین فیتنس و بدنسازی برای ا..

فیتنس و بدنسازی هر دو از محبوب ترین ورزشها در بین ورزشکاران می باشند، اما یکی و یکسان نیستند. اگر اهدافی که برای رسیدن به بدن ایده آل خود را در سر می پرورانید، درک تفاوت بین فیتنس و بدنسازی مهم است. در این مقاله شما را با تفاوت های بین فیتنس و بدنسازی آشنا خواهیم کرد تا بتوانید تصمیم آگاهانه ای در مورد اینکه کدام نوع ورزش برای شما مناسب است را بگیرید.

برای خود هدف مشخص کنید

وقتی صحبت از فیتنس و بدنسازی می شود، هدف در نهایت بسیار متفاوت است. برای بدنسازی، هدف افزایش سایز عضلانی و ایجاد بدنی حجیم همراه با عضلات گرد و کروی شکل می باشد.

که این امر مستلزم داشتن سابقه تمرینی زیاد، رقابت در مسابقات بدنسازی و داشتن بدنی متعادل با نسبت مناسب توده عضلانی به چربی بدن است. از سوی دیگر، اهداف فیتنس بیشتر بر سلامت کلی بدن، تندرستی و بهبود عملکرد ماهیچه ها متمرکز است.

فیتنس شامل تمرینات کاربردی تر برای بهبود قدرت، استقامت، چابکی و همچنین تمرکز بر کاهش سطح چربی بدن و بهبود عملکرد قلب و عروق می باشد. در حالی که هر دو هدف در یک سبک زندگی سالم جای خود را دارند، درک تفاوت های بین فیتنس و بدنسازی برای انتخاب درست برای اهداف شما کلیدی است.

تفاوت میان تمرینات فیتنس و بدنسازی

وقتی صحبت از سیستم تمرینی فیتنس و بدنسازی به میان می آید، تفاوت قابل توجهی وجود دارد. تمرینات فیتنس به گونه ای طراحی شده اند که نسبت به تمرینات بدنسازی کوتاه تر و شدت کمتری داشته باشند.

تمرینات فیتنس معمولا شامل انواع تمرینات با ست ها و تکرارهایی است که برای افزایش استقامت، سرعت و قدرت طراحی شده اند.

این تمرینات بر روی الگوهای حرکتی عملکردی تمرکز دارند تا به ایجاد تناسب اندام کلی کمک کنند. این تمرینات شامل انواع تمرینات ورزشی هستند که بر حرکات طبیعی و روزمره انسان تمرکز دارند. مانند بلند کردن اشیاء، خم شدن، چرخش و انجام کارهای روز مره دیگر.

از سوی دیگر، بدنسازی برای اضافه کردن حجم توده عضلانی، کروی شکل کردن عضلات، و درعین حال کات های عمیق و تفکیک عضلات از یکدیگر می باشد. تمرینات بدنسازی بسیار منسجم تر هستند و شامل تمرینات شدید تر مانند انجام ست هایی با حجم بالا و تمرینات مقاومتی سنگین هستند.

تمرینات بدنسازی با سیستم هایی همچون سوپر ست ها، دارپ ست ها، تری ست ها و انواع زیادی از سیستم های تمرینی عضلات را به چالش میکشد. این نوع تمرینات به استراحت بیشتری بین ست ها نیاز دارد و بدنسازان برای رشد بیشتر عضلات باید با تمرینات سنگینی که انجام میدهند موجبات رشد و افزایش سایز عضلانی را فراهم نمایند.

فیتنس-و-بدنسازی

تمرینات کاردیو یا هوازی

وقتی صحبت از کاردیو به میان می آید، تمرینات فیتنس بیشتر بر روی افزایش استقامت و سوزاندن کالری متمرکز می باشد تا عضله سازی.

که این معمولاً شامل فعالیت هایی مانند دویدن، دوچرخه سواری، شنا یا تمرینات HIIT می شود. از طرف دیگر، در بدنسازی تمرینات هوازی به فواصل نزدیک به مسابقات انجام میشود و یا اینکه خارج از فصل مسابقات در طول هفته برای بهبود سلامت قلب و عروق ۲ الی ۳ مرتبه با شدت کم انجام میشود. زیرا در بدنسازی تمرینات کاردیو می تواند از افزایش توده عضلانی جلوگیری کند.

دلیل این امر این است که کاردیو کالری می سوزاند، و بدنسازان برای افزایش حجم و وزن به کالری مازاد نیاز دارند. همچنین کاردیو می‌تواند باعث خستگی شود، به این معنی که انرژی لازم برای بلند کردن وزنه‌های سنگین ‌تر یا انجام تمرینات کامل برای بدن را نخواهید داشت و از کیفیت تمرینات بدنسازان کاسته خواهد شد.

البته در برخی موارد، تمرینات هوازی سبک میتواند برای کمک به حفظ سلامت و تندرستی عمومی در برنامه بدنسازی اضافه شود.

رژیم غذایی متناسب با فیتنس و بدنسازی

یکی از بزرگترین تفاوت های فیتنس و بدنسازی رژیم غذایی است. تمرینات فیتنس به طور کلی نیاز به یک رژیم غذایی متعادل دارد که انرژی کافی برای فعالیت های روزانه و یک سبک زندگی سالم را فراهم کند. خوردن وعده های غذایی با تمام درشت مغذی ها مانند پروتئین ها، کربوهیدرات ها و چربی ها برای حفظ سلامت مطلوب ضروری است.

تمرینات فیتنس لزوماً به رژیم غذایی سخت نیاز ندارد و درعوض بر خوردن انواع غذاهایی غنی از مواد مغذی تمرکز می کند و درعین حال برخی از خوراکی ها که بدنسازان نمی توانند مصرف کنند را در حد اعتدال فیتنس کاران مجاز به مصرف هستند.

از سوی دیگر، رژیم‌های بدنسازی معمولاً شامل عادات غذایی بسیار سخت ‌تر می‌شوند و می‌توانند شامل شمارش کالری و حساسیت بسیار زیاد برای اطمینان از مصرف کالری و پروتئین کافی برای حفظ توده عضلانی باشند. یک رژیم بدنسازی اغلب از پروتئین بیشتری نسبت به آنچه در یک رژیم غذایی معمولی یافت می شود، تشکیل شده است و کربوهیدرات ها گاهی محدود می شوند تا چربی سوزی را افزایش دهند.

همچنین بدنسازان برای اطمینان از دریافت مقادیر مناسب پروتئین، کربوهیدرات، آمینو اسیدها و ویتامین ها از مکمل های بدنسازی و غذایی به صورت جداگانه نیز استفاده می کنند.

فیتنس-و-بدنسازی

مصرف مکمل های ورزشی در فیتنس و بدنسازی

وقتی صحبت از مکمل ها می شود، فیتنس و بدنسازی چند فلسفه متفاوت دارند. تمرینات فیتنس معمولاً بیشتر بر سلامت و تندرستی عمومی متمرکز می شود و به همین دلیل مکمل های مصرفی فیتنس کاران بسیار کمتر از بدنسازان می باشد.

با این حال، بدنسازی بیشتر بر افزایش سایز عضلات و قدرت عضلات متمرکز است و در نتیجه نیاز به مکمل های بیشتری دارد. بدنسازان تمایل زیادی به پودرهای پروتئین، مکمل های قبل از تمرین پمپ های ورزشی، مکمل های بعد از تمرین و سایر مکمل های تخصصی دارند.

در حالی که مقادیر دقیق و انواع مکمل ها میتواند متفاوت باشد، باز هم استفاده از مکمل ها ورزشی در بین بدنسازان بسیار رایج تر از کسانی است که صرفاً بر روی فیتنس و سلامت کلی بدن متمرکز هستند می باشد.

سبک زندگی با فیتنس و بدنسازی

سبک زندگی برای تناسب اندام و بدنسازی کاملا متفاوت است. تمرینات فیتنس معمولا کوتاه تر، شدید تر و بیشتر بر روی نتایج فوری ورزشی متمرکز است. هدف فیتنس کاران معمولاً سوزاندن کالری، افزایش متابولیسم و ظاهر خوب است. به این ترتیب، سبک زندگی مرتبط با فیتنس کاران اغلب آرام ‌تر، معمولی‌ تر و راحت ‌تر است.

از سوی دیگر، بدنسازی نیازمند یک اراده طولانی مدت است. بسیاری از بدنسازان اهداف و برنامه های خاصی دارند که آنها را طی هفته ها یا ماه ها دنبال میکنند و در این بین استراحت کمی دارند. به این ترتیب، سبک زندگی مرتبط با بدنسازی، متعهد تر و منظم تر است. که نیاز به تمرکز اختصاصی بر تغذیه و تمرینات ورزشی دارد که مستلزم پشتکار مداوم و اغلب فداکاری در سایر زمینه‌های زندگی است.

دیدگاه کلی نسبت به فیتنس و بدنسازی

وقتی صحبت از دیدگاه افراد ورزشکار می شود، مهم ترین تفاوت بین فیتنس و بدنسازی در نحوه نزدیک شدن به هدف نهایی است. تمرینات فیتنس معمولاً با هدف بهبود سلامت، تندرستی و قابلیت‌های فیزیکی عمومی انجام می‌شود.

یک جلسه تمرین فیتنس معمولا رویکرد آرام تری دارد و افراد فیتنس کار از تمرینی که انجام میدهند لذت می برند تا آن که بخواهند اهداف مسابقاتی مانند بدنسازان را دنبال کنند.

از سوی دیگر، بدنسازان با نگرش بسیار جدی تری به ورزش خود بدنسازی می نگرند. بدنسازان معمولاً مجموعه ای از اهداف تعریف شده ای دارند که می خواهند به آن دست یابند و باید خود را کاملاً متعهد به رسیدن به آن اهداف کنند.

این بدان معنی است که بدنسازان مایل به ایجاد تغییرات اساسی در سبک زندگی هستند و ساعت های بی شماری مشغول به تمرین و تغذیه خو هستند تا به نتایج دلخواه خود برسند.

فیتنس-و-بدنسازی

زمان رسیدن به اهداف ورزشی در فیتنس و بدنسازی

وقتی صحبت از زمان بندی برای رسیدن به اهداف ورزشی بین فیتنس و بدنسازی می شود، یک تمایز واضح وجود دارد. تمرینات فیتنس کاران معمولا بر جلسات تمرینی کوتاه تر و شدیدتر تمرکز می کند که شرکت کننده را ملزم می کند تا به شدت به خود فشار بیاورد.

هدف از این جلسات تمرینی کوتاه و شدتی سوزاندن هرچه بیشتر کالری در مدت زمان کوتاه است. به این ترتیب، آنها در همین یک جلسه تمرین کوتاه نیز به اهدافی که دنبال میکنند خواهند رسید و البته که برای موفقیت نیاز به نظم و انضباط و فداکاری زیادی نیز دارند.

از طرفی دیگر، بدنسازی یک هنر است که نیاز به ثبات و فداکاری در مدت زمان طولانی دارد. برخلاف تمرینات فیتنس، بدنسازان باید به یک روال تمرینی ثابت متعهد شوند که شامل وزنه برداری و تمرینات قلبی عروقی (هوازی) می باشد.

برای دستیابی به نتایج مطلوب در بدنسازی نیاز به فداکاری و تعهد زیادی است و کسانی که این مسیر را طی می کنند باید انتظار داشته باشند که چندین ساعت در روز را به ورزش اختصاص دهند. تا ماه ها و یا حتی سالهای بعد نتایج تلاش خود راببینند و پاداش این کار سخت، رسیدن به اندامی است که خود و دیگران آرزویش را دارند.

فیتنس یا بدنسازی کدام یک برای کدام قشر از جامعه مناسب است؟

وقتی صحبت از این که کدام یک از ورزش ها، فیتنس یا بدنسازی چه مقدار وقت افراد را در روز اشغال خواهد کرد به میان می آید. در اینجا است که فیتنس و بدنسازی شباهت های کمی دارند. هر دو ورزش فیتنس و بدنسازی، نیازمند تعهد چند ساعت در هفته برای پیشرفت و به دست آوردن نتایج مطلوب هستند. با این حال، تفاوت های قابل توجهی نیز بین فیتنس و بدنسازی وجود دارد.

تمرینات فیتنس معمولاً به اندازه بدنسازی زمان نمی برد. فیتنس کاران تمایل دارند روی جلسات کوتاه ‌تر و با شدت بالاتر تمرکز کنند و معمولاً به زمان ریکاوری اضافی بین تمرینات نیاز ندارند. این باعث می‌شود ورزش فیتنس برای کسانی که مشغله کاری زیادی دارند و هنوز هم می‌خواهند خوش فرم باشند، ایده‌ آل باشد.

از طرف دیگر بدنسازی به دلیل افزایش تعداد ست ها و تکرارها برای هر تمرین و همچنین نیاز به استراحت بیشتر بین تمرینات زمان بیشتری می برد. علاوه بر این، بدنسازان باید زمانی اضافه بر زمان تمرین، برای تمرین فیگور گیری مسابقات به خود اختصاص دهند.

پس به طور کلی اگر زمان کمی برای ورزش کردن دارید، تمرینات فیتنس می تواند راهی عالی برای حفظ تناسب اندام باشد بدون اینکه مجبور باشید ساعت های زیادی را در هفته به آن اختصاص دهید. از سوی دیگر، اگر زمان و بودجه کافی برای سرمایه گذاری دارید، بدنسازی می تواند به شما کمک کند تا فیزیک خود را به سطح بالاتری ببرید.

خانم وزنه بردار-فیتنس-و-بدنسازی

داشتن انگیزه در ورزش فیتنس و بدنسازی

وقتی صحبت از فیتنس و بدنسازی به میان می آید، انگیزه رسیدن به اهداف می تواند عامل محرک موفقیت شما باشد. تمرینات فیتنس معمولاً به دلیل نیاز به سالم ماندن و بهبود سلامت کلی انجام می شود، در حالی که بدنسازی بیشتر بر روی افزایش توده عضلانی و قدرت تمرکز دارد.

تمرینات فیتنس معمولا کوتاه تر و با شدت کمتری هستند و امکان فعالیت منظم را بدون ایجاد فشار فیزیکی زیاد فراهم می کنند. بدنسازان برای دستیابی به حداکثر نتایج به تمرینات طولانی تر و شدیدتر نیاز دارند. علاوه بر این، جنبه اجتماعی بدنسازی می تواند انگیزه زیادی را برای ورزشکاران ایجاد کند.

وقتی به یک باشگاه میروید یا در مسابقات بدنسازی شرکت می‌کنید، احتمالاً با افراد همفکر دیگری ملاقات خواهید کرد که به شما انگیزه و روحیه میدهند. از طرفی دیگر، بسیاری از افراد از ورزش کردن به تنهایی لذت می برند، که اغلب با تمرینات فیتنس به این لذت خواهند رسید.

مهم نیست که چه نوع ورزشی را انتخاب می کنید، داشتن یک هدف روشن و انگیزه خوب کلید دستیابی به نتایج دلخواه شما است. فرقی نمی کند چه با فیتنس و چه با بدنسازی، فقط روی اهداف خود متمرکز شوید تا باعث بهبودی سلامت بدن خود شوید و سریعتر به خواسته های خود برسید.

نکات پایانی

هدف از تمرینات فیتنس به طور معمول افزایش سلامت، تعادل و تندرستی کلی است. در حالی که تمرینات بدنسازی برای افزایش حجم و قدرت عضلات انجام می شود. وقتی صحبت از تمرینات فیتنس به میان می آید، افراد متوجه افزایش انعطاف پذیری، چابکی، استقامت قلبی و بهبود وضعیت بدنی شوند.

از سوی دیگر، بدنسازی اغلب منجر به افزایش توده عضلانی بدون چربی، قدرت و کاهش چربی می شود. در حالی که تمرینات فیتنس معمولاً به شدت و حجم کار متوسط نیاز دارند، تمرینات بدنسازی برعکس تمرینات فیتنس به شدت و حجم بالاتری نیاز دارند. بنابراین، بدنسازان از نظر رشد عضلانی نتایج بیشتری را نسبت به کسانی که تمرینات فیتنس انجام می دهند، تجربه می کنند.