بهترین روش های درمان ریزش موی مردان

ریزش موی مردان یا همان‌طور که پزشکان آن را آلوپسی آندروژنیک می‌نامند، معمولاً نشانه‌ای از یک مشکل پزشکی نیست و به سلامتی شما آسیبی نمی رساند اما نگرانی در مورد تأثیر آن بر ظاهر شما امری رایج است. در این مقاله، برخی از بهترین برنامه های درمانی ریزش موی مردان را شرح داده ایم. همچنین برخی از علل رایج ریزش مو و نکات پیشگیری برای حفظ موهای شما را بررسی خواهیم کرد.
چه چیزی باعث ریزش موی مردان می شود؟ تقریباً تمام دلیل ریزش موی مردان، ناشی از طاسی با الگوی مردانه است. این الگوی ریزش، یک ویژگی ژنتیکی است که از والدین نشات می‌گیرد. علل دیگر ریزش موی مردان استفاده از برخی داروها، ویتامین A بیش از حد، عدم پروتئین کافی و کمبود مواد مغذی می باشد. بیماری یا استرس نیز می تواند منجر به ریزش ناگهانی و شدید به نام تلوژن افلوویوم شود.
طاسی با الگوی مردانه طاسی با الگوی مردانه شایع ترین شکل ریزش مو است که هم به ژن ها و هم به هورمون های مردانه مربوط می شود. ریزش موی مردان می تواند در دهه بیست سالگی شروع شود، اما اکثر مردان در سن ۵۰ سالگی، نوعی از ریزش موی مردان را دارند. این نوع ریزش، آلوپسی آندروژنیک مر..

ریزش موی مردان یا همان‌طور که پزشکان آن را آلوپسی آندروژنیک می‌نامند، معمولاً نشانه‌ای از یک مشکل پزشکی نیست و به سلامتی شما آسیبی نمی رساند اما نگرانی در مورد تأثیر آن بر ظاهر شما امری رایج است. در این مقاله، برخی از بهترین برنامه های درمانی ریزش موی مردان را شرح داده ایم. همچنین برخی از علل رایج ریزش مو و نکات پیشگیری برای حفظ موهای شما را بررسی خواهیم کرد.

چه چیزی باعث ریزش موی مردان می شود؟

تقریباً تمام دلیل ریزش موی مردان، ناشی از طاسی با الگوی مردانه است. این الگوی ریزش، یک ویژگی ژنتیکی است که از والدین نشات می‌گیرد. علل دیگر ریزش موی مردان استفاده از برخی داروها، ویتامین A بیش از حد، عدم پروتئین کافی و کمبود مواد مغذی می باشد. بیماری یا استرس نیز می تواند منجر به ریزش ناگهانی و شدید به نام تلوژن افلوویوم شود.

طاسی با الگوی مردانه

طاسی با الگوی مردانه شایع ترین شکل ریزش مو است که هم به ژن ها و هم به هورمون های مردانه مربوط می شود. ریزش موی مردان می تواند در دهه بیست سالگی شروع شود، اما اکثر مردان در سن ۵۰ سالگی، نوعی از ریزش موی مردان را دارند. این نوع ریزش، آلوپسی آندروژنیک مردانه نیز نامیده می‌شود و می‌تواند به صورت یک خط رویش مو، نازک شدن مو یا یک نقطه طاسی که در تاج جمجمه ایجاد می‌شود، شروع شود.

در طاسی با الگوی مردانه، هورمونی به نام DHT باعث کوچک شدن فولیکول های مو می شود. در نهایت آنقدر کوچک می شوند که هیچ مویی در آنها رشد نمی کند.

علائم رایج ریزش موی مردان

همانطور که دلایل مختلفی برای ریزش موی مردان وجود دارد، ریزش موی مردان نیز می تواند به طرق مختلف ظاهر شود. علائم اولیه ریزش موی مردان عبارتند از:

  • موهای نازک در بالای سر
  • لکه های طاس یا یک نقطه طاسی که به رشد خود ادامه می دهد
  • یک خط رویش مو
  • توده های بزرگ مو روی شانه

موهایی که دارید را حفظ نمایید

حدود ۸۵ درصد از مردان در سن ۵۰ سالگی دچار نازک شدن شدید مو می شوند. برخی از مردان نیز قبل از ۲۱ سالگی شروع به از دست دادن موهای خود می کنند. حفظ و نگهداری موهایتان، از کاشت آن بسیار راحت تر است. اما هنگام بررسی گزینه های خود مراقب باشید، زیرا احتمال دارد برخی از محصولات و درمان‌ها مناسب شما نباشند. یک پزشک یا متخصص پوست می تواند در این مورد به شما کمک کند.

بهترین روش های درمان ریزش موی مردان

ریزش موی مردان (ریزش بیش از ۱۰۰ تار مو در روز) میلیون ها مرد را تحت تاثیر قرار می دهد. برخی از انواع ریزش مو دائمی هستند. با این حال، شرایطی وجود دارد که ریزش مو را می توان کاهش داد یا حتی معکوس کرد. بهترین روش درمان ریزش مو به علت ریزش مو بستگی دارد. اگر بتوان ریزش مو را به یک مشکل اساسی سلامتی نسبت داد، درمان آن وضعیت می تواند آن را معکوس نماید.

اگر ریزش موی شما ژنتیکی است، احتمال دارد پزشک دارویی برای کاهش نازک شدن و تشویق رشد مجدد موی شما تجویز کند. اگر دارو جواب نداد، احتمال دارد از درمان های پیشرفته تری استفاده نماید. گزینه های درمانی ریزش موی مردان شامل داروهای ضد ریزش مو، پیوند مو، لیزر درمانی و تزریق پی آر پی است. استفاده از دارو برای ریزش مو می تواند در عرض ۱۶ هفته نتیجه دهد و حداکثر رشد مو، اغلب پس از حدود یک سال مصرف دارو رخ می دهد.

ریزش موی مردان

دارو برای درمان ریزش موی مردان

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) دو دارو را برای درمان ریزش مو با الگوی مردانه تأیید کرده است. ماینوکسیدیل موضعی که معمولاً با نام تجاری Rogaine فروخته می شود و فیناستراید خوراکی (Propecia). این داروها بسیار موثر و مقرون به صرفه تر از سایر گزینه های درمانی هستند.

ماینوکسیدیل موضعی

ماینوکسیدیل یک درمان بدون نسخه و تایید شده توسط FDA است که می توانید آن را استفاده نمایید. ماینوکسیدیل جریان خون را به پوست سر افزایش می دهد، سرعت ریزش مو را کاهش می دهد و به برخی از مردان کمک می کند موهای جدید آن ها رشد کند. عوارض جانبی ماینوکسیدیل موضعی شامل تحریک پوست و رشد موهای ناخواسته است و به محض اینکه مصرف آن را متوقف نمایید، ریزش مو برمی گردد.

فیناستراید خوراکی

فیناستراید یک داروی نسخه ای است که به شکل عمومی آن به عنوان فیناستراید یا با نام تجاری Propecia در دسترس است. فیناستراید با مسدود کردن آنزیم های خاصی در بدن که به ریزش مو کمک می کنند، عمل می کند. این قرص، تولید هورمون DHT بدن شما را کند می کند.

در آزمایشات بالینی، ۸۰ درصد از مردان پس از مصرف خوراکی فیناستراید به مدت یک سال، رشد مو را تجربه کردند. در حالی که عوارض مصرف آن نادر است، اما عوارض فیناستراید شامل اختلال نعوظ و از دست دادن میل جنسی است. زنان باردار نیز نباید این دارو را لمس کنند زیرا می تواند باعث نقص مادرزادی در نوزادان پسر شود.

ماینوکسیدیل موضعی در مقابل فیناستراید خوراکی

مقایسه بین ماینوکسیدیل موضعی و فیناستراید خوراکی نشان داد که فیناستراید خوراکی در تشویق رشد مجدد مو موثرتر از ماینوکسیدیل موضعی است. ۸۰ درصد مردانی که فیناستراید مصرف می‌کنند رشد مجدد مو را تجربه کرده‌اند، در حالی که ۵۰ درصد از مردانی که از ماینوکسیدیل موضعی استفاده می‌کنند رشد مو را تجربه کرده‌اند.

در حالی که این مطالعه خاص نشان می دهد که فیناستراید خوراکی موثرتر از ماینوکسیدیل موضعی است، هر دو گزینه درمانی ایمن و موثر در نظر گرفته می شوند. حتی اگر ماینوکسیدیل و فیناستراید تنها دو داروی مورد تایید FDA هستند، پزشکان احتمال دارد داروهای دیگری را مانند اسپیرونولاکتون (CaroSpir و Aldactone)، برای استفاده در درمان ریزش مو تجویز نمایند.

کاشت مو

پزشک متخصص در این روش، موهای سالم را از پشت و کنار سر شما به سمت بالا منتقل و پیوند می زند. این فرآیند پرهزینه می باشد و شاید لازم باشد چند بار آن را انجام دهید. بعد از ۲ ماه، بیشتر تار موهایی را که پزشک منتقل کرده است، از دست خواهید داد اما تار های جدید دوباره رشد خواهند کرد و در عرض ۶ ماه عادی به نظر می رسند.

لیزر درمانی برای رشد موی آقایان

لیزر درمانی سطح پایین (LLLT)، به عنوان یک درمان موثر برای ریزش مو مردان و مورد تایید FDA است. اغلب به شکل شانه های لیزری یا کلاه هایی است که بالای سر را می پوشاند. اگرچه عملکرد LLLT در تقویت رشد مو به طور کامل شناخته نشده است، اما تصور می شود که با افزایش جریان خون در پوست سر و تحریک فولیکول های مو برای رشد، عمل می کند.

۸۳ درصد از شرکت‌کنندگان در کارآزمایی‌های بالینی، پس از استفاده از دستگاه LLLT به مدت ۱۴ هفته، رشد موی رضایت‌بخشی را تجربه کردند. دستگاه های لیزر مورد تایید FDA عبارتند از: کاپیلوس، HairMax، iGrow و iRestore.

تزریق پی آر پی برای درمان ریزش و رویش مجدد مو

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP)، شکل نسبتا جدیدی برای درمان ریزش مو است. تجزیه و تحلیل شش مطالعه، افزایش قابل توجهی در رشد مو پس از تزریق PRP نشان داد. با این حال، مطالعات بیشتری برای تعیین بهترین روش استفاده از این تزریق ها به عنوان درمانی برای اشکال مختلف آلوپسی مورد نیاز است. همچنین تزریق PRP برای ریزش مو مورد تایید FDA نیست.

مراجعه به پزشک در مورد ریزش مو

اگر ریزش مو را تجربه می کنید که با علائم دیگری مانند خارش یا سوزش در پوست سر همراه است، با یک پزشک صحبت نمایید. پزشک قبل از ارائه یک تشخیص قطعی، از شما در مورد سابقه سلامتی و همچنین سابقه خانوادگی در مورد ریزش مو سوال می کند. او همچنین در مورد داروهایی که در حال حاضر استفاده می کنید و روال مراقبتی موهای شما می پرسد. پزشک یک معاینه بصری از پوست سر انجام می دهد و احتمال دارد آزمایش های بعدی را برای تعیین علت ریزش موی شما تجویز نماید.

تست های تشخیصی ریزش مو

پزشک با درخواست آزمایش خون، عملکرد تیروئید را اندازه گیری می کند یا سطوح خاصی از مواد مغذی را در خون بررسی می کند. این آزمایش ها برای تعیین اینکه آیا بیماری تیروئید یا کمبود مواد مغذی باعث ریزش مو می شود، مفید هستند. گاهی اوقات، بیوپسی پوست سر نیز که شامل جمع آوری نمونه کوچکی از پوست برای بررسی وجود عفونت پوستی می باشد، انجام می شود.

نکات پایانی

ریزش موی مردان احتمال دارد ژنتیکی باشد یا نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد. اگر متوجه نازک شدن مو یا ریزش مو شدید، با یک پزشک صحبت نمایید. پزشکان می توانند شما را از نظر وجود بیماری زمینه ای ارزیابی نمایند و برای کاهش یا معکوس کردن ریزش مو، درمان پزشکی تجویز کنند. شما می توانید با پزشک در مورد سوالات و نگرانی های خود با مشاورین مجرب مجله سلامت داروخانه آنلاین، مشورت نمایید. این مشاوره در مورد بهترین گزینه درمانی به شما کمک می کند.