بوتاکس پیشانی چیست؟ عوارض و فواید آن

بوتاکس پیشانی یک درمان فوق العاده محبوب برای کاهش چین و چروک پیشانی و به حداقل رساندن خطوط پیری است. با افزایش سن، کلاژن موجود در پوست شروع به از بین رفتن می کند. کاهش کلاژن باعث می شود پوست چین و چروک بخورد و ظاهری فرسوده پیدا کند. با وجود محبوبیت، این روش هنوز هم مبنای بسیاری از شایعات و باورهای غلط است.
بوتاکس پیشانی با شل کردن عضلاتی که باعث ایجاد چین و چروک می شوند، ظاهر فرد را بهبود می بخشد. برای حفظ نتایج مطلوب، تزریق ها باید هر سه تا شش ماه یکبار تکرار شوند. در این مقاله به توضیح عملکرد بوتاکس و موارد استفاده و احتیاط آن می پردازیم.
بوتاکس چیست؟ بوتاکس یکی از شناخته شده ترین برندهای تزریق سم بوتولینوم است. سموم بوتولینوم، نوروتوکسین هایی هستند که بر اعصاب اثر می گذارند و باعث ضعیف شدن عضلات می شوند. سم بوتولینوم به دلایل زیبایی یا پزشکی تزریق می شود.
پزشکان برای صاف کردن چین و چروک ها، جلوگیری از سردردهای میگرنی، تعریق بیش از حد (هایپرهیدروزیس)، مثانه بیش فعال، مشکلات چشمی و درمان طیف گسترده ای از بیماری های دیگر، مقادیر کمی بوتاکس را به ماهیچه های خاص تزریق می کنند.
نحوه ع..

بوتاکس پیشانی یک درمان فوق العاده محبوب برای کاهش چین و چروک پیشانی و به حداقل رساندن خطوط پیری است. با افزایش سن، کلاژن موجود در پوست شروع به از بین رفتن می کند. کاهش کلاژن باعث می شود پوست چین و چروک بخورد و ظاهری فرسوده پیدا کند. با وجود محبوبیت، این روش هنوز هم مبنای بسیاری از شایعات و باورهای غلط است.

بوتاکس پیشانی با شل کردن عضلاتی که باعث ایجاد چین و چروک می شوند، ظاهر فرد را بهبود می بخشد. برای حفظ نتایج مطلوب، تزریق ها باید هر سه تا شش ماه یکبار تکرار شوند. در این مقاله به توضیح عملکرد بوتاکس و موارد استفاده و احتیاط آن می پردازیم.

بوتاکس چیست؟

بوتاکس یکی از شناخته شده ترین برندهای تزریق سم بوتولینوم است. سموم بوتولینوم، نوروتوکسین هایی هستند که بر اعصاب اثر می گذارند و باعث ضعیف شدن عضلات می شوند. سم بوتولینوم به دلایل زیبایی یا پزشکی تزریق می شود.

پزشکان برای صاف کردن چین و چروک ها، جلوگیری از سردردهای میگرنی، تعریق بیش از حد (هایپرهیدروزیس)، مثانه بیش فعال، مشکلات چشمی و درمان طیف گسترده ای از بیماری های دیگر، مقادیر کمی بوتاکس را به ماهیچه های خاص تزریق می کنند.

نحوه عملکرد بوتاکس

بوتاکس سیگنال های عصبی به عضلات را مسدود می کند. در نتیجه عضلاتی که تزریق دریافت کرده اند نمی توانند منقبض شوند. این اثرات موقتی هستند، اما می توانند تا چندین ماه ادامه داشته باشند. عضله ای که بوتاکس را از طریق تزریق دریافت می کند، به ناحیه اصلی مورد درمان بستگی دارد. چندین ناحیه را می توان در یک جلسه درمان کرد.

بوتاکس از چه چیزی ساخته شده است؟

یک باکتری به نام کلستریدیوم بوتولینوم، نوروتوکسین های مورد استفاده در بوتاکس را می سازد. پزشکان معمولا از نوع خاصی از باکتری نوع A برای تزریقات پزشکی استفاده می کنند. سموم بوتولینوم به طور طبیعی در خاک و غذاهای آلوده وجود دارد.

اگر مقدار زیادی سم بوتولینوم مصرف کنید یا باکتری وارد زخم شود، ممکن است به بوتولیسم مبتلا شوید. این اختلال جدی سیستم عصبی است که روی تنفس تأثیر می گذارد. به همین دلیل برای ایمنی و اثربخشی مطلوب، بوتاکس در آزمایشگاه تولید می شود. تکنسین ها سموم بوتولینوم را رقیق و استریل می کنند تا باعث بوتولیسم نشوند.

بوتاکس پیشانی

نواحی تزریق بوتاکس برای زیبایی

تزریق بوتاکس برای رفع علائم پیری استفاده می شود. این درمان می تواند خطوط ریز و چین و چروک را در چندین ناحیه صورت به ویژه پیشانی برطرف کند. نواحی دیگر شامل ابرو، بینی، اطراف چشم (خطوط پنجه کلاغی)، لب، چانه، خط فک و گردن می باشد.

بوتاکس پیشانی چگونه انجام می شود؟

در بیشتر موارد، پزشکان تقریباً ۱۰ تا ۳۰ واحد بوتاکس را به پوست پیشانی تزریق می‌کنند که چهار واحد آن در ۵ نقطه عصبی استراتژیک در امتداد پیشانی قرار می گیرد. برای اولین تزریق بوتاکس پیشانی، متخصصان از دوزهای کم تر استفاده می کنند تا اطمینان حاصل نمایند که شما به خوبی به این روش پاسخ می دهید. پس از چند هفته پزشک برای اینکه ببیند پوست شما چگونه به تزریق پاسخ داده است، شما را می بیند و اگر لازم باشد دوباره تزریق را انجام می دهد.

آیا بوتاکس پیشانی بی خطر است؟

بوتاکس پیشانی به عنوان یک درمان ایمن و موثر برای به حداقل رساندن خطوط و چین و چروک پیشانی تایید شده است. با این حال، تزریق بیش از حد بوتاکس پیشانی می تواند منجر به افتادگی موقت پلک ها و عضلات صورت شود. بنابراین برای دریافت تزریق بوتاکس حتما به یک پزشک متخصص که کاملاً در مورد این روش آگاه است، مراجعه نمایید.

چه شرایط پزشکی را می توان با بوتاکس درمان کرد؟

بوتاکس چندین دهه است که در صنعت پزشکی استفاده می شود. این تزریق ها برای درمان موارد زیر توصیه می شود:

  • چشم های ضربدری (استرابیسم)
  • انقباضات بیش از حد عضلانی (دیستونی)
  • تعریق بیش از حد (هیپرهیدروزیس)
  • تکان خوردن پلک
  • میگرن مزمن
  • مثانه بیش‌فعال
  • اسپاستیسیتی اندام فوقانی کودکان
  • اسپاستیسیتی بزرگسالان
  • بلفارواسپاسم
  • دیستونی دهانه رحم

تزریق بوتاکس برای کاهش درد

بسیاری از پزشکان بوتاکس را برای کاهش درد توصیه می کنند. بوتاکس سیگنال‌های عصبی را که فعالیت ماهیچه‌ای را کنترل می‌کنند مسدود می‌کند و در نتیجه باعث آرامش و تسکین درد می‌شود. تزریق بوتاکس می تواند در درمان کمر درد، گردن درد، درد فک، درد عصب، درد سیاتیک، نوروپاتی (نوروپاتی محیطی)، درد لگن، درد مزمن میوفاشیال (CMP)، آرتروز و درد مفاصل اثر بخش باشد.

در طول تزریق بوتاکس پیشانی چه انتظاری باید داشته باشم؟

پزشک شما از یک سوزن ظریف(سرنگ انسولین) برای تزریق مقادیر کمی بوتاکس به پیشانی یا ناحیه مورد درمان استفاده می کند. بسته به ناحیه، ممکن است چندین تزریق در نقاط مختلف دریافت کنید. پزشک معمولا قبل از تزریق، یک بی حس کننده موضعی روی پوست شما اعمال می کند.

بوتاکس پیشانی یک درمان سرپایی است و شما می توانید همان روز به خانه بروید. ناراحتی پس از تزریق معمولاً خفیف است. ممکن است در محل تزریق ها احساس سوزش یا ناراحتی داشته باشید، اما به سرعت برطرف می شود.

مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس پیشانی

برای کاهش قرمزی، تورم یا کبودی:

  1. به مدت ۱۲ ساعت ناحیه درمان را مالش یا فشار ندهید.
  2. از کمپرس سرد در محل تزریق ها استفاده نمایید.
  3. سه تا چهار ساعت از دراز کشیدن خودداری نمایید.
  4. تا ۲۴ ساعت از فعالیت بدنی مانند ورزش شدید خودداری نمایید. ورزش سنگین می تواند باعث جابجایی مواد تزریق شده شود و باعث فلج صورت و یا عفونت بوتولیسم گردد.
  5. به آرامی صورت را حرکت دهید. ماهیچه های صورت خود را به طور منظم با حرکت دادن آرام آنها به اطراف ورزش دهید. این تضمین می کند که گروه های عضلانی علیرغم تأثیرات تزریق بوتاکس در پوست شما، قدرت خود را حفظ می کنند.
  6. برای چند روز پس از دریافت بوتاکس، استفاده از آرایش را محدود کنید. استفاده از آرایش می تواند باعث مالش پوست شود و به طور بالقوه سم بوتولینوم را در سایر نواحی صورت شما پخش کند.

فاصله زمانی بین تزریق بوتاکس پیشانی و دیگر نواحی

به طور متوسط اثرات بوتاکس پیشانی و دیگر نواحی، حدود سه تا شش ماه طول می کشد. در این زمان سموم از بین می روند و ماهیچه ها دوباره حرکت می کنند. در نتیجه چین و چروک ها برمی گردند و مسائلی مانند میگرن و تعریق ممکن است از سر گرفته شوند. تزریق مجدد بوتاکس پیشانی پس از این زمان توصیه می شود.

با این حال، عضلات شما ممکن است خود را طوری عادت دهند که کمتر منقبض شوند. در نتیجه، درمان ها را می توان با فاصله بیشتری انجام داد. پزشک شما می تواند تشخیص دهد که هر چند وقت یکبار باید بوتاکس پیشانی را بر اساس نیازهای منحصر به فرد خود انجام دهید.

عوارض جانبی بوتاکس پیشانی

عوارض جانبی ناشی از تزریق سم بوتولینوم بسته به ناحیه تحت درمان، متفاوت است. اکثر مشکلات خفیف هستند و در یک یا دو روز بهبود می یابند. عوارض جانبی احتمالی بوتاکس عبارتند از:

  • درد، تورم، قرمزی یا کبودی در محل درمان
  • علائم شبیه آنفولانزا
  • سردرد
  • گردن درد
  • ناراحتی معده (سوء هاضمه)
  • افتادگی موقت پلک (پتوز)
  • سوزش یا قرمزی چشم

عوارض جانبی جدی

بوتاکس پیشانی یک روش رایج است که به ندرت با عوارض جانبی جدی همراه است. با این حال، در صورت مشاهده موارد زیر باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

  • مشکلات بینایی، از جمله تاری دید یا افتادگی پلک
  • علائم عفونت دستگاه ادراری، مانند خون در ادرار (هماچوری)
  • تنگی نفس
  • مشکل در بلع
  • لکنت زبان
  • بی حسی یا فلج در ناحیه درمان نشده
  • ناراحتی شدید معده

بوتاکس پیشانی برای درمان میگرن

تزریق بوتاکس پیشانی توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) برای درمان میگرن مزمن تایید شده است. این درمان برای افرادی که حداقل ۱۵ روز از هر ماه سردرد را تجربه می کنند، بهترین نتیجه را دارد.

برای کاهش علائم میگرن، بوتاکس پیشانی انجام می شود. این دارو وارد نقاط عصبی استراتژیک در امتداد پیشانی شما می شود و در نتیجه مواد شیمیایی را که سیگنال انتقال درد هستند مسدود می سازد. به طور کلی، بوتاکس پیشانی برای میگرن نسبت به هر درمان دیگری بهتر عمل می کند. اکثر افراد بعد از جلسه دوم یا سوم نتایج رضایت بخشی را گزارش می دهند.

تزریق بوتاکس در دوران بارداری و شیردهی

تزریق بوتاکس به احتمال زیاد به کودک شما آسیبی نمی رساند. با این حال، اکثر پزشکان توصیه می کنند تا پس از زایمان صبر کنید. همچنین متخصصان مطمئن نیستند که آیا بوتاکس به شیر مادر می رسد یا خیر. به همین دلیل و برای اطمینان از ایمنی کودک شما، اکثر پزشکان توصیه می کنند که از تزریق بوتاکس در دوران شیردهی خودداری نمایید.

temp 14

چه تفاوتی بین Dysport و بوتاکس وجود دارد؟

دیسپورت و بوتاکس هر دو تزریقاتی هستند که از سموم بوتولینوم ساخته شده اند. تفاوت اصلی در قدرت پروتئین های کمیاب موجود در این داروها است. Dysport ممکن است نتایج سریع‌تری ارائه دهد، اما نتیجه بوتاکس ممکن است طولانی‌تر باشد. اگر می خواهید تصمیم بگیرید که کدام گزینه درمانی برای شما مناسب است، با پزشک خود صحبت کنید.

تفاوت بوتاکس و فیلر(پرکننده های پوستی)

از نظر زیبایی، بوتاکس و فیلر نتایج مشابهی را ارائه می دهند. هر دو به کاهش خطوط و چین و چروک صورت کمک می کنند. در حالی که بوتاکس از سم بوتولینوم ساخته می شود، فیلر ها از سایر مواد طبیعی یا مصنوعی از جمله کلاژن، اسید هیالورونیک یا هیدروکسی لاپاتیت کلسیم ساخته می شوند.

تزریق بوتاکس به طور موقت ماهیچه ها را فلج می کند تا چین و چروک را کاهش دهد، در حالی که فیلر ها به پوست حجم می دهند و به حفظ رطوبت آن کمک می کنند. پزشک شما می‌تواند به شما در تعیین بهترین گزینه کمک کند.

سوالات متداول

چه کسانی نباید بوتاکس تزریق کنند؟

تزریق بوتاکس نسبتا بی خطر است. با این حال اگر باردار هستید یا به کودک خود شیر می دهید نباید این درمان را دریافت کنید. همچنین اگر مبتلا به بیماری عصبی عضلانی یا افتادگی پلک (پتوز) هستید و یا عضلات صورت ضعیفی دارید نباید بوتاکس بزنید.

چه مدت طول می کشد تا بوتاکس اثر کند؟

اکثر افراد در حدود روز سوم یا چهارم پس از تزریق بوتاکس، متوجه اثرات مورد نظر می شوند. نتایج کامل ظرف ۱۰ تا ۱۴ روز قابل مشاهده خواهد بود.

آیا بوتاکس بی خطر است؟

بوتاکس زمانی که توسط یک پزشک مجاز انجام شود به طور کلی ایمن است. با این حال از پزشک خود بپرسید که آیا تزریق بوتاکس برای شما مناسب است یا خیر.

چگونه باید برای بوتاکس آماده شوم؟

لیستی از داروها و مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید را در اختیار پزشک قرار دهید. برخی از داروها خطر کبودی در محل تزریق را افزایش می دهند. این داروها شامل ضد انعقاد یا رقیق‌کننده‌های خون (وارفارین) و داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) می باشند. همچنین مصرف الکل شما را مستعد قرمزی و کبودی می کند. ۲۴ ساعت قبل از تزریق از نوشیدن الکل خودداری نمایید.

آیا بوتاکس درد دارد؟

سوزن های مورد استفاده برای تزریق بوتاکس بسیار ظریف هستند. در نتیجه اکثر افراد در طول تزریق ناراحتی کمی را تجربه می کنند. برخی از افراد احساس گزگز خفیف را توصیف می کنند. اگر نگران درد هستید، پزشک شما می تواند از یک ژل بی حس کننده موضعی استفاده نماید.

نکات پایانی

با افزایش سن، تولید کلاژن در درم(لایه میانی پوست)، شروع به کاهش می‌کند و باعث نازک و چروکیده شدن پوست می شود. تزریق بوتاکس باعث بهبود و تقویت تولید کلاژن در پوست می شود، چین و چروک ها را پر می کند و خطوط پیری را از بین می برد.

برخی از چین و چروک ها در پوست به دلیل حرکات تکراری مانند اخم کردن زیاد، ایجاد می شوند. بوتاکس سیگنال های شیمیایی خاصی را که باعث شل شدن عضلات صورت می شوند، مسدود می کند. با قطع این ارتباط، ماهیچه هایی که باعث ایجاد چین و چروک صورت می شوند به طور موقت فلج می شوند و به آنها اجازه می دهد تا آرام و صاف شوند.

ضمن مطالعه مجله سلامت داروخانه آنلاین توجه به این نکته حائز اهمیت است که برای تزریق بوتاکس و جلوگیری از عوارض احتمالی، حتما باید به پزشکی مراجعه نمایید که در این حوزه تخصص کافی داشته باشد.