تاثیر رنگ در طراحی غرفه نمایشگاهی

مقدمه

انتخاب رنگ به همراه نورپردازی مناسب در طراحی غرفه نمایشگاهی بسیار حائز اهمیت بوده و سبب جلب مخاطبین و افزایش تعداد مراجعه کنندگان خواهد شد. انتخاب رنگ مناسب در غرفه سازی نمایشگاه علاوه بر اینکه جذابیت بصری ایجاد می کند، در احوال مخاطب و نقش برند در ذهن مخاطب تاثیرگذار خواهد بود. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نقش رنگ در طراحی و غرفه سازی نمایشگاه تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

اهمیت رنگ در طراحی غرفه

به منظور اجرای طراحی موفق غرفه نمایشگاهی، طراحان از المان های مختلف جهت جذب مخاطبین استفاده می کنند. یکی از این المان ها، رنگ غرفه نمایشگاهی است. شاید به جرات بتوان گفت که در طراحی غرفه نمایشگاهی اولین المانی که در طراحی غرفه به چشم مخاطب می خورد، رنگ غرفه سازی نمایشگاه است. رنگ ها را می توان در سه دسته کلی رنگ های گرم، سرد و خنثی تقسیم بندی کرد و متناسب با هدف برند از شرکت در نمایشگاه از آن ها در ترکیب با یکدیگر استفاده کرد. استفاده از رنگ سازمانی در غرفه نمایشگاهی موثر است، اما استفاده بیش از اندازه از این رنگ تاثیر سایر رنگ های مورد استفاده در غرفه را از بین خواهد برد.

مزایای انتخاب رنگ مناسب در طراحی غرفه

استفاده از رنگ مناسب در غرفه سازی نمایشگاه مزایای زیادی دارد، برخی از مزایای بکارگیری رنگ مناسب در غرفه نمایشگاهی عبارتند از:

  • جذابیت بصری: استفاده از رنگ مناسب در هارمونی و هماهنگی با طراحی غرفه و یا هماهنگ با رنگ لوگوی برند، تاثیر بیشتری در مخاطبین گذاشته و نظر آنها را جهت بازدید از غرفه جذب می کند.
  • شناسایی برند: در صورتیکه برند و لوگوی آن از رنگ خاصی تبعیت می کنند، رنگ مورد نظر یادآور برند مربوطه در ذهن مخاطبین خواهد بود و توصیه می گردد تا حتما از رنگ مورد نظر در طراحی غرفه استفاده گردد.
  • ایجاد حس و حالی متفاوت: هر رنگ حس و حال متفاوتی را در اذهان مخاطبین القا می کند، همانطور که رنگ های گرما مانند قرمز حس نشاط و شادابی را در ذهن مخاطبین القا می کند، رنگ آبی می تواند حس آرامش و اعتماد را در اذهان مخاطبین القا کرده و تاثیرات مفیدی داشته باشند. طراحان غرفه نمایشگاهی لازم است تا متناسب با رنگ خاص برند شرکت و متناسب با رنگ لوگو از رنگ مناسب یا از ترکیبی از رنگ ها استفاده نمایند.
  • بزرگتر جلوه دادن غرفه: ترکیب مناسب از برخی رنگ ها می تواند سبب بزرگتر نشان داده شدن غرفه نمایشگاهی گردد، برای مثال استفاده از رنگ های سفید و خاکستری روشن سبب بزرگتر نشان داده شدن غرفه خواهد شد.

روانشناسی رنگ ها

می توان رنگ های مورد استفاده در غرفه سازی نمایشگاه را در سه دسته کلی رنگ های گرم، سرد و خنثی تقسیم بندی کرد. این دسته بندی مطابق زیر است:

  • رنگ های گرم: رنگ های قرمز، نارنجی، سبز و بنفش در این دسته قرار می گیرند. رنگ های این گروه حس گرمی و نشاط، تمرکز و تحریک ذهنی و … را در ذهن مخاطبین خود القا می کنند. اغلب در غرفه نمایشگاه مواد غذایی از این رنگ ها استفاده می شود.
  • رنگ های سرد: رنگ های سرد حس آرامش، سادگی و رضایت را در افراد القا کرده و رنگ های نظیر آبی و سبز در این دسته قرار می گیرند.
  • رنگ های خنثی: رنگ های سفید و مشکی را در این دسته قرار می دهند. این رنگ ها در دکوراسیون اهمیت زیادی دارند اما در ترکیب با سایر رنگ ها اهمیت خود را نشان می دهند.

توصیه می گردد تا طراحان غرفه نمایشگاهی جهت تاثیر بیشتر بر مخاطبین به روانشناسی رنگ ها اهمیت دهند.

  • رنگ قرمز و نارنجی: این رنگ ها قدرت خلاقیت افراد را بیدار کرده و حس شادابی و نشاط بیشتری به مخاطبین می دهد و سبب می گردد تا مخاطبین سوالات جذاب تر و خلاقانه تری در تعامل با غرفه داران مطرح کنند و از طریق پاسخ به سوالات مورد نظر، غرفه داران می توانند محصولات و خدمات خود را بهبود و ارتقا دهند. از رنگ قرمز در غرفه نمایشگاه مواد غذایی زیاد استفاده می شود زیرا نشان دهنده ولع و رغبت است.
  • رنگ زرد: این رنگ سبب می گردد تا مخاطبین با رویی خوش و همراه با لبخند به غرفه مورد نظر وارد شوند. رنگ زرد سبب تقویت ارتباطات شده و فرایندهای ذهنی و سیستم عصبی را تحریک می کند. رنگ زرد انبساط چشمی را افزایش داده و می توان از آن به عنوان رنگ راهبردی استفاده کرد.
  • رنگ بنفش: این رنگ نشان دهنده اعتبار و شایستگی شرکت است، اغلب این رنگ نشان دهنده حس اعتماد به نفس و قدرت است و اغلب در غرفه های نمایشگاهی بزرگ و دو طبقه از این رنگ استفاده می کنند.
  • رنگ سبز: آرامش را به مخاطبین هدیه داده و نشان دهنده طبیعت است، اگر محصولی دارید که همسو با طبیعت است و یا اگر در سیاست شرکت همراهی با محیط زیست در نظر گرفته شده است، می توان از این رنگ در طراحی غرفه نمایشگاهی استفاده کرد.
  • رنگ آبی: اغلب برندهایی که به دنبال ایجاد حس اعتماد و امنیت در مخاطبین خود هستند از رنگ آبی استفاده می کنند.
  • رنگ نارنجی: رنگی هیجانی و اشتیاق آور است، زمانیکه برندی بخواهد حس اعتماد و صمیمیت را با مخاطبین خود ایجاد کند از این رنگ در طراحی غرفه نمایشگاهی خود استفاده می نماید.
  • رنگ مشکی: از جمله رنگ های خنثی است که اغلب غرفه هایی که از این رنگ به عنوان رنگ قالب خود استفاده می نمایند، به دنبال نشان دادن تمایز در محصولات و خدمات خود هستند. رنگ مشکی جهت نشان دادن اقتدار و موقعیت غرفه داران نیز مناسب است و در ترکیب با رنگ سفید و دیگر رنگ ها می توان به عنوان ترکیب رنگی فوق العاده ای مورد استفاده قرار گیرد.
  • رنگ سفید: اگرچه رنگ سفید رنگی بکر است و امنیت و راحتی را در اذهان القا می کند، اما استفاده از این رنگ به تنهایی در غرفه نمایشگاهی چندان توصیه نمی گردد و توصیه می شود تا از این رنگ در ترکیب با دیگر رنگ ها استفاده شود.

عوامل موثر در انتخاب رنگ غرفه نمایشگاهی

جهت انتخاب رنگ مناسب در غرفه سازی نمایشگاه با هدف بیشترین تاثیر بر مخاطبین و مراجعه کنندگان، توصیه می گردد تا موارد زیر در انتخاب رنگ مورد توجه قرار گیرد:

  • هدف از حضور غرفه در نمایشگاه: در انتخاب رنگ غرفه لازم است تا هدف غرفه دار از حضور در نمایشگاه مشخص گردد، اینکه غرفه جذاب و دیدنی باشد تا اینکه حس اعتماد را به مخاطبین القا کند و یا سبب آرامش آنها شود، هر کدام هدف متفاوتی محسوب شده و رنگ بندی متفاوتی را در غرفه نمایشگاه می طلبد.
  • در نظر گرفتن المان های تاثیرگذار بر رنگ غرفه: رنگ غرفه تحت تاثیر عواملی نظیر نورپردازی، اندازه غرفه، محصولات و خدماتی که در غرفه ارائه می گردد و … تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
  • توجه به نوع کسب و کار: هر کسب و کاری رنگ متناسب با خود را دارد، برای مثال کسب و کارهایی که با طبیعت سروکار دارند از رنگ های سبز یا آبی استفاده می کنند.
  • در نظر گرفتن تطابق و تضاد: استفاده از رنگ هایی که با یکدیگر هماهنگی و هارمونی دارند و یا استفاده از رنگ هایی متضاد برای نشان دادن رنگ اصلی می تواند موثر باشد.

رنگ در اجزای مختلف غرفه نمایشگاهی

در غرفه سازی نمایشگاه رنگ مورد استفاده در دو بخش مجزا مورد استفاده قرار می گیرد:

  • سقف، کف و دیواره غرفه نمایشگاهی
  • لوازم و تجهیزات داخلی غرفه نظیر مبلمان، میز، صندلی، فرش و …

از میان دو بخش مجزای یاد شده، استفاده از رنگ در دیوار، کف و سقف غرفه اهمیت زیادی دارد، زیرا رنگ این عناصر ثابت و غیر قابل تغییر هستند، اما می توان رنگ تجهیزات مختلف مورد استفاده در غرفه نمایشگاهی را تغییر داد. حتی ا میان عناصر ثابت در غرفه نمایشگاه، رنگ دیوارها از اهمیت بالاتری برخوردار است و تاثیر بیشتری بر جذب مخاطب خواهد داشت. لازم به ذکر است نورپردازی مناسب در غرفه نمایشگاهی می تواند موجب به بهتر دیده شدن رنگ ها گردیده و تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

شرکت رایمون

شرکت رایمون یکی از بهترین شرکت ها در زمینه طراحی اصولی و جذاب غرفه های نمایشگاهی است. یکی از المان های مورد توجه شرکت رایمون در طراحی هرچه بهتر غرفه سازی نمایشگاهی رنگ است. متخصصین طراحی غرفه نمایشگاهی در این شرکت توجه ویژه ای در انتخاب رنگ به عنوان یکی از المان های تاثیرگذار در جذب مخاطب دارند. رایمون عضو انجمن غرفه سازان نمایشگاهی و دارای مجوز غرفه سازی از نمایشگاه بین المللی است. این شرکت پس از سالیان زیادی تجربه از سال ۱۳۸۹ تا به امروز و انجام پروژه های طراحی و ساخت زیاد توانسته تا به یکی از بهترین برندهای طراحی و اجرای غرفه نمایشگاهی در ایران تبدیل شود.