بوتاکس معده چیست و چه عوارضی دارد؟

بوتاکس معده می تواند به شما کمک کند که بعد از صرف غذا برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید و همچنین باعث می شود کمتر غذا بخورید و وزن کم کنید. در این مقاله متوجه می شوید که تزریق سم بوتولینوم معده یک روش غیر تهاجمی برای کاهش وزن است. این روش برای افرادی که اهداف کاهش وزن متوسطی دارند مناسب می باشد و معمولاً منجر به کاهش ۵ تا ۱۰ درصد وزن بدن می شود.
بوتاکس معده چیست؟ بوتاکس معده یک روش درمانی است که عضلات معده را شل می کند. در طی این عمل، ماده ای به نام سم بوتولینوم نوع A به عضلات معده تزریق می شود. این ماده باعث می شود عضلات معده به طور موقت شل و منقبض شوند که این به کاهش ظرفیت دریافت غذا و در نتیجه به کاهش وزن کمک می کند.
بوتاکس معده به طور کلی برای درمان چاقی استفاده می شود. طبق منابع خارجی این روش باید همراه با تغییرات سبک زندگی مانند رژیم غذایی و ورزش استفاده شود و راه حل مستقلی برای درمان چاقی نیست. همچنین باید توجه داشت که درمان هایی مانند بوتاکس معده ممکن است عوارض جانبی داشته باشند و برای همه مناسب نباشد.
تزریق سم بوتولینوم معده برای کاهش وزن تزریق سم بوتولینوم A یا BT-A به م..

بوتاکس معده می تواند به شما کمک کند که بعد از صرف غذا برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید و همچنین باعث می شود کمتر غذا بخورید و وزن کم کنید. در این مقاله متوجه می شوید که تزریق سم بوتولینوم معده یک روش غیر تهاجمی برای کاهش وزن است. این روش برای افرادی که اهداف کاهش وزن متوسطی دارند مناسب می باشد و معمولاً منجر به کاهش ۵ تا ۱۰ درصد وزن بدن می شود.

بوتاکس معده چیست؟

بوتاکس معده یک روش درمانی است که عضلات معده را شل می کند. در طی این عمل، ماده ای به نام سم بوتولینوم نوع A به عضلات معده تزریق می شود. این ماده باعث می شود عضلات معده به طور موقت شل و منقبض شوند که این به کاهش ظرفیت دریافت غذا و در نتیجه به کاهش وزن کمک می کند.

بوتاکس معده به طور کلی برای درمان چاقی استفاده می شود. طبق منابع خارجی این روش باید همراه با تغییرات سبک زندگی مانند رژیم غذایی و ورزش استفاده شود و راه حل مستقلی برای درمان چاقی نیست. همچنین باید توجه داشت که درمان هایی مانند بوتاکس معده ممکن است عوارض جانبی داشته باشند و برای همه مناسب نباشد.

تزریق سم بوتولینوم معده برای کاهش وزن

تزریق سم بوتولینوم A یا BT-A به ماهیچه های داخل معده (مانند بوتاکس، دیسپورت، زئومین و مایبلوک)، یک روش کاهش وزن غیر تهاجمی است. تزریق با استفاده از یک آندوسکوپ یا گاستروسکوپ انجام می شود، یک لوله انعطاف پذیر مجهز به یک سرنگ که از طریق دهان وارد معده می شود.

این دارو ماهیچه های دیواره معده را برای حدود سه ماه بی حرکت می کند و از انقباض آنها جلوگیری می کند. این باعث می شود غذا برای مدت طولانی تری در معده بماند و هضم را کند می کند. بوتاکس معده به شما کمک می کند سریعتر سیر شوید و برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید.

بوتاکس معده

بوتاکس معده مناسب چه افرادی است؟

بوتاکس معده می تواند گزینه خوبی برای افراد بزرگسال باشد اگر:

  • اهداف کاهش وزن متوسطی مانند کاهش وزن قبل از جراحی یا کمک به باروری داشته باشید.
  • شاخص (BMI)توده بدنی ۳۰ تا ۴۰ داشته باشید.
  • با اصلاح سبک زندگی مانند رژیم غذایی و ورزش، موفقیتی در کاهش وزن کسب نکرده اید.
  • می خواهید سبک زندگی سالم تری را شروع کنید.
  • می خواهید خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با اضافه وزن مانند فشار خون بالا، دیابت، سکته مغزی، آپنه خواب یا بیماری قلبی را کاهش دهید.

تزریق آندوسکوپی بوتاکس معده

دستورالعمل های پزشک را قبل از انجام آندوسکوپی دنبال کنید. دستور العمل ها معمولا شامل نخوردن و ننوشیدن برای مدت معینی قبل از عمل و یا تغییر دوز یا زمان مصرف داروها در روزهای منتهی به عمل می باشد. بوتاکس معده به طور کلی نیازی به بیهوشی ندارد و به غیر از یک ناراحتی خفیف در طول عمل، هیچ درد یا ناراحتی احساس نمی شود.

این عمل در مرکز آندوسکوپی انجام می شود و تزریق حدود ۱۰ دقیقه طول می کشد. برای انجام تزریق سم بوتولینوم معده، پزشک به شما داروی آرام بخش می دهد تا شما را خواب آلود کند. یک آندوسکوپ یا گاستروسکوپ مجهز به سرنگ را از مسیر دهان و گلوی شما، به معده وارد می کند. آندوسکوپ، یک لوله منعطف با نور و دوربین است که به پزشک اجازه می دهد تا محل تزریق را ببیند. سپس پزشک سم بوتولینوم را در چندین نقطه در اطراف پایین معده تزریق می کند.

بهبودی پس از تزریق بوتولینوم در معده

هنگامی که آرامبخش از بین رفت، می توانید به خانه بروید. شما به کسی نیاز دارید که شما را به منزل برساند، زیرا ممکن است هنوز خواب آلود باشید. حدود یک هفته تا ۱۰ روز پس از عمل، متوجه می شوید اشتهای کمتری دارید، هنگام غذا خوردن سریع‌تر سیر می‌شوید و می‌توانید با غذای کمتری احساس سیری کنید.

بعد از عمل بوتاکس معده چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

پس از عمل بوتاکس معده، توصیه ها و نکاتی وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

  1. در چند ساعت اول از بلند کردن اجسام سنگین، ورزش یا هر گونه فعالیت سنگین خودداری نمایید.
  2. در چند ساعت اول از خوردن یا نوشیدن بیش از حد آب خودداری نمایید.
  3. در چند ساعت اول سیگار نکشید و از مصرف الکل خودداری نمایید.
  4. بدون مشورت با پزشک خود هیچ دارویی مصرف نکنید.
  5. در چند روز اول از یک رژیم غذایی سبک پیروی کنید.
  6. برای هر گونه درد، تورم یا سایر عوارض جانبی احتمالی در چند روز اول از مسکن ها یا داروهای ضد التهاب توصیه شده توسط پزشک استفاده کنید.
  7. در صورت بروز مشکل در بلع یا استفراغ بیش از حد، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

عوارض تزریق بوتاکس معده

تزریق سم بوتولینوم در معده برای کسانی که مشکل عضلانی ندارند و به سم بوتولینوم حساسیت ندارند بی خطر است. تزریق ممکن است منجر به خونریزی بسیار کمی در داخل معده شود. افراد معمولا دچار عوارض جانبی نمی شوند یا عوارض جانبی بسیار کمی دارند.

عوارض جانبی بوتاکس معده ممکن است شامل دل درد، حالت تهوع، استفراغ، اسهال، مشکل در بلع، سوء هاضمه، سردرد و یا ضعف عضلانی باشد. این عوارض معمولاً خفیف هستند و در عرض چند روز خود به خود از بین می روند. با این حال مهم است که قبل از تصمیم گیری در مورد گزینه درمانی مانند بوتاکس معده، با پزشک خود صحبت کنید و خطرات و فواید آن را به دقت بسنجید.

نتیجه کاهش وزن با بوتاکس معده

مطالعات نشان می دهد که تزریق موفقیت آمیز سم بوتولینوم به معده می تواند منجر به کاهش وزن حدود ۵ تا ۱۰ درصد، در طی شش ماه شود. برای دریافت بهترین نتایج بهتر است با یک پزشک یا متخصص تغذیه مشورت نمایید. ممکن است آن ها توصیه کنند که ورزش منظم را در برنامه روزانه خود بگنجانید و یا رژیمی را دنبال کنید که بر غذاهای سالم و مغذی تاکید دارد.

همچنین پزشک شما ممکن است پیشنهاد دهد که غذای خود را برای جلوگیری از ناراحتی معده آهسته بخورید، غذای خود را به طور کامل بجوید و زمانی که احساس سیری کردید توقف کنید. سم بوتولینوم ماهیچه های معده شما را برای حدود سه ماه بی حرکت کرده و پس از آن ممکن است متوجه شوید که اثرات آن شروع به از بین رفتن می کند. طبق نظر پزشک ممکن است بتوانید شش ماه پس از آخرین پروسه، بوتاکس معده را تکرار نمایید.

چه افرادی نباید بوتاکس معده انجام دهند؟

بوتاکس معده یک روش درمانی است که در بزرگسالان دارای اضافه وزن استفاده می شود. با این حال، برای همه مناسب نیست و به طور کلی برای موارد زیر توصیه نمی شود:

  • زنان باردار یا شیرده
  • افرادی که در بلع مشکل دارند.
  • کسانی که مشکلات معده مانند زخم یا خونریزی دارند.
  • افرادی که به سم بوتولینوم یا مواد مشابه حساسیت دارند.
  • کسانی که مشکلات قلبی یا بیماری های عصبی عضلانی دارند.

آیا بوتاکس معده آسیب دائمی در معده به جا می گذارد؟

بوتاکس معده یک درمان موقت است و آسیب دائمی در معده به جا نمی گذارد. سم بوتولینوم نوع A به طور موقت ماهیچه های معده را شل می کند و ظرفیت و میل به خوردن را کاهش می دهد. با این حال، سم بوتولینوم آسیب دائمی به دیواره معده یا سایر بافت ها وارد نمی کند.

اثر بوتاکس معده چقدر باقی می ماند؟

تاثیر بوتاکس معده بسته به میزان سم بوتولینوم اعمال شده، متابولیسم فرد، سن و عوامل دیگر می تواند متفاوت باشد. به طور معمول، اثر درمان بوتاکس معده در عرض چند روز پس از عمل شروع می شود و می تواند تقریباً ۳-۶ ماه ادامه یابد. با این حال، در برخی موارد، اثر ممکن است طولانی تر یا کوتاه تر باقی بماند.

بوتاکس معده در کودکان

بوتاکس معده به طور کلی روشی است که در بزرگسالان انجام می شود و به ندرت و در موارد خاص در کودکان استفاده می شود. استفاده از سم بوتولینوم در کودکان محدود است و اطلاعات کافی در مورد اثرات و ایمنی آن وجود ندارد.

البته در موارد نادر به خصوص در کودکانی که مشکلات عصبی دارند می توان از بوتاکس معده استفاده کرد. به عنوان مثال، بوتاکس معده را می توان در شرایط خاصی که در کودکان رایج است مانند دیستونی دوران کودکی(یک اختلال عصبی) استفاده کرد.

با این وجود، حتی در چنین مواردی، این روش فقط باید توسط یک متخصص مانند یک متخصص اطفال یا یک متخصص مغز و اعصاب انجام شود. قبل از انجام این عمل، والدین باید با جزئیات در مورد وضعیت سلامتی فرزندشان و عوارض جانبی احتمالی او مطلع شوند.

بوتاکس معده در دوران بارداری

معمولاً بوتاکس معده در دوران بارداری توصیه نمی شود. مشخص شده است که سم بوتولینوم می تواند در بدن شما پخش شود و عوارض جانبی جدی ایجاد کند که ممکن است بر شما و کودکتان تأثیر بگذارد. بنابراین توصیه می شود که زنان باردار و مادران شیرده از روش های سم بوتولینوم خودداری کنند.

اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، توصیه می شود قبل از هر تصمیم با پزشک خود مشورت کنید. پزشک شما می تواند مناسب ترین گزینه های درمانی را برای شما پیشنهاد کند و خطر آسیب رساندن به سلامت کودک را به حداقل برساند.

نکات پایانی

تزریق سم بوتولینوم به معده یک روش نسبتاً جدید برای کاهش وزن است. اما بهتر است ضمن مطالعه مجله سلامت داروخانه آنلاین، قبل از تصمیم‌گیری در مورد انجام این روش، با یک پزشک مشورت کنید و درباره مزایا، عوارض و ریسک‌های مرتبط با آن اطلاعات بیشتری کسب نمایید. همچنین باید به رژیم غذایی مغذی و ورزش منظم نیز توجه کنید، زیرا تنها با استفاده از بوتاکس معده نمی‌توانید به طور دائمی و موثر وزن خود را کاهش دهید.