بستن شیرهای رادیاتور و پکیج در تابستان ضروری است؟

پاسخ به یکی از سؤالات پرتکرار و رایج که اکثر مشتریان از کارشناسان دما خدمات می‌پرسند که آیا شیرهای رادیاتور و پکیج را در تابستان ببندیم یا نه؟ ما می خواهیم به این سوال مهم و تکراری پاسخ دهیم که با نزدیک شدن به فصل تابستان و گرم شدن هوا آیا بستن شیرهای رادیاتور و پکیج در تابستان ضروری است یا نه؟ معمولا کارشناسان و سرویس کاران گروه صنعتی ایران رادیاتور، دما خدمات و گروه صنعتی بوتان و سایر شرکت های تولیدی تجهیزات گرمایشی توصیه‌هایی دارند که در ادامه به آنها می‌پردازیم پس تا انتها همراه دما خدمات باشید.

سعی کنید در ۴ فصل سال از بستن شیرهای رادیاتور، کلکتورها و پکیج خوداری کنید مگر در زمان تعمیرات که تعمیرکار پکیج این کار را انجام می‌دهد. چون باز و بسته کردن مکرر شیرهای رادیاتور و پکیج طول عمر قطعات را کم می‌کند و به آبریزی می‌افتند و مجبور می‌شوید شیرها را تعویض کنید پس هرگز نباید برای تنظیم دما و تغییر وضعیت پکیج به تابستانه شیرها را ببندید.

پاسخ به سوالات رایج کاربران پکیج

آیا بستن شیر رادیاتور پکیج در تابستان ضروری است؟

لازم به به انجام این کار نیست مگر در زمان تعمیرات پکیج توسط سرویسکار که سالی یک یا دو بار انجام می‌شود.

اگر به گرمایش یک رادیاتور نیاز نبود چکار کنیم؟

اگر در فصل سرما به گرمایش یکی یا دوتا از رادیاتورها نیازی نداشتید برای کنترل مصرف انرژی می توانید با بستن شیر رادیاتور مورد نظر رادیاتور را از مدار خارج کنید.

چطوری شیر رادیاتور را ببندیم؟

همه رادیاتورها دارای دو شیر ورودی و خروجی هستند ( رفت و برگشت )که شیر ورودی در قسمت بالا و شیر خروجی در قسمت پایین رادیاتور قرار دارد فقط کافی است که شیر بالایی را کامل ببندید و به شیر پایین کاری نداشته باشید چون با آچار آلن باز و بسته می‌شود.

چطوری شیرهای پکیج را ببندیم؟

همه پکیج ها هم مانند رادیاتورها دو تا شیر رفت و برگشت دارند که ربع گرد هستند. برای بستن شیرهای پکیج باید دستگیره شیر عمود بر بدنه شیر قرار بگیرد و اگر موازی بدنه شیر باشد یعنی باز است.

روش درست تابستانه کردن پکیج چطوریه؟

همه پکیج های جدید به برد الکترونیکی هوشمند و قطعات کنترلی مجهز هستند و شما از روی پنل فرمان دستگاه فقط با فشار دادن یک دکمه یا چرخاندن ولومی تغییر وضعیت پکیج، دستگاه به حالت تابستانه تغییر می‌کند و یک موتور محرک برقی مسیر رفت پکیج به رادیاتورها را می‌بندد و پمپ و مشعل پکیج را خاموش می‌کند پس تا حد امکان از دست‌کاری شیرهای پکیج و رادیاتور خودداری کنید.

آیا در حالت تابستانه پکیج آب گرم مصرفی داریم؟

وقتی که پکیج را در وضعیت تابستانه قرار می‌دهید دستگاه خاموش می‌شود و فقط هنگام باز کردن هر کدام از شیرهای آبگرم مصرفی مشعل پکیج روشن می شود و آب گرم مصرفی تامین می‌شود ولی دیگر رادیاتورها گرم نمی‌شوند.

اگر در حالت زمستانه شیرهای پکیج و رادیاتورها را ببندیم چه اتفاقی می افتد؟

اگر در حالت زمستانه پکیج اقدام به بستن شیرهای رفت‌ و برگشت پکیج یا رادیاتورها کنید خیلی سریع پکیج جوش می آورد و دستگاه شروع به سر و صدا کردن خواهد کرد و به دلیل جوش آوردن آب شوفاژ‌ به‌ شدت از شیر اطمینان پکیج آب جوش تخلیه می‌شود که خطرناک است و دستگاه خاموش می‌شود.

روش هواگیری رادیاتورها

در انتهای همه رادیاتورها در قسمت بالا یک شیر هواگیری رادیاتور قرار دارد و باید توسط یک آچار هواگیری یا بک پیچ گوشتی شیر هواگیری را باز باز کنید تا هوای محبوس شده تخلیه شود و وقتی که آب خارج شد شیر هواگیری را کامل ببندید بعد از هواگیر درست باید رادیاتور از ابتدا تا اخر گرم شود.

 

نگهداری از پکیج در فصل تابستان

بعد از گذر از فصل سرما حتما نسبت به انجام بازدید و سرویس های دوره ای پکیج اقدام کنید مانند بازدید مسیر دودکش یا شیلنگ گاز و سایر قطعات و اتصالات پکیج تا اگر مشکل مسدودی یا نشتی آب و گاز وجود داشت نسبت به رفع و تعمیرات پکیج اقدام کنید تا از سلامت سیستم شوفاژ مطمپن شوید. واین کارها را به شروع فصل زمستان سال بعد موکول نکنید. پیشنهاد می کنیم برای انجام سرویس های دوره ای پکیج و اعزام تعمیرکار پکیج بوتان در مشهد با کارشناسان دما خدمات تماس بگیرید تا کمترین زمان ممکن سرویسکار با تجربه به محل اعزام کنیم.

آیا باید در فصل تابستان آب رادیاتورها را خالی کنیم؟

اصلا این کار را انجام ندهید، چون همه رسوبات و املاح آب ته نشین شده و آب مدار شوفاژ یک آب خنثی و سبک است که خطری برای سیستم گرمایشی ندارد.

پس خالی کردن آب سبک و پر کردن مدار شوفاژ با آب رسوب دار در شروع زمستان کار نادرست. با توجه به اینکه فضای داخلی رادیاتورها در مجاورت مستقیم هوا قرار می‌گیرد و اکسیژن عامل اصلی زنگ‌ زدگی و خوردگی رادیاتورها است.

علت گرم شدن رادیاتورها در تابستان

۱- برد الکترونیکی خراب شده

در این حالت برد کنترل پکیج نمی تواند فرمان تغییر وضعیت پکیج از زمستانه به تابستانه را اجرا کند و باید توسط سرویسکار پکیج عیب یابی و تعمیر شود

سوختن موتور شیر سه طرفه

در پکیج قطعه ای به نام موتور محرک شیر سه راهه وجود دارد که کار تغییر وضعیت تابستانه به زمستانه و بالعکس را انجام می دهد وقتی که موتور محرک از کار بیفتد با انتقال آب گرم به سمت رادیاتورها باعث گرمایش رادیاتورها می‌شود.

خراب شدن کیت تعمیر

کیت تعمیر یا سوپاپ شیر سه راهه یک قطعه مخصوص است که در حالت تابستانه مسیر رفت به رادیاتورها را می بندد و مسیر بای پس پکیج را باز می کند. حالا ممکن است به دلیل خرابی فنر یا اورینگ های آببندی یا شکستن سوپاپ مسیر رفت رادیاتورها کاملا بسته نشود و آب گرم به رادیاتورها منتقل شود. با تعویض کیت تعمیر مشکل رفع می شود.

پیشگیری از یخ زدگی پکیج در زمستان

پکیج هایی که در تراس نصب می شوند در فصل سرد زمستان احتمال یخ زدن وجود دارد پس باید پکیج را با نصب پنجره دو جداره در جلوی تراس یا مقابل پکیج محافظت کنید. تا هم راندمان کاری پکیج حفظ شود و هم از هجموم پرندگان و لانه سازی و کثیف کاری پکیج جلوگیری کنید.

اگر مدت زمان طولانی از پکیج استفاده نمی کنید باید آب داخل پکیج را خالی کنید تا دچار یخ زدگی نشود.

اگر چند روز هم از پکیج استفاده نمی کنید دستگاه را خاموش نکنید و حتی از برق نکشید و روی حداقل دما تنظیم کنید تا در مصرف انرژی صرفه جویی شود. دلیل اینکه برق پکیج را قطع نکنید این است که اگر گاز قطع شد سیستم ضد گیرپاژی پمپ و ضد یخ زدگی پکیج فعال باشد.

کلام آخر

ما سعی کردیم در این مقاله به سوالات رایج و پرتکرار مشتریان جواب بدهیم ولی اگر پاسخ خود را دریافت نکردید برای ثبت درخواست تعمیرکار پکیج ایران رادیاتور در مشهد با کارشناسان مجموعه دما خدمات در تماس باشید تا در کمترین زمان ممکن سرویسکار پکیج به محل محل اعزام کنیم.

۰۹۳۵۹۰۰۴۹۵۹ – ۰۹۱۵۸۱۵۴۸۱۲

منبع: تاسیسات دما خدمات

damakhadamat.com